Saker jag borde lägga till i min CV...|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Saker jag borde lägga till i min CV...
TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
sp_UserOfflineSmall Offline
780530
November 23, 2004 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: Ha med följande saker:

Vem jag är

Varför jag söker jobbet

Varför just jag passar att jobba med detta/er

Beskriv ev dina bra egenskaper som är relevanta för jobbet (om du inte gjorde det i punkten ovan)

Din nuvarande position i livet och väldigt kort om dina intressen eller hobbies eller annat som kan ge en bild av vem du är och även väcka intresse.

Du bör inte ha med något som har att göra med ett särskilt jobb du söker i ett cv. Då måste du skriva ett nytt CV för varje jobb du söker. Skriv en "allmän" CV (=återanvändbar) och lägg till ett litet personligt brev specialskrivet för varje jobb där du förklarar varför du vill ha jobbet, vad du är bra på, varför du är bäst i världen och så vidare. Då blir "smörandet" mer anpassat till det jobb du söker. Det är ju inte alltid man söker endast elektrikerjobb exempelvis. 🙂

Ett tips till: om man söker jobb någonstans där de kan förväntas känna igen en (på ett positivt sätt :-)) så ser man till att lägga till ett foto i CV och brev. Och även om ingen känner dig gör det brevet lite mer personligt.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
780591
November 23, 2004 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]Edit: Ingen av er som skrivit en CV förut? Sånt där ni tar upp nu har man ju redan kryssat i å berättat om tidigare i cv'n.. Allt de andra finns med, allt bra ajg åstakommit för världen och allt ja lärt mig med erfarenheter å shit...

Men ge er nu!!!
All fakta osv är redan färdigskriven i cv'n så oroa er inte över att de inte är seriöst.. De jag skriver nu är bara personligprenentation som en cv ska inehålla, å den ska vara personlig....

Edit: Fast inte för personlig, de är ju jag som skriver... embarassed Vill gjärna att de bara ska stå nått lagom vettigt där iaf.

Skriv då att du menar ett personligt brev och inte ett CV, för sådana saker hör inte hemma i ett CV.

Ett bra personligt brev presenterar dig och varför du är lämplig för just det här jobbet.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
780607
November 23, 2004 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81, om du söker jobb via arbetsförmedlingen ber de dig gå på ams å registrera dig å sedan fylla i en cv. I denna cv finns en massa formulärt å frågor som man fyller i. I ett av dessa formulär ska man skriva en personligprsenentation, det står där att de är obligatoriskt i en cv. Trodde alla skrev sina cv's via ams/arbetsförmedlingen. Men jag är inte så erfaren så jag trodde direkt alla skulle fatta va jag menade.. Tydligen fattade typ ingen. 🙁

Json_81
Member
Medlem
780663
November 23, 2004 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, jag har lärt mig tvärtom både från skolan, artiklar jag läst och ett föredrag SIF höll i.
Men iaf.

Heter Icedor Johansson, [villket du nog vid de här laget redan luskat ut.] Det inom [] ska absolut bort, du ska inte driva med dem.

Jag är väldigt intresserad av datorer,spel och teknink i allmänhet.
Brodera ut dina intressen mer. datorer? hårdvara/mjukvara? Vad för teknik? (tänk på att stava rätt oxå)

Jag är bra på att lära mig nya arbetsmetoder och ta in information.
Är det det enda du är bra på?

Jag är vältränad, god kondition och tränar ett par gånger i veckan.
Hur vältränad du är eller inte har ingen betydelse, men nämn gärna att du tränar och vad du tränar för något.

Jag är social och rätt lätt att ha att göra med.
Oxå något som behöver broderas ut. Om du är social, vad för sociala grejer gör du? Har du någon erfarenhet av att arbeta i grupp som kan nämnas här?

Jag är optimistisk, glad och har en massa humor.
Detta ständiga "Jag är" är väl det enda att klaga på här.

Åsså är jag bra på att rada upp saker jag är bra på. Rätt snygg är jag nog också. Inga skämt, ingen ironi osv.

Super-Svensson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 649
780670
November 23, 2004 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte för att vara taskig, men svenskan du använder ligger ju knappt på högstadienivå.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
780765
November 23, 2004 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 har gett mig många heta tips i mitt jobbsökande 🙂

man tackar 🙂

Json_81
Member
Medlem
780772
November 23, 2004 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Dree-Q wrote: Json_81 har gett mig många heta tips i mitt jobbsökande 🙂

man tackar 🙂

Np, kul om man kan vara till hjälp 🙂

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
780775
November 23, 2004 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=desdecado]Ha med följande saker:

Vem jag är

Varför jag söker jobbet

Varför just jag passar att jobba med detta/er

Beskriv ev dina bra egenskaper som är relevanta för jobbet (om du inte gjorde det i punkten ovan)

Din nuvarande position i livet och väldigt kort om dina intressen eller hobbies eller annat som kan ge en bild av vem du är och även väcka intresse.

Du bör inte ha med något som har att göra med ett särskilt jobb du söker i ett cv. Då måste du skriva ett nytt CV för varje jobb du söker. Skriv en "allmän" CV (=återanvändbar) och lägg till ett litet personligt brev specialskrivet för varje jobb där du förklarar varför du vill ha jobbet, vad du är bra på, varför du är bäst i världen och så vidare. Då blir "smörandet" mer anpassat till det jobb du söker. Det är ju inte alltid man söker endast elektrikerjobb exempelvis. 🙂

Ett tips till: om man söker jobb någonstans där de kan förväntas känna igen en (på ett positivt sätt :-)) så ser man till att lägga till ett foto i CV och brev. Och även om ingen känner dig gör det brevet lite mer personligt.

Jag, liksom trådskaparen, pratar om det personliga brevet (som inte kallas för CV). Det personliga brevet SKA vara riktat till den tjänst man söker. I vissa fall då man måste skriva något allmänt, typ ett personligt brev som ska visas via AMS sida är ju inte så "personligt" utan får bli något allmänt tjafs...

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
780782
November 23, 2004 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, sorry för missförståndet desdecado. Verkar som AMS guide är lite kass (endast hörsägen i denna tråd som gör att jag säger så). Jag har än så länge aldrig varit på Arbetsförmedlingen för annat än studiebesök, och ärligt talat vet jag inte om det skulle hjälpa att gå dit även om jag behövde ett jobb...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
780821
November 23, 2004 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Gå bara in på företaget du vill jobba för och presentera dej..Funkar bra här i Norrland iaf..Visa lite tåga..
Är du bra på något, så framhäv gärna det och föreslå arbetsprov..Erbjud dej att knega gratis några dar..

*Edit*
Hur många har fått ett vettigt jobb via AMS eller AF???
CV på dess hemsida är inte mycket värt, en personlighet säljer bättre.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
780897
November 24, 2004 - 2:20 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm... Jag ska vara helt ärlig. det ser fan inte bra ut. Formuleringarna av meningar är tjatiga och det verkar som att du skriver ett snabbmeddelande på msn till en av dina polare.

Jag laddade nyss upp en zipfil på min polares uppload. det är en hel map med CV-tips.

kan garantera att du kommer att bli anställd efter att ha läst lite i den.

adressen är: http://quarzi.mine.nu/Start/upload.php
filen heter: kopia_av_cv-_tips.zip

Lycka till!
mvh // Combat aka Adde

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
780898
November 24, 2004 - 2:26 am
sp_Permalink sp_Print

Combat, tackar. Å ja ja vet att ja inte skriver å förmulerar mig så bra.. =/ Därför jag bad er om hjälp, ni som verklgien känner mig.. 🙄 att hjälpa mig förmulera personbeskrivningen till cv'n..

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
780899
November 24, 2004 - 2:26 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Gå bara in på företaget du vill jobba för och presentera dej..Funkar bra här i Norrland iaf..Visa lite tåga..
Är du bra på något, så framhäv gärna det och föreslå arbetsprov..Erbjud dej att knega gratis några dar..

*Edit*
Hur många har fått ett vettigt jobb via AMS eller AF???
CV på dess hemsida är inte mycket värt, en personlighet säljer bättre.

Hmm. låt mig uttrycka mig så här: AMS är dumma i huvet!

Efter 45 minuters väntan så blir det min tur att få snacka med någon. då säger kärringen:

- Du måste ha legetimation.
jag - Men går det inte bra om min mamma, (som var med mig), går i typ godo för att jag är jag, samt att jag är 17år?
kärringen- NEJ! du måste ha leg.

Jahaja tänker jag.. ok! åker och fixar legitimation. 2 veckor senare kommer jag till AMS igen... sitter och väntar i 1½ timme på min tur. Kommer fram och då säger samma idiot:

- Du måste vara 18år fyllda!

MEN VA FAN! säg det innan då din impotenta fjolla!!!

Så nu får jag söka på egen hand. å inget bidrag får jag nu heller, morsan får LÅNA mig pengar då det går dålig för hennes firma just nu.

Idioti säger jag bara!
aja hoppas på webhallen sen iaf! dom verkade intresserade =)

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
780900
November 24, 2004 - 2:30 am
sp_Permalink sp_Print

Dumt ja bor där ja bor. Finns så mycket kul jobb som man missar här.. 🙁

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
780905
November 24, 2004 - 2:46 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Combat, tackar. Å ja ja vet att ja inte skriver å förmulerar mig så bra.. =/ Därför jag bad er om hjälp, ni som verklgien känner mig.. 🙄 att hjälpa mig förmulera personbeskrivningen till cv'n..

hehe jo men det var just därför som jag länkade.! 🙂

Min CV var bedrövligare än bedrövlig... så jag bad min polare om hjälp och fick den där mappen. lite mkt kanske, men man kan förbereda sig ordentligt iaf!

aja lycka till nu med jobbansökningarna så ska jag också försöka hitta nått 😉 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 90
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL