Roliga säljare|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Roliga säljare
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 11, 2005 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jobbar själv som säljare nu men har ofta roligt åt andra säljares inkompetens.

Angående om de säljer någon DVD-spelare med DVI- eller HDMI-utgång:
"Varför vill du ha DVI när det finns SCART?"

Förklaring på varför de inte har en enda DVD-spelare som kostar mer än typ ett kinderägg:´
"Det är ju ingen större skillnad mellan olika DVD-spelare eftersom de alla är digitala."

Jag har frågat lite om en billig plasma med 852x580-upplösning och en bakprojektions TV baserad på DLP med 1280x720-display:
"Bildkvaliten på de här är ju mer eller mindre den samma eftersom de båda kör 100 Hz."

Svaret på frågan om de kan ta in ett Radeon 9700 Pro:
"Vi säljer inte ATi, i vilket fall är GeForce 4 snabbare."

Motivering till varför man ska satsa de extra pengarna på ett GeForce 3:
"Med GeForce 3 glänser det i hjälmarna när man spelar hockeyspel."

Något irriterat svar på min fråga om de säljer någon plasma med DVI-ingång:
"Jag vet inte vad det är så jag tror inte att det behövs."

Angående varför ett visst 3Com-nätverkskort kostar 1500 kr medan ett, till specifikationerna identiskt, noname-kort kostar 150 kronor:
"Med 3Coms kort kommer du få mellan 10 och 50 mindre i ping i dina spel."

Dela med er av roliga kommentarer. 🙂
Tål att nämnas att det första citatet kommer från en välrenomerad audio/video-kedja och inte nått elektronikvaruhus som de två efterföljande citaten.

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
871537
April 11, 2005 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe
Lite små roligt, 🙂

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
871542
April 11, 2005 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Denna kräver en liten förklarig för att ni ska förstå, men är den absolut mest idiotiska serie kommentarer jag hört i hela mitt liv!

Vi gör fast båten vid vad vi trodde var en allmän brygga (enligt info från gästerna som badade utmed den)
När vi kommer tillbaka är båten fastlåst och en annan båt ligger utmed.
Vi hämtar en bultsax och ska klippa låset då en gubbe kommer nerspringande (lite på lyran) och skriker:

-vafan gör ni, ni klipper inte va det där låset! det kostade faktist 250 kronor!
-varför har du låst fast den frågar vi..
-För att den stod ivägen för mig!
-Lås upp den då så åker vi direkt!
-Nej för nu ska vi upp och ta ett par öl, när vi kommer tillbaka ska båtern vara borta annars (kommer inte ihåg vad som skulle hända annars)

Det höll på att bli mörk och vi hade inga lycktor på båten (måste ha det när man åker i mörkret)... Så vi ringer snuten.
När snuten (2 tjejer) kommer och tvingar gubben att låsa upp båten kommer det roligaste... Gubbfan drar iväg en kommentar i stil med:

Ska lilla gumman följa med på en åktur, frugan får inte reda på något!

Mindre bra sagt av en full gubbe till 2 kvinnliga poliser som blev ganksa så arga, bi han inte se det hela för vi var tvungna att dra.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
871545
April 11, 2005 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Radiohandlaren i grannbyn försöker med lite av varje han..
Var in där och skulle köpa tomma DVD-R för typ en månad sen..
Han hade bara ett märke, vilket är oväsentligt, men det var iaf ett känt märke till hutlösa 250:-/10-pack..
Motiveringen till att jag skulle köpa ett sånt pack är bland det roligaste jag hört..

"Jomen du förstår att den här DVD-sorten är framtagen i samråd med Mister DVD själv..Du vet han som uppfann brännbara CD och DVD..Nu kommer jag inte ihåg vad han hette, men han bor nere i Spanien. Han har ju högkvarteret där nere, och utvecklar den här tekniken ännu mer..
Såg du inte det på Discovery häromdagen??"

Höll på att garva mej fördärvad..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
871546
April 11, 2005 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

@ Supernova: "Lite" off topic om än roligt. 😉

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
871625
April 11, 2005 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Det senaste jag hörde när jag var på *edit: tog bort butikens namn* (jaja, skulle inte köpa nåt utan var bärhjälp åt kärringens morsa som skulle ha en ny tv), och datorknast som jag är så går jag runt lite på datoravdelningen och kollar lite och så fick jag höra bredvid mig en diskussion.

Puckot som ville kränga en dator till en familj där ungen frågade hur datorn klarar av world of warcraft. Försäljaren svarade "på allra högsta inställningar utan problem, det är en a64!"

Till saken hör den att det var nån a64-3700 (om nu inte minnet sviker mig) men endast 512mb ram och ett sketet x300 grafikkort. Och när jag då lade mig i diskussionen att wow bör ha minst 1gb så började han svamla om att det minsann var en snabb hårddisk så det "virtuella minnet gör att det blir det dubbla" och när jag klagade på grafikkortet så svarade han med ett överlägset tonfall att det var ju pci-express vilket ju var mycket snabbare än det äldre AGP.

När jag började gapa om hur korkad han var och att han borde skämmas för att våga stå i en butik och ljuga folk rakt upp i ansiktet så kom kärringens mor springandes och slet mig därifrån (det var ganska mycket folk som uppmärksammade detta), det positiva i det hela var att butikschefen bad om ursäkt och slog av en tusenlapp direkt på teven som svärmor skulle ha 😉

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
871646
April 11, 2005 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

på tal om datorer, snackade med en säljare från siba.. han bad mig visa var ram minnet satt i en dator...
jag och en tv/radio-försäljare på elgiganten en gång:

Han: kan jag hjälpa till med något
jag: hej,kollar på en tv för runt 3-3500kr
han: hopp då har vi den här för 2500, visade mig nån sunkig husvangs-tv.
Jag: nja, nått lite vassare runt 3500..
han: ok, vi har denna 32" widescreen 100Hz
Jag: kostar?
Han: 6495, rea denna vecka
Jag: nä lite väl saftigt, runt 3500 var de,
Han: um aa men vi har inga widescreen för dom pengarna
(jag hade aldrig sagt nått om nån jävla widescreen men det fanns allt 28" för runt den pengen)
Jag: nä men jag är inte så noga med Widescreen just nu
Han: men man måste ha widescreen, 80% av alla filmer som sänds på digital-tv är i widescreen, har du digital-tv?
Jag: nix, har inga planer på att skaffa heller
Han:*tyst en stund* men många filmer på vanlig tv är oxå widescreen i dag och det kommer mer å mer
jag: men alla program i 4:3 då? formatet blir ju konstigt
han: jo men då har den en inbyggd omvandlare för det *klick på fjärrisen*
jag: ee wow, hur liten blev bilden nu?
han: ca 24-26 tum
jag: jag har 26tum hemma nu, tv:n är fortfarande för dyr, jag vill ha en vanlig 4:3 tv i prisklass 3500, hz om det finns annars går det bra utan.
Han: a, um, då har vi nog bara den här i den klassen, han visar upp en funaj eller va fan den hette med sämst bild plastig å ful (husvangs-tv:n var snyggare)
jag: jag avvaktar nog
han: men, om du får den andra (widescreen tv:n som var på rea) för 6295 då
jag: men asså fattar du inte, jag ska ha en tv för ca 3500 kr
han: jo, men köper du denna tv:n så kan du få bra pris på det biohemma paktet där (pekar på budget modellernas budget version)
Jag: men det är.. *avbryts*
han: 7300 för tv och hemmabio paket
Jag: men asså du är ju störd, jag ska ha en tv jävel för 3500 å du går upp till mer än det dubbla
Han: a, nä det blev ju lite övet 3500, men då är funjaen den enda i din pris klass
jag: suckar skakar på huvudet och går där i från

... det tog nästan ett halvår innan jag vågade gå ut å titta på en tv igen, då gick jag till siba (vilket strider mot alla mina principer)..

replikerna kan fela något, jag är ingen diktafon men det stämmer i stortsett.. man glömmer inte sånna möten...

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
871647
April 11, 2005 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Det roligaste jag hört var nog när jag var inne och frågade efter ett ljudkort på PCsuperstore och frågar fall det släpar något i ljudet då det var ett externt och får svaret, "hm njae det borde nog stå i manualen fast den kan jag inte öppna för den är inplastad men det står nog på nån hemsida". Sen ser han att det står 24bit sound på kartongen och utbrister" Wow! 24bitarsljud är det bra eller ?" borde inte en säljare veta sånt?

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
871650
April 11, 2005 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

har en till fast denna gång åt andra hållet, för några åt sen under sissta året i gymnasiet så jobbade jag på en bensinmack.

Jag jobbar kväll nästan inga kunder...
Det börjar med att en stammis, en något efterbliven men mycket trevlig (tyst) kvinna runt 30 kommer in och löper en korv, medans hon står och äter kommer ett äldre par in, gubben ser ut som en skamsen hund och kärr.. damen ser ut som hon har en citron i käfften, dom ställer sig framför mig å stirrar i ett par sekunder var på jag häver ur mig
*God kväll, vad kan jag hjälpa er med*
-"jo...vi var här och tvättade bilen..igår"
jag avvaktar ett par sekunder..
-"jaha?"
-"Umm, och den är smutsig, den blev inte ren"
-"det var ju inte roligt, reklamerade ni köpet?"
-"nääää"
-"har ni kvittot kvar"
-"nääää"
-"då kan jag inte göra så mycket, vi kan tyvärr inte ge ut biltvättar så, man måste reklamera om bilen inte blir ren med en gång, och spara kvittot för vi behöver kvitto nummret"
-"men blien blev inte ren!"
-"jag kan tyvärr inte göra något"
-"vad heter chefen här?"
-"han heter ****** *********"
-"hopp, vi tycker det här är mycket dåligt, hälsa honom det"
-"det ska jag göra"
-"ummm hej då"
under hela tiden.. ca 10 min.. sa gubben inte ett ord, han stod bara å såg skammsen ut.. när dom har gått kommer den lite efterblivna kvinnan framå tittar mig i ögonen och säger mycket lågmält:
-"Jag tycker hon var dum"

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
871654
April 11, 2005 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle ha tag i banankontakter till högtalarna och receivern, blir ju ett jävla skruvande vid högtalarterminalerna annars. Letade överallt i hela stan, fanns ingenstans, de var bl.a. slut hos biltema. Slutligen hos uh, en välkänd huvudkonkurrent till onoff, så letade vi i affären men kunde inte hitta några banankontakter. frågade en säljare:

moi: hej, har ni banankontakter här?
säljaren: uh, va, vad är det?
moi: ja alltså sådana som du skruvar fast högtalarsladden i, så behöver du bara ploppa i kontakten i högtalaren/stärkaren, inget skruvande vid terminalerna osv
han: jaha såna, följ med här så ska vi se

går till "misc audio/video-kablar/adaptrar/shit"-stället

han: här har du! (visar upp ett paket med rca-kabel-förlängare)
moi: uh, det där är inte banankontakter
han: men banankontakter har inte använts på jättelänge, först var det ju dom här kontakterna som ser ut som amerkanska vägguttag fast mindre, sen var det ju rca, nu är det klämkontakter
han: kan du inte bara borra hål bak på högtalaren och dra in sladdarna på så sätt?

det var ju det sista jag reagerade på egentligen, man borrar inte gärna sönder sina högtalare om det är allt annat än biltema-dunk-dunk..

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
872019
April 12, 2005 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

En säljare på Elgiganten försökte lura i farsan att ett GeForce 2 mx 200 (eller va det nu hette) var det snabbaste kortet på marknaden.
Det var på den tiden då ATI 9700 PRO var hetast. :bgrin:
"Med detta kort kan du spela alla spel på maxupplösning ovasett processor."
Dessutom kosta det över 3000 spänn.
Tur att en annan var med och kunde styra upp det hela.

En annan gång var det en säljare på en bilfirma som försökte lura i oss (mig och farsan) att M3:an han sålde hade närmre 400 "chiphästar" och var i nyskick.
"Mä dään philen, du kan åka från polisen jag svär."
För det första var det lilla motorn på 286 häst plus att den var totalt slutkörd. laugh

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 443
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL