May 14, 2003
Ibland slutar man aldrig att förvånas. Idag så ringde det på en dörrförsäljare från Telenor. Han skulle absolut inte sälja något, så det brukar låta när säljare kommer ^^. Innan han hade börjat med sitt säljsnack så avvisade jag honom snällt genom att säga att barnen sov och att jag inte gillade att han ringde på dörren och stängde dörren. Det gick 5 sekunder sen ringde han på igen. I detta skede så vaknade alla barnen och jag fick tala om att de skulle sova. Det hela slutade med att jag fick vara otrevlig för att få bort honom, vilket jag inte tycker att man ska behöva vara mot andra. Att ett nej inte ska räcka och respektera personerna man säljer är för mig en gåta. Skulle jag vilja driva ett företag, så är det bättre med att bygga kundrelationer, vilket i förlängningen kan göra att man inte blir lika konjunkturkänsliga dvs man har en mer jämn bas av kunder och kan behålla samma personal i organisationen och dessa bygger upp sitt kunnande. Man bygger upp ett företagsnamn som betyder något.
Men som ett sommartecken så kommer även dörrförsäljningen ^^
Sen kan jag passa på att skicka en sommarhälsning till Telenor, om jag vill köpa något som har med elektronik, så handlar jag på nätet. Hemma vill jag bara sitta ner koppla av. Dricka mitt kaffe och spela lite på kvällen. Det är sådan här försäljning som istället ger negativt betyg från min sida och är avgörande nästa gång jag köper något. Är tydligen inte bara priset som ska vara lågt utan även hur man säljer saker.
Hoppas alla på NHW får en sommar utan dörrförsäljare.
March 10, 2003
Aldirg hört talas om att företagen kör med dörrföräljare nu för tiden. Är du säkert på att det var legtimt? Sedan är det kanske något som de kör som variant sommarjobb, men ändå... känns som telefonförsäljning skulle ge mer än dörr till dörr. Tid som det tar att knacka dörr motsvarande ringa telefon.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)