November 29, 2001
Personligen blev jag ganska besviken.
Gimli har blivit en clown.
Faramir har blivit ond och blodtörstig.
Gollum har blivit pajjas.
Elrond har blivit en surkart.
Ändringar i storyn.
För mycket slagsmål.
Tilladga saker som bara känns menlösa samtidigt som de redigerat bort viktiga saker, makes no sense.
Många saker kändes också alldeles för överdrivna. Som tex. Theodens förtrollning och Gulloms inre strid med sig själv osv.
Aja kort sagt tyckte jag inte om filmen.
Jag älskade den första filmen och avgudar böckerna men detta var verkligen inte det jag vill ha gått och väntat på i ett år nu. 🙁
En del av mina polare som inte läst böckerna gillade inte heller denna. Men vissa anklagar mig för att vara Tolkien-nörd och påstår att det bara är därför jag inte gillar den.
Sen i allmänhet i filmen så var det för lite dialog och förlite uppbyggnad av karaktärerna och framförallt för lite äventyr.
Så vad tyckte ni?
November 29, 2001
bloodman wrote: ska se den imorgon och självklart följer den inte boken,, vilken film gör det 😀
Nej givetvis följer dne inte boken ord för ord, då hade vi fått se en tio timmar lång film typ. 🙂
Men att ändra helt på karaktärer, händelser osv.
Och sen ha mage att lägga dit massa nytt ovidkommande strunt medan man skippar vitala delar, njae... :arg:
Första filmen kändes mycket närmre bokupplevelsen.
October 11, 2002
Jag HAR läst böckerna och såg filmen i lördags..
Tyckte faktiskt att filmen var mycket bra, dock har de som sagt tagit bort en del vitala grejer.. bla bla.
Det jag blev allra mest upprörd av var som flera redan sagt, Gimli och hans "clowneri?". Det hör verkligen INTE till filmen, det är ingen jäkla komedifilm. 👿
Jaja, över lag så tyckte jag att den var bra.
March 17, 2002
November 26, 2002
Caine wrote: Jag tyckte oxå om den, fast jag har läst böckerna ett antal ggr...
Jag menar, vilken fantasy film är bättre då?`:D
Självklart är det lite störigt med alla ändringar, men tycker ändå att den var väldigt bra..
Framförallt slaget vid helms klyfta... SÅ J*VLA snyggt! 🙂
dungeons and dragons är ganska bra 🙂
September 13, 2001
Ok nu har jag kommit hem från filmen, å jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka om den.
Kan ju vara så att hela upplevelsen förstördes av några småglin (15 kanske) som satt och prasslade med papper och pratade.
Man tycker ju att dom ska veta sin plats när två nästan 2 meter långa biffar (jag + kompis) säger åt dom, med otrevlig ton.
Men nej det fattade dom inget av.
Annars tror jag att jag är lite skadad av böckerna och har svårt att acceptera en del av ändringarna som dom har gjort.
Så jag fick tyvärr rösta att jag inte tyckte att den var bra. Sorry !!!
Som film i sig är den ju jättebra, det ska man ju inte glömma.
Men för er som inte läst böckerna, gör er en tjänst och plöj igenom dom. MYCKET bättre än filmerna.
July 13, 2002
Håller med Undac... Men efterson jag har läst böckerna så bryr jag inte speciellt mycket, jag har en egen bild va hur karaktärerna är som personer.
Men det är synd att de överdriver allt så mycket, märks att de försöker locka mycket av den publik som inte läst böckerna, tycker bara synd om denna publik, för de får ju egentligen inte se den riktiga 2towers. Även om det är små ändringar så har de en radikal påverkan av handlingen.
Det blev för mycket lekstuga helt enkelt, särskilt med gimli ("toss me toss me").
2 Guest(s)