November 22, 2001
Får tidningar verkligen skriva rena lögner?
Jag har sett det många gånger, just denna gången reagerade jag på denna:
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....2170425.ab
Jag vill ju inte gärna försvara bredbansoperatörer, men jag har haft mobilt bredband från tele2 sen i höstas och har alltid haft 3.5mbit (det som utlovas där jag bor), både uppmätt med tptest och och i verklig nedladdningshastighet. Mina föräldrar har samma och jag har även testat deras med samma resultat. Känner flera som har andra leverantörer och de har inte heller haft några problem. Jag har inte testat i centrala delar med 7Mbit, men däremot har jag nu sänkt hastigheten till 0.384 och det funkar alldeles utmärkt att surfa med och är betydligt snabbare än ett gammalt modem.
– Det finns inte en sportmössa att du kommer upp i de hastigheterna. Det gör man inte ens i testlabb.
Konstigt, jag bor inte i ett testlabb, jag bor t o m ute på landet 3 mil från gbg. Jag tvivlar inte på att folk har problem och att det strular för många, men det är ju fortfarande rena faktafel.
July 27, 2002
Get used to it.
Pressen är svin som går över lik för att skapa rubriker.
Och de förvränger så mycket som möjligt för att få saker att framstå som något annat.
Det där händer hela tiden med kost- och näringslära, så det är väl på sin plats att de svinar med teknik också.
Json_81 wrote: Får tidningar verkligen skriva rena lögner?
Jag har sett det många gånger, just denna gången reagerade jag på denna:http://www.aftonbladet.se/nyhe.....2170425.ab
Jag vill ju inte gärna försvara bredbansoperatörer, men jag har haft mobilt bredband från tele2 sen i höstas och har alltid haft 3.5mbit (det som utlovas där jag bor), både uppmätt med tptest och och i verklig nedladdningshastighet. Mina föräldrar har samma och jag har även testat deras med samma resultat. Känner flera som har andra leverantörer och de har inte heller haft några problem. Jag har inte testat i centrala delar med 7Mbit, men däremot har jag nu sänkt hastigheten till 0.384 och det funkar alldeles utmärkt att surfa med och är betydligt snabbare än ett gammalt modem.
– Det finns inte en sportmössa att du kommer upp i de hastigheterna. Det gör man inte ens i testlabb.
Konstigt, jag bor inte i ett testlabb, jag bor t o m ute på landet 3 mil från gbg. Jag tvivlar inte på att folk har problem och att det strular för många, men det är ju fortfarande rena faktafel.
Hmmm, testat ovanför Dalälven? Sverige är så mycket mer än bara det nedanför.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Json_81 wrote: Vart vill du komma? Han skriver att man inte ens kan komma upp i hastigheterna i ett testlabb, vilket man bevisligen gör.
Det är inte mej eller journalisten du ska hacka på, det där kom från Rickard Dahlstrand, projektledare på Bredbandskollen.se.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 24, 2002
Jag har testat Bredbandsolagets variant och ja, den var fan slöare än modem i vissa fall och gick inte alls att använda..
Kan tillägga att det var ett par veckor på södermalm i stockholm och ett par dagar i malmö som denna testades.. På tåget ner, fick jag ingen mottagning alls..
November 22, 2001
Undrar hur många fall med dålig hastighet som beror på felaktig installation.
Jag gjorde fel först och fick precis de problemen som beskrivs. Men efter det har det som sagt funkat perfekt, med full hastighet.
Men nu var min poäng inte just den här artikeln utan sådana här grejer i allmänhet. Det är ju inte direkt ovanligt att tidningarna går ut med saker som är totalt fel. Tryckfrihet i all ära, men att de får sprida vad för dumheter som helst är helt otroligt.
September 12, 2001
Aftonbladet dribblar lite som vanligt. Direkt lögn är det kanske inte men som alltid gäller det att ta allt man läser med en nypa salt. 🙂
Det är inte omöjligt att det är någon storsurfare som har hört av sig till AB om segt mobilt bredband som har fått uppkopplingen strypt. Ja det händer ganska lätt och då går det seeeeeeegt.
Denna artikel/krönika visar lite vad som gäller... http://www.idg.se/2.1085/1.148583 .
Många tror att det bara är att surfa på som vanligt som man gör hemma. Det stämmer inte.
Sedan detta med labbsiffror kontra praktiskt användande, det stämmer att labbsiffror är svårt att uppnå praktiskt men det är som sagt med maximala förutsättningar. (har jobbat extra med att testa mobilt bredband)
October 18, 2002
Jag använder Telias 3g "upp till" 3.6 när jag är på sjukhuset eller iväg någonstanns med min laptop.
Har aldrig kommit över 0.4Mbit
Även fast jag från fönstret både här hemma och från sjukhuset ser masten.
I Eskilstuna.
Såg att det fanns någon ny firmware på telias hemsida, dock är jag lite för feg för att dra ner den.
Har för mig att det även va för Turbo-3G.
I uppsala blir det inte mycket bätre.
Vissa tider går det inte att surfa alls och msn loggar ur sig själv titt som tätt.
Men det duger iaf oftast till att surfa lite och diverse chattprogram som msn och irc... till och med skype fungerade bra att snacka i.
November 22, 2001
jonte_power wrote: Hur installerar man ett 3G modem fel?
Nu använder jag ju det på mac vilket innebär en lite krångligare installation och supporten är ju ingen hjälp, men där går iaf att missa inställningar. Antar att det går att misslyckas under windows oxå?
skiroy wrote: Aftonbladet dribblar lite som vanligt. Direkt lögn är det kanske inte men som alltid gäller det att ta allt man läser med en nypa salt. 🙂
Men det är ju en direkt lögn när de säger att man inte ens i labbmiljö kan komma upp i hastigheterna. Jag och många andra kommer ju upp i dem i verkligheten.
Sen borde ju leverantörerna vara tydligare med att ange att de höga hastigheterna bara gäller sthlm/gbg/malmö.
September 12, 2001
Json_81 wrote: Men det är ju en direkt lögn när de säger att man inte ens i labbmiljö kan komma upp i hastigheterna. Jag och många andra kommer ju upp i dem i verkligheten.
Men den absolut roligaste lögnen är dock av alla dessa som ständigt klagar och skriker på AB och säger att de aldrig läser AB och ska inte göra det i fortsättningen. Ändå så fortsätter många med att läsa AB. 😉
skiroy wrote: Men den absolut roligaste lögnen är dock av alla dessa som ständigt klagar och skriker på AB och säger att de aldrig läser AB och ska inte göra det i fortsättningen. Ändå så fortsätter många med att läsa AB. 😉
För egen del läser jag med högburet huvud både Expressen och Aftonbladet online.
Gratis är gott.
😛
November 22, 2001
skiroy wrote: Men den absolut roligaste lögnen är dock av alla dessa som ständigt klagar och skriker på AB och säger att de aldrig läser AB och ska inte göra det i fortsättningen. Ändå så fortsätter många med att läsa AB. 😉
Jag har aldrig påstått att jag aldrig läser AB.
Och just nu har jag alldeles för mycket tid att slå ihjäl för att inte göra det 😉
Jag plöjer igenom väldigt många tidningars sidor under dagen.
September 12, 2001
Json_81 wrote: Jag har aldrig påstått att jag aldrig läser AB.
Och just nu har jag alldeles för mycket tid att slå ihjäl för att inte göra det 😉
Jag plöjer igenom väldigt många tidningars sidor under dagen.
Kanske inte men du har klagat högljutt ett gäng gånger i forumet och det där med tiden. Pyttsan! Du har ju tid att besvara mitt inlägg tydligen. 😉
Jag läser också en massa tidningar online varje dag men jag brukar inte skapa trådar om tokigheter som står i olika tidningar heller. 😉
2 Guest(s)