March 11, 2003
chrippaz wrote: [quote=denstore][quote=chrippaz]Och kristendomen är värst av alla religoner...
Och vad bygger du detta fabulösa påstående på?
Kolla hur de konverterade Norden t.ex.
Korståg mot araberna.
Katolicism med sitt konservativa sätt att se på sexualitet, och antal skandaler inte bara i nutid.
Det har nog slaktats mest under kristendomens namn.
Och sen att det bara varit vissa personer som givits rätten att tolka bibeln, lätt att övertolka och flyta på folks okunskap och rädsla.
Visst för att andra religoner inte är mycket bättre, men jag tror kristendomen är värst.
Fattar inte ens varför du frågar (fortfarande sur)?
Jag har studerat religionshistoria. Jag vet nog vilka brott som har begåtts i kristendomens namn. Men förväxla inte detta med vad kristendomen står för.
Varför skulle jag vara sur på dig? Jag bara undrade om du kunde underbygga ditt påstående?
November 4, 2001
denstore wrote: [quote=chrippaz][quote=denstore][quote=chrippaz]Och kristendomen är värst av alla religoner...
Och vad bygger du detta fabulösa påstående på?
Kolla hur de konverterade Norden t.ex.
Korståg mot araberna.
Katolicism med sitt konservativa sätt att se på sexualitet, och antal skandaler inte bara i nutid.
Det har nog slaktats mest under kristendomens namn.
Och sen att det bara varit vissa personer som givits rätten att tolka bibeln, lätt att övertolka och flyta på folks okunskap och rädsla.
Visst för att andra religoner inte är mycket bättre, men jag tror kristendomen är värst.
Fattar inte ens varför du frågar (fortfarande sur)?
Jag har studerat religionshistoria. Jag vet nog vilka brott som har begåtts i kristendomens namn. Men förväxla inte detta med vad kristendomen står för.
Varför skulle jag vara sur på dig? Jag bara undrade om du kunde underbygga ditt påstående?
Nej, jag har inget emot kristna, frikyrkor osv bara det inte skadar folk. Jag har bekanta som är frikyrkliga och de är precis som vilka människor som helst. Men jag tycker det är viktigt att komma ihåg vad de kristna har gjort, när man pratar om muslimer och islam t.ex. även om vi inte direkt ska stå till svars för vad kristna missionärer gjorde för 800 år sen.
Och om det smurfen sa, förstod inte riktigt vad du menade, och fattade inte heller vad de hade med probush att göra? Jag håller dock med om smurfens senare inlägg, att det koncentreras väldigt mycket på USA just nu, och tar ofta bara i det perspektivet. Och mycket negativt hela tiden, har tröttnat på att det är #inne# att vara emot USA.
Undra hur det varit och leva under kommunismen eller nazismen...
June 18, 2001
Ni pratar bara om fundamentalister. Irak är mer än Hamas och deras likar.
Anser ni att gemene irakier är gynnade av att de faller offer för gevärseld när de demonstrerar? Tycker ni det, inser ni säkert också det fördelaktiga i de amerikanska lasbilar med högtalare som åker runt och propagerar denna demokrati. Vi får heller inte glömma hur i yttrandefrihetens namn opponerande tidningar stängs ned av ockupationsmakten.
Hur kan våld uppstå när så mycket fredlig opposition frodas?
Offentliga företag säljs ut till privat ägo. Irakiska arbetare förlorar sina jobb och tvingas till fattigdom till fördel för främst amerikanska storbolag. Viljan att visa tacksamhet måste vara stor.
March 11, 2003
chrippaz wrote:
Och om det smurfen sa, förstod inte riktigt vad du menade, och fattade inte heller vad de hade med probush att göra? Jag håller dock med om smurfens senare inlägg, att det koncentreras väldigt mycket på USA just nu, och tar ofta bara i det perspektivet. Och mycket negativt hela tiden, har tröttnat på att det är #inne# att vara emot USA.
Men jag har ju inte stampat på smurfen i denna tråden? Vad reagerar du över egentligen?
June 18, 2001
Mind wrote: men folk som inte är särskillt bildade inser ju inte hur "praktiskt" ett demokratiskt styre är.
så om dom hadde undervisat folket lite mer skulle det vara lättare.
tror ni man kan sätta en bunt stenåldersnissar i ett sammhälle hur som helst ? och förvänta sig att dom ska förstå.
Känner du till frasen "the white man's burden"?
November 4, 2001
Jerry wrote: Ni pratar bara om fundamentalister. Irak är mer än Hamas och deras likar.
Anser ni att gemene irakier är gynnade av att de faller offer för gevärseld när de demonstrerar? Tycker ni det, inser ni säkert också det fördelaktiga i de amerikanska lasbilar med högtalare som åker runt och propagerar denna demokrati. Vi får heller inte glömma hur i yttrandefrihetens namn opponerande tidningar stängs ned av ockupationsmakten.
Offentliga företag säljs ut till privat ägo. Irakiska arbetare förlorar sina jobb och tvingas till fattigdom till fördel för främst amerikanska storbolag. Viljan att visa tacksamhet måste vara stor.
Jag håller defenitivt med om första meningen.
Och på samma sätt används media för att visa hur hemsk västvärlden är.
Det är ju i grund och botten okunskap som är anledningen till allt, folk behöver upplysas om hur vanliga människor har det i t.ex. irak. Den massmediala bilden visar ju bara terrorister och självmordsbombare, och den är väldigt lätt att ta till sig när man varje dag matas med den och man inte känner till hur den vanliga irakiska familjen har det.
November 4, 2001
denstore wrote: [quote=chrippaz] Och om det smurfen sa, förstod inte riktigt vad du menade, och fattade inte heller vad de hade med probush att göra? Jag håller dock med om smurfens senare inlägg, att det koncentreras väldigt mycket på USA just nu, och tar ofta bara i det perspektivet. Och mycket negativt hela tiden, har tröttnat på att det är #inne# att vara emot USA.
Men jag har ju inte stampat på smurfen i denna tråden? Vad reagerar du över egentligen?
Oj lite otydlig. Det var inte riktat mot dig.
January 28, 2003
chrippaz wrote: Kolla hur de konverterade Norden t.ex.
Jo, för det var bättre med asatron.
Människooffer och trälar är ju inte alls särskilt otrevligt när man tänker efter...
Faktiskt så var det så att nordborna bara stod där med öppna armar och så kom de stora stygga missionärerna och slog ihjäl allihopa!
Ironi spirar, men det är för att visa hur fel jag tycker du har...
February 4, 2003
chrippaz wrote:
Och om det smurfen sa, förstod inte riktigt vad du menade, och fattade inte heller vad de hade med probush att göra?
Det jag menade med mitt första inlägg var ett svar på Coolics lite överdrivna "topic-titel". Det fick mig att tro att han tycker att Saddam var tvungen att hålla dem i schack via våld.
Detta tycker inte jag stämmer.
Sen skrev Jason ett inlägg som var väldigt "kort", i stil med "att hålla med föregående talare". Men jag tycker det är för lätt att debattera på det sättet, jag vill ha "argument". Så jag kom med tankar, och dem riktades inte bara till Jason. Utan hela Iraks sitation.
November 4, 2001
MrWeizel wrote: [quote=chrippaz]Kolla hur de konverterade Norden t.ex.
Människooffer och trälar är ju inte alls särskilt otrevligt när man tänker efter...
Faktiskt så var det så att nordborna bara stod där med öppna armar och så kom de stora stygga missionärerna och slog ihjäl allihopa!
Jag vet att jag gör det själv, men du quotade ut en liten del av mitt inlägg. Det var ju inte ens det jag diskuterade om. Men offra människor eller bränna dem på bål är väll som pest eller kolera.
Asatron var ju dessutom bara något vi i norden höll på med kristendom har vållat offer worldwide...
Sen trodde ju inte direkt finnarna på asar, men du kanske inte räknar till norden?
Smurfen: Jag håller med om att man ska ha lite tyngd bakom sina inlägg förklara varför man har den åsikten iaf om någon har en annan och sätter sig emot och kunna förklara den och inte bara häva ur sig saker.
June 18, 2001
chrippaz wrote: [quote=Jerry]Ni pratar bara om fundamentalister. Irak är mer än Hamas och deras likar.
Det är ju i grund och botten okunskap som är anledningen till allt, folk behöver upplysas om hur vanliga människor har det i t.ex. irak. Den massmediala bilden visar ju bara terrorister och självmordsbombare, och den är väldigt lätt att ta till sig när man varje dag matas med den och man inte känner till hur den vanliga irakiska familjen har det.
Jag håller med dig. Men jag anser att den verkliga polemiken mot väst måste komma från väst, liksom opposition mot öst måste komma från öst. Motsatsen leder oundvikligen till ytterligare hat och främmandeskap mot motparten. Hur mycket vi än vill tro det är inte vi rätt personer att döma hur en irakier upplever sin situation eller religion. Däremot finns det självklart anledning att eftersträva fredliga insatser där det behövs (Irak).
Läs gärna Saids bok "Orientalism." Den är tyvärr lite för aggressiv, men desto mer intressant när man har trängt undan det faktumet. Det bästa verk som har skrivits om missförhållanden mellan civilisationer med olika kulturer.
January 28, 2003
chrippaz wrote: [quote=MrWeizel][quote=chrippaz]Kolla hur de konverterade Norden t.ex.
Jag vet att jag gör det själv, men du quotade ut en liten del av mitt inlägg. Det var ju inte ens det jag diskuterade om. Men offra människor eller bränna dem på bål är väll som pest eller kolera.
Vet du vad du pratar om överhuvudtaget?
Nu försöker du argumentera mot det som nordborna gjorde runt år 1000 med något som började på 15-1600talet, känns det relevant?
Om jag skall argumentera speciellt mot ett av dina argument, då är det väl ganska jävla onödigt att qouta allt? Jag qoutade bara det jag argumenterade emot...
November 4, 2001
Jerry wrote: [quote=chrippaz][quote=Jerry]Ni pratar bara om fundamentalister. Irak är mer än Hamas och deras likar.
Jag håller med dig. Men jag anser att den verkliga polemiken mot väst måste komma från väst, liksom opposition mot öst måste komma från öst. Motsatsen leder oundvikligen till ytterligare hat och främmandeskap mot motparten. Hur mycket vi än vill tro det är inte vi rätt personer att döma hur en irakier upplever sin situation eller religion. Däremot finns det självklart anledning att eftersträva fredliga insatser där det behövs (Irak) och militär endast där det uttryckligen är önskvärt och där makten fortfarande kommer ligga någonstans inom nationens gränser.
Läs gärna Saids bok "Orientalism." Den är tyvärr lite för aggressiv, men desto mer intressant när man har trängt undan det faktumet. Det bästa verk som har skrivits om missförhållanden mellan civilisationer med olika kulturer.
Att Saddam är borta är jag dock glad över.
Kan ju alltid glida förbi biblioteket och kolla om de har den, om jag inte orkar ta mig igenom den, är det ju bara att lämna tillbaka (jag har inte adhd eller nått men jag har aldrig haft nått större intresse för att läsa böcker, har svårt att ta mig tid för det 😕 )
November 4, 2001
MrWeizel wrote: [quote=chrippaz][quote=MrWeizel][quote=chrippaz]Kolla hur de konverterade Norden t.ex.
Vet du vad du pratar om överhuvudtaget?
Nu försöker du argumentera mot det som nordborna gjorde runt år 1000 med något som började på 15-1600talet, känns det relevant?
Om jag skall argumentera speciellt mot ett av dina argument, då är det väl ganska j**la onödigt att qouta allt? Jag qoutade bara det jag argumenterade emot...
Ärligt talat känns det helt irrelevant att ens svara på ditt inlägg.
Du har nog inte förstått vad mitt inlägg handlar om.
Men bevisa mig gärna motsatsen.
January 28, 2003
chrippaz wrote: Ärligt talat känns det helt irrelevant att ens svara på ditt inlägg.
Du drog upp flera argument för att kristendomen skulle vara den värsta religionen, varav ett var hur de konverterade Norden och det var detta jag argumenterade emot.
Att du sedan försöker rädda ditt skinn genom att säga att människooffer och bålbränning är som pest eller kolera, vilket ju i och för sig sant i mord-avseendet, är ju trevligt. Men det går inte att jämnföra med tanke på att det var mer än 500 år emellan händelserna!
November 4, 2001
MrWeizel wrote: [quote=chrippaz]Ärligt talat känns det helt irrelevant att ens svara på ditt inlägg.
Du drog upp flera argument för att kristendomen skulle vara den värsta religionen, varav ett var hur de konverterade Norden och det var detta jag argumenterade emot.
Att du sedan försöker rädda ditt skinn genom att säga att människooffer och bålbränning är som pest eller kolera, vilket ju i och för sig sant i mord-avseendet, är ju trevligt. Men det går inte att jämnföra med tanke på att det var mer än 500 år emellan händelserna!
"att kristendomen skulle vara den värsta religionen"
Där har du vad mitt inlägg handlade om.
Jag vet inte vad du försöker, jämföra vilken religon som är värst kristendom eller asatro? Förklara vart du vill komma med det du skrev...
"Rädda mitt skinn" jag tycker varken att jag pratat in mig i ett hörn eller försatt mig i en sådann situation så att jag måste rädda mitt skinn. Hitills har du ju inte kommit med något relevant.
June 18, 2001
chrippaz wrote:
Att Saddam är borta är jag dock glad över.
Kan ju alltid glida förbi biblioteket och kolla om de har den, om jag inte orkar ta mig igenom den, är det ju bara att lämna tillbaka (jag har inte adhd eller nått men jag har aldrig haft nått större intresse för att läsa böcker, har svårt att ta mig tid för det 😕 )
Jag också. Men var det rättfärdigt att gå in och fånga honom mot irakiernas samtycke? Jag säger nej. Fredlig informationspridning, övertalning och garanti att Saddam är det enda målet för att visa att vi är beredda att hjälpa till om det finns en stark inhemsk opinion? Ja.
Du har läst fel böcker.
2 Guest(s)