September 22, 2005
Så var operationen avklarad i alla fall.
Blev sövd, hade inget val. Var tydligen menisken som hade släppt från bakre knäsidan och åkt fram så att knät låste sig. De fixade tillbaka den som den skulle sitta och fäste den med några sorts pilar.
Nu är det 4 veckor på kryckor, ingen belastning på knäet, och ska ha en sorts ställning på knäet när jag sover och rör mig så att knäet inte böjs mer än 90 grader och belastar menisken. Plus är ju i alla fall att jag inte har ont överhuvudtaget.
Nu sitter jag med lite illamående och undrar när narkoseffekterna släpper helt... Helt klart gillar jag inte narkos i alla fall. Blir ju helt fel i huvudet av det, men det ska nog kureras av en natts sömn. Har kräkts lite men nu verkar det ha släppt en aning. Bara undvika att svälja något, ens vatten så att magsäcken är helt tom tills effekterna släpper och jag kan börja äta igen.
Personalen var väldigt trevliga och så, det värsta är som sagt narkosen och effekterna efteråt. Jag gillar inte ens att ta värktablett mot huvudvärk eftersom det känns lustigt i kroppen så ni kan ju tro att jag inte gillar den här känslan. 🙂
February 17, 2004
CyberDyne wrote: Så var operationen avklarad i alla fall.
Blev sövd, hade inget val. Var tydligen menisken som hade släppt från bakre knäsidan och åkt fram så att knät låste sig. De fixade tillbaka den som den skulle sitta och fäste den med några sorts pilar.
Nu är det 4 veckor på kryckor, ingen belastning på knäet, och ska ha en sorts ställning på knäet när jag sover och rör mig så att knäet inte böjs mer än 90 grader och belastar menisken. Plus är ju i alla fall att jag inte har ont överhuvudtaget.
Nu sitter jag med lite illamående och undrar när narkoseffekterna släpper helt... Helt klart gillar jag inte narkos i alla fall. Blir ju helt fel i huvudet av det, men det ska nog kureras av en natts sömn. Har kräkts lite men nu verkar det ha släppt en aning. Bara undvika att svälja något, ens vatten så att magsäcken är helt tom tills effekterna släpper och jag kan börja äta igen.
Personalen var väldigt trevliga och så, det värsta är som sagt narkosen och effekterna efteråt. Jag gillar inte ens att ta värktablett mot huvudvärk eftersom det känns lustigt i kroppen så ni kan ju tro att jag inte gillar den här känslan. 🙂
Nu har du lärt dig läxan!
SPELA ALDRIG NÅGONSIN FOTBOLL IGEN
*** Hoppas läkningen går bra ***
/Dani
September 22, 2005
February 4, 2002
Det är inte kul med knäskador Det tar sån fruktansvärd tid att bli bra igen Själv fick jag en kraftig infektion och inflamation i knät och det va i slutet av februari Infektionsvärdena ska ligga på 10 om man är helt frisk men jag låg på 230
Det blev att ligga på sjukan i 5dar och givetvis operation och kryckor i flera månader Sen började jag på sjukgymnastiken och fick lära mej gå igen eftersom musklerna i benet var helt förtvinade Och nu har jag väl vart där ca 30ggr Förhoppningsvis borde jag va helt återställd om några månader
September 22, 2005
Ouch. Får hoppas att jag klarar mig bättre. Just nu är bandaget från operationen det jobbigaste, det är lite stelt och svårt att röra sig i det, har ju fått lite träningsrörelser att göra men inte det lättaste. Om 10 dagar åker stygnen och bandaget av dock så då är det bara börja jobba med musklerna.
September 22, 2005
En liten update för de som är intresserade.
Är nu snart 6 veckor sedan operationen. Har varit på några sjukgymnastiksessioner. Det hände inte så mycket innan Ortosen (ställning runt hela benet som förhindrar knäböjning längre än 90 grader) kunde slopas efter 4 veckor. Dock var knäet lagom stelt och det kunde knappt böjas mera än 90 grader ändå. Har i en veckas tid fått order om att töja knäet innåt sakta men säkert, känns lite halvnice bara att ha ett tryck i knäet och forcera det innåt. Kan i alla fall få det ganska nära kroppen så det går åt rätt håll.
Får även lägga mera tyngd på benet när jag går med kryckor, och har egentligen inget ont alls när jag belastar det måttligt. Dock får jag inte belasta det när det är mycket böjt eftersom trycket blir mera koncentrerat på menisken pga lårbenets form. Skönt att kunna ta lite promenader ibland och få lite rörelse i benet samt lite belastning. Svullnaden efter operationen har nästan gått ned helt, bara runt knäskålen som man ser lite plufsighet. Ärren ser också bra ut, de kommer knappt synas.
Så från och med nu på måndag så är det officiellt dags att börja med återhämtning och sjukgymnastik med övningar som inte belastar knäet så mycket.
Så om allt går bra kommer jag i vår kunna spela fotboll igen och springa och allt sådant. Är några månaders återhämtning vilket suger i sig, men sjukgymnasten verkar väldigt trevlig så det ska nog inte vara några problem. Dessutom är skadan sådan att man kan göra mycket av övningar osv hemma, speciellt streching och sådant.
Allt ser bra ut hittills i alla fall, bara hoppas att det fortsätter så. 🙂
September 22, 2005
Men vad fan? 😀
Klart man ska spela fotboll igen, finns inget roligare än några pers och en boll. Däremot kommer jag ju vara försiktig med uppvärmning osv. Finns ju även knäskydd eller liknande som både skyddar och stärker knäna. Men det känns som att jag kommer starta med en volleyboll på asfalt istället för en läderkula på gräs.
Har nu iaf haft första sjukgymnastiken där jag jobbat lite med vikter och belastning åt sidorna. Kändes lite igår men nu är knäet till och med bättre än i vanliga fall, inte alls lika stelt som det brukar kunna vara. Verkar definitivt vara ett bra tecken.
June 17, 2006
Tar mig friheten att skriva en liten uppdatering jag också i knäskadetråden. Jag har nämligen också (äntligen) blivit opererad. Effekterna från narkosen var verkligen en pina, det nåste jag hålla med om. Jag har nu således fått ett nytt korsband och fått bägge mina menisker tillsnyggade.
Over and out.
November 21, 2005
Jag kommer ihåg när jag blev operarad för en sak i benet, men då fick jag en så hög dos av morfin att jag somnade av den, efter det hade jag inga biverkningar alls förutom att allting var jävligt skojigt. Varför söver man inte alltid med morfin isf? Som sagt, verkar som om jag hade lite bättre "biverkningar" av min narkos.
August 9, 2005
Johan- wrote: Jag kommer ihåg när jag blev operarad för en sak i benet, men då fick jag en så hög dos av morfin att jag somnade av den, efter det hade jag inga biverkningar alls förutom att allting var jävligt skojigt. Varför söver man inte alltid med morfin isf? Som sagt, verkar som om jag hade lite bättre "biverkningar" av min narkos.
Som det knark morfin faktiskt är, så kan det ge snedtrippar. Vissa blir helt galna. Morfin är dessutom inte så bra för kroppen, samt att man kan bli beroende.
Jag är allergisk mot morfin...
September 22, 2005
Olegh wrote: Tar mig friheten att skriva en liten uppdatering jag också i knäskadetråden. Jag har nämligen också (äntligen) blivit opererad. Effekterna från narkosen var verkligen en pina, det nåste jag hålla med om. Jag har nu således fått ett nytt korsband och fått bägge mina menisker tillsnyggade.
Over and out.
Fasiken, det låter ju riktigt bra. 🙂
Var menisktillsnyggningen bara något de passade på att göra för att de var allmänt slitna eller var de lite skadade från samma sak som pajade korsbandet?
Sedan när du blivit bra så får vi samlas och spela fotboll någon gång vettö. 🙂
September 12, 2001
CyberDyne wrote: [quote=Olegh]Tar mig friheten att skriva en liten uppdatering jag också i knäskadetråden. Jag har nämligen också (äntligen) blivit opererad. Effekterna från narkosen var verkligen en pina, det nåste jag hålla med om. Jag har nu således fått ett nytt korsband och fått bägge mina menisker tillsnyggade.
Over and out.
Var menisktillsnyggningen bara något de passade på att göra för att de var allmänt slitna eller var de lite skadade från samma sak som pajade korsbandet?
Slutar bara med två forumiter som får gå på kryckor igen... 😉
September 22, 2005
June 17, 2006
CyberDyne wrote: [quote=Olegh]Tar mig friheten att skriva en liten uppdatering jag också i knäskadetråden. Jag har nämligen också (äntligen) blivit opererad. Effekterna från narkosen var verkligen en pina, det nåste jag hålla med om. Jag har nu således fått ett nytt korsband och fått bägge mina menisker tillsnyggade.
Over and out.
Nja, skadorna på meniskerna hade nog uppkommit successivt under den här tiden som jag gått omkring med trasigt knä och faktum är att jag inte vet exakt hur illa det var med dom, men dom är nog inte helt borta iaf. 😛 Får ta o fråga läkaren på återbesöket om en dryg månad om det. Börjar dessutom rdan nu känna hur rörligheten är på väg tillbaka så det där fotbollsspelandet kanske kan bli av nån gång nästa vecka? 😉
Sport är farligt..
Hur många har t.ex fått problem med den omtalade menisken av att snusa och röka?
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 22, 2005
Well, jag antar ingen... 🙂
Dock är menisken det bästa att skada. Skadar man korsband så gör det dels mycket ondare, och så påverkas knäet mycket mera eftersom det blir så pass instabilt.
En skadad menisk kan man i värsta fall ta bort och man klarar sig ändå med fotboll osv. Dock så finns det efter 10-15 år stor risk för slitningar i leden som kan vara smärtsamma och besvärliga.
Surt att det inte finns något substitut för menisker att operera in, typ skumgummi eller något liknande... 😉
Well, om en vecka ska jag ta min första promenad helt utan kryckor så det blir något att se fram emot.
September 22, 2005
Update:
Går nu utan kryckor i stort sett obehindrat. Balansen är ju shot to shit men den kommer snabbt komma tillbaka.
Har även fått nya övningar på sjukgymnastiken som fokuserar på att se till att knämusklerna arbetar på rätt sätt i olika ställningar osv (t.ex sitter man på en stor halvmjuk plastboll och rör sig så att benmusklerna arbetar för att hålla balansen).
Och jag testade lite med en plastboll på sjukgymnastiken och benne mig så sitter bollkänslan jag tränat upp under 5 mpnader kvar efter tre och en halv månader utan boll. Räknar nog med att vara tillbaka fullt om 2-2.5 månader om allt går som det ska. Om ca 2 veckor ska jag få övningar ståendes på ett ben (typ balansplatta osv) och när de har gett nog med resultat så är det dags att gå ut och jogga lite smått.
Fan va gött. 🙂
1 Guest(s)