September 17, 2003
November 26, 2002
Förrätt:
Avocado med räkor, dill och hemlagad chilisås
såsen: blanda lite chilisås med olivolja, svartpeppar, salt och lite vitlök. Rör om massor precis innan du droppar det över avocadon och räkorna.
Varmrätt:
Smörstekt laxfilé med kokt potatis
Häll gärna över LITE Gin över laxen innan stekning, sen kryddar du med citronpeppar och salt.
Kombinera det med en god sås.
Efterrätt:
Nu har du serverat en lätt för- och varmrätt vilket ger dig chansen att lyxa till det med efterrätten! Så sikta in dig på en god choklad-kladdkaka med färska bär och lite vispgrädde eller liknande. Fokusera på choklad, det kan inte bli fel.
Vitt vin eller cider fungerar igenom hela middagen.
September 17, 2003
March 1, 2001
John_lz snodde min ide 🙂 Stekt lax är riktigt smarrigt!
Lättlagat oxå. Kanske lite dill å lite sallad som komplement, med lite sjysst vinäger på.
Var bara säker så att tjejen gillar fisk innan.
Dryck, något vitt vin som passar (se systemkatalogen) dock inte husets fulvin på tetra. Eller varför inte en god lageröl. (inte sort guld och sånna då)
Tänd några ljus å ha en fin bukett blommor (rosor) väntandes på bordet med ett gulligt kort på 🙂
Som kötträtt kan stekt oxfile, grönpepparsås och potatisklyftor gjorda i ugnen vara ett förslag. Oxå lättlagat. Var vaksam när du steker köttet bara så det inte blir sönderstekt och torrt. Om ni gillar lite blodigt, mört kött då.
Rödspätta är oxå gott och lite annorlunda om man gillar fisk..dock lite svårt att steka tycker jag.
September 17, 2003
November 22, 2001
Förrätt:
Räkor (som du naturligtvis köper färska o skalar själv) blandade med röd rom, rödlök o creme fraiche på ett rostat toastbröd. Toppa med lite dill och en citronklyfta.
Huvudrätt:
Stekt/grillad fläskfile kombinerat med hemmagjord färskpotatissallad (färskpotatis, minitomater, paprika, ruccolasallad, lite olivolja)
Alternativt potatisgratäng eller klyftpotatis + sås, men då rekommenderar jag att du gör en liten sallad till oxå.
Efterätt håller jag nog med föregående om kladdkaka med jordgubbar. Riv lite vit choklad ovanpå den, det blir snyggt. Och en liten klick vispad grädde till.
[edit]Jag glömde ju dryck.
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=4151&Butik=0&SokStrangar=VITA+VINER%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3a%3a%3a%3a%3a%3a
Det blir bra till förrätten.
Ljust öl till huvudrätten.
July 27, 2002
Det här gjordes till tjejen i onsdags.
Förätt:
Färsk laxfile, rulla ihop dem med örtgårdasås. Lägg på en bit kavring och toppa med lite rödlök. Vitt vin till.
Huvudrätt: Oxfilé med djävulssås (ungefär som bearniesås med chili o tomatsmak) och potatisgratäng. Självklart rödvinsås till. Rött vin till detta.
Efterätt: Massa alkohol, desserter är överskattat. 😎
April 14, 2002
Förätt: Avocado med champinjoner.
Ta några avocados, halvera och grep ur dem. Blanda med burk champinjoner, vitlökspulver, salt och vitvinsvinäger. Blanda i en skål, lägg upp och servera dem i de halva aocadoskalen.
Varmrätt: Helstekt oxfilé, råstekt potatis och någon passande sås.
Efterätt: Ost och kex av olika slag.
Det var maten det, väldigt lättlagat men fortfarande lyxigt och romantiskt. Vad ni ska dricka får du klura ut själv. 😎
October 26, 2003
De här skulle ja uppskatta.. (ja är iofs en ganska enkel tjej.. men ändå.. )
(skippa förrätten)
Tacos.. plockmat.. (enkelt snabbt och väldigt väldigt gott.. )
efterätten då?...
Jordgubbar...melon..Banan..kiwi.. lite lätt vispad grädde till..
som sagt.. ja är en ganska enkel flicka.
1 Guest(s)