September 11, 2002
I dag råkade jag ut för den mest osannolika otur man kan ha!
Fick en hel fläskkarré av morsan för ett par dagar sen och fick också en elektrisk grill som jag och tjejen tänkte testa i dag. Grillade på tre kotletter och satte en tallrik framför tjejen och tog en tallrik själv framför TVn. Sätter på Aktuellt på SVT och kollar nyaste nytt om terrorattackerna i London. Tar första tuggan av kotletten och shit, den är inte färdig! För er som inte lagar mat särskilt ofta kan jag berätta att medan man kan äta rött nötkött så ska fläskkött alltid vara tillagat ordentligt... går alltså ut till köket för att steka på kotletterna lite till. Det är då jag hör det...
"I dag har ICA återkallat X antal ton fläskkarré på grund av att salmonella har påträffats i köttet vid stickprov. Smittan finns endast i partier av märkena ICA-handlarnas och Euroshopper och kunder ombeds att lämna tillbaka kött som de har köpt med utgångsdatum X, Y och Z juli."
😕
😮
:bgrin:
Detta hör jag samtidigt som den ofärdiga biten kött som jag svalde sakta glider ner i halsen.... tuuuusan! Ropar till tjejen att låta bli maten, men hon har inte ens funderat på att börja äta *drar en lättnadens suck* 🙂
Ringer morsan, och sjäääälvklart är det ICA-kött!!! Ringer sjukvårdsupplysningen snabbt som tusan och får reda på att det inte finns något att göra i förebyggande syfte... 🙁
Nu är det bara att vänta och se om man åker dit på sitt livs värsta mardröm! Hatar att vara magsjuk, är nog värsta sjukdomen jag vet! Och salmonella är ju inte direkt den där vanliga magsjukan man hade när man var liten heller! :cy:
September 11, 2002
Nu kom det upp på DN också
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6
- Salmonellasmittat kött kan innebära att man blir sjuk, men om man tillagar det som man ska så finns det ingen smitta kvar, säger Johanna Stiernstedt, kvalitetschef för färskvaror på Ica.
Men jag tillagade det inte som man ska! Damn you elektriska grill!!! :arg:
October 18, 2002
Har hört att man kan "testa" sig själv.
Om du får rännskita och spyr och har dig. Det kan du ju åka på i alla fall. Och nu när du stressar upp dig kan magen bli orolig och så. Men till sak.
Min mosters man fick iaf salmonella för en massa år sedan. Då fick han rådet av någon bekant att sätta sig i duschen och duscha varmt och sedan chocka sig själv med kallvatten.
Om man då reagerade med att spy och skita som en tok kunde man vara helt säker på att det va salmonella.
May 10, 2002
[-Pale- wrote: ]Har hört att man kan "testa" sig själv.
Om du får rännskita och spyr och har dig. Det kan du ju åka på i alla fall. Och nu när du stressar upp dig kan magen bli orolig och så. Men till sak.
Min mosters man fick iaf salmonella för en massa år sedan. Då fick han rådet av någon bekant att sätta sig i duschen och duscha varmt och sedan chocka sig själv med kallvatten.
Om man då reagerade med att spy och skita som en tok kunde man vara helt säker på att det va salmonella.
sry för OT
Blev ju bannad från swec hastigt och lustigt, Pale hur går det med dig nu för tiden då?
October 18, 2002
abishai wrote: [quote=[-Pale-]]Har hört att man kan "testa" sig själv.
sry för OT
Blev ju bannad från swec hastigt och lustigt, Pale hur går det med dig nu för tiden då?
Mjo, alla på swec som har humor blir ju banade.
Med mig? ja jag lever iaf.
Har nydligen blivit fri från behandlingar. För 2a gången nu.
Gjorde "högdos" och transplantantion i vintras, så nu får man hoppas på att skiten håller sig borta.
September 11, 2002
[-Pale- wrote: ]Har hört att man kan "testa" sig själv.
Det behövs inga såna "gamla tricks"
Vet inte hur det var förr men enligt sjukvårdsupplysningen så är det i alla fall anmälningsplikt på salmonellasmitta enligt smittskyddslagen nu för tiden. Så misstänker man att man har fått skiten så måste man ta sig till en läkare och testa det för att man ska kunna hitta smittkällan och få tag på alla som smittan kan ha spridits till.
Avföringsprov är det tydligen som används...bajsa i en kopp och lämna in för analys med andra ord. Lagom lätt om man har diarré 🙂
October 18, 2002
Bar-Code wrote: [quote=[-Pale-]]Har hört att man kan "testa" sig själv.
Det behövs inga såna "gamla tricks"
Vet inte hur det var förr men enligt sjukvårdsupplysningen så är det i alla fall anmälningsplikt på salmonellasmitta enligt smittskyddslagen nu för tiden. Så misstänker man att man har fått skiten så måste man ta sig till en läkare och testa det för att man ska kunna hitta smittkällan och få tag på alla som smittan kan ha spridits till.
Avföringsprov är det tydligen som används...bajsa i en kopp och lämna in för analys med andra ord. Lagom lätt om man har diarré 🙂
Haha!
Man får fråga efter en tratt eller någe.
Dom bad mig lämna ett avföringsprov när jag låg på sjukan förut, men jag sket i det. Eller struntade i det är nog lämpligare ordval.
Det va inte så stor "kopp" man fick heller. Och hård i magen va jag oxå, inte skitit på flera dagar, då tänker jag fan i mig inte försöka träffa en liten kopp när jag äntligen lyckas skita.
2 Guest(s)