March 5, 2002
Huhu. Tänkte införskaffa ett sånt här element. Det är ju billigt, fet magnet, ganska lättdrivet, och klarar påfrestningar. 4cm slaglängd borde ju båda för bra snärtbas. Jag undrar, hur skall man bygga lådan, om man vill ha extremt snabb och snärtig bas? 🙂
May 22, 2001
http://www.mds.se/katalog.phtm.....byggsatser
Sen välj info på någon du tycker liknar det som du vill ha så finns det ritningar.
March 14, 2001
Eller så kan du ju använda mds lådförslag till den högtalaren.. ? http://www.mds.se/pdf_mds/Fan1.....-hemma.pdf
March 5, 2002
Snorch wrote: Eller så kan du ju använda mds lådförslag till den högtalaren.. ? http://www.mds.se/pdf_mds/Fan1.....-hemma.pdf
Jojo visst, men jag tänkte höra med er också 🙂
Bra med många åsikter.
March 20, 2003
MDS wrote: Spelar bäst i mycket små basreflexlådor. Lämpar sig särskilt bra för snabb bas, tex techno och rock.
Om du nu inte vill göra som de rekommenderar kan du ju bygga en sluten låda=>snärtigare bas, men då är det bättre att ta ett element som är anpassat för det från början.
February 16, 2004
Kan ju säga så här man kan inte bara välja vad man ska ha för låda eller nästan men man måste bygga den från det då...
Annars så är det väl en rätt så "okej" högtalare med det menar jag inget för hifi fantaster.
Kan lära dig lite grann om vanligt billigt ljud alla siffror som ser bra ut är endast marknadsföring.
Du måste förstå dem lite med.
March 5, 2002
kenta2 wrote: skall du ha basen i bilen eller hemma?
kenta
Basen skall vara hemma, i vardagsrummet till "hemmabion". Har just nu en 100-literslåda med 2*12" mot varann, men det blir ingen snärtig bas av det, så jag tänkte kanske att denna skulle låta bättre. Magneten är ju väldigt kraftig jämfört med de jag har hemma så.. 😮
March 5, 2002
Mind wrote: men nja, alltså 4cm slaglängd, är inte det bättre för låga frekvenser `?
Hm, det vet jag faktiskt inte, jag vet alltså inte men tänker såhär "fet magnet + ampere + slaglängd = den kan slå snabbt och långt = mycket luft flyttas på en gång = "snärtbas"". eller? 😀
March 14, 2001
Fackamato wrote: [quote=Mind]men nja, alltså 4cm slaglängd, är inte det bättre för låga frekvenser `?
Hm, det vet jag faktiskt inte, jag vet alltså inte men tänker såhär "fet magnet + ampere + slaglängd = den kan slå snabbt och långt = mycket luft flyttas på en gång = "snärtbas"". eller? 😀
Jo lång slaglängd är bättre för lågfrekvenser.. men det är ju inget som säger att man inte får snärt bas av lågfrekvenser.. (jag är inte direkt nån expert på detta så kan ha fel..)
Men det borde funka bra med lång slaglängd om högtalaren hinner med att slå fram å tillbaks och det borde den ju eftersom den tål rätt mycket effekt och har rätt stark magnet..
March 5, 2002
Spinnjonte wrote: Men sluta häda......MDS...... =(
Vad har du för slutsteg då?
Finns ju program för att räkna ut lådvolymer, typ probox tror jag det heter.
Slaglängden spelar inte så stor roll.....det är mest bara skrytfaktor.
Häda? MDS? Vad menar du?
Slutsteget är ett Rila 2500, ()
Effekt 8ohm RMS/Max 102/204
Effekt 4ohm RMS/Max 120/240
Delningsfilter variabelt 40-170 Hz
Till- frånslag Automatiskt
Fasomkopplare 0 - 180
March 14, 2001
Fackamato wrote: :bgrin:
Farsan skall ha nytt steg nu med. Hm. Har ni några billiga förslag?
Hmm Jensen stegen på mds är väl inte de sämsta stegen väl?
Och inte dirket dyr nu heller (rabaterade priser)..
edit: det här syftade jag på
1 Guest(s)