January 8, 2005
Först och främst innan jag drar iväg med mina personliga åsikter etc, så vill jag klargöra en sak, jag tycker det är BRA! med insamling till cancer fonder och bröstcancer är självklart något att stödja. Samt att både min far och mor har haft cancer (prostata och bröst). Så jag är långtifrån blågögd och ovetande om vad för hemskheter det handlar om.
Men! jag tycker det är pinsamt och irriterande av medior och sammhället i allmänhet att fokusera så stort på en specifik cancer form som dessutom inte är i närheten av lika allvarig (förekommande, och dödsfall) som andra cancerformer och sjukdommar. Att stå på en scen (galan som ska hållas) och säga att man stödjer "bröst" cancer är något som man med stålhet kan göra, menar bröst är fint, snyggt och attraktivt. Att däremot stå och snacka om Prostata cancer, som sitter på ett väldigt obekvämt ställe är mindre smakligt och säljer inte lika bra.
det finns en blå (band, nål) eller liknande för prostata cancer, som tydligen inte marknadsförs lika febrilt.
ska man ta det till en jämnförelse så dödade prostata cancer mer år 2004 än vad bröstcancer gjorde, har inga nya siffror men det är nog dött lopp. så varför får då bröstcancer denna stora uppmärksamhet, jo precis som jag sa förut, det är "mode" "inne" "fint" med bröst och att stödja det, men att stödja HIV, lungcancer, prostata och alla andra 100 tals sjukdommar som är bra mkt farligare och vanligare är tydligen något som inte är lika "fint".
tror jag tar ett sånt här band istället, tack (som jag tycker bör ge en slant till de cancerformerna och sjukdommar som är mest vanliga istället för de mest attraktiva):
http://www.supportourribbons.c.....hp?id=2379
för att återknyta till vad jag sa först, jag tycker självklart fortfarande att det är BRA, all insamling är BRA, men det finns BÄTTRE ändamål.
best regards, pole
January 8, 2005
beta wrote: Jag deltog i en likadan diskussion på garaget. Fast de låste tråden efter mitt påstående om att det beror på samhället, med att allt ska vara så feministiskt hit och dit.
ligger väl lite i det, dock så är det jämnställdhet som alla vill ha, och jag utgår härifrån att alla är jämnställda, även om saker och ting kanske inte är så, tex så påstår många (inga källor) att kvinnor har mindre lön än män på samma tjänst, men å andra sidan får kvinnor mindre straff på samma brott, och lättar eför en tjej att sätta dit en kille än tvärtom (egna erfarenheter av rättsfall etc).
men det var inte poängen i mitt inlägg ritkigt, utan helt enkelt att jag tycker det är pinsamt och irriterande med så stort fokus på rosa bandet, när jag ser så mkt annat som har rätten att uppmärksammas lika mycket om inte mer.
best regards, pole
August 11, 2005
Är väl rätt i alla avseenden att visa hur viktig just bröstcancer är då den är bland den vanligaste och farligaste cancerformen (dvs om man ser till antalet drabbade och dödligheten). Allt för länge har även "kvinnosjukdomar" hamnat i skymundan så det är skitbra att alla gör mycket för att föra fram det till dagsljuset.
Sen att andra cancerformer inte är lika duktiga beror inte på att bröstcancern tar all plats, utan snarqae på att de är dåliga på att "sälja" sig själva.
November 27, 2003
Om det är någon cancer som kräver mer jobb är det bukspottskörteln. Dödligheten är väldigt nära 100% och det har inte hänt mycket ifråga om överlevnad. På sin höjd har man förlängt deras liv med några månader, vilket iofs är en stor bedrift, men ingen lösning.
//Andreas
August 11, 2005
Delph1 wrote: Om det är någon cancer som kräver mer jobb är det bukspottskörteln. Dödligheten är väldigt nära 100% och det har inte hänt mycket ifråga om överlevnad. På sin höjd har man förlängt deras liv med några månader, vilket iofs är en stor bedrift, men ingen lösning.
//Andreas
Jo, men tar du antalet patienter som får cancer i bukspottskörteln och kollar hur många som får bröstcancer så är det rätt tydligt om vilken som drabbar flest. Sen skrev jag heller inte att den var "dödligast" som i att den saknar bot, utan att den är den cancerform som dödar flest kvinnor i Sverige, även om den i många fall är behandlingsbar.
Editerad
January 8, 2005
har fortfarande inte sagt att det INTE är BRA, tycker bara det är konstigt att det fått så mycket uppmärksamhet, och tycker det är löjligt att det blir "modernt" eller "inne" med rosa bandet.
något sånt här hade aldrig kunnat göras mot någon annan cancer form förutom bröst cancer. och jag ser det som att man borde lägga lika mycket pengar på andra sjukdommar, så som HIV etc. dock så är det självklart jätte bra att man försöker bota bröst cancer, men jag ser större problem i horisonten. men det är kanske bara jag.
Min mamma överlevde bröstcancer, och jag är mkt tacksam för det, men det gör mig tyvärr inte blind för allt annat som finns där ute.
best regards, pole
September 12, 2001
Polekatt wrote: har fortfarande inte sagt att det INTE är BRA, tycker bara det är konstigt att det fått så mycket uppmärksamhet, och tycker det är löjligt att det blir "modernt" eller "inne" med rosa bandet.
något sånt här hade aldrig kunnat göras mot någon annan cancer form förutom bröst cancer. och jag ser det som att man borde lägga lika mycket pengar på andra sjukdommar, så som HIV etc. dock så är det självklart jätte bra att man försöker bota bröst cancer, men jag ser större problem i horisonten. men det är kanske bara jag.
Min mamma överlevde bröstcancer, och jag är mkt tacksam för det, men det gör mig tyvärr inte blind för allt annat som finns där ute.
best regards, pole
Jag tycker inte att det är ett dugg jäkla konstigt alls.
Problemet med cancer att vi som är friska ständigt måste påminnas om eländet. Vi blir alla påverkade av cancer mer eller mindre via släktingar/vänner eller än mer närstående som familjen och det drabbar fler än vi tror i slutändan.
Vad är det som så fel med rosa bandet då vi inte för länge sedan har fått se en kampanj i media vad gäller prostatacancer?
Kommer du ihåg det eller är det selektivt tänkande?
Eller tänker du cancer i genusform?
December 11, 2002
http://www.digitalcamerainfo.c.....-15842.htm Se på fan 🙂
January 8, 2005
skiroy wrote:
Jag tycker inte att det är ett dugg jäkla konstigt alls.
Problemet med cancer att vi som är friska ständigt måste påminnas om eländet. Vi blir alla påverkade av cancer mer eller mindre via släktingar/vänner eller än mer närstående som familjen och det drabbar fler än vi tror i slutändan.
Vad är det som så fel med rosa bandet då vi inte för länge sedan har fått se en kampanj i media vad gäller prostatacancer?Kommer du ihåg det eller är det selektivt tänkande?
Eller tänker du cancer i genusform?
bröst och prostatacancer är ett elende, du pratar med en som vet, men du missar lite poängen, jag ser fler sjukdommar som är "viktigare", klart bröst och prostata cancer är viktigt.
nee jag har inte hört om någon prostatacancer kampanj, minns mig inte minnas att det var någon gala för prostatacancer. måste levt i en håla nånstans.
jag ser inte cancer som genusform, har inte påstått att det är dåligt, har inte antytt något om genus, jag sa i ett tidigare inlägget att jag ser det här med en syn av att alla är jämnlika, så genus kan du skippa direkt.
Men faktum kvarstår att jag tror inte det hade kunnat göra något liknande som det här för någon annan sjukdom, då det inte är lika "attraktivt".
kan ta ett exempel som hände precis nyss "en jobbarkamrat (40+) kom och visa upp sitt gammla rosa bandet, då började en disskussion mellan henne och min andra jobbarkamrat (20+) om hurvida det gammla var snyggare eller det nya rosa bandet. vilket i min värld bekräftar att det är en fråga om mode inblandat, det rä som sagt "inne" med rosa bandet. och för att skiroy ska kunna hoppa på mig så sticker jag ut hakan och säger att det är kvinnor jag arbetar med och att det är endast för kvinnor rosa bandet är mode, en kille skulle få stämpeln gay om de gick runt med rosa bandet.
fick även en kommentar av en annan på jobbet som sa "jag hatar killar som sätter på sig rosa bandet för att vara tuffa och få extra poäng på tjejer" tolka det som ni vill.
det är svårt att klaga på något bra som cancerforskning, och det är inte riktigt det jag gör, jag klagar mer på media och sättet man försummar annat, men det är kanske bra att kunna utnyttja det här, ju mer pengar destå bättre och om man nu kanske bara kan göra det här med bröstcancer så är det ju bättre än inget.
jag tycker ändå det är rätt lustigt, att människan påvärkas så mkt av media och mode att vi inte själva kan bry sig och ge pengar till organisationer som arbetar med så mycket mer än bara bröst cancer.
själv har jag donerat en hel del till olika organisationer främst UNICEF för deras arbete och kampen mot HIV.
har även jag köpt ett rosa bandet, men det är ganska självklart att pengarna går till något bra. jag hade kunnat tänka mig att om man gjorde nått sånt här för de allvarligaste sjukdommarna i världen så hade jag varit nöjd, men det är ogenomförbart, men man kan väl börja nånstans antar jag.
best regards, pole
August 11, 2005
Skrev ett långt inlägg men skiter i det och nöjer mig med följande:
Vill du se mer HIV eller prostatacancer borde du kanske skänka dem (mer?) pengar och även få andra i din närhet att göra samma sak istället för att klaga på varför det går (för?) bra för i detta fallet bröstcancer/rosa bandet?
January 8, 2005
csm101 wrote: Skrev ett långt inlägg men skiter i det och nöjer mig med följande:
Vill du se mer HIV eller prostatacancer borde du kanske skänka dem (mer?) pengar och även få andra i din närhet att göra samma sak istället för att klaga på varför det går (för?) bra för i detta fallet bröstcancer/rosa bandet?
mer ? tror du missade nått där, men förstår vad du menar.
varför ? jag har gett pengar och uppmanar folk att göra detsamma.. men får jag fråga vad du gör som är så bra, eftersom du tycker jag borde göra mer ?, jag klagar inte på att det går bra, jag klagar egentligen inte överhuvudtaget, jag irriterar mig snarare på folks insnöade synsett och vad som är hippt och inne spelar mer roll än själva syftet.
/pole
August 11, 2005
Polekatt wrote:
varför ?
Därför att mycket av det du ser i forskning inom cancer, hjärt-kärlsjukdomar etc finansieras av privatpersoner och inte staten.
jag har gett pengar och uppmanar folk att göra detsamma..
Bra, är kul att höra.
men får jag fråga vad du gör som är så bra, eftersom du tycker jag borde göra mer ?
Till att börja med så klagar jag inte på varför vissa syns mer i media och utye i samhället. Men jag skänker pengar regelbundet och ska jag börja skylta med det så försvinner imo hela syftet med att skänka pengar...
, jag klagar inte på att det går bra, jag klagar egentligen inte överhuvudtaget, jag irriterar mig snarare på folks insnöade synsett och vad som är hippt och inne spelar mer roll än själva syftet.
/pole
Okej, min uppfattning var att du klagade på varför just bröstcancern fått så mycket publicitet.
Att folk är insnöade beror på att de inte har en egen vilja, de följer alla andra. I detta fallet så är det dock enbart positivt att folk följer varandra och stödjer bröstcancer.
August 11, 2005
Polekatt wrote: okej, jag omformulerar mig en aning.
jag tycker det är "synd" att folk inte ser allt annat än vad medierna matar dem med.
då hade andra sjukdommar också kunnat få pengar, men säger inte emot dig, precis som jag sa förut, det är fortfarande någonting bra.
Där sa du nåt jag verkligen håller med om!
2 Guest(s)