Rymdfärjan har krashat !|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rymdfärjan har krashat !
pblse
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 126
sp_UserOfflineSmall Offline
263853
February 1, 2003 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

btw hur funakr detta när dem ska landa? de flyger ju in som ett vanligt flygplan, men glidflyger de enbart eller har de nån sorts jetmotor eller liknande som de kan använda vid en ev. missed approach?

Vad jag vet glidflyger de så det gäller att de räknar rätt när de går in för landning, däremot har de backup flygplatser på ett par ställen runt jorden så skulle de missa av någon anledning kan de flyga vidare eller om det skulle bli för kort bana så kan de landa närmare.

Designen och grunden i färjorna är ju från 70 talet och jag har för mig att jag hörde på discovery någon gång att de första ritningarna drogs upp på 60 talet så det är ju inte någon super modern teknologi även om de bytt ut dator system och liknande.

Columbia som kraschade nu var byggd 1979.

Vet inte när de ska bytas ut men Nasa jobbar ju på X-33 som ska vara med ramjet mototor och kunna starta utan hjälpraketer.

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
263870
February 1, 2003 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

snacka om att planera landningen bra... det är ju inga billiga saker om landningen skulle skita sig wink fast som sagt, de landar nog med mkt hög hastighet och skulle landningen bli bra så applicerar de bara bromsskärmen... tycker färjorna ser väldigt klumpiga ut med så de lär ju ha ett glidtal som ett piano ungefär...

Blue_Moon_
Member
Medlem
263872
February 1, 2003 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

pblse wrote: För den som missat det så har rymdfärjan Columbia kraschat, sätt på CNN.

var de inte så att den exploderade/ bröts sönder

Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 975
263916
February 1, 2003 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

hade dem en hastighet av 12600mph... när dem inträtt innanför atmosfären? Då kan man ju ta ett par varv innan man landar...

btw...bromsar gör de ju med bromsskärmar

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
264058
February 2, 2003 - 2:14 am
sp_Permalink sp_Print

Vad tragiskt.. Det dog väl några hundratusen personer i Afrika.. Men vem fan bryr sig?

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
264080
February 2, 2003 - 3:30 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle inte förvåna mig om bush går ut med att det va iranier lr nåt annat stackars litet arabland som va och sabotera rymdfärjan och ska starta krig me dom med...............nej men vad synd om usa då dom förlora sju st asrtonauter :cy: :cy:

va det nån på cnn som lyfte ett finger när Estonia gick under lr som nån tidigare nämde 30 pers i en bussolycka i indien....tror inte det va

bara usas media som ska blåsa upp allt så in i h**vete

blev totalt grundlurad oxå av denna nyhet trode att den hade försvunnit som om det kom ett alien skepp och sög in det lr nåt (kanske nåra fö många scifi filmer)

Blue_Moon_
Member
Medlem
264098
February 2, 2003 - 4:12 am
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Vad tragiskt.. Det dog väl några hundratusen personer i Afrika.. Men vem fan bryr sig?

ja de var ju n........ 😀 embarassed

High Density
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
264122
February 2, 2003 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: [quote=High Density]Allttid tråkigt när människor dör,men hur gammal är igentligen Columbia pråmen ? Borde kanske tagits ur drift för länge sedan.

den hade väl gjort en 25 flygningar nånting va? om jag inte hörde fel..

ytterst tragiskt när folk omkomer...

Hörde på BBC News att den togs i bruk 1981, 22 år gammal !
Kan bara inbilla mig hur mycket stress den karossen har blivit utsatt för, skulle inte bli förvånad om det var av den anledningen färjan bröts isönder.

the_wiz
Medlem
Forum Posts: 170
264151
February 2, 2003 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

High Density wrote: [quote=Blue_Moon_][quote=High Density]Allttid tråkigt när människor dör,men hur gammal är igentligen Columbia pråmen ? Borde kanske tagits ur drift för länge sedan.

Kan bara inbilla mig hur mycket stress den karossen har blivit utsatt för, skulle inte bli förvånad om det var av den anledningen färjan bröts isönder.

Den har varit med om helroniveringar några gånger, så det är nog inte det...

High Density
Medlem
Forum Posts: 194
264154
February 2, 2003 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

the_wiz wrote: [quote=High Density][quote=Blue_Moon_][quote=High Density]Allttid tråkigt när människor dör,men hur gammal är igentligen Columbia pråmen ? Borde kanske tagits ur drift för länge sedan.

Den har varit med om helroniveringar några gånger, så det är nog inte det...

Även "karosseri" ? Att mekaniska och elektroniska system har blivit utbytta några gånger är helt klart.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
264163
February 2, 2003 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

damn american quality, it have to be Russian power & Quality 😛

LousyLamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 310
264235
February 2, 2003 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmmm......

[Image Can Not Be Found]

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
264286
February 2, 2003 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Hahahaha, ja det där är juh ett sätt det kunde hänt på, men jag hävdar fortfarande att det var irakiern som sprang omkring med en motorsåg och skrek: JIHAD JIHAD!! 😀

Och bush fick juh som sagt inte skylla på terrorister den här gången, nu ska han väl leta efter turban nissar på kennedy space center bara för att visa att han också kan...

Och nu dog det 50 pers i nigeria också (http://www.aftonbladet.se) nån som vill slå vad om tidslängden på den artickeln?

1. 5 timmar
2. 2 timmar
3. Tills nästa artickel om färjan kommer

U.S.A förtjänar inte att existera!!! Dom skulla antagligen slakta 100 st civila om dom bara kunde rädda en vilsekommen soldat bakom fiendes linjer, och sen ge honom ett "Purple heart" för heroiska insatser när han kommer hem!

Jag tycker att alla land som importerar råmaterial osv från USA ska sluta med det om dom börjar kriga mot irak, på så sätt kanske man kunde ordna en ekonomisk katastrof där borta! Eller så avblåser dom kriget.

EDIT:

Question: What does NASA stand for?
Answer: Need Another Seven Astronauts

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
265225
February 3, 2003 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found]
Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
265292
February 3, 2003 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

ÖHhhh 18 gånger ljusets hastighet skulle inte tro det va inte ens ryssarna e så snabba 😀 😀

EDIT: DOH ffs nu gjorde jag bort mig skrev ljudets istället för ljusets hastighet som det faktiskt står på tv bilden

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
265303
February 3, 2003 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså dom har fått en del av tekniken från mig.. Motsatt att jag får full tillgång till deras spionsateliter och underjordiska datorsystem..

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
265545
February 4, 2003 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

Metz wrote: ÖHhhh 18 gånger ljudets hastighet skulle inte tro det va inte ens ryssarna e så snabba 😀 😀

vem vet, men det brinner inte upp iallafall.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 302
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL