Rubank - inställning???|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rubank - inställning???
Wishmaster_coffe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 5, 2004 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, nu är det så att min far med en iq-kvot som är skrämmande hög?! har gått och köpt en rubank (trähyvel) för han skulle fixa nåt i garaget, nu är det så att hur han än ställer in den så tar fanskapet inte, ställer man in den på lite tar den inget alls och tar han mycket tar den enbart flisor men dessa är då tjock vill jag lova. Det finns typ ingen medium-inställning på denna rubank (med anra ord antingen tar den lite eller inget), även jag har försökt och nu undrar jag ifall om någon vet i fall hur det ska typ se ut, varken han eller jag har ju lust att gå över till grannen för det...eller kan det vara så att det inte går att hyvla i granvirke? jaja se fall om någon kommer på något, den är för övrigt köpt på clasolsson tror jag...

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
739330
October 5, 2004 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

sjukt säger jag bara .....

hur är inställningarna ? kan du visa en bild

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
739341
October 5, 2004 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Sitter bladet rätt, om det går att vända på den modellen?

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
739410
October 5, 2004 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Gran är ett rätt hårt träslag....
Vad menar du med att den tar lite och mycket.....i millimeter kanske?

Wishmaster_coffe
Siktar mot toppen
Medlem
739411
October 5, 2004 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

tog en bild med digitalkameran men hittar inte kabeln till den så någon bild är vl inte direkt att räkna med just nu, enligt mig så sitter bladet som det ska (kommer ihåg från slöjden) men inte vill skiten funka i alla fall, kan det vara så att virket inte riktigt är torrt eller vad, provade hyvla på en bit innan som legat inne i vår bastu i 2-3 veckor men inte ville sig det då heller.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
739418
October 5, 2004 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Wishmaster_coffe wrote: Jo, nu är det så att min far med en iq-kvot som är skrämmande hög?! har gått och köpt en rubank (trähyvel) för han skulle fixa nåt i garaget, nu är det så att hur han än ställer in den så tar fanskapet inte, ställer man in den på lite tar den inget alls och tar han mycket tar den enbart flisor men dessa är då tjock vill jag lova. Det finns typ ingen medium-inställning på denna rubank (med anra ord antingen tar den lite eller inget), även jag har försökt och nu undrar jag ifall om någon vet i fall hur det ska typ se ut, varken han eller jag har ju lust att gå över till grannen för det...eller kan det vara så att det inte går att hyvla i granvirke? jaja se fall om någon kommer på något, den är för övrigt köpt på clasolsson tror jag...

Ska han hyvla något slätt och fint, passar kanske en hyvel bättre..En rubank är mer för "grovhyvling"..Kolla järnet så ser du att det är en aning "skålformat"...
Han kommer aldrig att kunna få till en slät yta med en rubank..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Wishmaster_coffe
Siktar mot toppen
Medlem
739419
October 5, 2004 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

"Vad menar du med att den tar lite och mycket.....i millimeter kanske? " japp precis så menade jag har provat allt från 1 mm till 4 mm tror jag men det vill sig inte. När man har ställt in den på typ 3-4 gräver den ner sig direkt i virket som en annan sork

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
739431
October 5, 2004 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Wishmaster_coffe wrote: "Vad menar du med att den tar lite och mycket.....i millimeter kanske? " japp precis så menade jag har provat allt från 1 mm till 4 mm tror jag men det vill sig inte. När man har ställt in den på typ 3-4 gräver den ner sig direkt i virket som en annan sork

Det ska bli stora "flisor" av en rubank..
Liksom vitsen med den...
Kör med en rubank först, sen en hyvel...
Du och din far bor i storstan va??

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Wishmaster_coffe
Siktar mot toppen
Medlem
739433
October 5, 2004 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Bor faktisk mitt ute i ingenstans om jag ska erkänna, närmsta "stad" sju mil

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
739445
October 5, 2004 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Wishmaster_coffe wrote: Bor faktisk mitt ute i ingenstans om jag ska erkänna, närmsta "stad" sju mil

Hehehe, kom att tänka på den gamla sanningen...
Dom flesta med hög IQ(teoretiker) är oftast praktiska idioter och vise versa..
Köp en hyvel i julklapp åt Far din..;-)
Rubanken kan han väl kanske gröpa till en kanot med..

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
739455
October 5, 2004 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hyvlar ni på rätt håll? Alltså längsmed fiberna. Tror jag var rätt i.a.f.

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
739514
October 5, 2004 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jepp, man kör en rubank i längdriktningen av träfibrerna. Funkar fint på gran. När man ställer in den så skall den ta jämnt (finns en liten spak på ovansidan som du justerar med) Dock så skall du tänka på att "plåten" som klämmer fast skärbladet skall sitta ca två-tre mm(max) ovanför eggen för annars kan den "hugga" som du upplevt.

Mycket nöje med den. (dock är det en clas olsson grej som kanske var sketbillig så kanske den inte är så bra, man kanske kan ha den då till att gröpa ur en kanot som ilgadd sade 😉 man får vad man betalar, en kvalitetsrubank kan gå på tusen spänn...)

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
739524
October 5, 2004 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det ingen mer än jag här som vet skillnaden på en rubank och en hyvel???

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
739528
October 5, 2004 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo snickare som jag är så har jag bägge i garderoben.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
739536
October 5, 2004 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Akatosh wrote: Jo snickare som jag är så har jag bägge i garderoben.

Hehehe, nu var det inte dej jag syftade på...
Ang Clas ohlson är det bara att hålla med..

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
739731
October 6, 2004 - 7:39 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Är det ingen mer än jag här som vet skillnaden på en rubank och en hyvel???

Nej, räknas det verkligen som allmänbildning?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
739861
October 6, 2004 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: [quote=ilg@dd]Är det ingen mer än jag här som vet skillnaden på en rubank och en hyvel???

:banghead: tycker jag nog. Att kunna fixa runt i sitt eget hem är väl allmänbildning om något?

//Andreas

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
740261
October 6, 2004 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: :banghead: tycker jag nog. Att kunna fixa runt i sitt eget hem är väl allmänbildning om något?

//Andreas

Här har vi killen som gör allt från byta avloppsrör till att lägga nytt golv och vidare till att koppla om i proppskåpet. laugh

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
740709
October 7, 2004 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Delph1]:banghead: tycker jag nog. Att kunna fixa runt i sitt eget hem är väl allmänbildning om något?

//Andreas

Här har vi killen som gör allt från byta avloppsrör till att lägga nytt golv och vidare till att koppla om i proppskåpet. laugh

Det står Kalmar typ på hans "info"..Men jag är bergis på att han är från Norrland..
wink

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
740772
October 7, 2004 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=desdecado][quote=ilg@dd]Är det ingen mer än jag här som vet skillnaden på en rubank och en hyvel???

:banghead: tycker jag nog. Att kunna fixa runt i sitt eget hem är väl allmänbildning om något?

//Andreas

Skulle Rubank vara allmänbildning? Knappast, gå runt på stan och fråga en brokig skara människor så ska du se att majoriteten inte vet vad det är = ingen ALLMÄNBILDNING. =)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 247
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL