June 17, 2006
Är det bara jag som skulle behöva en politisk avreageringstråd där man kan spy ur sig diverse påhopp och vad man egentligen tycker? En tråd där sakliga argument är fullständigt överflödiga, där allt är bara så självklart.
Vissa här ser ju för fan inte ens så långt näsan räcker, vilket gör mig både besviken och arg.
October 7, 2002
Adam wrote: [quote=TERdON][quote=Adam]Grönt får väl ändå räknas som rött i detta fall. Även om en MP avskyr att klassas som röd, right?
Blått för min del.
Njae, du glömmer bort det gröna parti som jag kommer rösta på...
"Ditt" parti får väl åndå räknas till blått i dagens läge. Hört talas om Alliansen? ;P
Självklart. Men Allians för Sverige har inte blått som färg, den har valt orange som gemensam färg... 😛
November 22, 2001
ilg@dd wrote:
Lustigt att så många plötsligt ser AB som en trovärdig källa ibland.
Vad jag förstått så ser en del debattörer här att A-Kassan skall hållas kvar på nivåer som sattes på 90-talet, det anser jag är galet.
Angående "det utbredda fusket" så ställer jag mej fortfarande frågande till var relevanta siffror/studier på detta påstående kan styrkas.Du såg ju själv i länken jag postade tidigare:
"Ohälsotalet minskade 1,4 dagar, till 40,5 dagar, i juli jämfört med samma månad 2005. Det framgår av statistik från Försäkringskassan som presenterades på måndagen."Folk som är sjuka "via FK", är mindre sjuka nu, och har minskat under ett antal år. Observera då att detta handlar om folk som är sjuka en längre period, eftersom arbetsgivaren betalar första 14 dagarna. Detta innebär också att den sjuke måste masa sej till läkare för läkarintyg som bekräftar sjukdom.
Iofs är ju inte heller sjukpenning att betrakta som bidrag, eftersom det är en försäkring.
Var har jag använt AB som källa?
Jag ser inte riktigt hur den lilla minskningen är relevant med fuskandet?
Läste förresten så sent som nu på morgonen att det inte minskar längre.
I Metro. Den skulle du läsa, sossarna får både en och fem fina kängor.
Gillar verkligen insändaren som skrev om när valstugorna skulle byggas på hans ort. Två personer satte snabbt ihop alliansens stuga. Under tiden blev de rödas halvfärdig. Han trodde att det hade något att göra med att två personer jobbade och att åtta fikade 😉
Tar dock det med en nypa salt, men roligt var det.
Försäkringar betalas inte med skattepengar.
November 27, 2003
Olegh wrote: Är det bara jag som skulle behöva en politisk avreageringstråd där man kan spy ur sig diverse påhopp och vad man egentligen tycker? En tråd där sakliga argument är fullständigt överflödiga, där allt är bara så självklart.
Vissa här ser ju för fan inte ens så långt näsan räcker, vilket gör mig både besviken och arg.
Jag förstår till fullo att det vore önskvärt, men jag tror tyvärr inte det kommer hända. Vi får försöka göra det osakliga på ett sakligt sätt istället. Ordning på kaoset helt enkelt.
//Andreas
November 26, 2002
Olegh wrote: Är det bara jag som skulle behöva en politisk avreageringstråd där man kan spy ur sig diverse påhopp och vad man egentligen tycker? En tråd där sakliga argument är fullständigt överflödiga, där allt är bara så självklart.
notepad fungerar alldeles utmärkt =P
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd]
Lustigt att så många plötsligt ser AB som en trovärdig källa ibland.
Vad jag förstått så ser en del debattörer här att A-Kassan skall hållas kvar på nivåer som sattes på 90-talet, det anser jag är galet.
Angående "det utbredda fusket" så ställer jag mej fortfarande frågande till var relevanta siffror/studier på detta påstående kan styrkas.Du såg ju själv i länken jag postade tidigare:
"Ohälsotalet minskade 1,4 dagar, till 40,5 dagar, i juli jämfört med samma månad 2005. Det framgår av statistik från Försäkringskassan som presenterades på måndagen."Folk som är sjuka "via FK", är mindre sjuka nu, och har minskat under ett antal år. Observera då att detta handlar om folk som är sjuka en längre period, eftersom arbetsgivaren betalar första 14 dagarna. Detta innebär också att den sjuke måste masa sej till läkare för läkarintyg som bekräftar sjukdom.
Iofs är ju inte heller sjukpenning att betrakta som bidrag, eftersom det är en försäkring.
Var har jag använt AB som källa?
Jag ser inte riktigt hur den lilla minskningen är relevant med fuskandet?
Läste förresten så sent som nu på morgonen att det inte minskar längre.
I Metro. Den skulle du läsa, sossarna får både en och fem fina kängor.
Gillar verkligen insändaren som skrev om när valstugorna skulle byggas på hans ort. Två personer satte snabbt ihop alliansens stuga. Under tiden blev de rödas halvfärdig. Han trodde att det hade något att göra med att två personer jobbade och att åtta fikade 😉
Tar dock det med en nypa salt, men roligt var det.
Försäkringar betalas inte med skattepengar.
I detta inlägg, fast det var i en annan tråd..
Json_81 wrote: Har suttit o läst lite om valet.
http://www.aftonbladet.se/vss/val2006/story/0,2789,873598,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/val2006/story/0,2789,873632,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/val2006/story/0,2789,873664,00.htmlJag reagerar lite framför allt över följande:
säger: Hej Pär.
Hur i allsin dar kan ni motivera en höjning av a-kassan när Sverige behöver jobb och inte mer morötter till passiva arbetslösa. Jag känner många som inte ids söka jobb, eller systematiskt lurar systemet för att uppbära a-kassa istället för att jobba. Förklara, och snälla ta inte debatten om de svaga och utsatta som vanligt, utan motivera VARFÖR ni väljer att satsa på de arbetslösa. MVH Thobbe.Pär Nuder säger: Jag delar inte din beskrivning av de arbetslösa. Jag har aldrig mött någon som frivilligt har valt arbetslöshet. Vi tycker att det är rimligt att även de som har inkomster upp till 30 000 kr/månad ska ha trygghet om de blir arbetslösa.
Daniel Lundqvist säger: I min kompiskrets (25-30) så är det cirka 10 personer som självmant stannar hemma med a-kassa och lurar systemet. Hur tycker du att ni pushar ut dessa individer i arbete igen.
Pär Nuder säger: Vi har uppenbarligen olika erfarenheter. Jag har aldrig mött någon som frivilligt har valt arbetslöshet.
Vilken verklighet lever han i? Jag vet oxå flera personer som absolut inte vill jobba eftersom de får så mycket pengar för att stanna hemma. Det har varit uppsägningar på min arbetsplats och nu blir det förlängningar. Då blir flera upprörda eftersom de hellre vill gå hemma och få a-kassa.
Det botar man ju inte direkt genom att ge arbetslösa mer pengar.Visst har många som går på a-kassa det säkert svårt, men lösningen är knappast att ge dem mer pengar.
Kan tillägga att på min arbetsplats erbjöds fast anställning på manpower eller en betald utbildning inom vården och trots det valde många att hellre gå på a-kassa.
Enligt min uppfattning borde de människorna inte ha rätt till någon a-kassa.
Jag hade för mej att det var i den här.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 17, 2004
BLÅÅÅÅÅÅÅÅTT!!!!!!!!!!!
Motivering: Rensa Sverige från alla bidragssnyltare. Tycker det är bra och viktigt med bidrag om det sköts och fungerar. Men tyvärr fungerar det inte riktigt och känner inte för att betala extra skatt till dessa snyltare. Hade jag kunnat få bidrag (a-kassa) utan problem, då hade min uppfattning varit en annan.
/Dani
Dani wrote: BLÅÅÅÅÅÅÅÅTT!!!!!!!!!!!
Motivering: Rensa Sverige från alla bidragssnyltare. Tycker det är bra och viktigt med bidrag om det sköts och fungerar. Men tyvärr fungerar det inte riktigt och känner inte för att betala extra skatt till dessa snyltare. Hade jag kunnat få bidrag (a-kassa) utan problem, då hade min uppfattning varit en annan.
/Dani
Faktum kvarstår fortfarande, du måste ta reda på vilket fack du är med i, anmäla arbetslösheten där, och sedan ev. kvittera ut A-Kassa ifall du arbetat och varit medlem tilräckligt länge.
Sånt där sköter inte sej självt.
Det torde vara en enkel sak att kolla upp det, kika på inbetalningskortet du får varje månad, eller om du har autogiro så bör det synas på ett utdrag från detta.
🙄 :cy:
Jag har haft att göra med statsanställdas, kommunal, Fabriks(Numera industrifacket), Metall och numera handels.. Aldrig några problem.. (Fast jag håller iofs reda på vart jag betalar mina avgifter)
Är du helt säker på att du är med i facket, eller betalar du enbart till A-Kassa? Vad jobbar du med?
Och återigen NEJ, A-Kassan är inte att betrakta som bidrag.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 7, 2003
ilg@dd wrote:
Och återigen NEJ, A-Kassan är inte att betrakta som bidrag.
A-kassan betraktar jag som bidrag till sisådär 90%. Alltså, det mesta av A-kassan betalas ju genom skattsedeln och inte genom avgifterna till A-kassan, så även om man inte är med där betalar man till alla sossarnas arbetslösa röstboskap 😉
Laglorden wrote: [quote=ilg@dd] Och återigen NEJ, A-Kassan är inte att betrakta som bidrag.
A-kassan betraktar jag som bidrag till sisådär 90%. Alltså, det mesta av A-kassan betalas ju genom skattsedeln och inte genom avgifterna till A-kassan, så även om man inte är med där betalar man till alla sossarnas arbetslösa röstboskap 😉
Du kan gott ändra din info..
"Från: Vettet"
Det märks iaf.
December 31, 2001
Dani wrote: BLÅÅÅÅÅÅÅÅTT!!!!!!!!!!!
/Dani
Kan inte förstå att du häver ur dig denna smörja än.
Det är ditt fel att det inte fungnerar, du har ju verkligen noll koll på hur saker och ting fungerar.
Du betalar inte min A-kassa, man kan säga att det är pengar jag själv skattat för som jag får tebax nu.
November 22, 2001
ilg@dd wrote: [
Nå, ok det där tänkte jag inte på. 🙂
Men när de presenter en chat med en politiker har jag svårt att tro att ens AB kan förvränga vad som sägs.
Death On Wings wrote:
Det är ditt fel att det inte fungnerar, du har ju verkligen noll koll på hur saker och ting fungerar.
Du betalar inte min A-kassa, man kan säga att det är pengar jag själv skattat för som jag får tebax nu.
Hur mycket tror du att du har betalat i skatt egentligen?
Skatten du betalar används ju till lite mer än bara a-kassa. Din skolgång, vägar och massor med annat.
December 31, 2001
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd][
Nå, ok det där tänkte jag inte på. 🙂
Men när de presenter en chat med en politiker har jag svårt att tro att ens AB kan förvränga vad som sägs.
Death On Wings wrote:
Hur mycket tror du att du har betalat i skatt egentligen?
Skatten du betalar används ju till lite mer än bara a-kassa. Din skolgång, vägar och massor med annat.
Hur mycket tror du jag fått ut i A-kassa egentligen ?
Har fått ut 20000, alltså 2 månaders arbetslöshet.
Så ja det är mina skattepengar som jag får igen.
November 22, 2001
Death On Wings wrote:
Hur mycket tror du jag fått ut i A-kassa egentligen ?
Hur länge har du jobbat?
Vad tror du alla år du gått i skola kostat?
Visst ok, nu handlade det ju bara om två månader. Men det är ändå inte rätt att tänka så.
Särskilt inte när det börjar handla om år.
December 31, 2001
Json_81 wrote: [quote=Death On Wings] Hur mycket tror du jag fått ut i A-kassa egentligen ?
Hur länge har du jobbat?
Visst ok, nu handlade det ju bara om två månader. Men det är ändå inte rätt att tänka så.
1 år och 5 månader.
Med en lön på lite över 25000 före skatt.
Json_81 wrote: [quote=Death On Wings] Hur mycket tror du jag fått ut i A-kassa egentligen ?
Hur länge har du jobbat?
Eftersom han inte är död ännu är det väl en smula tidigt att göra bokslut redan, eller?
🙄
December 31, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Json_81][quote=Death On Wings] Hur mycket tror du jag fått ut i A-kassa egentligen ?
Hur länge har du jobbat?
Eftersom han inte är död ännu är det väl en smula tidigt att göra bokslut redan, eller?
🙄
Har ju planer på 60-70 år till minst i alla fall 😀
November 22, 2001
ilg@dd wrote:
🙄
Javisst, även från hans sida 🙂
Nej, men det jag menar är att de ca 130 000 han betalat i skatt under sitt arbetsamma liv inte räcker så långt. Det räcker inte ens till att betala de samhällstjänster han utnyttjat redan innan a-kassan. ( Vi kan ju ta 15 års barnbidrag t ex)
Så det är fel att säga att han får tillbaka sina egna skattepengar.
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] Eftersom han inte är död ännu är det väl en smula tidigt att göra bokslut redan, eller?
🙄
Javisst, även från hans sida 🙂
Nej, men det jag menar är att de ca 130 000 han betalat i skatt under sitt arbetsamma liv inte räcker så långt. Det räcker inte ens till att betala de samhällstjänster han utnyttjat redan innan a-kassan. ( Vi kan ju ta 15 års barnbidrag t ex)
Så det är fel att säga att han får tillbaka sina egna skattepengar.
Om man utgår ifrån att han kommer att ha jobb mestadelen av sitt fortsatta liv, så kan man lätt inse att han betalar tillbaks denna nätta summa mångdubbelt.
Hur mycket av din egen skolgångskostnad har du betalt tillbaks i dagsläget?
Gissar på att jag själv ligger en del mer på plus än minus för tillfället, men ska man måsta stämpla mer så får man väl ta åt sej av snacket om snyltare snart.
Nån som är duktig på att räkna kan kanske uppskatta min "snyltkostnad"..
Jobbat sedan jag var 17, sånär som på kanske 2-3 år..Vuxenstudier och några stämplingsperioder ingår i dessa 2-3 år.
Uppskattar min genomsnittsårsinkomst under åren till ~150 000:-(Lågt räknat)
Har väl betalt i runda slängar 1 mille i skatt hitintills..Då är inte skatten på A-Kassan och studiepengar inräknade.
November 22, 2001
ilg@dd wrote: [
Om man utgår ifrån att han kommer att ha jobb mestadelen av sitt fortsatta liv, så kan man lätt inse att han betalar tillbaks denna nätta summa mångdubbelt.
Hur mycket av din egen skolgångskostnad har du betalt tillbaks i dagsläget?Gissar på att jag själv ligger en del mer på plus än minus för tillfället, men ska man måsta stämpla mer så får man väl ta åt sej av snacket om snyltare snart.
Nån som är duktig på att räkna kan kanske uppskatta min snyltkostnad..
Jobbat sedan jag var 17, sånär som på kanske 2-3 år..Vuxenstudier och några stämplingsperioder ingår i dessa 2-3 år.
Uppskattar min genomsnittsårsinkomst under åren till ~150 000:-(Lågt räknat)
Har väl betalt i runda slängar 1 mille i skatt hitintills..Då är inte skatten på A-Kassan och studiepengar inräknade.
Jag kanske skulle vara tydligare.
Det är fel att säga att han får tillbaka pengar han redan betalt in.
Jag tror också att han kommer betala tillbaka så småningom.
Jag vet inte riktigt vad jag betalat i skatt genom åren, jag började jobba 2001 och har som minst tjänat 95 000 på ett år.
Med det här resonemanget betalade jag tillbaka mitt studiebidrag samtidigt som jag pluggade.
2 Guest(s)