December 5, 2001
ren wrote: [quote=Sardaukar][quote=TERdON]Fast vi har sommartid, har England det??? Det kan göra att det skiljer en timme till. Attsingen, det borde jag veta förresten, var ju i London i juli. Hmm, osäker, men har för mig att det bara skiljde en timme...
Sommartid och vintertid ändras samtidigt i hela världen.
Det stämmer inte. Australien byter t.ex. till sommartid i oktober,
där är det inte heller alla stater som byter till sommartid.
I england använder dom BST (British Summer Time) vilken för närvanande ligget GMT+1.
Spelar väl inge roll om det heter sommartid eller vintertid. Självklart byter Australien till sommartid när vi byter till vintertid då de är på södra halvklotet. Tidskillnaden är ju samma hela tiden ändå. Möjligt att vissa stater har sina egna lokala tider, men internationellt sett så ändras det överallt. Ett dygn är ju 24 timmar, varken mer eller mindre och jorden är uppdelad i 24 tidszoner.
May 9, 2001
Det ska stå i landets telefonkatalog vad man ska slå för nummer. 46 är Sveriges landskod.
Vad man ska slå innan det vet jag inte, men som sagt, det ska stå i deras telefonkatalog.
England ligger en timme efter oss, inte före. När klockan är 12:00 i England så är klockan 13:00 i Sverige.
Vi använder alla 24 timmar när vi skriver tiden. England (och USA) använder 12 timmar.
Klockan ett på dagen skrivs 13:00 hos oss men 1 PM i England (och USA).
Klockan ett på natten skrivs 01:00 hos oss men 1 AM i England (och USA).
November 26, 2002
Pluxor wrote: hmm, törs man smyga in med en fråga?
"daylight savings time" <- är det sommar eller vintertid? glömmer alltid bort vilket håll man ska ställa klockan åt :c
"daylight savings time" är sommartid.
Lättast att komma ihåg åt vilket håll klockan ställas är att man gillar sommar!!! Dvs på våren ställer man fram klockan 1 timme så det fortare blir sommar och på hösten ställer man klockan bakåt 1 timme så sommaren stannar lite längre. 😀
December 5, 2001
rsastin wrote: Det ska stå i landets telefonkatalog vad man ska slå för nummer. 46 är Sveriges landskod.
Vad man ska slå innan det vet jag inte, men som sagt, det ska stå i deras telefonkatalog.
England ligger en timme efter oss, inte före. När klockan är 12:00 i England så är klockan 13:00 i Sverige.
Vi använder alla 24 timmar när vi skriver tiden. England (och USA) använder 12 timmar.
Klockan ett på dagen skrivs 13:00 hos oss men 1 PM i England (och USA).
Klockan ett på natten skrivs 01:00 hos oss men 1 AM i England (och USA).
Det är ju det vi har sagt hela tiden. Men England ligger före oss inte efter.
July 14, 2003
Sardaukar wrote: England ligger 1 timme före och har bara en tidszon. England ä ju inte större än Götaland 🙂
Före och efter, beror på hur man menar. Jag skulle säga att dom ligger 1 timma efter då tex kl 15 här betyder kl 14 i england, alltså ligger vi före. Nya zeeland firar ju nyår först av alla, sist är väl usa->hawaii
Du kan skippa AM och PM när du snackar med engelsmän, säg bara typ "15:00GMT" vilket är kl 16 I sverige....
[edit]med "före" menas att saker händer före i tiden, inte att 2 kommer "före" 3...Vi firar nyår "före" england för vår tid tickar på "före" deras...[/edit]
January 15, 2004
Sardaukar wrote: Spelar väl inge roll om det heter sommartid eller vintertid. Självklart byter Australien till sommartid när vi byter till vintertid då de är på södra halvklotet. Tidskillnaden är ju samma hela tiden ändå. Möjligt att vissa stater har sina egna lokala tider, men internationellt sett så ändras det överallt. Ett dygn är ju 24 timmar, varken mer eller mindre och jorden är uppdelad i 24 tidszoner.
Sommaritden är standardiserad inom EU.
Andra delar av världen ändrar när dom tycker det är bäst/skiter fullständigt i det.
July 14, 2003
ren wrote: [quote=desdecado][quote=Sardaukar]Du kan skippa AM och PM när du snackar med engelsmän, säg bara typ "15:00GMT" vilket är kl 16 I sverige....
För att vara petig så har sverige GMT+2 på sommaren och i strobritannien GMT+1.
När jag bokar tider mer britter (skottar) så använder vi oss av GMT, oavsett om jag eller dom snackar tider, så det kanske inte används i dagligt bruk?
Desdecado (01:18 PM) :
Anyway, quick question:
Do you britts say that you have GMT+1 during your summertime(instead of just GMT)?
MrMercenary (01:29 PM) :
nah just gmt
Desdecado (01:29 PM) :
Thx, just the answer I wanted! =P
December 5, 2001
desdecado wrote: [quote=Sardaukar]England ligger 1 timme före och har bara en tidszon. England ä ju inte större än Götaland 🙂
Före och efter, beror på hur man menar. Jag skulle säga att dom ligger 1 timma efter då tex kl 15 här betyder kl 14 i england, alltså ligger vi före. Nya zeeland firar ju nyår först av alla, sist är väl usa->hawaii
Du kan skippa AM och PM när du snackar med engelsmän, säg bara typ "15:00GMT" vilket är kl 16 I sverige....
[edit]med "före" menas att saker händer före i tiden, inte att 2 kommer "före" 3...Vi firar nyår "före" england för vår tid tickar på "före" deras...[/edit]
Du kan ju inte säga att det ena är rätt eller fel, eftersom du själv sa att det beror på hur man menar. Matts i fråga tolkar det på precis samma sätt som jag vilket är det viktigaste.
December 5, 2001
ren wrote: [quote=Sardaukar]Spelar väl inge roll om det heter sommartid eller vintertid. Självklart byter Australien till sommartid när vi byter till vintertid då de är på södra halvklotet. Tidskillnaden är ju samma hela tiden ändå. Möjligt att vissa stater har sina egna lokala tider, men internationellt sett så ändras det överallt. Ett dygn är ju 24 timmar, varken mer eller mindre och jorden är uppdelad i 24 tidszoner.
Andra delar av världen ändrar när dom tycker det är bäst/skiter fullständigt i det.
http://www.worldtimezone.com/daylight.htm
haha typ bara u-länderna som inte har det, då är det ju inget att bry sig om 😛
June 20, 2002
Sardaukar wrote: [quote=ren][quote=Sardaukar]Spelar väl inge roll om det heter sommartid eller vintertid. Självklart byter Australien till sommartid när vi byter till vintertid då de är på södra halvklotet. Tidskillnaden är ju samma hela tiden ändå. Möjligt att vissa stater har sina egna lokala tider, men internationellt sett så ändras det överallt. Ett dygn är ju 24 timmar, varken mer eller mindre och jorden är uppdelad i 24 tidszoner.
Jupp, riktiga U-länder, så som stater i USA, Island, Japan och halva Australien. 😀
December 5, 2001
boogey wrote: [quote=Sardaukar][quote=ren][quote=Sardaukar]Spelar väl inge roll om det heter sommartid eller vintertid. Självklart byter Australien till sommartid när vi byter till vintertid då de är på södra halvklotet. Tidskillnaden är ju samma hela tiden ändå. Möjligt att vissa stater har sina egna lokala tider, men internationellt sett så ändras det överallt. Ett dygn är ju 24 timmar, varken mer eller mindre och jorden är uppdelad i 24 tidszoner.
Jupp, riktiga U-länder, så som stater i USA, Island, Japan och halva Australien. 😀
Lägg märke till att jag sa "typ bara"
July 14, 2003
Sardaukar wrote: [quote=desdecado][quote=Sardaukar]England ligger 1 timme före och har bara en tidszon. England ä ju inte större än Götaland 🙂
Du kan ju inte säga att det ena är rätt eller fel, eftersom du själv sa att det beror på hur man menar. Matts i fråga tolkar det på precis samma sätt som jag vilket är det viktigaste.
Du har rätt, siffran 14 kommer före siffran 15. Men kl15 är i framtiden jämfört med kl14. Vem är före och efter tycker du? =)
December 5, 2001
desdecado wrote: [quote=Sardaukar][quote=desdecado][quote=Sardaukar]England ligger 1 timme före och har bara en tidszon. England ä ju inte större än Götaland 🙂
Du har rätt, siffran 14 kommer före siffran 15. Men kl15 är i framtiden jämfört med kl14. Vem är före och efter tycker du? =)
Tycker båda är rätt, men innan du sa nåt så tyckte jag att vi var efter då jag inte tänker på den reella tiden utan bara tittar på klockan. Alla jag pratar med säger också som jag, så detta var ett nytt tankesätt för mig. 🙂
2 Guest(s)