February 4, 2003
Har fått jobb från och med måndag och har letat sedan Fredag efter en bil som jag ska använda som framför allt pendlarbil.
Har tittat ganska mycket på en hel del modeller.
SAAB 900
Golf III
Mitshibusi Galant
Men det är faktiskt otroligt svårt, speciellt när man inte vill lägga en förmögenhet på det här.
Har fastnat för en Saab 900 i Göteborg. En 95 årsmodell som gått 23 000 mil. Mycket för en SAAB? De är väl kända för att vara ganska bra motormässigt?
Jag ska inte "köra" hårt med bilen, jag vill ha en bil som tar mig till jobbet liksom, men inte ser ut som värsta gubbarbilen.
Det är en 2.0 liters motor på 130 hästar har jag för mig.
Läste den känns klen. Värt satsa lite mer på en 2.3 på 150 hk? Dricker markant mer kanske?
Men hur är Saab rent allmänt?
Hur är den nya modellen (2.0 modellen och 95-a årsmodell)
Krånglar mycket?
Vad krånglar?
Kända vanliga fel som man ska titta efter?
Annat jag ska tänka på?
Har lustigt nog hört 2.3 motorn är mycket mer att föredra, ska vara "bättre/pålitligare" + snålare.
Mvh/David
Saaben är en jäkla skön bil att köra och är komfortabel så det räcker och blir över..
Tvärtemot dej skulle jag påstå att 2,0 är att föredra före den törstigare och mer trilskande 2,3 (Dock bara baserat min egna erfarenheter)..
2,0 ligger på 0,7-0,9L/Mil beroende på körstil, och är en ganska slitstark motor. 25-30 000 mil ska normalt inte vara några problem med en sådan.
Min 9000 -89 med 2,0 16V hade gått över 30 000 mil, och rörde knappt nivån på oljestickan och gick otroligt fint.
Hur som haver så är Saaben ett bra val och är ju även billig i inköp begagnad.
En shysst -95 bör du kunna få för 15-20 000:-
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 4, 2003
Det är förvisso bara 3 mil till jobbet enkel väg. Men det är ganska tråkigt att ha en liten Golf anser jag på vintern när det är halt. Betalar gärna en "liten" slant extra för komforten, och säkerheten.
Nu är det bara 7 timmar kvar tills jag ska upp och bege mig till GBG och kolla på den här Saaben.
Mvh/David
June 1, 2006
addeee wrote: saabar e bra rostar inte under alls. rostar mest i dörrarna, sen så är växel lådorna lite klena ingen "börnar" bil iallafall, fast du ska ju ta det lungt. tror den blir perfekt mycket sköna att åka i!
sen så är det lätt med reserv delar!
Jag har haft rostproblem med bagageluckan på min Saab 900 -94 annars instämmer jag i addeees uttalande.
Kolla med föregående ägare om du köper hos bilhandlare och glöm inte att kontrollera hur det är med lån på bilen och var misstänksam på allt, paranoia kan löna sig.
Jo föresten kolla infästningarna till domkraften på bilen, kan rosta där om man har otur.
Lycka till!!!
February 4, 2003
Kollade på SAAB 900 2.0 i Göteborg. Den var dock alldeles för rostig för min smak, även om den var fint i övrigt.
Så drog vidare till Jönköping istället där jag hittade en Saab 900 2.3 för 18000 kr. Kanske inte världens billigaste, men inte heller jätte dyr. Hade gått 21 000 mil och 99% rostfri.
Funkade väldigt bra på vägen hem. Måste säga att omkörningar gick väldigt lätt och roligt, jämfört med min lite tröttare bil.
Den har dock servicebok upp till 17 000 mil. När byter verkstaden kam-remm ? Vid vilket miltal? Så jag vet när jag bör byta nästa gång.
Och vidare. Kopplingen är ganska seg, men den är absoult inte "slut". Den funkar väldigt bra. Bara att den är VÄLDIGT VÄLDIGT hård. Har läst det kan vara allt från vajer, lameller som är slitna och plattor av något slag?
Vad har ni för erfarenheter av hårda kopplingar på SAAB 900? Ganska vanligt "fel" va?
Annars gick den väldigt fint i motorn och växellådan. Otroligt "rent". Inte ojämnt eller något. Oljan var väldigt fin (man såg att motorn funkade bra..). Den var inte heller "ny" oljan, så det var inget fusk han hällt i.
Får tacka Illigad (förlåt för jag aldrig kommer ihåg exakt vad du heter) och er alla andra för era svar.
Mvh/David
davidhellmyrs wrote: Kollade på SAAB 900 2.0 i Göteborg. Den var dock alldeles för rostig för min smak, även om den var fint i övrigt.
Så drog vidare till Jönköping istället där jag hittade en Saab 900 2.3 för 18000 kr. Kanske inte världens billigaste, men inte heller jätte dyr. Hade gått 21 000 mil och 99% rostfri.
Funkade väldigt bra på vägen hem. Måste säga att omkörningar gick väldigt lätt och roligt, jämfört med min lite tröttare bil.
Den har dock servicebok upp till 17 000 mil. När byter verkstaden kam-remm ? Vid vilket miltal? Så jag vet när jag bör byta nästa gång.
Och vidare. Kopplingen är ganska seg, men den är absoult inte "slut". Den funkar väldigt bra. Bara att den är VÄLDIGT VÄLDIGT hård. Har läst det kan vara allt från vajer, lameller som är slitna och plattor av något slag?
Vad har ni för erfarenheter av hårda kopplingar på SAAB 900? Ganska vanligt "fel" va?
Annars gick den väldigt fint i motorn och växellådan. Otroligt "rent". Inte ojämnt eller något. Oljan var väldigt fin (man såg att motorn funkade bra..). Den var inte heller "ny" oljan, så det var inget fusk han hällt i.
Får tacka Illigad (förlåt för jag aldrig kommer ihåg exakt vad du heter) och er alla andra för era svar.
Mvh/David
Angående kamrem på Saabs 900 och 9000 2,0l och 2,3l 16v motorer så är det inget att bry sej över eftersom det på dessa inte finns kamrem, på dom sitter det kamkedja.
Kopplingen känns trög?
Kan tänkas vara urtrampningslagret som är på G att ge upp, annars vette fasen.. Vad jag vet så är det väl hydraulisk koppling även på 900-serien, så kopplingsvajjern lär det inte vara något fel på.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 7, 2002
Från 97- på 900-ng är det hydralisk koppling.
Ju senare år modell desto bättre...
Bland annat så har dörrarna lite annat matriel ner till på 97:orna.
Vilket 94 hade/har problem med rost.
Här finns mycket info:
http://forum.saabturboclub.com/
skiroy wrote: [quote=ilg@dd]Angående kamrem på Saabs 900 och 9000 2,0l och 2,3l 16v motorer så är det inget att bry sej över eftersom det på dessa inte finns kamrem, på dom sitter det kamkedja.
Det där en trevlig fördel.
Kamrem är i många motorer en riktigt styggelse.
Jo, iofs..
Men ett kamkedjebyte blir dessvärre mycket dyrare och besvärligare när det väl ska göras... Dock håller det ju bra mycket längre.
picks2 wrote: Från 97- på 900-ng är det hydralisk koppling.
Ju senare år modell desto bättre...
Bland annat så har dörrarna lite annat matriel ner till på 97:orna.
Vilket 94 hade/har problem med rost.
Här finns mycket info:
http://forum.saabturboclub.com/
Typ -88 -93 var det hydrauliska iaf.. Har inte skruvat koppling på någon nyare.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 4, 2003
Någon som vet vart man kan få tag i sån cd-spelarfack till SAAB 900 - 94 års modell?
Alltså så man kan ta bort orginal-stereon och istället ha en vanlig.
Har sett att vissa har typ ett cd-spelarfack och över där så har man ett litet vanligt fack.
(eftersom org. radion är högre)
January 7, 2006
skiroy wrote: [quote=ilg@dd]Angående kamrem på Saabs 900 och 9000 2,0l och 2,3l 16v motorer så är det inget att bry sej över eftersom det på dessa inte finns kamrem, på dom sitter det kamkedja.
Det där är en trevlig fördel.
Kamrem är i många motorer en riktigt styggelse.
Det är billigare och har en livstid som är lättare att bestämma än kedja. När de väl går sönder, blir det mer oväntat än en rem som håller i ett visst antal mil (och man bör se till att kraftöverföringen från svänghjulet till kamaxeln fungerar 😉 )
Men visst, en kedja håller betydligt längre.
December 31, 2001
davidhellmyrs wrote: Någon som vet vart man kan få tag i sån cd-spelarfack till SAAB 900 - 94 års modell?
Alltså så man kan ta bort orginal-stereon och istället ha en vanlig.
Har sett att vissa har typ ett cd-spelarfack och över där så har man ett litet vanligt fack.(eftersom org. radion är högre)
Ska se om jag kan få tag på en av en polare.
hULt0 wrote: [quote=skiroy][quote=ilg@dd]Angående kamrem på Saabs 900 och 9000 2,0l och 2,3l 16v motorer så är det inget att bry sej över eftersom det på dessa inte finns kamrem, på dom sitter det kamkedja.
Det där är en trevlig fördel.
Kamrem är i många motorer en riktigt styggelse.
Det är billigare och har en livstid som är lättare att bestämma än kedja. När de väl går sönder, blir det mer oväntat än en rem som håller i ett visst antal mil (och man bör se till att kraftöverföringen från svänghjulet till kamaxeln fungerar 😉 )
Men visst, en kedja håller betydligt längre.
Nja, det brukar höras ganska väl när kedjan börjar bli slut, så det är inga problem.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 4, 2003
Death On Wings wrote: [quote=davidhellmyrs]Någon som vet vart man kan få tag i sån cd-spelarfack till SAAB 900 - 94 års modell?
Alltså så man kan ta bort orginal-stereon och istället ha en vanlig.
Har sett att vissa har typ ett cd-spelarfack och över där så har man ett litet vanligt fack.(eftersom org. radion är högre)
Ska se om jag kan få tag på en av en polare.
Skitschyst!
Sann NH-anda =)
3 Guest(s)