September 29, 2003
December 7, 2001
[Gamepredator wrote: Sulan]Psykologer har ju inte tystnadsplikt när det gäller brott, eller när man kan skada någon. För inte de frågan vidare så blir de av med "licensen". Vet inte om det gäller präster.
Psykologer får berätta saker som personen i fråga har sagt under "arbetstid" i domstolen... men de får inte prästen 8) en präst får ALDRIG berätta om saker som han har tystnadsplikt på 8)
March 20, 2001
keffing wrote: [quote=Waco]Problemet är att prästen inte får ringa sociala och säga att du sålt din själ till jävulen eftersom prästen har tystnadsplikt. Och om prällen skulle ta dig seriöst vette fan.. Tror inte att det finns nån som tar så seriöst på det hära med gud och djävul..
nej det har dom väl inte... det är bara i biktbåset som det gäller, och sist jag kollade så var sverige protestantiskt... aja...
jag menar, psykologer har ju tystnadsplikt ju, men om du går fram till en på gatan o säger att du har rånat en bank så "gäller" de ju inte... bara på jobbet som det gäller för dem
när det gäller psykologer, advokater eller läkare så innebär deras tystandsplikt inte att dom inte får gå till polisen om det är nån som kommer och säger om dom gjort ett brott. Däremot så får en präst in göra det. Präster är dom enda som har "riktigt" tystnadsplikt. Sen om den gäller utan för biktbåset vet jag faktiskt inte men jag skulle tro att den gör det.
1 Guest(s)