Riskabelt att skita i mönstring?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Riskabelt att skita i mönstring?
Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
sp_UserOfflineSmall Offline
1017173
February 21, 2006 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:

Lumpen är en dyr barnstuga som borde avskaffas.

jaha och utan att har gjort lumpen så vet du förståss detta ? 😉

jaja, ska inte starta en disskussion, leder inge vart.

blev bara lite fundersam hur någon som inte gjort eller upplevt något kan veta hur det är 😉

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1017178
February 21, 2006 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: [quote=obelix]

blev bara lite fundersam hur någon som inte gjort eller upplevt något kan veta hur det är 😉

Om inte jag minns helt fel har väl obelix gjort lumpen?

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1017187
February 21, 2006 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: [quote=obelix]

har gjort den.

Närskyddsoldat P5 Boden

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1017188
February 21, 2006 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har gjort lumpen och är glad att jag gjorde det; fick 120 timmars körlektioner med lastbil och 600 timmars sprängtjänst, för att inte nämna HLR och annan vård + bättre fysik.

Kanske inte alltid det roligaste man varit med om men nu i efterhand känns det bra att ha det gjort.

Mönstirngen borde bli obligatoriskt för alla, även tjejer, eller avskaffas helt och istället yrkessoldater införs. Finns gott om folk som vill göra lumpen men som inte får och gott om sånda sm inte vill och blir tvingade.

Sen kan jag sitera min kapte när han snackade under en lektion "Skulle sverige gå ut i krig skulle vi inte ha en chans mot en militärmakt som baseras på yrkessoldater, dels för att de alla är där frivilligt och dels för att vi satsar alltför mycket på spetskompetens. För att inte nämna alla jävla nedskärningar..."

Även om svenska soldater är smartare än många andra länders genomsnittssoldater så är det på kvaniteten vi faller och inte kvalitén.

Men det militära anser jag ska vara kvar, om inte för att föra krig, så för att föra vidare traditioner.

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
1017189
February 21, 2006 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag mönstrade så var det en 4-5 stycken som inte dök upp och då sa han att polis skulle komma och hämta dom men om det nu stämmer eller inte vettefan men han lät som han mena allvar då.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1017197
February 21, 2006 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kunde fått frisedel men valde att göra lumpen. Nu i efterhan vet jag att jag valde rätt.
Det är en väldigt bra erfarenhet som jag inte skulle ha något emot att göra igen.
Låg som Stadsskytte soldat och fick kriga mycket i bebyggelse och hamnar.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

reload1337
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
1017198
February 21, 2006 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för era svar allihop 🙂 Jag tycker inte allt e skit i Sverige mkt som e bra.. Men fängelse och militären är så sjukt dåligt upplagt nu.. Och obligatorisk mönstring är så onödigt för det är typ inte många som kommer in om man ser till hur många som mönstrar. Och jag hade gärna varit soldat i lumpen, men jag kommer inte få det (har mkt dålig syn och kondisen räcker inte) och därför känns det så fruktansvärt onödigt att åka dit. Jag vill inte göra något annat endå. Så dom ska skicka formulär som man kryssar i att man inte vill göra det och så skickar man in det, mkt bättre system.

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1017203
February 21, 2006 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

reload1337 wrote: Tack för era svar allihop 🙂 Jag tycker inte allt e skit i Sverige mkt som e bra.. Men fängelse och militären är så sjukt dåligt upplagt nu.. Och obligatorisk mönstring är så onödigt för det är typ inte många som kommer in om man ser till hur många som mönstrar. Och jag hade gärna varit soldat i lumpen, men jag kommer inte få det (har mkt dålig syn och kondisen räcker inte) och därför känns det så fruktansvärt onödigt att åka dit. Jag vill inte göra något annat endå. Så dom ska skicka formulär som man kryssar i att man inte vill göra det och så skickar man in det, mkt bättre system.

Men gå dit iaf! Det är din plikt att ställa dig till förfogande. Sedan kan de ansvariga avgöra om du skall vara med eller ej.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1017208
February 21, 2006 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det nu är så illa som du säger kan du på den hälsodeklarationen fylla så att du slipper inställa dig om du har läkarintyg på det.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1017210
February 21, 2006 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=Öwall] ja, och så ställer de jordgubbssylten bland grönsakerna 👿

Hehe, det där var nog det sämsta jag har hört 😀
Hur smakade det?

Det där var väl inget..
När jag mönstrade, på dag 1, togs det blodprover och sänka för fulla muggar..
Dag 2 var det blodpudding på menyn till Lunch..
Kändes lite olustigt faktiskt...
:cy:
wink 🙄

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1017215
February 22, 2006 - 12:06 am
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: [quote=reload1337]Jo jag vet att jag slipper så och det är därför som jag tycker att det är så j**la meningslöst att åka dit..och som svar på om jag vill ge tillbaka till Sverige. Nej. Jag tycker detta landet är ett skitland som har cerebral pares regler så nu är det sagt..

Vad är så konstigt med att alla ska mönstra?

Tycker det är otroligt onödigt i dagens läge.

Kostar bara massa pengar och folk "slösar" sin tid. Bättre att de som verkerligen är inställda och vill göra lumpen får åka och mönstra instället för dem som absolut inte vill i dagens läge. Sjukt onödigt att alla ska åka och mönstra när så många får frisedel ändå, slöseri med resurser och pengar.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1017242
February 22, 2006 - 4:34 am
sp_Permalink sp_Print

Värnplikten är en barnstuga, men den borde absolut inte avskaffas!

Det folk oftast glömmer är att mönstringsresultat kan oftast ge väldigt bra översikt över hur landets ungdom kommer att se ut inom de närmaste åren, dessa resultat används ju i många undersökningar där Sveriges invånare granskas, både fysiskt och psykiskt.

Avksaffa allmän mönstringsplikt, nej i just ovannämda syfte.

Låt folk som vill göra göra det, JA! Känns ju bara meningslöst att tvinga någon till något den inte vill, han sabbar oftast för alla andra.

Kort och gott, gör lite undantag i lagboken så blir alla nöjda och glada!

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1017284
February 22, 2006 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

reload1337 wrote: Tack för era svar allihop 🙂 Jag tycker inte allt e skit i Sverige mkt som e bra.. Men fängelse och militären är så sjukt dåligt upplagt nu.. Och obligatorisk mönstring är så onödigt för det är typ inte många som kommer in om man ser till hur många som mönstrar. Och jag hade gärna varit soldat i lumpen, men jag kommer inte få det (har mkt dålig syn och kondisen räcker inte) och därför känns det så fruktansvärt onödigt att åka dit. Jag vill inte göra något annat endå. Så dom ska skicka formulär som man kryssar i att man inte vill göra det och så skickar man in det, mkt bättre system.

Är det så pass illa så kan du slippa inställa dig om du skicar intyg från en läkare, en polare och min brorsa gjorde det o´ch de slapp mönstra, men det viktiga är att de hade kontakt med pliktverket. Skiter man bara i det så är det betydligt värre.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1017285
February 22, 2006 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: [quote=Marcan-][quote=reload1337]Jo jag vet att jag slipper så och det är därför som jag tycker att det är så j**la meningslöst att åka dit..och som svar på om jag vill ge tillbaka till Sverige. Nej. Jag tycker detta landet är ett skitland som har cerebral pares regler så nu är det sagt..

Vad är så konstigt med att alla ska mönstra?

Tycker det är otroligt onödigt i dagens läge.

Kostar bara massa pengar och folk "slösar" sin tid. Bättre att de som verkerligen är inställda och vill göra lumpen får åka och mönstra instället för dem som absolut inte vill i dagens läge. Sjukt onödigt att alla ska åka och mönstra när så många får frisedel ändå, slöseri med resurser och pengar.

Dom har en fin hälsokontroll som kan vara nyttig.
Vet en som upptäckte ett allvarligt hjärtfel när han mönstrade.

Sen är lumpen skitskoj! 😀

oizo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 602
1017359
February 22, 2006 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

håller inte riktigt med att dom med dålig inställning sabbar för dom andra...

dom första 2månader i lumpen så tror jag ALLA i min pluton hatade allt vi gjorde istort sett. de va jobbigt. å tråkigt å all fanskap.. men sen när man vart där i 5månader kändes det som hemma.. man visste vad man skulle göra.. alla accepterade de vi gjorde osv även dom som va riktigt negativa till de hela i början.. jag var sån att för mig kvittade det om jag gjorde lumpen eller ej.. men så här i efterhand kan jag säga att jag ångrar inte en enda sekund av min tid.. nya sköna polare. blev starkare fysiskt å psykist blev en ny människa...

gör lumpen för fan ! man får bara en chans.. du har ett helt liv framför dig

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
1017379
February 22, 2006 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:

Det där var väl inget..
När jag mönstrade, på dag 1, togs det blodprover och sänka för fulla muggar..
Dag 2 var det blodpudding på menyn till Lunch..
Kändes lite olustigt faktiskt...
:cy:
wink 🙄

Militären måste ju också spara 😀

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
1017383
February 22, 2006 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Du får dessutom en god talrik med spaghetti och grejs.

Den maten var fan god! 😀

Jag fick frisedel efter andra testet, man kan ju säga att man tycker om att skjuta. Så vet jag många som har missat det.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
1017767
February 24, 2006 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Jag MUCKar 06-04-13 och jag kan bara säga så här.
Jag hade önskat att det hade varit mer som på amerikanska filmer, tuffare style, mycket hårdare, träna träna träna, få ett riktigt helvete.
Men icke, svenska försvaret orkar inte köra den stylen, tycker det är väldigt synd, hade själv velat ha det så.

Sedan det här med att försvaret inte har råd, nej, det har dom inte.
Dom satsar bara på sina elitförband som Jägare, Fjälljägare, Kustjägare osv.
Dom får dom bästa sakerna.

Varför man ska göra lumpen:
-Uppleva saker du aldrig annars skulle få och göra
-Se sina mentala & fysiska gränser
-Kompisar
-Merit (Mycket bra merit om du vill bli polis)

När man mönstrar så säger dom i början att ni blir utkickade så fort ni inte klarar de å de.
Det är bara att klicka fel svar på datorn, cykla skitdåligt, fördröjningar i hörseltestet, inte orka lyfta skivstången osv.
Väldigt lätt att fimpa testet men vad är syftet med det?
Hur bra som person är man då när man inte skulle få veta om man hade pallat lumpen.
Det finns sätt att fimpa lumpen, upp till dig om du tycker det är värt eller inte.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1017785
February 24, 2006 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: Hur bra som person är man då när man inte skulle få veta om man hade pallat lumpen.

laugh

Om man söker och får en sådan tjänst så kan jag hålla med dig, då är det e utmaning att se fram emot.

Men de flesta tjänsterna är rena skittjänsterna, och det här med att palla psykiskt och fysiskt, så är verkliga livet mer utmanande än en militärtjänst.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1017786
February 24, 2006 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Collateral] Hur bra som person är man då när man inte skulle få veta om man hade pallat lumpen.

laugh

Om man söker och får en sådan tjänst så kan jag hålla med dig, då är det e utmaning att se fram emot.

Men de flesta tjänsterna är rena skittjänsterna, och det här med att palla psykiskt och fysiskt, så är verkliga livet mer utmanande än en militärtjänst.

jepp se till att få en stridande tjänst. annars får du ingen utmaning att bita i

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 329
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL