April 16, 2004
Jo, nu är det så att min far med en iq-kvot som är skrämmande hög?! har gått och köpt en rubank (trähyvel) för han skulle fixa nåt i garaget, nu är det så att hur han än ställer in den så tar fanskapet inte, ställer man in den på lite tar den inget alls och tar han mycket tar den enbart flisor men dessa är då tjock vill jag lova. Det finns typ ingen medium-inställning på denna rubank (med anra ord antingen tar den lite eller inget), även jag har försökt och nu undrar jag ifall om någon vet i fall hur det ska typ se ut, varken han eller jag har ju lust att gå över till grannen för det...eller kan det vara så att det inte går att hyvla i granvirke? jaja se fall om någon kommer på något, den är för övrigt köpt på clasolsson tror jag...
April 16, 2004
tog en bild med digitalkameran men hittar inte kabeln till den så någon bild är vl inte direkt att räkna med just nu, enligt mig så sitter bladet som det ska (kommer ihåg från slöjden) men inte vill skiten funka i alla fall, kan det vara så att virket inte riktigt är torrt eller vad, provade hyvla på en bit innan som legat inne i vår bastu i 2-3 veckor men inte ville sig det då heller.
Wishmaster_coffe wrote: Jo, nu är det så att min far med en iq-kvot som är skrämmande hög?! har gått och köpt en rubank (trähyvel) för han skulle fixa nåt i garaget, nu är det så att hur han än ställer in den så tar fanskapet inte, ställer man in den på lite tar den inget alls och tar han mycket tar den enbart flisor men dessa är då tjock vill jag lova. Det finns typ ingen medium-inställning på denna rubank (med anra ord antingen tar den lite eller inget), även jag har försökt och nu undrar jag ifall om någon vet i fall hur det ska typ se ut, varken han eller jag har ju lust att gå över till grannen för det...eller kan det vara så att det inte går att hyvla i granvirke? jaja se fall om någon kommer på något, den är för övrigt köpt på clasolsson tror jag...
Ska han hyvla något slätt och fint, passar kanske en hyvel bättre..En rubank är mer för "grovhyvling"..Kolla järnet så ser du att det är en aning "skålformat"...
Han kommer aldrig att kunna få till en slät yta med en rubank..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Wishmaster_coffe wrote: "Vad menar du med att den tar lite och mycket.....i millimeter kanske? " japp precis så menade jag har provat allt från 1 mm till 4 mm tror jag men det vill sig inte. När man har ställt in den på typ 3-4 gräver den ner sig direkt i virket som en annan sork
Det ska bli stora "flisor" av en rubank..
Liksom vitsen med den...
Kör med en rubank först, sen en hyvel...
Du och din far bor i storstan va??
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Wishmaster_coffe wrote: Bor faktisk mitt ute i ingenstans om jag ska erkänna, närmsta "stad" sju mil
Hehehe, kom att tänka på den gamla sanningen...
Dom flesta med hög IQ(teoretiker) är oftast praktiska idioter och vise versa..
Köp en hyvel i julklapp åt Far din..;-)
Rubanken kan han väl kanske gröpa till en kanot med..
December 15, 2003
Jepp, man kör en rubank i längdriktningen av träfibrerna. Funkar fint på gran. När man ställer in den så skall den ta jämnt (finns en liten spak på ovansidan som du justerar med) Dock så skall du tänka på att "plåten" som klämmer fast skärbladet skall sitta ca två-tre mm(max) ovanför eggen för annars kan den "hugga" som du upplevt.
Mycket nöje med den. (dock är det en clas olsson grej som kanske var sketbillig så kanske den inte är så bra, man kanske kan ha den då till att gröpa ur en kanot som ilgadd sade 😉 man får vad man betalar, en kvalitetsrubank kan gå på tusen spänn...)
Är det ingen mer än jag här som vet skillnaden på en rubank och en hyvel???
Akatosh wrote: Jo snickare som jag är så har jag bägge i garderoben.
Hehehe, nu var det inte dej jag syftade på...
Ang Clas ohlson är det bara att hålla med..
MrWeizel wrote: [quote=Delph1]:banghead: tycker jag nog. Att kunna fixa runt i sitt eget hem är väl allmänbildning om något?
//Andreas
Här har vi killen som gör allt från byta avloppsrör till att lägga nytt golv och vidare till att koppla om i proppskåpet.
Det står Kalmar typ på hans "info"..Men jag är bergis på att han är från Norrland..
July 14, 2003
Delph1 wrote: [quote=desdecado][quote=ilg@dd]Är det ingen mer än jag här som vet skillnaden på en rubank och en hyvel???
Nej, räknas det verkligen som allmänbildning?
:banghead: tycker jag nog. Att kunna fixa runt i sitt eget hem är väl allmänbildning om något?
//Andreas
Skulle Rubank vara allmänbildning? Knappast, gå runt på stan och fråga en brokig skara människor så ska du se att majoriteten inte vet vad det är = ingen ALLMÄNBILDNING. =)
3 Guest(s)