May 1, 2003
September 7, 2003
Spasmer är krampattacker som beror på låg blodkalknivå vid rakitis. Krampattackerna kommer som ryckningar i ansiktsmuskulaturen och spasmer i händer och fötter. Ibland kan också strupkramper förekomma, vilket leder till andningssvårigheter och speciella "strupljud" vid andning. Anfallen är en följd av ökad retbarhet i musklerna och nervsystemet som uppkommer när kalkhalten i blodet sjunker.
De hävs med kalciumtillförsel och förebyggs med D-vitaminbehandling
January 17, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=CoLiC]tror det har att göra med att jag rullar för mycket.
Rulla... De va fan en ny synonym... Antecknar. :bok:
http://upload.stormaz.servebeer.com/index.php?bigimage=CoLiC%2FDSC01152.JPG
September 26, 2003
Hej!
Vad dessa ryckningar beror på vet jag inte!. Men jag har själv haft ryckningar lite då och då främst i ögonlocket eller i själva ögonmuskeln vilket resulterar i darrande ögonglob(ser lite freaky ut).
För att bli av med detta gör jag på följande sätt:
ta ett djupt andetag och slappna av!
-Lägg handen på det drabbade området och tryck liet grann så att ryckningarna inte kan få fritt spelrum.
-Koncentera dig på stället som du håller handen på och var avslappnad och fokuserad.
Skakningarna brukar då försvinna efter en halv minut eller så.
hemligheten att bli av med ryckningarna snabbt är att man skall vara nästan i ett meditativt avlappnat tillstånd till skakningarna upphör.
När du känner att de upphört lyft då sakta och försiktigt bort handen och var fortfarande fokuserad och om det gäller ögon håll dem stängda ytterliggare en stund. Öppna dem sakta och börja gå lite grann så att du liksom glömmer bort och inte tänker på själva skakningen. För blir man paranojig och är rädd för att skakningen skall komma tillbaka så gör den nästan säkert det. Jag brukar hålla på med datorn eller koncenterar mig på TV, eller läsa en Tidning för att sluta tänka på det i några minuter och då kommer den inte tillbaka.
Misslyckas första försöket gör om det en gång till och börja från början! så kanske det lyckas!
Jag skulle uppskatta att jag får dessa skakningar/vibationer ungefär 6 ggr per år. Ingen fara och jag störs ej särskilt mycket då jag kan bli av med dem på bara någon eller några minuter.
Om du talar om en helt annan sorts ryckningar än små vibrationsliknande skakningar utan skakningarna gör nästan ont eller utgörs av större rörelser ja då är det nog förmodligen något annat som du är drabbad av och kanske kan du få svar hos någon läkare om det inte går över inom några veckor eller om du verkligen är besvärad och orolig!.
October 15, 2002
Citat:
"Muskelryckningar händer ofta på unga män som är mellan 13-17 år.
Anledningen till de sk. ryckningarna är dels dålig kostvana såsom pizza, kebab, hamburgare för ihärdig drickande av coca-cola & kaffe.. Det sägs visst också att strålningen från en dataskärm kan göra sitt också."
Med andra ord ligger ni pyrt till...
Källa: Dr. Görans Uppslagsverk. :bok:
2 Guest(s)