January 17, 2002
Nu när saddam utelämnas till irak, tror ni inte som jag att det kommer 5000 saddam anhängare och fritar honom så fort han sätter sin fot på irakisk mark, eller några sekunder senare?
Jag tror stenhårt på det... Hur många soldater som än bevakar honom så kommer det att bli försök iaf.
June 17, 2002
DiDi wrote: De som spränger saker i Irak, är det bara anti-usa?
tror dom har mycket rädsla för Saddam... O så länge han lever så kan ju han komma o hämnas...
När han dör tror jag mycket kommer att förändras o folket kommer känna sig lugnare o våga tro på USA o göra som USA säger istället.. slltså inse att demokrati e bättre o sånt...
March 15, 2002
Vitamin-C wrote: de som är i irak är separatister mor usa regimen. de vill ha ett fritt irak (under muslimsk tro antar jag då alla snakcar om tt det är för allah..) och tycker at premiärministern mer ller mindre är deras sitt hund.
Exakt, dessutom börjar fler och fler tycka att det var bättre under Saddam, så det blir inte lätt det här.
December 15, 2003
Jo det är sant, jag läste en intervju med en av motståndskämparna (en cell-ledare), han var glad att saddam var borta men med tiden när han märkte hur kasst det blev, ingen mat o vatten etc. Och när han såg en äldre gubbe som var nertryckt mot marken med en amerikansk soldatkänga tryckt mot huvudet då gubben som inte förstod engelska inte hade lytt uppmaningen att vända om, så blev han ärligt förbannad. Denne irakier samlade en grupp likasinnade och hittills hade deras cell dödat mellan 20 till 25 amerikanska soldater. han ansåg sig inte vara för islam och deras cell attackerade inte civila utlänningar och irakier utan bara amerikanska soldater.Och självmordsbombningar gjorde dom inte pga ansvarslöshet (och att dom faktiskt ville leva)
Visst det finns ju mängder av fundamentalister och terrorister i irak nu (varje dag sprängs det bomber där utskilln ingslöst mot civila) men jag tror att det finns fler sidor i denna konflikt.
Sorgligt är det iallafall.
June 18, 2001
De kan börja med att kräva tillbaka de statliga företag som har sålts ut till utländska investerare. (vilket är emot den irakiska konstitutionen och sålunda ett brott mot internationell lag för vad man får göra vid en ockupation.) Arbetslösheten har genom detta växt sig ofantlig samtidigt som irakiska företag har konkurrerats ut av billig import.
Iraks nya regim har ingen reell makt över ockupationen, då amerikanska soldater fortfarande endast lyder under amerikansk militär och har rätt att fängsla vem de än anser vara ett hot - utan krav på bevisbörda eller åtal. Dessutom får inga långtgående beslut fattas av irakierna eftersom det endast är en interimregering som har blivit tillsatt.
March 15, 2002
http://news.bbc.co.uk/2/hi/mid.....858919.stm
Finns tydligen fortfarande krut i gubben.
1 Guest(s)