Rymdfärjan Discovery kan explodera [SVT-Text]|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rymdfärjan Discovery kan explodera [SVT-Text]
Multiface
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 247
sp_UserOfflineSmall Offline
928779
July 30, 2005 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Det är väl inte så konstigt om rymdfärjorna börjar explodera så gamla som dom är 30+. Kvittar hur mycket service dom har fått, man borde byggt nya för länge sen om man är seriös, men men sen tog kalla kriget slut o det blev dyrt. Nu skuter man slut på det man har.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
928854
July 30, 2005 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Multiface wrote: Det är väl inte så konstigt om rymdfärjorna börjar explodera så gamla som dom är 30+. Kvittar hur mycket service dom har fått, man borde byggt nya för länge sen om man är seriös, men men sen tog kalla kriget slut o det blev dyrt. Nu skuter man slut på det man har.

Och det lägger spelar heller ingen roll hur många människoliv det kostar.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
928860
July 30, 2005 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Multiface wrote: Det är väl inte så konstigt om rymdfärjorna börjar explodera så gamla som dom är 30+. Kvittar hur mycket service dom har fått, man borde byggt nya för länge sen om man är seriös, men men sen tog kalla kriget slut o det blev dyrt. Nu skuter man slut på det man har.

Menar du på allvar att rymdfärjan dom skjöt upp nu är 30år gammal?!!

MakubeX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 553
928991
July 30, 2005 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: [quote=Multiface]Det är väl inte så konstigt om rymdfärjorna börjar explodera så gamla som dom är 30+. Kvittar hur mycket service dom har fått, man borde byggt nya för länge sen om man är seriös, men men sen tog kalla kriget slut o det blev dyrt. Nu skuter man slut på det man har.

Tar låååång tid att bygga kanske? :cy:

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
929037
July 30, 2005 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: [quote=Multiface]Det är väl inte så konstigt om rymdfärjorna börjar explodera så gamla som dom är 30+. Kvittar hur mycket service dom har fått, man borde byggt nya för länge sen om man är seriös, men men sen tog kalla kriget slut o det blev dyrt. Nu skuter man slut på det man har.

Discovery flög för första gången år 1984 så den är alltså lite mer än 20 år gammal, de genomgår dock väldigt omfattande inspektioner och reparationer mellan uppskjutningarna så det är ju knappast exakt samma Discover som flög 1984.

Discovery har förövrigt skjutits upp 31 gånger och är konstruerad att klara ungefär 100 uppskjutningar så den skulle alltså kunna vara operativ ett bra tag till. Rymdfärjorna är dock planerade att tas ur bruk år 2010.

buffster
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 21
929064
July 30, 2005 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt så har alla rymdfärjorna några år på nacken, men de har uppgraderats genom åren. Bla har de fått nya datorer och de konventionella reglagen i cockpit har ersatts av "touch-screens".

Lite kuriosa om färjorna:

Namn: Enterprise (OV-101) flög första gången 18 februari 1977. Var en prototyp för att testa inflygning och landning mm och var aldrig utrustad med nån värmesköld och har således aldrig lämnat jordens atmosfär.

Namn: Columbia (OV-102) flög första gången 12 april 1981. Exploderade under återinträdet den 1 februari 2003.

Namn: Challenger (OV-99) flög första gången 4 april 1983. Exploderade 73 sekunder efter uppskjutning 28 januari 1986.

Namn: Discovery (OV-103) flög första gången 30 augusti 1984.
Är för tillfället dockad med ISS, eventuellt med skadad värmesköld.

Namn: Atlantis (OV-104) flög första gången 3 oktober 1985.
Står beredd att skjutas upp till ISS ifall Discovery inte klarar ett återinträde.

Namn: Endeavour (OV-105) flög första gången 7 maj 1992.
Började byggas 1987 för att ersätta Challenger.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
929081
July 30, 2005 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för faktan buffster :), gjorde mer klarlagt angående hur många rymdfärjor USA har.

Vi borde inte så jävligt på USA och deras rymdfärjor, det är ju trotts allt väldigt dyra och det finns enbart 1 nation som klarar av att ha ett så pass avancerat rymdprogram... Skulle vi haft en rymdfärga i Sverige som hade störtat så skulle miljöpartisterna ha tagit självmord över hur mycket en sådan kan egentligen kosta....

Som jag tidigare ha påpekat, så anser jag att gammal mekanisk teknik är överlägsen modern.
Oavsett om du har dussintals moderna datorer ombord, så kan inte NASA's rymdfärjor landa Automatiskt utan bemmaning. och inte heller att fungera som ett flygplan dvs ger fler möjligheter att landa om.

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
929104
July 30, 2005 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Tack för faktan buffster :), gjorde mer klarlagt angående hur många rymdfärjor USA har.

Vi borde inte så jävligt på USA och deras rymdfärjor, det är ju trotts allt väldigt dyra och det finns enbart 1 nation som klarar av att ha ett så pass avancerat rymdprogram... Skulle vi haft en rymdfärga i Sverige som hade störtat så skulle miljöpartisterna ha tagit självmord över hur mycket en sådan kan egentligen kosta....

Som jag tidigare ha påpekat, så anser jag att gammal mekanisk teknik är överlägsen modern.
Oavsett om du har dussintals moderna datorer ombord, så kan inte NASA's rymdfärjor landa Automatiskt utan bemmaning. och inte heller att fungera som ett flygplan dvs ger fler möjligheter att landa om.

Njae det håller jag inte med om, NASA borde kunna åstakomma betydligt mer med de resurser de har. Att två av fem rymdfärjor har förolyckats är inte särskilt bra, samtidigt har Ryssland skickat upp folk i snart 30 år utan större problem. Förövrigt så är det Ryssland som har stått för alla transporter av både människor och utrustning till ISS sedan Columbia exploderade.

Även här har jag svårt att hålla med, Buran, den ryska motsvarigheten till Rymdfärjan var helt automatiserad och kunde utan problem genomföra obemannade flygningar. Sen så är det väl inte särskilt mycket som görs manuellt på rymdfärjan heller, såvitt jag vet så har det bara skett ett enda manuellt återinträde med rymdfärjorna och landningen är även den till stor del automatiserad.

Multiface
Medlem
929108
July 30, 2005 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo färjorna är gamla men det var huvudsakligen designen jag syftade på.

edit: Jämför en bil från början av 70 eller 80-talet med en från idag. Viss skillnad inte sant? Det händer lite inom teknik i allmänhet och Aerodynamik under tiden, har sett provskisser på nya färjor i nån tekniktidning eller dylikt och dom såg "lite" annorlunda ut.

Multiface
Medlem
929112
July 30, 2005 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Var det inte Bush som skulle till Mars? Blir väl i Spaceship 2 då.
Om dom som gjorde Spaceship One fick Nasa:s budget tror jag att pengarna skulle komma till bättre användning.

Det skulle iallafall hända nått med entusiaster vid spakarna istället för byråkrater enligt min åsikt.

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
929118
July 30, 2005 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Asså.. seriöst.. NASA är ju dom största puckona jag hört talas om på länge asså..

Vf en femåring klarar ju av att bygga en rymdfärja i lego, då borde vel dessa supermega överintelligenta freaksen kunna bygga en riktig färja som funkar ffs..

hur länge har dom hållt på nu? massa massa massa år å ändå så är det alltid nått osm krånglar.. ja säger då det..
Dom verkar ju inte så klyftiga.. lol

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
929154
July 30, 2005 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Combat wrote: Asså.. seriöst.. NASA är ju dom största puckona jag hört talas om på länge asså..

Vf en femåring klarar ju av att bygga en rymdfärja i lego, då borde vel dessa supermega överintelligenta freaksen kunna bygga en riktig färja som funkar ffs..

hur länge har dom hållt på nu? massa massa massa år å ändå så är det alltid nått osm krånglar.. ja säger då det..

Ja du verkar ju vara så mycket smartare än snubbarna på NASA. Vad fan gör du här då?

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
929191
July 31, 2005 - 1:02 am
sp_Permalink sp_Print

spazz wrote: [quote=Smirnoff]Tack för faktan buffster :), gjorde mer klarlagt angående hur många rymdfärjor USA har.

Njae det håller jag inte med om, NASA borde kunna åstakomma betydligt mer med de resurser de har. Att två av fem rymdfärjor har förolyckats är inte särskilt bra, samtidigt har Ryssland skickat upp folk i snart 30 år utan större problem. Förövrigt så är det Ryssland som har stått för alla transporter av både människor och utrustning till ISS sedan Columbia exploderade.

Även här har jag svårt att hålla med, Buran, den ryska motsvarigheten till Rymdfärjan var helt automatiserad och kunde utan problem genomföra obemannade flygningar. Sen så är det väl inte särskilt mycket som görs manuellt på rymdfärjan heller, såvitt jag vet så har det bara skett ett enda manuellt återinträde med rymdfärjorna och landningen är även den till stor del automatiserad.

Precis. NASA borde nog kunna lägga ut lite mer pengar. Det USA visar i sin budget är nog inte alla pengar de har. Tror att åtskilliga miljarder är undanstoppade till annat.

Uno!
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 309
929399
July 31, 2005 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har dom tydligen felsökt färjan och inte hittat något som ska vara farligt, så dom ska bara städa lite på stationen, promenera lite och sen åka hem om en vecka tydligen...

http://aftonbladet.se/vss/nyhe.....65,00.html

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
929404
July 31, 2005 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressant att läsa att de plockar med 15 ton med grejer till stationen. Det blir nog lite uppgraderingar på hårdvaran däruppe.:)
2003 var ju knappt A64 ute. Deras gamingburk behöver nog en akut uppgradering.;)

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
929472
July 31, 2005 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=Combat]Asså.. seriöst.. NASA är ju dom största puckona jag hört talas om på länge asså..

Ja du verkar ju vara så mycket smartare än snubbarna på NASA. Vad fan gör du här då?

Hmm.. vet inte om du tyckte att ajg antyde att ajg var smartare.. men jag menar, varje gång så blir det fel.. det är deras jobb att se till att allt går smärtfritt till å inte pajjar.. hade jag klantat mig på jobbet varje gång jag ska göra nått hade jag ju garanterat fått kicken.. ( nu vet jag ju dock inte om dom som klantat sig fått kicken, men jag antar att dom inte fått det)

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
929499
July 31, 2005 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoppas bara dom kommer ner i ett stycke...

Btw.
Är det inte NASA som bygger sina små leksaker genom att ta dom billigaste leverantörerna dom kan hitta? :-k :wide: :whops: :cy:

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
929849
August 1, 2005 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Hoppas bara dom kommer ner i ett stycke...

Btw.
Är det inte NASA som bygger sina små leksaker genom att ta dom billigaste leverantörerna dom kan hitta? :-k :wide: :whops: :cy:

NASA? Hela USA är väl byggt så 😉

//Andreas

Multiface
Medlem
929997
August 1, 2005 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jajamensan det finns en avdelning för rymdfärjor på Wal Mart. Enda problemet är att fraktkostnaderna blir högre än grundpriset på färjan 🙂 .

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
930035
August 1, 2005 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan de inte bara sälja färjorna till nån annan eller nått företag som kan leka me dem? Så kan de ju bygga nya själv, eller?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 66
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL