October 28, 2002
Hey!
Detta ar en kronika som publicerades i DN for nagra dagar sedan. Den handlar om den flitigt debatterade MondayBar Spring Break Cruise, en clubbkryssning med M/S Silja Festival.
"Minst halften" pastods vara paverkade av droger och det fanns att lasa pa varenda lopsedel om "knarkbaten" etc.
Sjalvklart var allt den FARLIGA musikens fel. Trance och House hade spelats.
Las kronikan, vad tror ni sjalva? Sant eller inte? For mig, och manga andra, som var pa baten ar det ett skamt! INGEN, verkligen INGEN utom polisen har snackat om knark pa baten. Silja sjalva sager att just dessa kryssningar ar t om lugnare an dom vanliga! Personalen uppskattar dom. Det ar mindre fylla och brak t ex.
Ar Manne Jonssons uttalande ratt? Ar det diskriminering att stampla "halften" av personer som lyssnar pa en viss musik som knarkare? Borde kryssningarna forbjudas?
Notera den sakkunnige konstapelns uttal;
"- Det var som ett pulserande köttberg, säger Kim Nilvall. Av de 400 i puben var 95% påverkade av narkotika. Ingen hade stått ut annars. Vi åt frukost i 150 dB techno; det var så att corn flakesen hoppade av skeden."
Trumhinnan ryker val vid 190? Ett pistolskott, vid mynningen, ligger pa 140. DET ger svara horselskador. Sen sitter man inte och ater pa dansgolvet, utan kanske 50 meter bort pa M/S Festival. For att halla 150dB dar konstapeln at frukost borde det val legat pa uppat 180-190 vid hogtalarna da? Ljudet skulle ju aven igenom "kottberget"... Jag at frukost dar, vi samtalade och mina kottbullar hoppade da fan inte.
"Väldigt många hyttdörrar stod vidöppna, säger han. Fokk tände av eller tog lite mer narkotika. Stora grupper satt helt påverkade. En kille låg utslagen i korridoren. Det går inte att beskriva i ord"
Varfor finns inga bilder pa dessa utslagna manniskor eller nar dom tander pa? Polisen knatade bla omkring med dolda kameror.
Dom handplockade 30st som de ansag varit paverkade. 3st ledde till att det ens blev ngn dom...
Foton pa kronikan;
http://filehost.to/files/2005-.....G_0003.JPG
http://filehost.to/files/2005-.....G_0004.JPG
January 8, 2003
Välkommen tillbaka Hauk .. Tycker som i alla liknadne trådar och artiklar om detta att det är ett skämt. Har dom tex inte sett någon utan hytt sova i en korridor på en båt så har dom säkert inte åkt båt alls innan. Musikens fel och kultur har man hört så mycket om innan. För ca 10 år sedan var det väldigt stora debatter om dne nya "rave vågen" som kom till sverige å förstörde alla ungdomar. Detta är väl av samma karaktär som när dom tog en "massa" drogade folk på docklands i stockholm.
February 21, 2004
Det kommer en såndär artikel efter varannat "Rejknarkarparty" i olika tidningar. Mondaybar som dom skriver om i denna "artikel" har nolltollerans mot droger då det räknas som smuggling till annat land, tullen hade knarkhundar på plats och så vidare. Kan bara säga att det är tragiskt att dom inte blir kölhalade för det dom skriver ibland. Och som sagt ljudnivån 150 decibel ligger ca 10 ggr över smärtgränsen för en normal person (3dB är dubbla ljudvolymen) vid 160dB börjar de vitala kroppsfunktionerna lägga av, stackars journalist som inte förstår bättre.
EDIT: Att närpå 2000 personer skrivit på "I Do Trance, Not Drugs" verkar inte ha något med saken att göra.
October 28, 2002
Det sura i det har fallet ar att kryssningen i borjan av sommaren med Ferry Corsten stalldes in. Visst, efter en del tjafs blev det en i slutet av sommaren, 00 och Halliwell ar val inte helt fel, men det ar ju oroande att en sadan sak pa allvar kan ta ifran oss de basta festerna som annordnas i Sverige.
Darfor ar det inte bara att strunta i.
Hur fan kan droger for pastadda 1000 personer ca passera polisens kontroller? Jag hade tva hundar pa mig, san "scanner" pa vaskan och massor av poliser overallt. Hur fan gick det till?
Man tillsatte ju "Rejvkommisionen" vid forsta forsoket att utplana klubbkulturen i Sverige. Det lyckades ju dom ratt ok med. Att stanga kryssningarna vore fan sa mkt varre an Docklands.
Jaja, dom kan aldrig rora kulturen utomlands. men det ar ju lite javla surt att behova aka till Amsterdam, Tyskland etc varenda javla gang man ar sugen pa en utekvall.
August 7, 2003
När tidningarna skriver om nånting som man själv har varit med om och vet hur det förhåller sig EGENTLIGEN så kan man, om man ser lite längre än att "för fan vad de är taskiga mot just OSS" komma fram till hur lite man faktiskt kan lita på vad som står i tidningarna...
June 3, 2001
Bättre version i PDF-format
Sidorna 15,16,17.
Jag blir så jävla apförbannad! 😡
Media vrider detta helt fel.
Jag har vart på rätt många trancefester och jag har Aldrig sett någon påständ.
Det där med att trance människor skulle vara påstända är skitfel.
Det är som att säga att alla invandrare är kriminella.
March 5, 2004
Jag vill verkligen se dom där poliserna äta frukost i "150db techno"
för att det ska vara 150db där polisen satt så måste det ju vara uppemot 180 vid högtalarna...
Det är ju trots allt "bara" 20ggr en normal persons smärtgräns och i närheten lär inte någon ha kvar några trumhinnor kvar att höra med :p
February 16, 2004
M3duz@ wrote: Jag vill verkligen se dom där poliserna äta frukost i "150db techno"
för att det ska vara 150db där polisen satt så måste det ju vara uppemot 180 vid högtalarna...
Det är ju trots allt "bara" 20ggr en normal persons smärtgräns och i närheten lär inte någon ha kvar några trumhinnor kvar att höra med :p
Jag kan lova dig du behöver inte bry dig om trumhinnor vid 180 decibel då ditt hjärta ändå har stannat vid så kraftiga ljudtryck.
October 28, 2002
zubbe wrote: Varför är du irriterad Hauk? Var du drogfri under hela resan eller vill du komma igenom tullen lättare nästa gång?
Vad ar det du inte forstar? Polisens fortal och diskriminering har stangt Docklands. Det har stallt in en kryssning med Ferry Corsten. Det har fatt mina kollegor, foraldrar etc. att fraga efter hemkomst fran senaste resan iaf jag knarkar, hur det var pa knarkbaten etc. det hotar att forstora det basta inom hela EDM-Sverige just nu.
Komma igenom tullen ar det minsta problemet. Jag har inget emot att bli sokt. Dom far grava igenom vaskor etc, inga problem! Hundar, visst. Det ar nar dom kommer med uttalanden gripna ur luften som att "halften var paverkade" , "95% gick pa narkotika" man blir forbannad. Det forstar och det kranker utovare av EDM.
Pa fester jag vart pa i Holland, Tyskland etc blir man ALLTID noggrant sokt efter vapen och storre mangder narkotika. Gor inte mig ett skit. Annat an att det kan vara jobbigt nar inslappet tar nagra timmar... vi stog over 2 timmar med packning i Silja terminalen. Det var minst 1000 manniskor till dar som trangdes. Ingen dricka inom rackhall och det var snorvarmt. Men... vi ar ju bara knarkare, sa skitsamma!
Sen att det kommer ga omkring poliser etc pa nasta bat ar val lite sadar... det stor val inte mig, men risken ar att dom pa allvar ska drogtesta "halften". Alltsa obligatoriskt pissprov iaf man ar liiiite for vild pa dansgolvet. Kul? Javla polisstat. Bara i Sverige kan man forbjuda en hel kultur och tillsatta myndigheter for att stoppa den (Syftar pa Rejvkommisionen).
Iaf dom pa allvar tror att halften var paverkade pa baten kommer verkligen festen bli forstord denna gang. Dom kommer inte hitta mer narkotika an pa ngn annan krog, med all sakerhet mkt mindre t om, men det kommer forstora festen. DET stor mig.
Vanligt folk laser inte dom sma notiserna i efterhand om att det faktiskt bara var enstaka som pa allvar hade takit narkotika. Man laser dom stora rubrikerna pa forsta sidan och det ar vad man kommer ihag. For halva svenska folket ar det "knarkbaten", oavsett hur orimligt det ar. Och visst ar det sa att nar man sjalv ar insatt i ett amne man laser om i tidningen sa ser man hur missvisande skriverier oftast ar.
March 11, 2003
Nyhetstorka brukar det kallas.....;)
Dock så skall man kanske inte alltid skylla på polisen. Som vanlligt handlar det om att någon journalist har uppfattat precis vad han ville. Om polisen han pratade med sade att 95% av de som de misstänkte var drogpåverkade, ja då kan man ge sig fasen på att journalisten skriver att 95% verkligen var det. Han liksom bara glömde bort det där med misstänkta....
Jag vill inte sitta här och försvara bylingen, då jag anser att de har visat sig bisarrt inkompetenta de senaste åren, men dock vill jag nog skjuta in mig på medias roll i det här. Alla somrar kommer liknande reportage. Alltid av samma anledning. Det finns helt enkelt inte så mycket att rapportera, och då tycks det vara helt OK inom mediasvängen att fabricera ihop vilka lögner som helst.
1 Guest(s)