Rosa bandet vs. Blå bandet|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rosa bandet vs. Blå bandet
dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 11, 2007 - 12:21 am
sp_Permalink sp_Print

Jag jobbade för en tid sen med ett bolag som pysslade med PSA-detektering (prostatacancerprov) och känner således väl till prostatacancer och dess komplikationer. Därför är jag lite förbryllad över det Rosa bandet.

Denna blogg täcker upp ganska mycket av mina tankar:
http://blogg.aftonbladet.se/97.....ma/610767/

Det han säger är faktiskt sant om man ser till fakta, även om t.ex. ökningen för prostatacancer snittat de senaste åren "bara" är drygt dubbel så hög som bröstcancer. Så frågan är, hur kommer det sig att det är just bröstcancer som blivit en fluga? Varför blev det en fluga över huvud taget där alla bär rosa band helt plötsligt? Detta har fått mer medial uppmärksamhet än många tredjevärldsprojekt.

Är det lättare att tycka synd om kvinnor?
Är det ok att tycka synd om män och se dem som ett utsatt grupp?

Det har ju faktiskt gjorts försök att dra igång kampanjer för prostatacancer, men dessa har lyckats måttligt. Är helt enkelt kampanjen för bröstcancer smartare "produktifierad" med rosa band osv än vad t.ex. konstiga kampanjer såsom mustaschjakten (eller vad den hette) var?

Vad tror ni detta beror på?

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1163939
November 11, 2007 - 12:25 am
sp_Permalink sp_Print

Flera män som stödjer Rosa Bandet för att dom vill ha en riktigt tutte att klämma på än kvinnor som bryr sig om mäns prostata?!?

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
1163940
November 11, 2007 - 12:38 am
sp_Permalink sp_Print

det är jävligt wierd tycker jag :S

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
1163941
November 11, 2007 - 12:51 am
sp_Permalink sp_Print

Det är ju tyvärr så att kvinnor ses som det svagare könet, likt barn och söta djur är det lättare att väcka empati för dem.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1163946
November 11, 2007 - 3:43 am
sp_Permalink sp_Print
tiggre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 739
1163950
November 11, 2007 - 6:13 am
sp_Permalink sp_Print

tror det är mysigare att klämma på tuttar än att sticka upp fingrar i röven på män i media...

ren media pryl alltså... på samma sätt som skandaler och våld säljer aftonbladet så säljer mysiga saker i tv...

ett rektum vs tutte problem alltså.... tutte mysigt

P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1163951
November 11, 2007 - 6:42 am
sp_Permalink sp_Print

jag vill ha ett blått band, att ha ett rosa band funkar kanske för kvinnor, men jag skulle inte i första taget gå runt med ett sådant. jag vet bara kvinnor som har sådant, jag kanske är rädd för att då gay-stämpel?

edit: blå nylen ska visst gå att köpa på apotekt för 20kr (tror jag om infon stämmer som jag hittat)

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1163952
November 11, 2007 - 6:42 am
sp_Permalink sp_Print

Det är väl något sånt här att kvinnan spelar en större roll än männen i världen + att de har varit utsatta rätt mycket för våld/nedtryckning av männen.
Det är väl lättare att reklamera ett rosa band för tom en målgrupp som männen, många som köper en sån och har den på sig förväntar väl sig att varje kvinna de träffar och lägger märke till bandet ska säg "ohh vad du är gullig".

urk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
1163954
November 11, 2007 - 8:03 am
sp_Permalink sp_Print

det är "inne" i vårt skyman samhälle att det ska vara kvinnan som bestämmer och är den utsatta könet. medan män är kriminella våldtäkts personer. man skapar kvinnor grupper på ställen där det finns mera män men det skapas inga mäns grupper i i kvinnodominerade ställen. det ges jämställdhets lön till kvinnor i kvinno yrken medan mäns får mindre enbart för de är män. vet ställen som var lika lön för lika arbete sedan kom en kvinnopott som gjorde att kvinnorna tjänar mera än män enbart för de är kvinnor och det kallas jämndställhets pott.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
1163959
November 11, 2007 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: jag vill ha ett blått band, att ha ett rosa band funkar kanske för kvinnor, men jag skulle inte i första taget gå runt med ett sådant. jag vet bara kvinnor som har sådant, jag kanske är rädd för att då gay-stämpel?

edit: blå nylen ska visst gå att köpa på apotekt för 20kr (tror jag om infon stämmer som jag hittat)

Gay är väl att inte bry sig om kvinnors bröst? Dessutom kanske man vill stödja forskningen eftersom det kan drabba ens mamma eller mormor (vilket borde vara de personerna i ens närhet som är i riskområdet).

Hagiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 489
1163969
November 11, 2007 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

skit samma! Nu köper alla på nh blåa då... så kanske det förändras?... vi framför det blåa bandet på internet... UNSTOPPABLE!!! I = Goin' For Blue! Follow Me!

Omdöme: TS/NH - Ebay - Tradera
Projekt: Lanbox Lite@H20 & Server
Bänkar: 5.6GHz

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
1163970
November 11, 2007 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1163974
November 11, 2007 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Tuttar är kärlek, vem vill inte ligga o ta på tuttar?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1163980
November 11, 2007 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Det är väl självklart att man hellre väljer en kvinna än en man? Men visst, mr. metrosexuell har kanske svårare med prioriteringarna än vi trodde. 😉

//Andreas

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1163991
November 11, 2007 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

https://www.nordichardware.se/.....osa+bandet

Felet ligger hos prostataforskningen som inte lyckats marknadsföra sig på rätt sätt helt enkelt.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1163998
November 11, 2007 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Låt dom ha sin Rosa Bandet gala.. vi män står ju högre i allting annat iallafall.

Löner o.s.v

:rolleyes:

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
1164003
November 11, 2007 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Det är väl självklart att man hellre väljer en kvinna än en man? Men visst, mr. metrosexuell har kanske svårare med prioriteringarna än vi trodde. 😉

//Andreas

Ska jag döda dig nu, eller vill du låta mig vänta? 😛

csm101 wrote: https://www.nordichardware.se/.....osa+bandet

Felet ligger hos prostataforskningen som inte lyckats marknadsföra sig på rätt sätt helt enkelt.

Se där ja, den tråden har jag missat. Då är jag knappast ensam om funderingarna här iaf. 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1164008
November 11, 2007 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Du/ni har givetvis en bra poäng. Prostatacancerforskningen får långt ifrån samma uppmärksamhet som bröstcancerforskningen, men jag ser inte varför man ska hacka på rosa bandet för att de gör ett bra jobb när det blå bandet gör ett dåligt sådant 😉

//Andreas

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
1164017
November 11, 2007 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Du/ni har givetvis en bra poäng. Prostatacancerforskningen får långt ifrån samma uppmärksamhet som bröstcancerforskningen, men jag ser inte varför man ska hacka på rosa bandet för att de gör ett bra jobb när det blå bandet gör ett dåligt sådant 😉

//Andreas

Jag tror att "felet" ligger hos oss själva. Även om dessa band skulle marknadsföras på exakt motsvarande sätt, så tror jag inte att det blå skulle få lika stor uppmärksamhet.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1164026
November 11, 2007 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=Delph1]Du/ni har givetvis en bra poäng. Prostatacancerforskningen får långt ifrån samma uppmärksamhet som bröstcancerforskningen, men jag ser inte varför man ska hacka på rosa bandet för att de gör ett bra jobb när det blå bandet gör ett dåligt sådant 😉

//Andreas

Jag tror att "felet" ligger hos oss själva. Även om dessa band skulle marknadsföras på exakt motsvarande sätt, så tror jag inte att det blå skulle få lika stor uppmärksamhet.

Är inte så säker på det där. Själv hade jag inte en aning om att det fann ett blått band tills för nån månad sen då jag såg en på apoteket (och köpte en). Nu vet jag inte hur länge den har funnits, men till skillnad från det rtosa bandet har jag inte sett bilder på det blå bandet på bussar, på tv, folk som står på köpcenter och säljer dem tillsammans med informationsblanketter etc etc. Så de marknadsförs inte på samma sätt och därför är många inte medvetna om att de ens finns. Och det är svårt att stödja något man inte vet existerar...

MEN, du har rätt till viss del. Andra typer av forskning, tex lungcancerfoonden och hjärt-kärlforskningen markandsförs imo på rätt likartad sätt, och där är det knappast mnånga som aktivt skänker pengar/stödjer båda dessa, utan man har sina, "preferenser". Den som känner nån med bröstcancer/prostatacancer har nog lättare att stödja den ena framför den andra, men för en som är "blank" dvs inte känner folk med de åkommorna så är det ren reklamkampanj som gäller för att förvärva dem. Och eftersom många är snåla kommer de enbart skänka pengar till den ena.

Därutöver tror jag själv att sådana här kampanjer som rosa bandet kör med skulle undermineras om alla cancerformer körde på samma prgram.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 422
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL