sälja skräp, ska man bry sig?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
sälja skräp, ska man bry sig?
Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 17, 2010 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

kändes som att jag behöver ventilera lite, har sett att dom fortfarande säljer ssd med JMicron JMF602. ni som inte vet eller är ovisa så finns det reviews som säger "är för långsam för systemdisk", alt "bara skräp"...

kan skriva väldigt mycket mer negativt om disken men det var inte meningen med tråden.

frågan är när man ser diskar på tradera/swec/datorbutiker osv...

är väldigt sugen o maila/ringa och säga "sälj den inte vidare, kasta den istället"...

för om man inte kan ha disken som boot disk vad ska man då ha den till? sälja vidare till nästa stackare?

känns väldigt tragiskt... hoppas jag postade det här rätt och skriv gärna lite OT om ni vet mer saker som är skräp som säljs dyrt.

ps. måste bara skriva om hongkong säljarna på tradera, som köper från hk försäljare på ebay och säljer för det dubbla till dig. (dvs mellanhandel, du betalar för att dom ska köpa något som du lika kunde köpa på ebay för halva priset.)

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1243443
February 17, 2010 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

det är upp till varje köpare att göra sin research innan man köper något

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
1243446
February 17, 2010 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl ingen som är tvingad att köpa något? Det är väl upp till var och en att bedöma om en trettio år gammal Volvo för en miljon kronor är ett bra köp, likaså får de själva bedöma om en viss datordel är ett bra köp. Om ingen köper en vara så är det ju ingen som är intresserad av att sälja något som ingen vill köpa.

Egentligen tycker jag att hela frågeställningen är något dum. Det hjälper ju inte heller att någon informerar säljare om att de inte ska sälja en produkt för att personen anser att produkten inte är bra. Marknaden får själv avgöra sådana saker.

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
1243451
February 17, 2010 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

håller till viss del med, men då jag ser folk som bjuder på en SSD som bara går o ha till lagring/väldigt långsam systemdisk..... har man stor lust o pm till dom som tänker köpa... nästan som o veta att av en jätte fin 240 till salu som inte går snabbare än 30km/h men noobs som kolla på den wow 220km/h enlight hastighetsmätaren....

borde finnas en lag mot att sälja skräp. vi ha ju iallafall lite lagar när man ska sälja bilar, men dom fungerar ju inte alls så... jajaj skrivit av mig iallafall, bara jag som är så himla anti eller arg när det gäller sånt här???

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1243452
February 17, 2010 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Disney wrote: håller till viss del med, men då jag ser folk som bjuder på en SSD som bara går o ha till lagring/väldigt långsam systemdisk..... har man stor lust o pm till dom som tänker köpa... nästan som o veta att av en jätte fin 240 till salu som inte går snabbare än 30km/h men noobs som kolla på den wow 220km/h enlight hastighetsmätaren....

borde finnas en lag mot att sälja skräp. vi ha ju iallafall lite lagar när man ska sälja bilar, men dom fungerar ju inte alls så... jajaj skrivit av mig iallafall, bara jag som är så himla anti eller arg när det gäller sånt här???

Men en säljare ska vara medveten om produktens för- och nackdelar innan köp. Är alla produkter sådana är det inget unikt och då är det itne säljarens fel. Såvida säljaren påstår att denna (hårddisk) skiljer sig från mängden och visar sig vara sämre än beskrivningen.

En lag skulle inte ändra på något där, bara göra det svåra att sälja saker.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1243461
February 17, 2010 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Tråkigt att det händer, men det är ändå upp till köparen att kolla upp vad han köper.

//Andreas

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
1243515
February 18, 2010 - 7:32 am
sp_Permalink sp_Print

Kommer ihåg för några år sedan när man kunde köpa en AMD Duron 1200 för 295:- hos datorbutiken. Riktigt prisvärt på den tiden, precis samtidigt gick det flera begagnade Duron 1200 på tradera för någon hundring mer än nypriset. Brukade maila köparna ibland och fråga hur de resonerade varpå vissa kände sig lurade av säljaren, hur de nu kunde göra det då det är de själva som har bjudit. Om folk inte kollar upp fakta innan de köper saker så får de skylla sig själva.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1243601
February 19, 2010 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Disney wrote: ps. måste bara skriva om hongkong säljarna på tradera, som köper från hk försäljare på ebay och säljer för det dubbla till dig. (dvs mellanhandel, du betalar för att dom ska köpa något som du lika kunde köpa på ebay för halva priset.)

Precis som det fungerar med så gott som allt med andra ord, inget nytt eller konstigt med det. Det är väldigt mycket som tillverkas i länderna där borta, när de importeras tillkommer de kostnader som kunden får stå för, så är det för stora företag också. Att tro svenska företag, eller andra säljare, ska kunna konkurrera med ebaysäljare på samma område är bara dumt. Sen må det förekomma överpriser, men så är det alltid.

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
1243605
February 19, 2010 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Precis som det fungerar med så gott som allt med andra ord, inget nytt eller konstigt med det. Det är väldigt mycket som tillverkas i länderna där borta, när de importeras tillkommer de kostnader som kunden får stå för, så är det för stora företag också. Att tro svenska företag, eller andra säljare, ska kunna konkurrera med ebaysäljare på samma område är bara dumt. Sen må det förekomma överpriser, men så är det alltid.

köpte en sak på tradera, för 1:- + frakt ala 34:- inget dyrt. när jag fick "brevet" hk stämplat, googlade snabbt och insåg att jag kunde köpt på ebay och sparat 10:-

såg andra annonser där andra bjudit 50-100:- för samma sak, får hoppas att dom är nöjd och inte undersöker överpriset... borde nästan ha anmält personen till skatteverket då dom troligtvis inte skattar för "bedrägeriet".... kanske överdriver/överreagerar....

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1243610
February 19, 2010 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Disney wrote: köpte en sak på tradera, för 1:- + frakt ala 34:- inget dyrt. när jag fick "brevet" hk stämplat, googlade snabbt och insåg att jag kunde köpt på ebay och sparat 10:-

såg andra annonser där andra bjudit 50-100:- för samma sak, får hoppas att dom är nöjd och inte undersöker överpriset... borde nästan ha anmält personen till skatteverket då dom troligtvis inte skattar för "bedrägeriet".... kanske överdriver/överreagerar....

Shit, 10kr!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 576
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL