January 7, 2006
ilg@dd wrote: [quote=hULt0][quote=skiroy][quote=ilg@dd]AngÄende kamrem pÄ Saabs 900 och 9000 2,0l och 2,3l 16v motorer sÄ Àr det inget att bry sej över eftersom det pÄ dessa inte finns kamrem, pÄ dom sitter det kamkedja.
Det dÀr Àr en trevlig fördel.
Kamrem Àr i mÄnga motorer en riktigt styggelse.
Det Ă€r billigare och har en livstid som Ă€r lĂ€ttare att bestĂ€mma Ă€n kedja. NĂ€r de vĂ€l gĂ„r sönder, blir det mer ovĂ€ntat Ă€n en rem som hĂ„ller i ett visst antal mil (och man bör se till att kraftöverföringen frĂ„n svĂ€nghjulet till kamaxeln fungerar đ )
Men visst, en kedja hÄller betydligt lÀngre.
Nja, det brukar höras ganska vÀl nÀr kedjan börjar bli slut, sÄ det Àr inga problem.
Hur hör man det om inte spÀnnaren börjat ge upp?
hULt0 wrote: [quote=ilg@dd][quote=hULt0][quote=skiroy][quote=ilg@dd]AngÄende kamrem pÄ Saabs 900 och 9000 2,0l och 2,3l 16v motorer sÄ Àr det inget att bry sej över eftersom det pÄ dessa inte finns kamrem, pÄ dom sitter det kamkedja.
Det dÀr Àr en trevlig fördel.
Kamrem Àr i mÄnga motorer en riktigt styggelse.
Det Ă€r billigare och har en livstid som Ă€r lĂ€ttare att bestĂ€mma Ă€n kedja. NĂ€r de vĂ€l gĂ„r sönder, blir det mer ovĂ€ntat Ă€n en rem som hĂ„ller i ett visst antal mil (och man bör se till att kraftöverföringen frĂ„n svĂ€nghjulet till kamaxeln fungerar đ )
Men visst, en kedja hÄller betydligt lÀngre.
Nja, det brukar höras ganska vÀl nÀr kedjan börjar bli slut, sÄ det Àr inga problem.
Hur hör man det om inte spÀnnaren börjat ge upp?
Ett skramlande ljud som knappast gÄr att ta miste pÄ..
Och förresten, sÄ fort det skramlar kollar man vÀl upp vad det kan vara ÀndÄ. Eller hur?
Att det skramlar till nÄn sekund och kedjan smÀller av, alternativt strÀckaren ger upp med motorras som resultat Àr ganska ovanligt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - NĂ„gra TB HDD
Inte sÄ flitig besökare pÄ forum numera, intresset för hÄrdvara och datorer har minskat rejÀlt. Mer om mej pÄ min SD-kritiska blogg pÄ: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 7, 2006
ilg@dd wrote: Ett skramlande ljud som knappast gÄr att ta miste pÄ..
Och förresten, sÄ fort det skramlar kollar man vÀl upp vad det kan vara ÀndÄ. Eller hur?
Att det skramlar till nÄn sekund och kedjan smÀller av, alternativt strÀckaren ger upp med motorras som resultat Àr ganska ovanligt.
Ok
Alltid trevligt att lĂ€ra sig nĂ„got nytt đ
Hur lĂ€nge pĂ„gĂ„r skramlandet normalt sett, hur lĂ€nge brukar kedjan hĂ„lla och vad kostar ett kedjebyte? Skulle avra bra om jag fick svar pĂ„ det hĂ€r, har prov i fordonskunskap om 1Âœ mĂ„nad đ
February 4, 2003
Första problemet med bilen nu. FĂ„r ha startkablar med hela tiden, och hur kul Ă€r det đ
Har inte haft nÄgra problem att starta bilen tidigare, men sista veckan har varit vÀldigt besvÀrlig.
Kopplade in baslÄda förra veckan sÄ tror starkt det har med det att göra.
Det blev kortslutning, över polerna direkt, nÀr en kompis klantade sig. Plus pÄ röd dvs. Bara en kort stund, men en redig smÀll.
Nu startar inte bilen. "Lampan" / indikatorn pÄ batteriet Àr svart, dvs. "discharged". Den vita betyder (som inte lyser) service. Förra veckan lös den grönt (innan mecket).
Körde en multimeter pÄ bilen idag för att kolla generatorn. Det ska vÀl ligga pÄ 13-13.7 volt ungefÀr har jag för mig att jag hört. Det ligger pÄ 12-13 istÀllet.
Kan det vara sÄ att generatorn Àr sönder?
Eller tror ni batteriet gÄtt sönder vid kortslutningen? Kan ju faktiskt hÀnda (hÀnt pÄ truckarna pÄ jobbet).
ElÀnde Àr vad det Àr.
Mvh/David
PS: Observera att jag kopplat loss sÀkringen sÄ steget ligger inte pÄ nu, och kört lÄnga strÀckor utan att det laddats.
February 22, 2006
Ladda upp batteriet med en vanlig laddare och se om det laddar...
Ăr batteriet dött sĂ„ Ă€r batteriet dött, men om strömmen enbart lĂ„g pĂ„ 12v sĂ„ Ă€r nog generatorn död...
Min Mazda 323F hade en kass generator och V pÄ batteriet lÄg pÄ 12.2v...
Alldeles för lĂ„gt dvs đ
1 Guest(s)