December 25, 2000
shlumpen wrote: Bra fantasy:
David Eddings: Sagan om Belgarion + Sagan om Mallorea, Sagan om Elenien + Sagan om Tamuli, böckerna om Althalus.
Terry Pratchett: Discworld-serien.
Eddings böckerna är verkligen bra, speciellt Sagan om Belgarion + Mallorea .... bästa jag läst
June 20, 2002
Bol^ wrote: [quote=boogey]är jag den enda här som inte tyckte att fellowship of the ring var något speciellt...??? böckerna är också sega och långdragna... finns mycket bättre fantasyböcker än de..
Sagan om ringen är helt klart en av de bästa böcker jag läst!
Delad plats med Liftarens guide till galaxen.
Även de gamla Narnia- böckerna är väldigt bra tycker jag.. ska börja på den näst sista boken ikväll.. "Silvertronen".
Filmerna, hittils har oxo varit mycket bra, till och med bland de bästa filmer jag sett, men böcker är alltid bättre..
Ska läsa allt som tolkien har skrivit, sen läsa om LGTG, Sedan gå in på Sagan om drakens återkomst.. bara ~25 böcker eller ngt.. men det läser man väl på en eller 2 månader... :bok:
Tar gärna emot förslag på andra bra fantasyböcker/serier.
ahhh, tycker fortfarande inte att sagan om ringen är så speciellt bra...
men det är det ingen idé att tjafsa om... det är en fråga om tycke och smak...
i övrigt måste jag säga att du läser mycket bra böcker...
October 2, 2002
Metz wrote: KAN NI HAJJA den fetaste fanatsy filmen och bok som har gjorts genom tiderna GAAAAAH!!!så j**la bra
och för att inte tala om GOLLUM fetaste dator animerade karaktären sen Aki i Final Fanatsy
18 dec 00:01 sergel filmstaden sal 3
jag satt också i sal 3, på elfte raden, var satt du?
May 23, 2001
Såg Sagan om De Två Tornen nyss, skitbra film. Dock äger böckerna filmerna.... Så LÄS böckerna! Tycker filmerna utelämnar alldeles för mycket men annars hade de väl blivit 5-6 timmar långa....
Håller för övrigt på att läsa Sagan Om Drakens Återkomst nu, skitbra böcker nästan lika bra som Sagan Om Ringen. LGTG är naturligtvis en storfavorit, enda boken jag verkligen har legat och gapflabbat när jag läst 🙂
Annars gillar jag deckare oxo, läst alla Henning Mankells böcker om Kurt Wallander.
September 12, 2001
Jerry wrote: Jag kom att tänka på att om ni vill se storslagna slag är Ran filmen för er. När alla andra ljud tonas bort och Mahler spelas får man gåshud. Vackrare blodblad är svåra att hitta.
Ahhhh....
Kurozawa...bättre filmer får man länge leta efter om det ens går att göra!
Ran är en otroligt storslagen film.
Akira Kurozawa är mannen som alla filmskapare ser upp till...ve den som försöker sig på att jämföra sig själv med Kurozawa.
Nu blev det offtopic 🙂
Men jag har svårt att se att dagens filmer skulle slå Kurozawas filmer...väl värt att se är klassikern De sju samurajerna eller ännu hellre...alla filmer den mannen har gjort.
August 2, 2001
boogey wrote: ahhh, tycker fortfarande inte att sagan om ringen är så speciellt bra...
men det är det ingen idé att tjafsa om... det är en fråga om tycke och smak...i övrigt måste jag säga att du läser mycket bra böcker...
Nej, det är väl en fråga om tycke och smak som sagt. Men boken är alltid bättre. Har då inte stött på en film hittils som har bevisat motsatsen.
Vore kul om de hade gjort film av Sagan om Bilbo oxo.. kanske kommer..
Ska köpa alla böcker om ringen & kring midgård när jag får råd.. kostar ju bara 99:- på bokia..
Synd bara att man inte har tid att läsa så mycket som man önskar.. 🙁
Fler tips på fantasyböcker mottages hjärtligt. Gärna med inriktning mot nordisk mytologi eller liknande.
May 7, 2001
Bol^ wrote: [quote=boogey]ahhh, tycker fortfarande inte att sagan om ringen är så speciellt bra...
men det är det ingen idé att tjafsa om... det är en fråga om tycke och smak...i övrigt måste jag säga att du läser mycket bra böcker...
Nej, det är väl en fråga om tycke och smak som sagt. Men boken är alltid bättre. Har då inte stött på en film hittils som har bevisat motsatsen.
Ska köpa alla böcker om ringen & kring midgård när jag får råd.. kostar ju bara 99:- på bokia..
Synd bara att man inte har tid att läsa så mycket som man önskar.. 🙁
Fler tips på fantasyböcker mottages hjärtligt. Gärna med inriktning mot nordisk mytologi eller liknande.
Beställda allt jag kunde hitta på Akademibokhandeln.se, hoppas jag hinner hämta paketet idag 😀
December 26, 2001
Bol^ wrote: [quote=boogey]är jag den enda här som inte tyckte att fellowship of the ring var något speciellt...??? böckerna är också sega och långdragna... finns mycket bättre fantasyböcker än de..
Även de gamla Narnia- böckerna är väldigt bra tycker jag.. ska börja på den näst sista boken ikväll.. "Silvertronen".
Filmerna, hittils har oxo varit mycket bra, till och med bland de bästa filmer jag sett, men böcker är alltid bättre..
Ska läsa allt som tolkien har skrivit, sen läsa om LGTG, Sedan gå in på Sagan om drakens återkomst.. bara ~25 böcker eller ngt.. men det läser man väl på en eller 2 månader... :bok:
Edding (som sagt): Hans första serier Sagan om Belgarion + Sagan om Mallorea är bäst se går det utför. Tycker Althalus inte var någon hitt 🙁 . Men de först 4 serierna är helt klart läsvärda förmodligen några av de roligaste böckerna jag har läst.
Robert Jordan: Är just under 20 böcker på svenska tur va :p Men läs de på engelska är mycket bättre på original språket (som alla böcker) de är bara 9 st på engelska men de är lite fetare 😀 . Men Wheel of time är ju inte färdig skriven och jag tror nog de är ganska många böcker kvar.
Robbin Hobb: Är lite sexfixerade men hel ok, inte i klass med de övre. Har bara läst en mördarens lärling eller vad den heter (var ett tag sen, är nog därför jag tycker de är sexfixerade 🙂 ) bör kanske inte läsas om man djupt deprimerad...
och..
J.R.R Tolkien: Behöver väl inte säga något men börja med Bilbo! Ska läsas på engelska!!! (vet att du har läst dom bara en uppmaning åt alla!)
October 2, 2002
Bol^ wrote:
Av vad jag har hört så saknar Peter Jackson rättigheterna till de andra böckerna, så det kommer säkert att leda till att filmerna kommer men att de har blivit gjorda av nån slags wannabe regissör. Men ändå, kul och se om de kommer! 😀
May 7, 2001
Bol^ wrote: Ska handla lite böcker i mellandagarna... blir nog alla av J.R.R Tolkien som jag hittar iaf.. sen kanske låna dem på engelska oxo... jeje.. får se.. 🙂
Tack för alla tips!
Good Hjul! (som de hade sagt på Goodyear) 😀
"Good hjul and a good new year" menar du?
June 20, 2002
Voodoozzz wrote: [quote=Bol^][quote=boogey]är jag den enda här som inte tyckte att fellowship of the ring var något speciellt...??? böckerna är också sega och långdragna... finns mycket bättre fantasyböcker än de..
Edding (som sagt): Hans första serier Sagan om Belgarion + Sagan om Mallorea är bäst se går det utför. Tycker Althalus inte var någon hitt 🙁 . Men de först 4 serierna är helt klart läsvärda förmodligen några av de roligaste böckerna jag har läst.
Robert Jordan: Är just under 20 böcker på svenska tur va :p Men läs de på engelska är mycket bättre på original språket (som alla böcker) de är bara 9 st på engelska men de är lite fetare 😀 . Men Wheel of time är ju inte färdig skriven och jag tror nog de är ganska många böcker kvar.
Robbin Hobb: Är lite sexfixerade men hel ok, inte i klass med de övre. Har bara läst en mördarens lärling eller vad den heter (var ett tag sen, är nog därför jag tycker de är sexfixerade 🙂 ) bör kanske inte läsas om man djupt deprimerad...
och..
J.R.R Tolkien: Behöver väl inte säga något men börja med Bilbo! Ska läsas på engelska!!! (vet att du har läst dom bara en uppmaning åt alla!)
PÅ svenska har de delat upp varje Wheel of time bok i två delar...
alltså blir det dubbelt så många böcker på svenska än på engelska...
August 2, 2001
jokkling wrote: [quote=Bol^]Ska handla lite böcker i mellandagarna... blir nog alla av J.R.R Tolkien som jag hittar iaf.. sen kanske låna dem på engelska oxo... jeje.. får se.. 🙂
Tack för alla tips!
Good Hjul! (som de hade sagt på Goodyear) 😀
"Good hjul and a good new year" menar du?
Whatever.. 🙂
May 23, 2001
Synd att böcker ska va så dyra, har dock lånat 5 böcker (Sagan Om Drakens Återkomst) så jag har nått att göra nu på jullovet!
Dock har jag åkt skoter hela dagen idag, är helt slut i hela kroppen... Så jäkla kul men ack så jobbigt.. Dock är det bra att få lite motion ibland...
June 18, 2001
skiroy wrote: [quote=Jerry]Jag kom att tänka på att om ni vill se storslagna slag är Ran filmen för er. När alla andra ljud tonas bort och Mahler spelas får man gåshud. Vackrare blodblad är svåra att hitta.
Ahhhh....
Akira Kurozawa är mannen som alla filmskapare ser upp till...ve den som försöker sig på att jämföra sig själv med Kurozawa.
Nu blev det offtopic 🙂
Men jag har svårt att se att dagens filmer skulle slå Kurozawas filmer...väl värt att se är klassikern De sju samurajerna eller ännu hellre...alla filmer den mannen har gjort.
Min inloggning har inte fungerat på flera dagar, men nu får jag svara!
Mitt svar:
Jag försöker se alla.
September 12, 2001
Jerry wrote: [quote=skiroy][quote=Jerry]Jag kom att tänka på att om ni vill se storslagna slag är Ran filmen för er. När alla andra ljud tonas bort och Mahler spelas får man gåshud. Vackrare blodblad är svåra att hitta.
Ahhhh....
Nu blev det offtopic 🙂
Min inloggning har inte fungerat på flera dagar, men nu får jag svara!
Mitt svar:
Jag försöker se alla.
Du försöker se alla...gott så 🙂
1 Guest(s)