July 4, 2003
De bilarna ska ju inte säljas i Sverige ens och i USA så har man ju lite annan smak på hur bilar ska se ut o kännas så för de så ser det nog rätt ut.. Sen att GM låter Saab bygga på deras egna karosser och bottenplattor är ju lite sisådär tycker jag, finare om de kunde skaffat egen design, men klart. De skulle nog inte ha råd med det eftersom de just nu har lite ont om cash.
"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain
January 23, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan]Konstigt att alla hakar upp sig på att just Saab använder gemensamma detaljer. Volvo gör det, flera japsare gör det, även Audi är byggda och utvecklade av Skoda sedan flera år...
Men saken är ju att de är så lika sina amerikanska bröder, inte att de delar komponenter.
SAAB har delat komponenter med Opel i flera år men det har inte synts att de har delat komponenter med andra innan, sånär som på baksätesvärmeknappen i SAAB 9-5 som är exakt samma knapp som framsätesvärmeknappen i en Opel Vectra från 94
Ford Mondeo och Jaguar X-Type är samma bil under skalet, men man ser inte det på dem, varken utsidan eller insidan.
Nya Volvo S40 och Mazda 3 är samma bil under skalet men man ser inte det på dem heller, varken utsidan eller insidan.
Gamla Volvo S40 och Mitsubishi Carisma var till stora delar samma bil under skalet men man såg inget av det där heller.
Men visst, en Skoda Superb och en VW Passat ser i princip likadana ut från sidan och många detaljer i inredning är samma på flera modeller i VAG-koncernen vilket enligt mig är lika illa.
Skoda, Seat och VW har ju varit skrämmande lika varann i flertalet modeller.
Sen kan man ju jämför mittkonsolen och mätarhuset på en VW Phaeton med mittkonsolen och mätarhuset på en ny Bentley Continental GT, tänker främst på navigationsdelen med luftkonditioneringskontrollen och det där, lite krom å skit i en Phaeton och du har en Bentley 😮
Audi har även de haft flertalet detaljer som varit lite väl lika men de har ändå hållit sig undan från det mesta, vilket är bra för deras del.
Finns flertalet exempel på både bilmodeller som delat komponenter där det syns hur mycket som helst både utanpå och inuti men som sagt så finns det även ett flertal exempel på bilmodeller som delat komponenter där det inte syns något av det, varken utanpå eller inuti.
Just nu måste jag säga ett Ford-koncernen är betydligt bättre än GM-koncernen på att använda samma komponenter i flera olika bilmodeller utan att det syns på utsidan eller insidan.
Japanerna har varit riktigt dåliga på det förr men är nu också rätt bra på det.
Mercedes får passa sig så inte de lånar ut för mycket till Chrysler för det kan sluta illa, Chrysler Crossfire har ju nästan en exakt Mercedesinteriör, illa. 😕
BMW ligger ju inte i farozonen, men kolla på inredningen i Land Rover Range Rover som utvecklades medans BMW ägde Land Rover, många komponenter i inredingen som du kan återfinna i t.ex. gamla 7-serien.
Ferrari har också varit på väg ner i träsket på 90-talet då man började hitta många komponenter i inredingen som även gick att hitta i vilken billig Fiat som helst, det tyckte inte kunderna om.
I övrigt så har men ju genom åren till och från kunnat hitta saker i Reanult, Peugeot samt Fiat som varit samma, det där vandrar i vågor mellan de tillverkarna verkar det som. 🙂
Men Alfa Romeo har vad jag vet för det mesta haft egna saker, i alla fall utav de saker som syns och det är det som är det viktiga för det är det som är vad kunden ser.
October 27, 2001
Krqagyzzz wrote: GM kommer att förstöra SAABs rykte (om det nu finns något att förstöra villsäga)
GM försöker få fram Saabs namn i USA. Om det nu lyckas kommer Saab i Sverige förhoppningsvis få mer pengar och kan utveckla och producera fler riktiga Saabar. 🙂
De sa att en "riktig" saab SUV förmodligen ska komma redan nästa år.
Coalan - true.
1 Guest(s)