SAAB 900|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
SAAB 900
davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 9, 2006 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Har fått jobb från och med måndag och har letat sedan Fredag efter en bil som jag ska använda som framför allt pendlarbil.

Har tittat ganska mycket på en hel del modeller.

SAAB 900
Golf III
Mitshibusi Galant

Men det är faktiskt otroligt svårt, speciellt när man inte vill lägga en förmögenhet på det här.

Har fastnat för en Saab 900 i Göteborg. En 95 årsmodell som gått 23 000 mil. Mycket för en SAAB? De är väl kända för att vara ganska bra motormässigt?

Jag ska inte "köra" hårt med bilen, jag vill ha en bil som tar mig till jobbet liksom, men inte ser ut som värsta gubbarbilen.

Det är en 2.0 liters motor på 130 hästar har jag för mig.
Läste den känns klen. Värt satsa lite mer på en 2.3 på 150 hk? Dricker markant mer kanske?

Men hur är Saab rent allmänt?
Hur är den nya modellen (2.0 modellen och 95-a årsmodell)
Krånglar mycket?
Vad krånglar?
Kända vanliga fel som man ska titta efter?
Annat jag ska tänka på?
Har lustigt nog hört 2.3 motorn är mycket mer att föredra, ska vara "bättre/pålitligare" + snålare.

Mvh/David

Avatar
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
November 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1076225
September 9, 2006 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

En Saab är nog perfekt, inte så speciellt svårt att få tag på delar om det skulle hända något.
Sedan så har jag hört att Saab har bra komfort också.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1076245
September 9, 2006 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Saaben är en jäkla skön bil att köra och är komfortabel så det räcker och blir över..
Tvärtemot dej skulle jag påstå att 2,0 är att föredra före den törstigare och mer trilskande 2,3 (Dock bara baserat min egna erfarenheter)..
2,0 ligger på 0,7-0,9L/Mil beroende på körstil, och är en ganska slitstark motor. 25-30 000 mil ska normalt inte vara några problem med en sådan.
Min 9000 -89 med 2,0 16V hade gått över 30 000 mil, och rörde knappt nivån på oljestickan och gick otroligt fint.
Hur som haver så är Saaben ett bra val och är ju även billig i inköp begagnad.
En shysst -95 bör du kunna få för 15-20 000:-

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
November 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1076256
September 9, 2006 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur långt köra till jobbet då? Kanske att en Golf skulle bli skapligt billigare i drift?

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
Member Since:
June 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1076258
September 9, 2006 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

saabar e bra rostar inte under alls. rostar mest i dörrarna, sen så är växel lådorna lite klena ingen "börnar" bil iallafall, fast du ska ju ta det lungt. tror den blir perfekt mycket sköna att åka i!
sen så är det lätt med reserv delar!

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1076278
September 9, 2006 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är förvisso bara 3 mil till jobbet enkel väg. Men det är ganska tråkigt att ha en liten Golf anser jag på vintern när det är halt. Betalar gärna en "liten" slant extra för komforten, och säkerheten.

Nu är det bara 7 timmar kvar tills jag ska upp och bege mig till GBG och kolla på den här Saaben.

Mvh/David

M3duz@
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 332
Member Since:
March 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1076347
September 10, 2006 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

SAAB är bra bilar, bra komfort och håller i evigheter!

Micael
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
June 1, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1076352
September 10, 2006 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

addeee wrote: saabar e bra rostar inte under alls. rostar mest i dörrarna, sen så är växel lådorna lite klena ingen "börnar" bil iallafall, fast du ska ju ta det lungt. tror den blir perfekt mycket sköna att åka i!
sen så är det lätt med reserv delar!

Jag har haft rostproblem med bagageluckan på min Saab 900 -94 annars instämmer jag i addeees uttalande.
Kolla med föregående ägare om du köper hos bilhandlare och glöm inte att kontrollera hur det är med lån på bilen och var misstänksam på allt, paranoia kan löna sig. laugh

Jo föresten kolla infästningarna till domkraften på bilen, kan rosta där om man har otur.

Lycka till!!!

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1076417
September 10, 2006 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Kollade på SAAB 900 2.0 i Göteborg. Den var dock alldeles för rostig för min smak, även om den var fint i övrigt.

Så drog vidare till Jönköping istället där jag hittade en Saab 900 2.3 för 18000 kr. Kanske inte världens billigaste, men inte heller jätte dyr. Hade gått 21 000 mil och 99% rostfri.

Funkade väldigt bra på vägen hem. Måste säga att omkörningar gick väldigt lätt och roligt, jämfört med min lite tröttare bil.

Den har dock servicebok upp till 17 000 mil. När byter verkstaden kam-remm ? Vid vilket miltal? Så jag vet när jag bör byta nästa gång.

Och vidare. Kopplingen är ganska seg, men den är absoult inte "slut". Den funkar väldigt bra. Bara att den är VÄLDIGT VÄLDIGT hård. Har läst det kan vara allt från vajer, lameller som är slitna och plattor av något slag?

Vad har ni för erfarenheter av hårda kopplingar på SAAB 900? Ganska vanligt "fel" va?

Annars gick den väldigt fint i motorn och växellådan. Otroligt "rent". Inte ojämnt eller något. Oljan var väldigt fin (man såg att motorn funkade bra..). Den var inte heller "ny" oljan, så det var inget fusk han hällt i.

Får tacka Illigad (förlåt för jag aldrig kommer ihåg exakt vad du heter) och er alla andra för era svar.

Mvh/David

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1076422
September 10, 2006 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Har själv en saab 900 2.3
Kopplingen är väldigt trög för mig oxå. Har vart så sedan jag köpte den och den har gått runt 14000 mil.

Dock är mitt urtrampningslager slut. De saabar jag kört så har faktiskt alla haft trög koppling men man vänjer sig 🙂

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1076435
September 10, 2006 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Kollade på SAAB 900 2.0 i Göteborg. Den var dock alldeles för rostig för min smak, även om den var fint i övrigt.

Så drog vidare till Jönköping istället där jag hittade en Saab 900 2.3 för 18000 kr. Kanske inte världens billigaste, men inte heller jätte dyr. Hade gått 21 000 mil och 99% rostfri.

Funkade väldigt bra på vägen hem. Måste säga att omkörningar gick väldigt lätt och roligt, jämfört med min lite tröttare bil.

Den har dock servicebok upp till 17 000 mil. När byter verkstaden kam-remm ? Vid vilket miltal? Så jag vet när jag bör byta nästa gång.

Och vidare. Kopplingen är ganska seg, men den är absoult inte "slut". Den funkar väldigt bra. Bara att den är VÄLDIGT VÄLDIGT hård. Har läst det kan vara allt från vajer, lameller som är slitna och plattor av något slag?

Vad har ni för erfarenheter av hårda kopplingar på SAAB 900? Ganska vanligt "fel" va?

Annars gick den väldigt fint i motorn och växellådan. Otroligt "rent". Inte ojämnt eller något. Oljan var väldigt fin (man såg att motorn funkade bra..). Den var inte heller "ny" oljan, så det var inget fusk han hällt i.

Får tacka Illigad (förlåt för jag aldrig kommer ihåg exakt vad du heter) och er alla andra för era svar.

Mvh/David

Angående kamrem på Saabs 900 och 9000 2,0l och 2,3l 16v motorer så är det inget att bry sej över eftersom det på dessa inte finns kamrem, på dom sitter det kamkedja.
Kopplingen känns trög?
Kan tänkas vara urtrampningslagret som är på G att ge upp, annars vette fasen.. Vad jag vet så är det väl hydraulisk koppling även på 900-serien, så kopplingsvajjern lär det inte vara något fel på. wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1076441
September 10, 2006 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Se det såhär, du får ett jävligt starkt vänsterben 😀

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
Member Since:
May 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1076442
September 10, 2006 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Från 97- på 900-ng är det hydralisk koppling.
Ju senare år modell desto bättre...
Bland annat så har dörrarna lite annat matriel ner till på 97:orna.
Vilket 94 hade/har problem med rost.
Här finns mycket info:
http://forum.saabturboclub.com/

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1076448
September 10, 2006 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Angående kamrem på Saabs 900 och 9000 2,0l och 2,3l 16v motorer så är det inget att bry sej över eftersom det på dessa inte finns kamrem, på dom sitter det kamkedja.

Det där är en trevlig fördel.
Kamrem är i många motorer en riktigt styggelse.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1076449
September 10, 2006 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=ilg@dd]Angående kamrem på Saabs 900 och 9000 2,0l och 2,3l 16v motorer så är det inget att bry sej över eftersom det på dessa inte finns kamrem, på dom sitter det kamkedja.

Det där en trevlig fördel.
Kamrem är i många motorer en riktigt styggelse.

Jo, iofs..
Men ett kamkedjebyte blir dessvärre mycket dyrare och besvärligare när det väl ska göras... Dock håller det ju bra mycket längre.

picks2 wrote: Från 97- på 900-ng är det hydralisk koppling.
Ju senare år modell desto bättre...
Bland annat så har dörrarna lite annat matriel ner till på 97:orna.
Vilket 94 hade/har problem med rost.
Här finns mycket info:
http://forum.saabturboclub.com/

Typ -88 -93 var det hydrauliska iaf.. Har inte skruvat koppling på någon nyare.
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1078080
September 16, 2006 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon som vet vart man kan få tag i sån cd-spelarfack till SAAB 900 - 94 års modell?

Alltså så man kan ta bort orginal-stereon och istället ha en vanlig.
Har sett att vissa har typ ett cd-spelarfack och över där så har man ett litet vanligt fack.

(eftersom org. radion är högre)

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
Member Since:
January 7, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1078099
September 16, 2006 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=ilg@dd]Angående kamrem på Saabs 900 och 9000 2,0l och 2,3l 16v motorer så är det inget att bry sej över eftersom det på dessa inte finns kamrem, på dom sitter det kamkedja.

Det där är en trevlig fördel.
Kamrem är i många motorer en riktigt styggelse.

Det är billigare och har en livstid som är lättare att bestämma än kedja. När de väl går sönder, blir det mer oväntat än en rem som håller i ett visst antal mil (och man bör se till att kraftöverföringen från svänghjulet till kamaxeln fungerar 😉 )

Men visst, en kedja håller betydligt längre.

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1078102
September 16, 2006 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Någon som vet vart man kan få tag i sån cd-spelarfack till SAAB 900 - 94 års modell?

Alltså så man kan ta bort orginal-stereon och istället ha en vanlig.
Har sett att vissa har typ ett cd-spelarfack och över där så har man ett litet vanligt fack.

(eftersom org. radion är högre)

Ska se om jag kan få tag på en av en polare.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1078103
September 16, 2006 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=skiroy][quote=ilg@dd]Angående kamrem på Saabs 900 och 9000 2,0l och 2,3l 16v motorer så är det inget att bry sej över eftersom det på dessa inte finns kamrem, på dom sitter det kamkedja.

Det där är en trevlig fördel.
Kamrem är i många motorer en riktigt styggelse.

Det är billigare och har en livstid som är lättare att bestämma än kedja. När de väl går sönder, blir det mer oväntat än en rem som håller i ett visst antal mil (och man bör se till att kraftöverföringen från svänghjulet till kamaxeln fungerar 😉 )

Men visst, en kedja håller betydligt längre.

Nja, det brukar höras ganska väl när kedjan börjar bli slut, så det är inga problem.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1078107
September 16, 2006 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=davidhellmyrs]Någon som vet vart man kan få tag i sån cd-spelarfack till SAAB 900 - 94 års modell?

Alltså så man kan ta bort orginal-stereon och istället ha en vanlig.
Har sett att vissa har typ ett cd-spelarfack och över där så har man ett litet vanligt fack.

(eftersom org. radion är högre)

Ska se om jag kan få tag på en av en polare.

Skitschyst!
Sann NH-anda =)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 134
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL