November 26, 2002
fockzy wrote: Vad är Rollspel för något igentligen? 😀
Det är ganska svårt at förklara, men jag ska försöka.
Rollspel går ut på att man, som namnet antyder, ska spela en roll. Rollen man spelar tillhör en karaktär som man skapar före spelandet, ofta (men inte alltid) med hjälp av diverse tärningar.
Det finns en spelledare, det är han som bestämmer, och så finns det en grupp av spelare, minst fyra stycken, och ofta inte fler än åtta.
Varje spelare har sin egen karaktär.
Speledaren bestämmer alltså vart spelarnas karaktärer befinner sig, och vilka andra personer de träffar, och vad som händer. Sen är det upp till spelarna att föreställa sig hur det ser ut, ungefär som när man läser en bok. Spelarna ställs inför diverse problem, fiender, och ska försöka lösa dessa problem med hjälp av kommunikation.
Känns som att jag inte förklarade så mycket där, fråga istället exakt vad du vill veta, eller ställ en följdfråga på vad jag har skrivit, så ska jag försöka svara.
November 6, 2001
Spelar det nån roll?
Förlåt, var bara tvungen^_^
Rollspel är spel där man utvecklar sin karaktär allteftersom spelet fortskrider. Man kan göra detta genom att slåss, göra magi, etc. Rollspel finns i digital form och analog, då man t.ex. sitter med en regelbok, en tärning, en spelledare och pratar sig igenom äventyret.
1 Guest(s)