Rikskändisar - företräde|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rikskändisar - företräde
Wishmaster_coffe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 4, 2004 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoj...för ett tag sen opererades göran person (sk. stadsminister) för något med benet...min granne berättade för mig att för 3 år sedan råkade han ut för i princip samma sak, men då fick han vänta i 2 år för operation...han fick gå hemma (kunde inte jobba)med en kryka i två år alltså. Så jag undrar ifall om "rikskändisar" har viss företrädes rätt...i så fall kanske man borde tipsa typ aftonbladet om detta...kanske kan de få ihop en story utav det..vad tror ni???

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
687478
August 4, 2004 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

gamalt

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
687487
August 4, 2004 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Å ena sidan så har jag för mig att han stog i kö för sin operation.

Å andra sidan så bör han i egenskap av statsminister om någon få förtur.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
687507
August 4, 2004 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Å andra sidan så bör han i egenskap av statsminister om någon få förtur.

Håller med ovanstående talare...

Hur viktigt är det att din granne blir frisk snabbt gentemot att Göran Persson blir frisk snabbt? Göran har ju hyffsat betydelsefullt jobb faktiskt.

Sedan så är ju frågan om vår vän Göran opererades på privat eller offentligt sjukhus och det är rätt mycket frågan om var i Sverige också.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
687525
August 4, 2004 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp de har och de ska ha företräde.
Och sen går allt att fixa om man har pengar genom att gå till privatkliniker eller liknande men det kostar som sagt.

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
687527
August 4, 2004 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

dåligt exempel men det var bland det första som dök upp i skallen på mig..

"åh nej vi har en hel skolbuss full med barn som behöver akut vård men nej.. bill gates har fått en sticka i stortån, vi har inte tid med skolbarnen" :bgrin: laugh

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
687541
August 4, 2004 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print
John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
687589
August 4, 2004 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Vem soom helst kan skaffa sig en "gräddfils-försäkring". Jag har en genom jobbet som kostar mig en hundring i månaden. För snart ett år sedan behövde jag en operation som jag hade fått köa i lätt ett par år för men det tog 3 veckor så var jag klar. Man slipper in på privatkliniker utan kostnad.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
687598
August 4, 2004 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

klart att någon som håller en relativt viktig position i sveriges regering kommer före i kön, om en knegare går hemma i 2 år så raseras bara hans liv, sverige utan en stadsminister i 2 år kan gå även mer än vad göran har lyckats med Käpprätt åt helvete.

Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 720
687615
August 4, 2004 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Svenska regeringen ahr idag ingen sjukförsäkring som ger dem någon som helst förtur i exempelvis operationsköer.

Enligt hälso- och sjukvårdslagen har alla människor rätt till lika vård på lika villkor. I praktiken innebär detta alltså att om en medelålders man med avsliten hälsena kommit in samtidigt som Kajsa Bergqvist skulle hon inte få gå före bara för att hon är en känd idrottsutövare. Dock gör man vissa frånsteg från detta ibalnd. Får du exempelvis in två hjärtinfarkter samtidigt å det är kort om personal prioriteras den som har bäst förutsättningar för att klara sig och bli återställd (exempelvis en 35 åring före en 70åring).

Personligen anser jag att det är helt rätt att Göran Persson prioriteras och fick sin höftledsoperation tidigarelagd. Dessutom är det så att patienter med svåra smärtor flyttas fram, även om de är "vanliga" människor. Statsministern ska styra sverige och bör därför vara fullt frisk. Precis som Mind skriver så är faktiskt hans jobb viktigare än en vanlig knegares. Så är det bara.

Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 720
687617
August 4, 2004 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote:
Sedan så är ju frågan om vår vän Göran opererades på privat eller offentligt sjukhus och det är rätt mycket frågan om var i Sverige också.

Göran opererades på ett "offentligt" sjukhus. Kommer inte ihåg vilket just nu bara =)

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
687627
August 4, 2004 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

well det är inte det problemet att en regeringsperson får gå före, det är Göran Persson peronligen jag vill åt

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
687692
August 5, 2004 - 12:14 am
sp_Permalink sp_Print

Göran väntade 18 månader om nån vill veta. Alldeles för länge om jag får säga. GB skulle nog inte fått vänta alls

EDIT moderator hitåt detta är nog politik

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 322
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL