Returavgift på beställd produkt i lokal butik?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Returavgift på beställd produkt i lokal butik?
Gorian
Västerås
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 407
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 10, 2008 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan.
Det är såhär att min kompis gick till en av våra lokala datorbutiker här i Västerås, för att se om de hade ett spel han ville ha. De hade spelet i sitt sortiment, men inte i lager. De frågade om han ville att de skulle ta in det, vilket han ville. Sagt o gjort så gick han därifrån, efter att ha lämnat sitt telefonnummer så att de kunde SMSa honom när spelet var i lager.

Samma dag så hittar han spelet i en annan butik, och köper det där istället.
När han kommer hem så mailar han dem (~5 timmar efter att han varit butiken) och säger att han inte längre behöver spelet.

4 dagar efteråt så får han ett svar på mailet där de står att ordern redan gått iväg, och om han inte längre vill ha produkten så får han betala 250kr.

Nu är frågan:
Kan de verkligen ta ut 250kr?

-Han har inte skrivit på något
-Han har egentligen inte "beställt" något, utan bara bett dem ta in det i lager från sin leverantör (Dustin)
-De informerade honom aldrig om denna avgift

MVH //Gorian

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1180025
February 10, 2008 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

inte en chans!

din kompis bör säga åt butiken att dra åt helveta och hota med konsumentombudsmannen

eller bättre, prata med Konsumentverket så att butiken får slå igen, risken är ju att det tagit betalt av andra kunder som gjort samma, och kommer göra det igen!

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
1180026
February 10, 2008 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter ju lite tokigt 250Kr för nått sånt....

Tror inte det ska vara så.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1180027
February 10, 2008 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Fel av dom att inte informera om ev. avgift, men däremot rätt att ta ut en sådan när dom var tvugna att ta hem varan..
Ett jäkla otyg med dessa ungdomar och deras beslutsamhetsproblem tycker jag.
Fast nu vet jag ju inte riktigt hur pratet gick i butiken.. Men har han bett dem ta hem spelet så tycker jag att han ska betala och därmed få sej en tankeställare till nästa tillfälle han vill göra affärer.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1180030
February 10, 2008 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

De kan ju fortfarande sälja spelet. Inte så att han snott det direkt.

Jag tycker dock det var väldigt skumt av honom att be dem ta hem det och sedan köpa på ett annat ställe...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1180032
February 10, 2008 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: De kan ju fortfarande sälja spelet. Inte så att han snott det direkt.

Jag tycker dock det var väldigt skumt av honom att be dem ta hem det och sedan köpa på ett annat ställe...

Ja, vore väl annat om det vore en stor butik med hur stora resurser som helst, men den lilla nasaren i hörnet tycker jag inte man ska ställa inför såna där situationer.
Har råkat ut för sånt där själv och det är ingen höjdare att ligga ute med pengar p.g.a obeslutsamma individer.. Nu är det kontant betalning när grejjerna kommer som gäller, dvs innan dom löses ut.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Gorian
Västerås
Kommer du hit ofta?
Medlem
1180033
February 10, 2008 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote:

Han kollade tidigare i butiken som han senare köpte det i, men de sa att de ej hade de i lager och att de inte skulle ta in det. Men efter att vi varit i datorbutiken och beställt spelet, så tog vi en sväng förbi butiken igen, och såg att de låg på en hylla där, så han köpte det.

.... nu vart de lite skumt med butiker hit, och butiker dit, men hoppas att du förstår hur jag menar 😛

//Gorian

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
1180034
February 10, 2008 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

köp det av data corner och lämna tillbaka det hos den andra butiken! Om han nu har kvittot kvar därifrån, spelar ju ingen roll om det inte är samma ex sålänge det är exakt samma spel! 😀

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1180055
February 10, 2008 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart han inte ska betala någonting.
Det skulle de informerat om isåfall.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1180064
February 10, 2008 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart han inte är skyldig att betala något när det inte informerades om det, tvivlar på att man är skyldig att betala trots att de hade informerat om det sålänge beställningen från leverantören hanteras och genomförs av butiken och inte av honom själv, vilket det inte gjorde.
Att det sen är lite taskigt mot den lilla butiken som inte kan konkurera med större är en annan sak.

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
1180092
February 10, 2008 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

ZIre wrote: köp det av data corner och lämna tillbaka det hos den andra butiken! Om han nu har kvittot kvar därifrån, spelar ju ingen roll om det inte är samma ex sålänge det är exakt samma spel! 😀

Här har vi en som jobbar på datacorner?

Jag säger, gå in och släpp en fjärt och säg att du inte har någon skyldighet att handla där.
Värre bemött i en butik har jag aldrig blivit än på datacorner.

Gorian
Västerås
Kommer du hit ofta?
Medlem
1180101
February 10, 2008 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

[-Pale- wrote: ]Här har vi en som jobbar på datacorner?

Jag säger, gå in och släpp en fjärt och säg att du inte har någon skyldighet att handla där.
Värre bemött i en butik har jag aldrig blivit än på datacorner.

Hade ju inte tänkt hänga ut butiken, men antar att det är lite sent nu ^^

Hursomhelst.. jag upplever det som att personalen är väldigt blandad där. En utav dem (äldre och lite mulligare än de andra) är inte trevlig någonstans. Men någon/några utav de yngre killarna är rätt okej.

OT:
Jag har framfört era svar till "kompisen", men han är orolig om vad som kan hända. Han lämnade sitt namn och telenummer, och undrar vad han ska säga om de ringer och kräver att han ska komma och hämta det, eller betala?

//Gorian

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1180104
February 10, 2008 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

vad som kan hända? absolut ingenting. har han inte skrivit på någonting har han ingen som helst laglig skyldighet att betala

ett annant scenario:

Din kompis köper spelet i butiken, men ångrar sedan köpet. Enligt svensk lag har han ångerrätt och ska få tillbaka vartenda öre han har betalat.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 381
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL