Sälja samling tvspel, vart håller samlarna hus?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sälja samling tvspel, vart håller samlarna hus?
[TURK]Hakan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 128
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 22, 2009 - 1:19 am
sp_Permalink sp_Print

Jag funderar på att försöka sälja hela min samling tvspel då jag inte känner att jag behöver den längre men problemet är att det var ganska länge sen jag aktivt samlade, närmare bestämt nästan 10 år sen sist, då hade jag stenkoll på prisläge och vad som var vanligt och inte osv.
På den tiden jag var som aktivast var innan det var särskilt vanligt att samla på tv spel och man fortfarande kunde köpa papperskassar fyllda med gamla nes, snes och megadrive spel för enstaka hundringar, innan 2000 nån gång.
På den tiden fans det en ganska liten skara samlare och de flesta höll till på ett par usenetgrupper där man köpte, sålde och skröt för varann om sina senaste fynd, mot slutet av min tid började det bli vanligare och vanligare att man handlade med enstaka spel över ebay men usenetgrupperna var fortfarande navet i handeln.
När jag nu försöker få reda på vad min samling skulle vara värd i dagsläget upptäcker jag att min internetleverantör inte ens tillhandahåller newsgroups längre samtidigt som ebay verkar vara helt övertaget av "ebay stores", samma verkar gälla för tradera.
Då kommer vi till min egentliga fråga, råkar någon av NH besökarna samla på tvspel här och vet var dagens samlare håller till?
Kanske tom. en samlingsplats där främst svenska samlare håller till.
Det är främst diskussion och en eventuell värdering jag är ute efter, i slutändan kommer nog prylarna hamna på ebay/tradera ändå.
Tack för all hjälp.
/Niklas

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1237928
November 22, 2009 - 9:07 am
sp_Permalink sp_Print

Deltog en del i de där diskussionerna för ~10 år sedan, även om jag inte var en lika frenetisk samlare som andra.

Google Groups brukar man kunna använda för att hitta newsgroups, men där finns inte alls mycket om "tv-spel" eller "video games".

Jag tror de vanliga forumen tagit över helt enkelt, men vilka vette sjutton. Ska man sälja en samling är det nog ebay/tradera som gäller vad det verkar.

Lite off-topic, hittade denna sida:
http://www.minhembio.com/Gangz.....ra/223917/

//Andreas

lostsoul
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 180
1237946
November 22, 2009 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

http://loading.se/forum.php?forum_id=22

Förresten... Vad har du? Jag är nog intresserad av lite. Typ SNES/Megadrive konsol + spel. Även spel till Nintendo N64/Gamecube, Sony PlayStation och SEGA Dreamcast är intressant.

[TURK]Hakan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 128
1237977
November 22, 2009 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en hel del, inget innan nes och knappt några handhelds. konstigt nog var jag mer intresserad av maskinerna än själva spelen så jag har en hel del olika konsoller, tror jag har typ 7 olika varianter på megadrive tex. plus en del konstiga tillbehör och backup stationer.
Jag har faktiskt en amstrad mega pc tom.
Jag tyckte det kändes roligare och mer exotiskt att samla japanska varianter så jag har mycket japanskt dessutom och har försökt satsa på att allt ska vara komplett i originalkartonger dessutom, både maskiner och kasetter/skivor.
Förmodligen har jag allt du nämnt men i nuläget har jag ingen aning om vad grejerna skulle vara värda, kan mycket väl vara så att den rådande "finanskrisen" gör att man inte får lika bra betalt som jag har hoppats och om det skulle vara så har jag inget emot att skuta upp försäljningen ett år eller två.
Hur som helst, är det nåt särskilt du är ute efter eller bara nyfiken på vad jag har?

lostsoul
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 180
1237983
November 22, 2009 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har PM!

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
1238436
November 30, 2009 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill någon bli av med lite Sega 16bit spel så skicka gärna ett mail.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1238458
November 30, 2009 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Den där samlingen verkar nästan vara värd en större presentation! 😀 Vore kul att se en lista på allt du har och foton på alla konstiga prylar.

(Är ingen tänkt köpare, utan bara nyfiken och allmänt intresserad)

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1238538
December 1, 2009 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns mycket samlarobjekt på tradera/ebay som du sa.
En polare som åker titt som tätt till japan för att handla säljer sitt där t.o.m numera. Han frenetiskt galen när det gäller köp och sälj av gamla spel. 🙂

Jag orkar inte hålla på med det längre.
Bättre förr när man träffades på den lokala hobbyaffären med ryggsäckar fulla av spel för köp och sälj. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 322
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL