July 18, 2003
Efter ett sabbats år har jag kommit fram till att jag måste plugga, fasten jag drivs som fisken i vattnet att resa omkring och ströjobba.
Någon som har tips på en bra utbildning där man får ett roligt yrke?
Mitt betyg vi har att jobba med ligger på 18.0
Jag har funderat mycket på Ekonomiprogrammet, men enbart för att det är relativt framtidsäkert och jag kommer klara av det. Är även sugen på industreill ekonomi men kommer inte in på det... morr. Sugen på den utbildninge för att man får jobb j*vligt lätt ôch bra betalt.
Vill igentligen ha ett omväxlande yrke där man inte bara sitter vid skrivbordet, men det är lite ont om dem...
Har funderat på och ratat dessa yrken:
Mäklare - Finns för många av dem...
Polis - Svensk, kille=? Nja... går inte va.
Jurist - Kommer inte in
Alla tips är välkommna, ett yrke som är omväxlande och inte bara kontorsarbete skulle välkommnas.
Städer jag skulle vilja plugga i är Uppsala, lund, kanske sthlm eller göteborg. Men om det är något riktigt bra kan jag flytta till kina !
// En vilsen själ
July 9, 2006
July 27, 2002
Bjornstrom wrote: [quote=Callister] Kronofodge
Menar du Delgivningsman eller?
Vet inte om det heter så också
Som kronofogde har du ett självständigt och ansvarsfullt juridiskt arbete. Du kan till exempel arbeta i den direkta indrivningsverksamheten eller ha specialuppgifter och arbeta med försäljning av fast egendom eller med tillsynen av konkurser. Arbetet innebär många kontakter med privatpersoner, företag och andra myndigheter.
September 7, 2003
Om du var sugen på industiell ekonomi så kolla på någon av de andra civilingejörsutbildningarna. Jag tror att de flesta uppfyller kraven du hade både när det gäller arbetsuppgifter och arbetsmarknaden.
Sen brukar möjligheten finnas att ganska lätt byta mellan de olika programmen om du känner att du fortfarande hellre vill gå industriell ekonomi efter ett år eller så på ett annat program.
February 19, 2004
Om du av någon anledning kommer att vilja plugga kinesiska och arbeta i Kina så plugga ett år i Sverige först och lär dig grunderna för språket!
Detta är skitviktigt, för festalivet här saknar liknelser. Jag kom hit för att lära mig kinesiska och har supit bort min utbildning. Om du bor på skolan så kommer du möta en massa andra nationaliteter och klubbar finns det i hundratals och... fan ja, utelivet är helt otroligt! Shanghai är rekommenderat!!
Förra terminen umgicks jag mest med mexikarnare och de är inte seriösa med skolan för de är på något speciellt program och behöver inte plugga under sin termin. Vi gick ut 4 dagar veckan, helt fulla var gång. Till slut började huden i ansiktet att torka ut pga allt alkoholdrickande! Gick inte till skolan för jag var bakfull nästan varje dag.
(hundra spänn öppen bar. Hur kul som helst)
July 18, 2003
Callister wrote: Försäkringsmäklare
Husinspektör
KronofodgeJurist i uppsala kräver inte 20.0, det låg på 17.6 ganska nygligen.
Jurist låg i höstas på 18.9 efter andra urval, har inte kollat vår men det är för högt ändå...
Ehm... Hur utbildar man sig till kronofogde eller försäkringsmäklare :S?!
E.S.S wrote: Pokerproffs 🙄
Redan testat, var för dålig för att leva på det.
Caesar wrote: Om du var sugen på industiell ekonomi så kolla på någon av de andra civilingejörsutbildningarna. Jag tror att de flesta uppfyller kraven du hade både när det gäller arbetsuppgifter och arbetsmarknaden.
Sen brukar möjligheten finnas att ganska lätt byta mellan de olika programmen om du känner att du fortfarande hellre vill gå industriell ekonomi efter ett år eller så på ett annat program.
Stämmer till stor del, dock så är industriell Ekonomi fortfarande industriell ekonomi... Och jag är igentligen inte så sugen på att plugga matte i 2 år men med tanke på hur efterfrågan är och snitt lönenen så kan jag tänka mig att slita i några år för att komma i den posetiten då jag kan välja jobb och lön själv.
Bjornstrom wrote: Satsa på Polisyrket, hade jag gjort om jag var du... Är nog väldigt intressant att vara polis. Annan fördel med polisyrket är att du troligtvis kommer få spöa AFA folk och andra idioter 😀
Kille, Svensk och ung. Jag kommer tidigast komma in om 4-5 år och det är för lång väntetid tyvär. Skulle varit invandrare och tjej (inget ont om invandrare och tjejer) så skulle det varit lättare... Men polis vore grymt roligt att vara tror jag! Kanske jobba inom Tullen (!=?)
obelix wrote: Mentalskötare.
Ett oerhört tufft och jobbigt jobb, men otroligt givande och roligt och intressant jobb.
Inte riktigt min grej tror jag, men bra tips
December 17, 2005
Dry_Ice wrote:
[quote=Bjornstrom]Satsa på Polisyrket, hade jag gjort om jag var du... Är nog väldigt intressant att vara polis. Annan fördel med polisyrket är att du troligtvis kommer få spöa AFA folk och andra idioter 😀
Kille, Svensk och ung. Jag kommer tidigast komma in om 4-5 år och det är för lång väntetid tyvär. Skulle varit invandrare och tjej (inget ont om invandrare och tjejer) så skulle det varit lättare... Men polis vore grymt roligt att vara tror jag! Kanske jobba inom Tullen (!=?)
Tullen, beror nog på vars du jobbar då.. Tror det kan bli väldigt tråkigt på många ställen.. Men visst kan du fixa fest till helgen gratis om du så önskar då
June 17, 2002
Bjornstrom wrote: [quote=MULLVADEN]Satsa på att bli snut.
Internutredare e säkert skitkul.
sätta dit snutar. ^^
Inte skulle jag tro det är så kul att sätta dit snutar, är nog roligare att härja på stan och slå aktivister 😀
både och. vore nice o sätta pli o aktivister som bara e ute för att slåss och sätta dit Maktmissbrukande snutar. =)
June 18, 2001
Biståndsingenjör
http://utbildning.his.se/utbil.....d=BISPG07h
2 Guest(s)