Rösträtt åt alla?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rösträtt åt alla?
davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
sp_UserOfflineSmall Offline
1129055
April 5, 2007 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Efter att ha glott igenom den här tråden hoppas jag åtminstone att någon gör nånting åt svenskaundervisningen i skolorna.

😀

Är inte allvarlig alls. Bara fular mig i påsk =)

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1129062
April 5, 2007 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote:
Jag tror du missförstod mig lite.... Jag skall förtydliga hur jag ser på det hela och inte (somm ovan) varför jag tror att folk är missnöjda)

Förmögenhetsskatten är inget jag anser att man behöver vara så j**la kristisk mot jämfört med reavinstskatten. Menar 1.5% på allt över 1.5 Miljoner är relativt lite jämfört med att höja reavinstskatten 10% som det snackas om.
Nu tänker folk "jag har ju en lägenhet/hus" som man kan sälja för 1.5miljoner men taxeringsvärdet är aldrig så högt!

När jag nämnde det om att hyra en lägenhet så syftade jag mera på att ungdomar inte har råd att flytta hemifrån (kanske till den ort dom helst vill plugga på)

Jag anser att man skall jobba och göra rätt för sig men man skall även underlätta för ungdomarna!

När det gäller skatterna så visst, skattesänkningen tas ju in på annat håll! Men att säga att medelsvensson får en 1000:- extra i månaden anser jag vara fel när dom höjer en annan avgift som gör att vissa hushåll tom går back. Precis som jag tycker det är fel att säga att man tar bort fastighetsskatten och att detta innebär en extra peng för familjerna, när man sen planerar att införa en kommunal skatt (som mer eller mindre bara ersätter fastighetskatten).
Tänk om ica går ut med att säga att 1L mjölk kostar 1kr. När man sen kommer till kassan visar det sig att mjölken i sig kostar 1kr, men förpackningen och arbetet kostar 6:- så det slutar ändå på 7:-.. Mjölken kostar ju 1kr så det är ju riktigt på så sätt men visst blir man besviken när man får pröjsa 7kr i kassan?
Nu var det ett ganska extremt exempel men ni förstår vad jag menar.

Klart man ska vara kritisk mot skatter som är helt orimliga.
Den som har en förmögenhet på över 1.5 mille har betalat skatt för att tjäna ihop den, han betalar skatt på ev. avkastning och sen ska han alltså betala extra skatt bara för att han kommer över en viss nivå?

Samma med fastighetsskatten, man ska betala skatt på något man äger (eller ännu värre, banken äger) som inte ger någon som helst form av inkomst.

Det känns (iaf för mig) ideologiskt rätt att dessa skatter försvinner även om jag personligen inte tjänar något speciellt på det.

Tänk om ica hade gjort en kreditupplysning på dig när du kommer med ditt mjölkpaket och sagt att du tjänar såpass mycket att du får betala extra för mjölken.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1129063
April 5, 2007 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote:
Jag tror du missförstod mig lite.... Jag skall förtydliga hur jag ser på det hela och inte (somm ovan) varför jag tror att folk är missnöjda)

Förmögenhetsskatten är inget jag anser att man behöver vara så j**la kristisk mot jämfört med reavinstskatten. Menar 1.5% på allt över 1.5 Miljoner är relativt lite jämfört med att höja reavinstskatten 10% som det snackas om.
Nu tänker folk "jag har ju en lägenhet/hus" som man kan sälja för 1.5miljoner men taxeringsvärdet är aldrig så högt!

När jag nämnde det om att hyra en lägenhet så syftade jag mera på att ungdomar inte har råd att flytta hemifrån (kanske till den ort dom helst vill plugga på)

Jag anser att man skall jobba och göra rätt för sig men man skall även underlätta för ungdomarna!

När det gäller skatterna så visst, skattesänkningen tas ju in på annat håll! Men att säga att medelsvensson får en 1000:- extra i månaden anser jag vara fel när dom höjer en annan avgift som gör att vissa hushåll tom går back. Precis som jag tycker det är fel att säga att man tar bort fastighetsskatten och att detta innebär en extra peng för familjerna, när man sen planerar att införa en kommunal skatt (som mer eller mindre bara ersätter fastighetskatten).
Tänk om ica går ut med att säga att 1L mjölk kostar 1kr. När man sen kommer till kassan visar det sig att mjölken i sig kostar 1kr, men förpackningen och arbetet kostar 6:- så det slutar ändå på 7:-.. Mjölken kostar ju 1kr så det är ju riktigt på så sätt men visst blir man besviken när man får pröjsa 7kr i kassan?
Nu var det ett ganska extremt exempel men ni förstår vad jag menar.

Klart man ska vara kritisk mot skatter som är helt orimliga.
Den som har en förmögenhet på över 1.5 mille har betalat skatt för att tjäna ihop den, han betalar skatt på ev. avkastning och sen ska han alltså betala extra skatt bara för att han kommer över en viss nivå?

Samma med fastighetsskatten, man ska betala skatt på något man äger (eller ännu värre, banken äger) som inte ger någon som helst form av inkomst.

Det känns (iaf för mig) ideologiskt rätt att dessa skatter försvinner även om jag personligen inte tjänar något speciellt på det.

Tänk om ica hade gjort en kreditupplysning på dig när du kommer med ditt mjölkpaket och sagt att du tjänar såpass mycket att du får betala extra för mjölken.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1129099
April 5, 2007 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Oh nej, fler bör få rösta 🙂

Den stora massan är grå, odefinerbar och vänder sig oftast mot den som erbjuder godast godis så självklart röstar de på moderaterna när det låter som att de kommer att få det väldigt mycket bättre.
Sen tror jag inte speciellt många faktiskt kollade upp vad som skulle ändras mer specifikt och hur det skulle påverka dom.
Det de hörde var att det lovades förbättringar, men sen vad det innebar ...

Jag är mest intresserad av att se hur det kommer vara om 1-2 år till. Jag trodde aldrig att moderaterna kommer sitta mer än en period och jag tror jag kommer få rätt. Om det sedan är för det bättre eller de sämre måste vi vänta ytterligare år för 😉

//Andreas

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1129501
April 8, 2007 - 6:30 am
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Vet du vad sossarna gjorde? Tycker du det är okej att SL ska gå med flera miljoner i förlust varje månad, att hela Sverige ska betala för stockholmarnas kollektivtrafik? Jag kunde inte bry mig mindre ifall ni får betala 1000 spänn per resa på SL. Privatisera företaget så får du se vad det kostar sedan. Det var inte moderaternas fel att S sänkte SL's kassa i botten.

Om du har jobbat och slitit i hela ditt liv, för att sedan skörda frukten av ditt livs arbetande och köper en villa för 2 mille, ska du sedan behöva punga ut med närmare 2000:- per månad för att få BO i ditt eget hem? Det är helt j**la sinnesjukt. Ditt tankesätt "flytta om man inte har råd", är ju att fördriva folk från deras hem, för att de inte har råd att betala fastighetsskatten. Det är exakt samma j**la sak som att säga, om du inte har råd att köpa en villa för 2 miljoner, bo i ditt sunkhål.

Ditt inlägg baseras på ren j**la avundsjuka. Folk som har jobbat, och har det bra ställt, ska väl inte ha lika jävligt som folk som inte arbetar, vart är logiken i det? Sossarnas ideologi är ju att alla ska ha det lika jävligt.

Högre biljettpriser beror på att dom vill handskas med med mindre kontanter i Tunnelbanan kostar lika mycket som förut att förboka. Inte att kassan är skörd i botten. 😛

Jag har också jobbat hela mitt liv. Nu för en svältlön pga borgerlig regering. Jag får skörda frukterna... 🙄

Hans inlägg baseras inte på avundsjuka. Han tänker på sina medmänniskor... hmm... lika jävligt... vi har nog den bästa levnadsstandarden i världen skulle jag kunna påstå.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1129851
April 10, 2007 - 6:13 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: vi har nog den bästa levnadsstandarden i världen skulle jag kunna påstå.

Enligt tabellen på länken så finns det 9 länder bara i EU som har högre levnadsstandard än Sverige till det kan läggas åtminstone Schweiz, Norge, USA, Kanada och Australien så det troliga är att Sverige ligger runt plats 15.
http://sv.wikipedia.org/wiki/E.....ka_unionen

Däremot finns det nog ingen annan demokrati än Sverige där det största partiets indoktrinering funkat så bra att flertalet verkligen tror att levnadsstandarden är den högsta. Antagligen tror folk i Nordkorea detsamma om sitt land.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1129862
April 10, 2007 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

Rösträtt för mig skulle vara en skön idé, tycker jag.

Jag kan säga varför jag tycker som jag tycker och då borde jag ha rätt att påverka.

F.ö. så förstör jag inte hur någon kan försvara sossekiten som moderaterna äntligen ska få bort: fastighetsskatten.
Får dom dessutom bort förmegnhetsskatten, tv-avgiften och sänker inkomstskatten så den blir ganska lika för alla, blir jag nöjd 🙂

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1129871
April 10, 2007 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

Någon sa tidigare i tråden att man ska tänka på allas bästa när man röstar. Det fick maskineriet uppe i huvudet att börja rulla.

Jag kan bara komma fram till att man ska rösta så egoistiskt som möjligt vid ett val. Man ska endast tänka på sig själv, för att då blir valresultatet representativt för vad dom allra flesta behöver. Vissa kanske tjänar (ekonomiskt eller moraliskt) mer på röd regering, andra på blå, osv.

Om däremot alla röstar med alla andra i åtanke så återspeglar valresultatet vad landet TROR om sig själv och andra runt omkring sig.

Jag tror att det blir ett mer sanningsenligt resultat om man tror mindre och vet mer, och för att göra det ska alla alltså rösta egoistiskt, för alla vet med "bättre" säkerhet vad dom själva tjänar på, än vad alla andra tjänar på.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1129877
April 10, 2007 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: Någon sa tidigare i tråden att man ska tänka på allas bästa när man röstar. Det fick maskineriet uppe i huvudet att börja rulla.

Jag kan bara komma fram till att man ska rösta så egoistiskt som möjligt vid ett val. Man ska endast tänka på sig själv, för att då blir valresultatet representativt för vad dom allra flesta behöver. Vissa kanske tjänar (ekonomiskt eller moraliskt) mer på röd regering, andra på blå, osv.

Om däremot alla röstar med alla andra i åtanke så återspeglar valresultatet vad landet TROR om sig själv och andra runt omkring sig.

Jag tror att det blir ett mer sanningsenligt resultat om man tror mindre och vet mer, och för att göra det ska alla alltså rösta egoistiskt, för alla vet med "bättre" säkerhet vad dom själva tjänar på, än vad alla andra tjänar på.

Det gör i stort sett alla redan, de som verkligen genuint röstar utan tanke på eget välbefinnande kan nog räknas på ena handens fingrar.
Däremot finns det massor med folk som gömmer sej bakom bombastiska uttalanden om solidaritet och att värna de små i samhället och liknande snömos när det enda de vill ha ut av sitt val är att någon som sätter deras personliga agenda främst får bilda regering.
Min erfarenhet är att solidaritetskänslan ökar väldigt drastiskt när det inte är ens egna resurser som skall fördelas som bidrag och liknande.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1129909
April 10, 2007 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=dree] vi har nog den bästa levnadsstandarden i världen skulle jag kunna påstå.

Enligt tabellen på länken så finns det 9 länder bara i EU som har högre levnadsstandard än Sverige till det kan läggas åtminstone Schweiz, Norge, USA, Kanada och Australien så det troliga är att Sverige ligger runt plats 15.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_unionen

Däremot finns det nog ingen annan demokrati än Sverige där det största partiets indoktrinering funkat så bra att flertalet verkligen tror att levnadsstandarden är den högsta. Antagligen tror folk i Nordkorea detsamma om sitt land.

Jag kräver bättre källa och bättre mått 😉

//Andreas

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1129918
April 10, 2007 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Josey Wales][quote=dree] vi har nog den bästa levnadsstandarden i världen skulle jag kunna påstå.

Jag kräver bättre källa och bättre mått 😉

//Andreas

Vilket mått vill du ha? BNP är absolut inte något perfekt sätt att mäta välstånd i ett land men det är så vitt jag vet det enda som är internationellt vedertaget och där man kan få verkliga jämförande siffror.

Här är lite mer fakta, förhoppningsvis ås anser du Nutek vara en bättre källa än Wikipedia.
http://www.nutek.se/sb/d/208

HenrikM
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
1129931
April 10, 2007 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

Kan inte förtså varför folk klagar på att fastighets skatten/förmögenhets skatten försvinner, är själv sosse och bor i hyresrätt utan förmögenhet. Tycker ändå att det är bra att skaten försvinner.

Sen att 80% av de man känner som röstade på alliansen ångrar att de röstade så (de restrerande 20% vågar bara inte erkänna att de röstade för att få sänkt bensinpris, vilket inte hände) är en annan femma.
"men oj, blir det dyrare att ha bil, men de sa att vi skulle få lägre skatt så det blir nog bra"
"Ska de höja akasse avgiften??"
"ska de ta bort plus jobben, men jag har ju plus jobb :("
"gäller den sänkta arbetsgivar avgiften inte alla??"
osv osv osv...
FOlk är dumma och kommer ihåg det första argumentet de hör, de läser en rubrik i aftonbladet, men inte texten. Och det som fastnade i allas huvuden är "1000 KR mer i plånboken"

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1129944
April 10, 2007 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

HenrikM wrote: FOlk är dumma och kommer ihåg det första argumentet de hör, de läser en rubrik i aftonbladet, men inte texten. Och det som fastnade i allas huvuden är "1000 KR mer i plånboken"

Det kan du ha rätt i.
Det skulle också åtminstone till viss del kunna förklara hur S lyckats framstå som oppositionsparti i samtliga valrörelser trots att man haft makten 85% av tiden sedan 30-talet.

Jag själv upplever i alla fall något jag aldrig trodde skulle hända. Nämligen en regering som faktiskt genomför det de lovade och det dessutom i en rasande takt. Det har jag aldrig varit med om förr.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1129948
April 10, 2007 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote:
Jag själv upplever i alla fall något jag aldrig trodde skulle hända. Nämligen en regering som faktiskt genomför det de lovade och det dessutom i en rasande takt. Det har jag aldrig varit med om förr.

Det beror med största sannolihkhet på att dom är jäkligt medvetna om att dom har kort tid på sej. En mandatperiod tar slut ganska snabbt, och att dom skulle sitta vid makten efter nästa val känns ganska verklighetsfrämmande.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1129950
April 10, 2007 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales] Jag själv upplever i alla fall något jag aldrig trodde skulle hända. Nämligen en regering som faktiskt genomför det de lovade och det dessutom i en rasande takt. Det har jag aldrig varit med om förr.

Det beror med största sannolihkhet på att dom är jäkligt medvetna om att dom har kort tid på sej. En mandatperiod tar slut ganska snabbt, och att dom skulle sitta vid makten efter nästa val känns ganska verklighetsfrämmande.

Om det är vad som behövs för att få politiker att genomföra det de lovar så kanske det skall vara obligatoriskt byte efter en mandatperiod.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1129979
April 10, 2007 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: Vilket mått vill du ha? BNP är absolut inte något perfekt sätt att mäta välstånd i ett land men det är så vitt jag vet det enda som är internationellt vedertaget och där man kan få verkliga jämförande siffror.

Här är lite mer fakta, förhoppningsvis ås anser du Nutek vara en bättre källa än Wikipedia.

Om nu BNP/capita inte är ett bra mått är det verkligen något man vill dra upp då 😉

NuTek är bättre, men kanske inte optimalt. Hur som helst så känns inte BSP/capita ett bra sätt att mäta välstånd på med tanke på den förändring Sverige gått igenom sedan 80-talet och inte minst att vi inte har något krig att dra nytta av utan nu snarare har varit duktiga på att ge tillbaka det vi fick under den tiden.

//Andreas

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1129983
April 10, 2007 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Josey Wales]Vilket mått vill du ha? BNP är absolut inte något perfekt sätt att mäta välstånd i ett land men det är så vitt jag vet det enda som är internationellt vedertaget och där man kan få verkliga jämförande siffror.

Om nu BNP/capita inte är ett bra mått är det verkligen något man vill dra upp då 😉

NuTek är bättre, men kanske inte optimalt. Hur som helst så känns inte BSP/capita ett bra sätt att mäta välstånd på med tanke på den förändring Sverige gått igenom sedan 80-talet och inte minst att vi inte har något krig att dra nytta av utan nu snarare har varit duktiga på att ge tillbaka det vi fick under den tiden.

//Andreas

Du har ju FN's "välfärdsliga" på den Nuteks sida som man ju kan använda om man vill, inte heller där har Sverige den högsta levnadstandarden i världen som folk så gärna vill hävda.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1129992
April 10, 2007 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=dree] vi har nog den bästa levnadsstandarden i världen skulle jag kunna påstå.

Lita inte på wikipedia... lita på fn. Norge först sen Sverige sexa.
Sen menade jag inte ekonomiskt sett... hur levnadsstandarden är i hemmet och omgivningen och det täcker inte dom här listorna. Norge och sverige är rätt ensamma då.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1130022
April 10, 2007 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: Du har ju FN's "välfärdsliga" på den Nuteks sida som man ju kan använda om man vill, inte heller där har Sverige den högsta levnadstandarden i världen som folk så gärna vill hävda.

Kanske inte, men jag tycker fasen vi har det jävligt bra här faktiskt och set till FNs värdemätningar är vi fortfarande elit 😉

//Andreas

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1130090
April 11, 2007 - 6:03 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Josey Wales]Du har ju FN's "välfärdsliga" på den Nuteks sida som man ju kan använda om man vill, inte heller där har Sverige den högsta levnadstandarden i världen som folk så gärna vill hävda.

Kanske inte, men jag tycker fasen vi har det jävligt bra här faktiskt och set till FNs värdemätningar är vi fortfarande elit 😉

//Andreas

Absolut, vi har det helt ok om man jämför med de allra flesta länder i världen. Det jag dock ville belysa är att vi inte bor i något unikt paradis med oändligt mycket högre levnadsstandard än resten av världen utan ett ganska medelmåttigt västland.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 412
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL