Json_81 wrote: [quote=ilg@dd][quote=Json_81][quote=ilg@dd] Man märker av att de yngre drar åt höger i stora drag..
Fråga mej inte varför de tänker så..
Därför att de inte är gamla griniga gubbar som röstar som de alltid gjort utan faktiskt ser hur det är på stan och bildar sig en egen fräsch uppfattning.
🙂
Jaha, då var vi där igen..
Dom som röstar rött gör det för att dom inget begriper..
Aldrig tänkt att de rödas ideologier kanske sammanfaller med äldre personers ideologier?
Jag kanske skulle förstärkt det där med fler smileys 🙂
Men du själv skriver ju att de som röstar blått inget begriper...
Nja, jag tyckte bara att det kändes bekant från någon tidigare politiktråd. 🙂
Att folk som röstar blått inget begriper vill jag väl inte påstå, snarare blir jag mäkta förvånad när en vanlig arbetargrabb får för sej att rösta blått. Jag menar, hur har man tänkt då? Har man öht tänkt?
Att egna företagare är blåa gör sej självt, eftersom de vill ha billig arbetskraft och ett stort urval av dessa. Bieffekten av detta är ju dessvärre att de blåa vill ha en ganska stor arbetslöshet för att kunna sovra lite mer.
Att de blåa öht skulle bry sej om den lilla Svensson som enbart kommer vara en anställd på golvet är en utopi som envar med egen tankekraft genomskådar ganska snabbt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
ilg@dd wrote:
Nja, jag tyckte bara att det kändes bekant från någon tidigare politiktråd. 🙂
Att folk som röstar blått inget begriper vill jag väl inte påstå, snarare blir jag mäkta förvånad när en vanlig arbetargrabb får för sej att rösta blått. Jag menar, hur har man tänkt då? Har man öht tänkt?
Att egna företagare är blåa gör sej självt, eftersom de vill ha billig arbetskraft och ett stort urval av dessa. Bieffekten av detta är ju dessvärre att de blåa vill ha en ganska stor arbetslöshet för att kunna sovra lite mer.
Att de blåa öht skulle bry sej om den lilla Svensson som enbart kommer vara en anställd på golvet är en utopi som envar med egen tankekraft genomskådar ganska snabbt.
Som vi gått in på i en annan tråd så har sossarna mer blivit ett parti för alla som lever på bidrag. Vad allt jag läst om blått så passar de utmärkt för alla som har ett hederligt arbete.
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] Nja, jag tyckte bara att det kändes bekant från någon tidigare politiktråd. 🙂
Som vi gått in på i en annan tråd så har sossarna mer blivit ett parti för alla som lever på bidrag. Vad allt jag läst om blått så passar de utmärkt för alla som har ett hederligt arbete.
Struntprat..Finns inga som helst belägg för det.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd]
Struntprat..Finns inga som helst belägg för det.
Jaså?
Vad kommer bidragstagare tjäna mest på?
Blått eller rött?
Rött, till största delen.
De röda har ju en politik som värnar alla, liten som stor, inte bara "eliten".
Med den politik borgarna förespråkar kommer det väl tyvärr inte att finnas plats och pengar för alla.
Och förresten, vad jag vet kommer det inte att förändras speciellt mycket på bidragsfronten, det är väl endast maxbeloppet för A-Kassan jag hört talas om ska höjjas. Inget fel i det, allt blir ju dyrare, varför ska A-Kassan stå stilla?
A-Kassa är för övrigt inte att räkna som bidrag.
Json_81 wrote: Tänkte mer på det vi diskuterat i den andra tråden.
Att rött blundar för bidragsfusk medans blått vill göra något åt det.Titta bara på SSU.
Det är lätt att hojta att man ska åtgärda saker när man inte sitter i position för att göra det, bara "hederligt" gammal rävspel partierna emellan.
Bidragsfusket ja, hur är det egentligen med det?
Hur utbrett är det?
Finns det några studier angående detta "fusk" som så många åberopar?
Vilken typ av bidrag pratar vi om?
Och varför skulle inte SAP vilja åtgärda detta?
Är det kanske så att "de blå" basunerar ut åtgärder mot ett problem som kanske egentligen inte är så omfattande som man vill göra det?
SSU, ja, det var galet med medlemregistren där ja..Inte bra eftersom stödet baseras på detta..Men det "fusket" är väl vad jag kan förstå redan historia vid det här laget.
November 22, 2001
ilg@dd wrote:
Det är lätt att hojta att man ska åtgärda saker när man inte sitter i position för att göra det, bara "hederligt" gammal rävspel partierna emellan.
Hur utbrett är det?
Är det kanske så att "de blå" basunerar ut åtgärder mot ett problem som kanske egentligen inte är så omfattande som man vill göra det?
SSU, ja, det var galet med medlemregistren där ja..Inte bra eftersom stödet baseras på detta..Men det "fusket" är väl vad jag kan förstå redan historia vid det här laget.
Det är ju så enkelt som att titta på den artikeln jag länkade till.
Jag delar inte din beskrivning av de arbetslösa. Jag har aldrig mött någon som frivilligt har valt arbetslöshet.
I min kompiskrets (25-30) så är det cirka 10 personer som självmant stannar hemma med a-kassa och lurar systemet. Hur tycker du att ni pushar ut dessa individer i arbete igen.
Pär Nuder säger: Vi har uppenbarligen olika erfarenheter. Jag har aldrig mött någon som frivilligt har valt arbetslöshet.
Han påstår att det inte är så här.
Ändå har man gått hårt åt fuskandet var det nu var och kunnat sätta åt massvis med människor.
I Västernorrland bor det 244 000. Idag berättar DN att 2 517 personer krävts på återbetalning av pengar som de har, får man förmoda, fått på oriktiga grunder. Det är 1 % av befolkningen. Är det någon som tror att man fått i alla? Det är 13 millioner kronor som de krävs på. Tänk om samma antal "fuskar" även i andra län. Det betyder 90 000 som fått bidrag som de inte är berättigade till och att de borde betala tillbaka nästan en halv miljard kronor.
Lägger vi sedan till alla som sjukskriver sig när solen skiner eller när man inte känner för att gå till jobbet, hur mycket skall staten då ha tillbaka?
Men antagligen har DN missupfattat något. I 30 år har det predikats om att det inte fuskas, möjligen överutnyttjas något litet, och eftersom makthavarna aldrig ljuger så har väl DN fel.
http://www.vk.se/forum/forum_m.....ategory=29
http://di.se/Nyheter/?page=%2f.....26src%3ddi
Goggla på bidragsfusk så får du upp massor.
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd]
Hur utbrett är det?
Det är ju så enkelt som att titta på den artikeln jag länkade till.
Jag delar inte din beskrivning av de arbetslösa. Jag har aldrig mött någon som frivilligt har valt arbetslöshet.
I min kompiskrets (25-30) så är det cirka 10 personer som självmant stannar hemma med a-kassa och lurar systemet. Hur tycker du att ni pushar ut dessa individer i arbete igen.
Pär Nuder säger: Vi har uppenbarligen olika erfarenheter. Jag har aldrig mött någon som frivilligt har valt arbetslöshet.
Han påstår att det inte är så här.
Ändå har man gått hårt åt fuskandet var det nu var och kunnat sätta åt massvis med människor.
I Västernorrland bor det 244 000. Idag berättar DN att 2 517 personer krävts på återbetalning av pengar som de har, får man förmoda, fått på oriktiga grunder. Det är 1 % av befolkningen. Är det någon som tror att man fått i alla? Det är 13 millioner kronor som de krävs på. Tänk om samma antal "fuskar" även i andra län. Det betyder 90 000 som fått bidrag som de inte är berättigade till och att de borde betala tillbaka nästan en halv miljard kronor.
Lägger vi sedan till alla som sjukskriver sig när solen skiner eller när man inte känner för att gå till jobbet, hur mycket skall staten då ha tillbaka?
Men antagligen har DN missupfattat något. I 30 år har det predikats om att det inte fuskas, möjligen överutnyttjas något litet, och eftersom makthavarna aldrig ljuger så har väl DN fel.
http://www.vk.se/forum/forum_message.jsp?message=1794&forum=20&category=29
Goggla på bidragsfusk så får du upp massor.
Idel privatpersoner som basunerar ut samma propaganda, förutom det faktum att en del folk med jobb "fuskar" åt sej sjukpenning fina sommardagar, och dom är det lite svårare att komma åt genom låg A-Kassa, eller?
Förresten, vid korta sjukperioder första 14 dagarna är det väl fortfarande arbetsgivaren som pröjsar din sjukpenning? Det kan väl knappast kvala in i avdelningen bidragsfusk.?
Kan väl inflika att jag definitivt inte är den som blir "sjuk" under OS eller VM.. Jag har jobbat hela jäkla sommaren sånär som på 4 dagar.
*Edit*
Tidningen du refererar till har för resten en för dej trevligare artikel HÄR angående sjukfusket.
Json_81 wrote: Suck, vill du inte tro att det fuskas en jäkla massa så får det väl vara så.
Tror du själv på allt privatpersoner skriver?
Ska jag tro något så vill jag gärna att det styrks på ett eller annat sätt.
Att det fuskas är jag fullt medveten om, men dock inte i den omfattning borgarna vill ha det till.
Sen ser jag inte nödvändigheten att kollektivt bestraffa alla, även sådana som verkligen är arbetslösa, vill arbeta och måste ha dessa A-Kassapengar för att föra en värdig tillvaro.
Eller som SAP proklamerade i en tidigare valrörelse: "Jag är hjärtligt trött på egoismen".
January 7, 2006
Förstår faktiskt inte varför vissa gillar rött mer än blått, om de inte går på bidrag. Då förstår jag varför de röstar som de gör, men jag tycker inte att det är rätt.
Dessutom kommer jag behöva skatta om ett år
Då förväntar jag mig förresten ett tackkort från alla på NH som lever på bidrag... 😉
November 22, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Json_81]Suck, vill du inte tro att det fuskas en jäkla massa så får det väl vara så.
Att det fuskas är jag fullt medveten om, men dock inte i den omfattning borgarna vill ha det till.
Sen ser jag inte nödvändigheten att kollektivt bestraffa alla, även sådana som verkligen är arbetslösa, vill arbeta och måste ha dessa A-Kassapengar för att föra en värdig tillvaro.
Eller som SAP proklamerade i en tidigare valrörelse: "Jag är hjärtligt trött på egoismen".
Nej, jag tror inte på allt privatpersoner skriver.
Men när både tidningar, privatpersoner, bekanta berättar om samma sak som jag dessutom upplever med egna ögon och öron så väljer jag att tro på det snarare än att envist förneka det.
Jag vet inte riktigt var det här med att bestraffa oskyldiga kommer ifrån bara för att man vill komma åt fuskarna? Det är väl ingen som påstått att vi helt ska ta bort bidrag mm?
Men fuskandet kommer ju garanterat att öka om inget görs. Alla hör om hur den o den kom undan med det o det, då kommer folk oundvikligen försöka själva. Det ligger i den mänskliga naturen tyvärr.
hULt0 wrote: Förstår faktiskt inte varför vissa gillar rött mer än blått, om de inte går på bidrag. Då förstår jag varför de röstar som de gör, men jag tycker inte att det är rätt.
Då förväntar jag mig förresten ett tackkort från alla på NH som lever på bidrag... 😉
:cy: :cy: :cy: :cy:
Finner inga ord.
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd][quote=Json_81]Suck, vill du inte tro att det fuskas en jäkla massa så får det väl vara så.
Nej, jag tror inte på allt privatpersoner skriver.
Men när både tidningar, privatpersoner, bekanta berättar om samma sak som jag dessutom upplever med egna ögon och öron så väljer jag att tro på det snarare än att envist förneka det.
Jag vet inte riktigt var det här med att bestraffa oskyldiga kommer ifrån bara för att man vill komma åt fuskarna? Det är väl ingen som påstått att vi helt ska ta bort bidrag mm?
Men fuskandet kommer ju garanterat att öka om inget görs. Alla hör om hur den o den kom undan med det o det, då kommer folk oundvikligen försöka själva. Det ligger i den mänskliga naturen tyvärr.
Lustigt att så många plötsligt ser AB som en trovärdig källa ibland.
Vad jag förstått så ser en del debattörer här att A-Kassan skall hållas kvar på nivåer som sattes på 90-talet, det anser jag är galet.
Angående "det utbredda fusket" så ställer jag mej fortfarande frågande till var relevanta siffror/studier på detta påstående kan styrkas.
Du såg ju själv i länken jag postade tidigare:
"Ohälsotalet minskade 1,4 dagar, till 40,5 dagar, i juli jämfört med samma månad 2005. Det framgår av statistik från Försäkringskassan som presenterades på måndagen."
Folk som är sjuka "via FK", är mindre sjuka nu, och har minskat under ett antal år. Observera då att detta handlar om folk som är sjuka en längre period, eftersom arbetsgivaren betalar första 14 dagarna. Detta innebär också att den sjuke måste masa sej till läkare för läkarintyg som bekräftar sjukdom.
Iofs är ju inte heller sjukpenning att betrakta som bidrag, eftersom det är en försäkring.
January 7, 2006
ilg@dd wrote: [quote=hULt0]Förstår faktiskt inte varför vissa gillar rött mer än blått, om de inte går på bidrag. Då förstår jag varför de röstar som de gör, men jag tycker inte att det är rätt.
Finner inga ord.
En "And by the wat.... I was being sarcastic" passar nog in här också, tyvärr märker man inte det så lätt på nätet. Det är klart att det inte ska gå åt helvete bara för att man blir uppsagd, men man ska inte uppmuntra att folk stannar hemma. Det viktiga med det borgeliga blocket är att de pratar mer om att skapa arbeten än om hur man ska ta hand om personerna som inte har arbete (genom bidrag, vad annars?).
Jag räknar inte med att jag kommer ha arbete hela mitt liv, jag har inte kommit längre än gymnasiet och inte haft ett enda jobb, men jag ska alltid göra vad jag kan för att få ett jobb. Inte försöka göra att jag får mer pengar utan att göra något, jag vill göra nytta. Det gör man lättare om partiet man röstar på försöker skapa arbeten på olika sätt.
hULt0 wrote: [quote=ilg@dd][quote=hULt0]Förstår faktiskt inte varför vissa gillar rött mer än blått, om de inte går på bidrag. Då förstår jag varför de röstar som de gör, men jag tycker inte att det är rätt.
Finner inga ord.
En "And by the wat.... I was being sarcastic" passar nog in här också, tyvärr märker man inte det så lätt på nätet. Det är klart att det inte ska gå åt h*****e bara för att man blir uppsagd, men man ska inte uppmuntra att folk stannar hemma. Det viktiga med det borgeliga blocket är att de pratar mer om att skapa arbeten än om hur man ska ta hand om personerna som inte har arbete (genom bidrag, vad annars?).
Jag räknar inte med att jag kommer ha arbete hela mitt liv, jag har inte kommit längre än gymnasiet och inte haft ett enda jobb, men jag ska alltid göra vad jag kan för att få ett jobb. Inte försöka göra att jag får mer pengar utan att göra något, jag vill göra nytta. Det gör man lättare om partiet man röstar på försöker skapa arbeten på olika sätt.
Att alla samtidigt skulle ha arbete är en utopi, då är frågan, vad göra med dem som blir över?
Tvinga dem att ta datakörkort så ofta det möjligen går.
Tvinga dem söka jobb som inte finns.
Tvinga dom att söka jobb som dom inte har ens halvtillräcklig kompetens till?
Straffa dem ekonomiskt för att de inte fick jobbet som inte fanns?
Straffa dem ekonomiskt för att de inte fick jobbet som hjärnkirurg fastän de gått alla 9 åren i grundskola?
Hur de borgerliga ska lyckas trolla fram vettiga job, ja, det vet dom väl knappt själva.
Det enda i dagsläget som är att betrakta som vettigt är ju exporterande industri, men det vet vi ju redan att dessa mer än gärna /startar/flyttar sin verksamhet till andra EU-Länder. Och vem ska vi tacka för det? Jo, alla nötter som röstade in oss i EU.
Snacka bidrag, kolla vad vi ger och får från EU..
January 7, 2006
ilg@dd wrote: [quote=hULt0][quote=ilg@dd][quote=hULt0]Förstår faktiskt inte varför vissa gillar rött mer än blått, om de inte går på bidrag. Då förstår jag varför de röstar som de gör, men jag tycker inte att det är rätt.
Finner inga ord.
En "And by the wat.... I was being sarcastic" passar nog in här också, tyvärr märker man inte det så lätt på nätet. Det är klart att det inte ska gå åt h*****e bara för att man blir uppsagd, men man ska inte uppmuntra att folk stannar hemma. Det viktiga med det borgeliga blocket är att de pratar mer om att skapa arbeten än om hur man ska ta hand om personerna som inte har arbete (genom bidrag, vad annars?).
Att alla samtidigt skulle ha arbete är en utopi, då är frågan, vad göra med dem som blir över?
Tvinga dem att ta datakörkort så ofta det möjligen går.
Tvinga dem söka jobb som inte finns.
Tvinga dom att söka jobb som dom inte har ens halvtillräcklig kompetens till?
Straffa dem ekonomiskt för att de inte fick jobbet som inte fanns?
Straffa dem ekonomiskt för att de inte fick jobbet som hjärnkirurg fastän de gått alla 9 åren i grundskola?
Hur de borgerliga ska lyckas trolla fram vettiga job, ja, det vet dom väl knappt själva.
Det enda i dagsläget som är att betrakta som vettigt är ju exporterande industri, men det vet vi ju redan att dessa mer än gärna /startar/flyttar sin verksamhet till andra EU-Länder. Och vem ska vi tacka för det? Jo, alla nötter som röstade in oss i EU.
Snacka bidrag, kolla vad vi ger och får från EU..
Jag säger inte att det kommer bli det perfekta samhället om Moderaterna(alliansen) kommer till makten, men jag tror de kan förbättra Sverige.
5 Guest(s)