Sahlin vs. Åkesson (SD)|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sahlin vs. Åkesson (SD)
Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
sp_UserOfflineSmall Offline
1136162
May 10, 2007 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har förresten lsät Sverige Demokraternas partiprogram vid flera tillfällen och jag skulle vilja rekomendera det som bland den mest underhållande läsningen jag någonsin har kommit över!
Den är välskriven, mycket välskriven, och förhållandevist rak på sak.
Den är även, komihåg att det är min egna åsikt här, grymt komisk laugh

nog humor, debatten var skitdålig och båda partierna gjorde dåligt ifrån sig. SD gjorde bäst ifrån sig med tanke på mina förväntningar. Mona förstörde totalt det förtroende och de förhoppningar jag hadde för henne och jag kommer aldrig rösta på henne. Inte en changs.
Jag tycker hon var ett dåligt val som ledare. Hon har sagt en massa saker sen dess och hon har kort sagt uppfört sig förjävligt och ljugit vid flera tillfällen. Jag uppskattar inte sånt. Och jag uppskattar absolut inte att man skyller ifrån sig och leker hycklare. Det är förjävligt.
Jag skulle ha föredragit Nuder eller Bodström, min absoluta favorit bland de kvinnor var våran käre i bryssel, men det blev Mona.

Nej, nästa val så röstar jag blankt eller på något annat av de andra stora partierna.

Jag kan skriva lite om det tråden nu tar upp när jag ändå är på G, jag har inte brottom.
Så här säger jag, de viktigaste sakerna i livet är att respektera andra och att respektera demokratin, däremot behöver man inte tycka om det.
Jag skiter fullständigt i vilken ras du tillhör, jag tror på raser, för i slutändan så kan jag få lika fina barn med vilken kvinna som hällst av de olika raserna, nuföredrar jag de av min egen ras och mongoloider.
Och om vi nu ska leka överras så är just asiater de som ska vara smartast, enligt den statistik jag har sett, och det är i alla fall vad jag tycker är viktigast.
De som folk kallar afrikaner ska vara starkast och allt vad det innebär, men skit samma.
Det som spelar roll är hur du beter dig. kultur med mera...

Jag tycker islam är en trevlig religon, jävligt enkel att följa och den prisar fred. Det är en kärleksfull religon.
Jag har mycket god kontakt med riktiga kurder, om man nu skulle kunna kalla det så, och de är bland de trevligaste och mäst respektabla jag känner och ingen av dem skulle vilja skada någon.
Därför så ska man inte skylla på någon bara för de har en annan religon än du, för religon och kultur är två helt skilda saker.
Om män som de här skulle vilja flytta till sverige, vilket den ena kan tänkas göra i framtiden då hans flickvän/fästmö nu råkar vara svenska, så skulle det bara vara bra för sverige och de skulle inte vara någon belastning för de skulle nog accepteraatt folk här är anormlunda.

Men framför allt, så skulle de kunna få jobb lättare än de flästa. Arbetslös är förjävlig ibland.

Kvällssvammel från mig, ska bli kul om en vecka då jag ska vara konfransier, moahaha, kommer inte bli kul för de människorna sent på kvällen :heart:

EDIT:
kom på en sak, vad nationalism är och vad jag tycker är nationalism är två olika saker. Jag är en nationalist, jag älskar mitt land och jag skiter i vart du än må komam ifrån, så länge du vill jobba för mitt land, om du älskar mitt land och allt vad det nu innebär, så är du svensk och jag skiter fan i vad du har för hudfärg och längd (så länge du inte är skåning eller från västerås :pidu: )

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1136194
May 11, 2007 - 3:04 am
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Vad som avgör om du är svensk eller inte är ditt utseende.

Jag ahr bott i Kina i ett år nu. Jag bodde först på det internationella dormitoryt med 800 studenter. Om jag träffade en amerikan, med asiatiska föräldrar, så kallar jag inte den personen för kines hahaha. Det hade inte alls fungerat för amerikanen är som alla de andra amerikarnarna och kan inte heller snacka kinesiska och kan inget om den kinesiska kulturen. Han är, helt enkelt, en amerikan.

Hur som helst, jag fortsätter. Jag bodde nästan som ensam svensk på dormet och umgicks endast med andra utlänningar. D vs inget svensktalande för mig eller någon med svensk kultur. Mestadels amerikarner.
*Så jag har en kultur som jag inte kan kommunicera med som är väldigt annorlunda för mig (den kinesiska)
*Och jag har flera kulturer jag kan kommunicera med men inte med mitt modespråk, samt att deras kultur självklart inte stämmer med min. (Kultur pallar jag inte förklara, men jag antar ni vet vad det innebär)

När jag sedan möter en person, ifrån Sverige, uppväxt i Sverige och pratar helt perfekt svenska och hennes/hans kultur säger mig direkt att han/hon är svensk, så kan jag inte se denna person som något annat än svensk. Eller, jag hade kunnat vara helt blåst och kalla han kines, indier eller var hans/hennes modesföräldrar kommer ifrån, vilket han/hon inte har några som helst anknytningar till förutom sitt utseende. Och hade jag sagt till de andra utlänningarna att han är kines, ja då hade jag klassats som helt dum i huvudet för då är något seriöst fel bakom pannbenet.

Igen, möter du en britt som har föräldrar ifrån indien kommer du inte kalla den indier. För du möter resterande britter och sedan när du möter indierna inser du att denne person... inte är en indier.

Det beteende som bedömmer folk efter utseende kallas här för ett "redneck" beteende. D vs folk uppväxt i glesbebyggda samhällen med minimal kunskap om resten av världen och våldigt låga eller inga erfarenheter alls om kulturer och liknande. Samt står redneck för lite fler grejer men ni kan gissa resten 😉

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
1136267
May 11, 2007 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote: [quote=CoLiC]Vad som avgör om du är svensk eller inte är ditt utseende.

Jag ahr bott i Kina i ett år nu. Jag bodde först på det internationella dormitoryt med 800 studenter. Om jag träffade en amerikan, med asiatiska föräldrar, så kallar jag inte den personen för kines hahaha. Det hade inte alls fungerat för amerikanen är som alla de andra amerikarnarna och kan inte heller snacka kinesiska och kan inget om den kinesiska kulturen. Han är, helt enkelt, en amerikan.

Hur som helst, jag fortsätter. Jag bodde nästan som ensam svensk på dormet och umgicks endast med andra utlänningar. D vs inget svensktalande för mig eller någon med svensk kultur. Mestadels amerikarner.
*Så jag har en kultur som jag inte kan kommunicera med som är väldigt annorlunda för mig (den kinesiska)
*Och jag har flera kulturer jag kan kommunicera med men inte med mitt modespråk, samt att deras kultur självklart inte stämmer med min. (Kultur pallar jag inte förklara, men jag antar ni vet vad det innebär)

När jag sedan möter en person, ifrån Sverige, uppväxt i Sverige och pratar helt perfekt svenska och hennes/hans kultur säger mig direkt att han/hon är svensk, så kan jag inte se denna person som något annat än svensk. Eller, jag hade kunnat vara helt blåst och kalla han kines, indier eller var hans/hennes modesföräldrar kommer ifrån, vilket han/hon inte har några som helst anknytningar till förutom sitt utseende. Och hade jag sagt till de andra utlänningarna att han är kines, ja då hade jag klassats som helt dum i huvudet för då är något seriöst fel bakom pannbenet.

Igen, möter du en britt som har föräldrar ifrån indien kommer du inte kalla den indier. För du möter resterande britter och sedan när du möter indierna inser du att denne person... inte är en indier.

Det beteende som bedömmer folk efter utseende kallas här för ett "redneck" beteende. D vs folk uppväxt i glesbebyggda samhällen med minimal kunskap om resten av världen och våldigt låga eller inga erfarenheter alls om kulturer och liknande. Samt står redneck för lite fler grejer men ni kan gissa resten 😉

Men du har ju fortfarande fel 🙁 Enligt mig :blink:

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
1136403
May 12, 2007 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Men du har ju fortfarande fel Enligt mig

Haha, ok. Egentligen vill jag att du skriver vad du inte tycker riktigt stämmer.

Men men. Jag är iofs helt stensäker på att du kommer tänka precis som alla andra den dagen du väljer att studera utanför sverige i kanske ett halvår eller ett år. Och ta det ifrån mig, det är det roligaste jag någonsin har gjort och så lärorikt. Samt att man totalt slipper redneck-stämplen. 😉

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1136427
May 12, 2007 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=Delph1][quote=Josey Wales][quote=dubbeldusch]Ju mer SD får vara med i tv, desto mer legitimitet får partiet, vilket Reinfeldt vet. Dessutom är det en debatt de etablerade partierna inte kan vinna.

Ifall dom vill bli kvitt SD måste dom ta över SDs profilfråga, nämligen invandringspolitiken.

Jag tror att SD liksom Ny demokrati på sin tid kommer att försvinna från rampljuset snart, när nyhetens behag lagt sej så kommer det att vara tydligt för alla att SD bara består av en unken brun sörja till partiprogram och en påse nötter i ledande ställning.
Därför tycker jag att de skall få synas i media på samma premisser som andra 2% partier, dvs. inte alls.

Det kan vara den minimala mängden med alkohol som gör sig påmind, men det där talade till mig iaf 🙂

//Andreas

Om du frågar mig så anser jag att du är ett hot mot mitt lands redan svaga demokrati, och att du kanske borde åka och förtrycka ditt eget folk istället.

And that was sugarcoated baby.

EDIT: Du får ursäkta mig om jag tog Josey Wales uttalande och klistrade det på dig, men jag vet inte om han är av utländsk härkomst så jag kunde inte använda det emot honom. Går inte så bra att be en svensk att åka hem och förtrycka sitt eget folk.

Och jag gillar honom mer än dig :heart:

Nu får jag väl på skalle för att jag citerar för långt men det gick inte att undvika.
Menar du att jag genom att hävda att en grupp marginaliserade dårar inte skall ges utrymme i media förtrycker någon? I så fall vem?
Det finns massor av idioter som inte får träffa partiledaren i Sveriges största parti eller blir omskrivna av riksmedia, är de också förtryckta?

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
1136430
May 12, 2007 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=CoLiC][quote=Delph1][quote=Josey Wales][quote=dubbeldusch]Ju mer SD får vara med i tv, desto mer legitimitet får partiet, vilket Reinfeldt vet. Dessutom är det en debatt de etablerade partierna inte kan vinna.

Ifall dom vill bli kvitt SD måste dom ta över SDs profilfråga, nämligen invandringspolitiken.

Jag tror att SD liksom Ny demokrati på sin tid kommer att försvinna från rampljuset snart, när nyhetens behag lagt sej så kommer det att vara tydligt för alla att SD bara består av en unken brun sörja till partiprogram och en påse nötter i ledande ställning.
Därför tycker jag att de skall få synas i media på samma premisser som andra 2% partier, dvs. inte alls.

Det kan vara den minimala mängden med alkohol som gör sig påmind, men det där talade till mig iaf 🙂

//Andreas

Om du frågar mig så anser jag att du är ett hot mot mitt lands redan svaga demokrati, och att du kanske borde åka och förtrycka ditt eget folk istället.

And that was sugarcoated baby.

EDIT: Du får ursäkta mig om jag tog Josey Wales uttalande och klistrade det på dig, men jag vet inte om han är av utländsk härkomst så jag kunde inte använda det emot honom. Går inte så bra att be en svensk att åka hem och förtrycka sitt eget folk.

Och jag gillar honom mer än dig :heart:

Nu får jag väl på skalle för att jag citerar för långt men det gick inte att undvika.
Menar du att jag genom att hävda att en grupp marginaliserade dårar inte skall ges utrymme i media förtrycker någon? I så fall vem?
Det finns massor av idioter som inte får träffa partiledaren i Sveriges största parti eller blir omskrivna av riksmedia, är de också förtryckta?

De marginaliserade dårarna, såklart? 😕

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1136617
May 13, 2007 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

Colic:

Med mycket stor sannolikhet har vi helt olika definition av vad förtryck är.

Att man inte får diskutera i TV med landets statsminister betyder inte att man är förtryckt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1136724
May 13, 2007 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: Colic:

Att man inte får diskutera i TV med landets statsminister betyder inte att man är förtryckt.

Inte direkt, men det visar på att statsministern inte är för demokrati, och saknar argument emot SD. (Vilket inte är en nyhet för de flesta.)
😕

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Ratien
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 155
1136727
May 13, 2007 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

det är omöjligt att argumentera med folk som redan har sina åsikter klara för sig.... där av är det inte lönt att argumentera med SD

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1136728
May 13, 2007 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ratien wrote: det är omöjligt att argumentera med folk som redan har sina åsikter klara för sig.... där av är det inte lönt att argumentera med SD

Det där inkluderar nog de flesta partierna, i annat fall är det fråga om velpittar utan egen vilja och åsikt.
😛 wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Ratien
Medlem
1136732
May 13, 2007 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Ratien]det är omöjligt att argumentera med folk som redan har sina åsikter klara för sig.... där av är det inte lönt att argumentera med SD

Det där inkluderar nog de flesta partierna, i annat fall är det fråga om velpittar utan egen vilja och åsikt.
😛 wink

mjo det stämmer, men dom flesta andra partierna kan argumentera på en intellegent nivå...
vilket jag inte har sett från SD ännu

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1136738
May 13, 2007 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ratien wrote: [quote=ilg@dd][quote=Ratien]det är omöjligt att argumentera med folk som redan har sina åsikter klara för sig.... där av är det inte lönt att argumentera med SD

😛 wink

mjo det stämmer, men dom flesta andra partierna kan argumentera på en intellegent nivå...

Det beror helt enkelt på att "du redan har din åsikt klar för dej", och inte vill ändra uppfattning. Därav tycks alla nya åsikter tämligen korkade ifall dom sticker ut för mycket från dina förutbestämda åsikter.
😉

Ratien
Medlem
1136740
May 13, 2007 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Ratien][quote=ilg@dd][quote=Ratien]det är omöjligt att argumentera med folk som redan har sina åsikter klara för sig.... där av är det inte lönt att argumentera med SD

😛 wink

Det beror helt enkelt på att "du redan har din åsikt klar för dej", och inte vill ändra uppfattning. Därav tycks alla nya åsikter tämligen korkade ifall dom sticker ut för mycket från dina förutbestämda åsikter.
😉

enligt dig så har jag mina åsikter klara, så var så snäll och visa var dom argumenterar intellegent

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1136742
May 13, 2007 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Ratien wrote: [quote=ilg@dd][quote=Ratien][quote=ilg@dd][quote=Ratien]det är omöjligt att argumentera med folk som redan har sina åsikter klara för sig.... där av är det inte lönt att argumentera med SD

😛 wink

😉

enligt dig så har jag mina åsikter klara, så var så snäll och visa var dom argumenterar intellegent

Du kunde lika gärna ha frågat mej något om fotboll...Jag är lika insatt i det som SD's politik, dvs vet just inget alls.
I det fallet rekommenderar jag nog att du konsulterar deras hemsida.

Ratien
Medlem
1136743
May 13, 2007 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

..................................

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1136749
May 13, 2007 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inte orkat läsa mer än första sidan, men att säga att invandringen, som den är idag, fungerar är ett skämt. Bara att titta var SD fick flest mandat i valet förra året. Förstår inte varför alla ska vara så PK alltid. Är det så svårt att inse att invandringen är ett problem, förlåt integreringen.

Edit: Alla moralkärringar måste ha blivit väldigt skakis när de såg resultaten efter Ungt Val 2006.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1136770
May 14, 2007 - 6:29 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales]Colic:

Inte direkt, men det visar på att statsministern inte är för demokrati, och saknar argument emot SD. (Vilket inte är en nyhet för de flesta.)
😕

Med den logiken skulle alltså statsministern ta TV-debatter med alla som kan påvisa att 2% av svenskarna tycker likadant som de själva. Oms å vore fallet skulle statsministern inte få hålla på med mycket annat.

Mycket kan man säja om Reinfeldt men saknar argument gör han inte. Han spelade ju i alla fall brallorna av dunderklumpen i valrörelsen.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1136774
May 14, 2007 - 6:43 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd][quote=Josey Wales]Colic:

😕

Med den logiken skulle alltså statsministern ta TV-debatter med alla som kan påvisa att 2% av svenskarna tycker likadant som de själva. Oms å vore fallet skulle statsministern inte få hålla på med mycket annat.

Mycket kan man säja om Reinfeldt men saknar argument gör han inte. Han spelade ju i alla fall brallorna av dunderklumpen i valrörelsen.

Vad du menar är att Reinfeldt lyckades lura en massa människor med fagra löften om skattesänkningar, vilket visade sej stämma dåligt med vad dom i realiteten gjorde efter valsegern.
Jag misstänker att SD kommer röna stora framgångar i nästa val, och det kan vi tacka/anklaga sådana som Reinfeldt och dej för. Man kan inte tiga bort problem.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1136783
May 14, 2007 - 7:24 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Vad du menar är att Reinfeldt lyckades lura en massa människor med fagra löften om skattesänkningar, vilket visade sej stämma dåligt med vad dom i realiteten gjorde efter valsegern.
Jag misstänker att SD kommer röna stora framgångar i nästa val, och det kan vi tacka/anklaga sådana som Reinfeldt och dej för. Man kan inte tiga bort problem.

Han lurade inte mej, jag fick precis det jag ville ha vilket också var vad de lovade och sa innan valet.
Borttagen fastighetsskatt, lägre inkomstskatt, betyg tidigare i skolan och ett större incitament att arbeta.
Klockrent enligt mej.

Man kan inte tiga ihjäl problem men man skall inte heller förstpra de i onödan. Om man gör SD till ett gigantiskt problem så kommer de bara att tjäna röster på det.
De skall behandlas korrekt, lagligt och ges det utrymme som deras storlek, inte åsikter, motiverar.

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
1136990
May 15, 2007 - 3:39 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Vad du menar är att Reinfeldt lyckades lura en massa människor med fagra löften om skattesänkningar, vilket visade sej stämma dåligt med vad dom i realiteten gjorde efter valsegern.

Man kan inte riktigt säga som du sa, och eftersom att jag vet vem jag har att snacka med här och kan anta att du inte en aning vad du snackar om.

Reinfeldt har ett antal problem, vilket de flesta borde ha kännt till. Han har styrt sitt liberala parti emot centern i löfte om att vinna röster. Nu när han har lyckats med sitt löfte så måste han också tillfredställa båda parter (liberaler (mer konsv.) och liberal (mer socia.)). Och han arbetar på det och har en massa goda ideér, men dessa kan inte komma till kritan utan han vet att han kan kompensera det för parten som förlorar på det.

Det går inte förneka att han gör ett bra jobb, och han går sakta frammåt. Hans regering har varit i makten i endast ett halvår, och en av de viktiga reglerna i livet är att ta det lungt och inte göra några förhastade beslut.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 422
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL