Rimlig ersättning för ett års lidande?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rimlig ersättning för ett års lidande?
elajten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 31, 2006 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Drar detta kortfattat:

i slutet av 2004 köper jag en Dodge Ram Van. Den läcker inget alls när jag köper den. I slutet av mars 2005 lämnas den in till en bilverkstad i Malmö för vanlig service, byta olja och sådant. När jag får tillbaka den ställer jag den på sin parkeringsruta eftersom jag inte hade mer pengar just så körde jag med min andra bil, en volvo. För jag hade bränsle kvar i den. I Dodgen var bränslet slut. 2 veckor senare upplyser min sambo mig om att bilen stått och läckt olja och kylarvatten. Bilen åker in på reklamation. De tar 980kr betalt för att täta kylarläckaget men inget för att täta oljeläckaget.

Får tillbaka bilen som nu kollas noga i en veckas tid. Läcker inget. Allt är frid och fröjd, tror jag. Sambon kommer igen med att den läckt. in på reklamation igen. lagas, får tillbaka den. Hinner ha den 30 min sen jag hämtade den, står och läcker igen. tillbaka till verkstaden igen. får tillbaka den igen, läcker ännu en gång. skiter i det nu och ber en polare laga detta för 1000kr.

Bilen slutar läcka. Föreningen där jag bor skickar hem lapp om att bilen läckt olja och förstört parkeringsrutan som jag hyr i andrahand. Jag får ett krav på totalt 12.375 kr att betala. Hela år 2005 blev totalt förstört på grund av denna verkstad. Har talat med chefen två gånger om detta han nekar och påstår att det är mitt fel att bilen läckt och förstört parkeringen.

jag har varit i kontakt med konsumentombudsmannen 3 gånger, snackat med 2 st försäkringsbolag om detta, ingen tar på sig det, skickat papper till allt och alla om detta, tvingats be min sambo att pantsätta sin lägenhet för att jag ska kunna få betala av dessa 12.375kr med 500kr/månad tills det är klart. Det var föreningens krav. Jag har även haft sömnbesvär, psykiska besvär...mått dåligt och varit hårt stressad dygnet runt på grund av denna ekonomiska press.

Så.... vad kan vara rimlig ersättning/skadestånd för denna verkstaden att betala för:

* ett års lidande
* ett års psykiska besvär
* ett års sömnbesvär
* ett års stress
* förnedring att behöva pantsätta sambons lägenhet

Och givetvis ska de då även ersätta dessa 12.375kr.

Vad säger ni? Lapparna ska skickas in till Allmänna reklamationsnämnden nu i veckan.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1010086
January 31, 2006 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

En virituell puss på kinden kan du få av mig.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1010088
January 31, 2006 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Fyfan vilken skräckhistoria, tycker du ska maila den till sverker på PLUS.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1010092
January 31, 2006 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Bästa stället lär sällan vara här att fråga.
Du får ju vända dig till någon som verkerligen kan bedömma detta vem det nu är.

Lycka till med allt.

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1010094
January 31, 2006 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Måste hålla med squarepusher här, när du inte ens får hjälp av konsumentombudsmannen.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1010095
January 31, 2006 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Lider med dig alltså, men du kommer nog tyvärr inte kunna kräva några pengar av verkstaden. Konsumentlagarna är inte tillräckligt snälla för att tycka synd om dig här (vad jag vet).

Jag tycker däremot det är konstigt att föreningen kräver dig på sån stor summa pengar. Asfalt är ju en petroleumprodukt och olja kommer att lösas in i asfalten naturligt och "försvinna". Det brukar väl dröja några veckor innan det försvinner iofs, men inte fasen är rutan förstörd.

elajten
Medlem
1010105
February 1, 2006 - 12:38 am
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Lider med dig alltså, men du kommer nog tyvärr inte kunna kräva några pengar av verkstaden. Konsumentlagarna är inte tillräckligt snälla för att tycka synd om dig här (vad jag vet).

Jag tycker däremot det är konstigt att föreningen kräver dig på sån stor summa pengar. Asfalt är ju en petroleumprodukt och olja kommer att lösas in i asfalten naturligt och "försvinna". Det brukar väl dröja några veckor innan det försvinner iofs, men inte fasen är rutan förstörd.

Det är gjutasfalt. Föreningen är snål.

elajten
Medlem
1010106
February 1, 2006 - 12:39 am
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Fyfan vilken skräckhistoria, tycker du ska maila den till sverker på PLUS.

Ja det är nästa steg ifall Allmänna Reklamationsnämnden inte tar det.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1010107
February 1, 2006 - 12:43 am
sp_Permalink sp_Print

elajten wrote: [quote=squarepusher]Fyfan vilken skräckhistoria, tycker du ska maila den till sverker på PLUS.

Ett annat tips är någon lokal tidning, alla företag ogillar negativ publicitet.

Tobi-Wan Kenobi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1005
1010108
February 1, 2006 - 12:47 am
sp_Permalink sp_Print

elajten wrote: [quote=squarepusher]Fyfan vilken skräckhistoria, tycker du ska maila den till sverker på PLUS.

Jag tycker du ska göra det direkt. Du har ju inget att förlora på det. Dessutom brukar sådana här ärenden gå lite snabbare efter att de uppmärksammats i plus. Det är dock viktigt att det finns ett svart får att peka finger åt. 😈

elajten
Medlem
1010121
February 1, 2006 - 2:42 am
sp_Permalink sp_Print

Tobi-Wan kenobi wrote: [quote=elajten][quote=squarepusher]Fyfan vilken skräckhistoria, tycker du ska maila den till sverker på PLUS.

Jag tycker du ska göra det direkt. Du har ju inget att förlora på det. Dessutom brukar sådana här ärenden gå lite snabbare efter att de uppmärksammats i plus. Det är dock viktigt att det finns ett svart får att peka finger åt. 😈

Vad menar du med att det finns ett svart får att peka finger åt? Menar du den som meckat med min bil eller chefen på stället som står och påstår att det inte är deras fel utan mitt fel att jag skulle ha varit o pillat på den eller något?

Hur ska jag bära mig åt? Kan inget sånt här alls. =(

Funderar på att bli medlem i Motormännen och använda mig av deras jurister. Medlemmar får gratis rådgivning.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
1010130
February 1, 2006 - 7:37 am
sp_Permalink sp_Print

Bilmekar är den absolut värsta sortens skojare.

Sånt här ska du dra till lokaltidningar etc, skapa så mycket negativ publicitet som möjligt så det svider ordentligt.

tiggre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 739
1010133
February 1, 2006 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

? 12.375kr ?

har de spec på vad som kostat vad... material etc... skulle vägra betala den summan för nåt som är mekat med gjutasfalt...

du har inte kollat med ditt försäkringsbolag?

P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64

elajten
Medlem
1010178
February 1, 2006 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

tiggre wrote: ? 12.375kr ?

har de spec på vad som kostat vad... material etc... skulle vägra betala den summan för nåt som är mekat med gjutasfalt...

Har två stycken kvitton/inbetalningar. Det första är på 2500kr för saneringen. Den är redan betald, den andra är på 9875kr och den är ej betald och den gäller: "Lagning av gjutasfalt". Står det. Min flickvän sa att de hade slipat ner den och lagt på ny gjutasfalt. Detta kostade 7900 men den där jävla momsen i detta landet är ju på 1975kr i detta fallet =(

elajten
Medlem
1010179
February 1, 2006 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

tiggre wrote: ? 12.375kr ?

Har två stycken kvitton/inbetalningar. Det första är på 2500kr för saneringen. Den är redan betald, den andra är på 9875kr och den är ej betald och den gäller: "Lagning av gjutasfalt". Står det. Min flickvän sa att de hade slipat ner den och lagt på ny gjutasfalt. Detta kostade 7900 men den där jävla momsen i detta landet är ju på 1975kr i detta fallet =(

Har kollat med hemförsäkringen (Folksam) de tar inte den eftersom parkeringen är hyrd i andrahand. Har kollat med bilen trafikförsäkring som är Länsförsäkringar och de tar inte det heller eftersom bilen ej blivit påkörd eller varit med om en trafikolycka för att börja läcka.

QllQ
Medlem
Forum Posts: 109
1010180
February 1, 2006 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jag kommer då aldrig flytta till en bostadsrätt, det är just sånt där man fått för sig att de håller på med, massa grannar som springer och grinar och gnäller om allt och ska kolla upp en hela tiden.

Tror knappast de kan tvinga dig betala, det måste ju räknas som en olyckshändelse och en normalanvändning eftersom parkeringen är avsedd för en bil och alla vet att bilar läcker ibland.

Det måste väl för övrigt gå att fixa med en högtryckstvätt, kostar inga 12000 kr inte.

Hur kul blir stämningen att bo på en plats där grannarna beter sig på det sättet ??

Som sagt, aldrig en bostadsrätt för min del.

elajten
Medlem
1010215
February 1, 2006 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

QllQ wrote: Ja jag kommer då aldrig flytta till en bostadsrätt, det är just sånt där man fått för sig att de håller på med, massa grannar som springer och grinar och gnäller om allt och ska kolla upp en hela tiden.

Tror knappast de kan tvinga dig betala, det måste ju räknas som en olyckshändelse och en normalanvändning eftersom parkeringen är avsedd för en bil och alla vet att bilar läcker ibland.

Det måste väl för övrigt gå att fixa med en högtryckstvätt, kostar inga 12000 kr inte.

Hur kul blir stämningen att bo på en plats där grannarna beter sig på det sättet ??

Som sagt, aldrig en bostadsrätt för min del.

För det första är det ju inte nån granne som bråkar utan det är ju föreningen som kräver mig på 12000kr för reperation av denna parkeringsruta. För det andra så brukar vanlig asfalt tåla automatväxellådsolja men just gjutasfalt gör inte det och smälter, det blir gegga utav allting. Och sen med att de inte kan tvinga mig betala? Jag tror nog att de kan det.

Plus att det är inte lite olja som läckt, det är flera liter.

QllQ
Medlem
1010243
February 1, 2006 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, jag vet inte vart bostadsrättsinnehavare vänder sig men själv om jag råkade ut för det skulle jag skicka in det till hyresgästföreningen samt hyresnämnden.

elajten
Medlem
1010245
February 1, 2006 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

QllQ wrote: Ok, jag vet inte vart bostadsrättsinnehavare vänder sig men själv om jag råkade ut för det skulle jag skicka in det till hyresgästföreningen samt hyresnämnden.

Oki....

QllQ
Medlem
1010246
February 1, 2006 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker du själv 12000 för en liten parkering låter rimligt ?? Jag antar att du inte gör det eftersom du beklagar dig.

Föreningen består väl av dina grannar ? Det var det jag menade men det förstod du nog.

Nåja, jag skulle nog bråka en hel del iallafall men man kanske inte har så mycket stöd som bostadsrättsinnehavare.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 338
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL