January 8, 2005
csm101 wrote: Vad har det för betydelse hur många som är kvinnor och hur många är män inom ett yrke?
jag ger upp, du har tydligen inte läst mina tidigare inlägg och vet därför inte vad jag försökt få fram och heller inte vilken fråga jag ställt i mina föregående inlägg.
Vaniljflickan wrote:
Precis! Det är det jag vill få sagt. I diskussionen "lika lön för lika arbete" tenderar problemet med de fysiska skillnaderna att ta för stor plats. Varför diskutera minoritetsproblem?
Har inte dragit upp de fysiska skillnaderna som en STOR grej, utan pekat på att det finns där och jag ser ett problem att folk anställer ett viss kön pga av dem. läs mina föregående inlägg och även den problemställningen jag påvisade.
jag ser det inte som ett minioritetsproblem heller egentligen.
men men så ser det ut och om ni inte vill ta till er min frågeställning och endast hacka på mina enskillda meningar så fine by me, jag har sagt vad jag ser som problem och mina tankar, kanske har det gett nått, vad vet jag..
best regards pole
August 11, 2005
Polekatt wrote: [quote=csm101]Vad har det för betydelse hur många som är kvinnor och hur många är män inom ett yrke?
jag ger upp, du har tydligen inte läst mina tidigare inlägg och vet därför inte vad jag försökt få fram och heller inte vilken fråga jag ställt i mina föregående inlägg.
Jag har läst allt du skrivit och även skrivit svar på dem tidigare, så försök inte.
Så snälla, förklara en gång till varför det är avc någon betydelse hurvida majoriteten av Marias kollegor är män eller kvinnor.
August 11, 2005
urk wrote: som han skriver det har ingen betydelse att det är mera män. men nu kommer men:et han vill på peka att killar har lite bättre före sättningar att klara av kraven för just det yrket.
Okej, men jag ser fortfarande inte relevansen i att killar har bättre förutsättningar.
Ok, det är många ggr fler män som jobbar som brandmän än kvinnor, men vad har det för betydelse för något?
January 8, 2005
csm101 wrote: Okej, men jag ser fortfarande inte relevansen i att killar har bättre förutsättningar.
Ok, det är många ggr fler män som jobbar som brandmän än kvinnor, men vad har det för betydelse för något?
Det har betydelse när man jämnför siffror som media tar fram(då de tar alla yrken och jämnför, oftst, iaf de siffror jag har sett), dessutom tycker jag det är synd att det ska var en sån uppdelning men jag ser också att det inte går att fixa det. som sagt redan tagit upp detta i tidigare inlägg, du svarade inte på det så antar det är därför du inte känner dig vid detta.
du ser det inte som ett problem att vi har köns dominerade yrken ? jag ser det som problem, men jag ser det också som omöjligt att lösa, därför jag påpekade fysiska skillnder och hur arbetsgivare antagligen tänker. det kan ha en inverkan på lönen denne får som går in i ett yrke dominerat av de andra könet, om det är skillnad vet jag inte.
best regards pole
August 11, 2005
Polekatt wrote:
Det har betydelse när man jämnför siffror som media tar fram(då de tar alla yrken och jämnför, oftst, iaf de siffror jag har sett), dessutom tycker jag det är synd att det ska var en sån uppdelning men jag ser också att det inte går att fixa det. som sagt redan tagit upp detta i tidigare inlägg, du svarade inte på det så antar det är därför du inte känner dig vid detta.
Måste ha missat det.
du ser det inte som ett problem att vi har köns dominerade yrken ? jag ser det som problem, men jag ser det också som omöjligt att lösa, därför jag påpekade fysiska skillnder och hur arbetsgivare antagligen tänker. det kan ha en inverkan på lönen denne får som går in i ett yrke dominerat av de andra könet, om det är skillnad vet jag inte.
best regards pole
Jag ser inget problem med könsdominerande jobb om båda könen har fått samma möjligheter att få dessa jobb. Detta går ju tillbaka till det där med 50/50 som jag trodde vi alla var emot (och att det skulle vara den bäst lämpade sopm får jobbet)?
Alltså, jag kan inte se hur arbetsgivaren kan ge henne mindre lön med "hon är inte lika stark som Peter"-argument när hon klarat uttagningsproverna och fått jobb som brandman (brandkvinna).
Att det förekomer skillnader, det tror jag, men jag kan inte begripa hur dessa kan rättfärdigas genom att säga att hon är svagare än en annan (säger inte att du säger så).
Editerad.
2 Guest(s)