May 22, 2001
http://nok.idg.se/ArticlePages.....16.dbp.asp
Det grafiska gränssnittet i Windows XP har en säkerhetslucka som kan låta angriparen ta över datorn. Denna gång sker attacken genom manipulerade ljudfiler.
SWE pachten
June 28, 2001
Muhaha undra vem som orkar leta sånna buggar altså. :bok:
2k4ever
jag noterade följande i texten : Klickar man på den bifogade ljudfilen räcker inte patcharna som skydd -----
Bra patch (not)
dvs om musik bolag släpper massa mp3s som igentligen är kodade som virus på P2P program så kan det bli en jävla cool epedemi. :rollsmile:
som någon virus nisse sa " patch your ship before it sinks"
inga dåliga säkerhetsluckor xp har altså, den fjärrhjälpen var ju ganska elak den med ]:)
May 22, 2001
Newbie2K wrote: MEN VAFAN E GRÄNSSNITT!??!?!?!? har hafr det som signatur ett j**la tag men inte en j**el kan svara....
July 11, 2002
serisöt, jag bryr mig inte om WindowsXp har en sådan lucka, eftersom jag tror inte att en proffs hacker kommer hacka in på min dator genom denna öppning.. så jag brukar strunta i att uppdatera sånt, bara om det är nååågot riktigt stort t.ex servicepacks..
har blivit atackerad med lame trojaner t.ex netbus, sub7ven men min feta proxy/brandvägg krossar dom 😉
July 2, 2001
@Smirnoff,
jag tror du missar poängen fullständigt.
Säkerhetsluckan är lika allvarligt som att klicka på en bifogad fil som heter "virus.exe".
Vad som händer är att en MP3fil blir som ett program. WindowsXP GUI kraschar när den ska visa filen. I kraschen så startar den ett program som finns inbakat i MP3filen. Och vad programmet gör får du använda fantasin till, men vanliga virus brukar:
* Förstöra data på hårddisken.
* Maila till alla kontakter i din outlookkontaktlista.
* Starta ett "sovande" program som gör att din dator kan fjärrstyras till DDoS-attacker och liknande (står mer kul här: http://grc.com/dos/drdos.htm).
* osv...
Det värsta är att filen behöver inte ens öppnas, det räcker att den ligger i en katalog som visas i ett XP-fönster.
1 Guest(s)