Saknad, sorg och den krassa verkligheten|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Saknad, sorg och den krassa verkligheten
Brännarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 3, 2004 - 3:29 am
sp_Permalink sp_Print

För en och en halv vecka sedan så ringde telefonen. Inte kunde jag då ana att min värld skulle ställas på kant då jag läste ”Pappa mobil” på displayen. Han frågar först om jag är hemma och om jag har möjlighet att prata. Då jag för tillfället var hemma så gick detta ypperligt. Han uppmanar mig först att sätta mig ner och sen säger han något ungefär såhär: ”Fredrik, Nu är det verkligen illa…… Det är så illa det kan bli…… Det är nämligen så att vi har tappat lillebror”. Jag kunde inte tro mina öron, jag började skaka i hela kroppen och frågade honom med panikkänslorna bubblandes inom mig, Vad sa du nu? Han upprepar vad han nyss sagt och börjar så smått förklara vad som hänt.

Saxat från Expressen http://expressen.se/index.jsp?a=210177 :
När skolbussen stannade vid vägkanten i Västersel, utanför Örnsköldsvik, klev Pontus Brändström och tre skolkamrater av.
– Då såg de först en bil som kom mot dem, som blinkade och svängde in mot samma avtagsväg de skulle gå in på, berättar Pontus pappa Ruben Brändström.
Däremot såg de inte bilen bakom.
– En flicka hann över, Pontus och en kompis höll på att korsa vägen, den fjärde kamraten stod kvar vid hållplatsen, säger pappan.
Föraren av olycksbilen försökte bromsa – men det var för sent på den vinterhala vägen.
– Jag försökte lägga bilen i diket men fick syn på killen som stod kvar där. Då styrde jag mot luckan som höll på att bildas mellan barnen, har föraren berättat för pappan.
– Framför mig såg jag hur Pontus och hans kompis liksom stannade upp när de upptäckte bilen. Sen small det...
Pontus släpades med en lång bit innan bilen till sist stod still. (han omkom omedelbart)

Sen ville pappa att jag skulle kolla upp när jag kunde ta mig hem. Jag bor trots allt över 40 mil därifrån. Flyttade nu i höstas för att börja på universitet. Konstaterade efter lite surfning att tidigaste bussen jag skulle kunna ta ner gick kl. 08.00 morgonen därpå. Då klockan då visade 18.30 så hade jag några timmar innan jag skulle vara hemma med familjen, en familj som nu efter olyckan bestod av mor och far, syster 17, syster 15 och så jag 19 (samt tre äldre halvsyskon med familjer). Att timmar kan gå så otroligt sakta har jag aldrig varit med om. Kändes som en evighet innan klockan tillsist blev 22.00 och jag lade mig på sängen. Kring 04.00 somnade jag, klev upp och tog den sex timmar långa bussresan ner till Övik. (försökte skriva något om dessa 16 timmar men lyckades inte, blev för långt och för er, ointressant).

Väl hemma så var det folk som grinade och kramades överallt, små kusiner, morföräldrar osv. Dagen efter så åkte jag till bårhuset för att en sista gång få se min lillebror. Eller lille och lille, en snart 14årig kille som nog skulle ha vuxit om mig inom ett år, och jag är ändå 192cm, en riktigt intelligent och omtänksam ung man som hade hela livet framför sig. Men ändå min lille lillebror, där låg han på en säng, stora blåmärken och delvis intryckt ansikte. Man kunde dra slutsatsen att bilar är ganska så hårda, dock så såg man att det var brorsan. Efter detta åkte jag och mina föräldrar till begravningsbyrån och började titta på kistor/urnor och kolla in lämpligt datum för begravning osv, allt det praktiska helt enkelt.

Vart vill jag då komma? Här skulle jag i och för sig kunna avrunda och så kommer ni som orkat läsa igenom detta att skriva ungefär såhär: ”beklagar verkligen sorgen, vill du prata så kan du höra av dej till xxxxx”, men snälla ta inte detta på fel sätt. Klart att jag finner viss tröst i sådana meddelanden och det gör nog dom flesta andra också. Men det jag vill uppnå med denna tråd nu en dryg vecka efteråt är ungefär såhär:

Innan denna olycka träffade min familj och mig så hade jag aldrig någonsin tänkt i några djupare banor angående livet och döden. En tragedi av denna storlek har mig veterligen inte inträffat i släkten eller i kompisars familjer eller inom den egna familjens bekantskapskrets. När pappa sade att ”nu är det så illa det kan bli” så for tankarna genast till att mormor eller morfar har dött i hjärtinfarkt, hjärnblödning eller liknande, i värsta fall så skulle mamma ha omkommit på väg hem från jobbet. Inte så att en människa som var yngre än mig skulle vara borta. Och speciellt inte inom familjen, en kusin eller liknande är givetvis en jätteförlust men så kan man nog distansera sig och stå lite utanför. Att ens lillbrorsa som man spelat både starcraft och counter-strike med, har tagit med sig på lan, diskuterat både fantasyböcker och vardagligt tjafs med (se nu är jag på väg med en jätteutläggning igen, bäst att lugna ner sig) helt plötsligt skall brännas upp och borras ner i jorden för att aldrig synas mer igen, förutom på bilder och i våra minnen har ALDRIG ens funnits i min världsbild. Trots att man ser på nyheter för jämnan och liknande olyckor händer jämt så händer alltid detta andra personer, aldrig en själv. Så fel jag kunde ha. Inte för att säga att detta kommer att hända dej, då chansen nog är ganska liten, men det KAN hända. Tror att det kan vara bra att någon gång tänkt i dessa banor. Vad kan man då göra? Ge tex syrran eller brorsan en kram eller på något sätt visa att du bryr dig om dom, försök att inte ha saker osagda eller att skiljas åt förbannade på varandra, tänk om det kanske är sista gången du ser dom i livet, eller kanske sista gången dom ser dej.

KorSpo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 479
788041
December 3, 2004 - 3:36 am
sp_Permalink sp_Print

Jag började just gråta 🙁

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
788042
December 3, 2004 - 3:43 am
sp_Permalink sp_Print

fett jobbigt när sånt händer... vet inte liksom... aa... vad man ska säga... hoppas det blir bättre

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
788044
December 3, 2004 - 4:20 am
sp_Permalink sp_Print

Jag läste om detta och andra liknande olycker för bara några dagar sedan. Jag lider verkligen med dig. Det är hemskt när sådant här händer. Att bara fundera kring att detta skulle kunna hända mina småsyskon ger mig rysningar och tårar i ögonen.
Det blir jobbigt för alla inblandade: familjen först och främst, men även släkt och vänner samt föraren i detta fall. Fy fan cry ...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
788055
December 3, 2004 - 6:29 am
sp_Permalink sp_Print

Ibland är livet verkligen tufft och orättvist..
Jag har mist 2 av mina bästa vänner i trafikolyckor, iofs är det ett antal år sedan nu, men jag har inte glömt dem..
Och jag håller med dej fullständigt, man bör vara rädd om dom man har, man vet inte hur länge dom finns kvar..
Eller hur lång tid man själv har..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
788067
December 3, 2004 - 7:41 am
sp_Permalink sp_Print

Fan jag fick tårar i ögonen verkligen.

Fint skrivet, det fick mig att tänka.

Beklagar sorgen 🙁

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
788092
December 3, 2004 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

Beklagar sorgen... finns inte så mycket annat att säga... 🙁

Det enda man kan trösta med är att det blir bättre med tiden. Det försvinner aldrig men efter några år tänker man inte på det hela tiden iaf :/

Nåja... "*kramis*" (typ)

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
788105
December 3, 2004 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

Jävlar, måste vara tungt... Sitter nästan och gråter, faktiskt. Jävligt bra skriven text iaf.
Men det går över, det är det bästa.
Synd på honom, R.I.P.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
788107
December 3, 2004 - 8:55 am
sp_Permalink sp_Print

Beklagar... cry

[Edit]Nu har jag klarat mig igenom hela texten...

Tänkvärda ord att ta vara på...[/Edit]

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
788112
December 3, 2004 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

beklagar verkligen!!

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
788117
December 3, 2004 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

beklagar sorgen ;-(

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
788118
December 3, 2004 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

Jag beklagar sorgen. Det finns ingen möjlighet för mig att kunna förstå vilken sorg du och din familj har och vad ni får gå igenom. Bara tanken på att förlora en bror eller en syster är fruktansvärd, men att förstå kan man nog inte göra om man inte varit med om det. Mina tankar finns med dig och din familj.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
788135
December 3, 2004 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

Usch, vet inte vad jag skulle göra om något sådant hänt mig. Tycker det är väldigt starkt av dig att kunna skriva av dig om det såhär. Jag själv hade aldrig klarat av det. Blir alltid ledsen när jag läser något liknande. När man läser i typ tidningen eller ser på nyheter så är det inte likadant som när någon nära till den som dött skriver om det. Det berör verkligen en. Min tjej tycker att jag är känslokall, men detta berörde verkligen mig!

Jag beklagar verkligen sorgen!

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
788143
December 3, 2004 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

Tråkigt att sånt händer. Beklagar sorgen. Fick tårar när jag läste ditt inlägg. Förlorade själv en släkting för 1 vekca sen (farfar), men min gissning är nog att det känns mycket mer när det är en så nära familjemedlem som sin egen lillebror.

R.I.P

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
788144
December 3, 2004 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Ush vad illa. Vill inte ens tänka på vad jag skulle gjort om det var nån i min familj eller kompiskrets eller liknande. Riktigt tungt måste det vara om man förlorar sin lillebror som är 14år som man står nära. Beklagar.

Take care.

Fia.B
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
788162
December 3, 2004 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

tänkvärt..

Beklagar verkligen sorgen.. 🙁

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
788163
December 3, 2004 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

Beklagar sorgen, men han dog i alla fall fort.
En vän till mig dog 20 är gammal efter 5 år av aggresiv canser.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
788167
December 3, 2004 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

Jag storgrät nästan när en av mina närmsta kompisars brorsa tog livet av sig själv för nåt år sedan. Han blev 25 år och jag hade känt honom i typ 17-18 år.

Då kan man bara tänka sig hur det känns om ens egen bror går bort 🙁 Beklagar verkligen... cry

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
788177
December 3, 2004 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

Min mormor är påväg bort, har inte ätigt på några dagar och vill inte dricka eller ta få dropp. Så kan väl säga att jag delvis förstår hur du känner.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
788186
December 3, 2004 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Nej fyfan vad hemskt, kan inte tänka mig in i denna situation. Skulle min lillebror dö så skulle jag bryta ihop totalt.

R.I.P

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 261
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL