Salmonella! GAH! Tuuuuusan också!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Salmonella! GAH! Tuuuuusan också!
Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 12, 2005 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

I dag råkade jag ut för den mest osannolika otur man kan ha!
Fick en hel fläskkarré av morsan för ett par dagar sen och fick också en elektrisk grill som jag och tjejen tänkte testa i dag. Grillade på tre kotletter och satte en tallrik framför tjejen och tog en tallrik själv framför TVn. Sätter på Aktuellt på SVT och kollar nyaste nytt om terrorattackerna i London. Tar första tuggan av kotletten och shit, den är inte färdig! För er som inte lagar mat särskilt ofta kan jag berätta att medan man kan äta rött nötkött så ska fläskkött alltid vara tillagat ordentligt... går alltså ut till köket för att steka på kotletterna lite till. Det är då jag hör det...

"I dag har ICA återkallat X antal ton fläskkarré på grund av att salmonella har påträffats i köttet vid stickprov. Smittan finns endast i partier av märkena ICA-handlarnas och Euroshopper och kunder ombeds att lämna tillbaka kött som de har köpt med utgångsdatum X, Y och Z juli."

😕
😮
:bgrin:

Detta hör jag samtidigt som den ofärdiga biten kött som jag svalde sakta glider ner i halsen.... tuuuusan! Ropar till tjejen att låta bli maten, men hon har inte ens funderat på att börja äta *drar en lättnadens suck* 🙂
Ringer morsan, och sjäääälvklart är det ICA-kött!!! Ringer sjukvårdsupplysningen snabbt som tusan och får reda på att det inte finns något att göra i förebyggande syfte... 🙁

Nu är det bara att vänta och se om man åker dit på sitt livs värsta mardröm! Hatar att vara magsjuk, är nog värsta sjukdomen jag vet! Och salmonella är ju inte direkt den där vanliga magsjukan man hade när man var liten heller! :cy:

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
919872
July 12, 2005 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Ajdå, blir du sjuk hoppas jag du blir bättre snabbt, så du kan va här igen :p Ska nog inte äte så mycke kött nu mer, endast fiskburgare! 😀

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
919876
July 12, 2005 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Allways look at the brigth side of of life.... wink :cy:

Förhoppningsvis så händer det inget...

Bark
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 753
919877
July 12, 2005 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Tur att man äter kebab laugh

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
919881
July 12, 2005 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu kom det upp på DN också
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6

- Salmonellasmittat kött kan innebära att man blir sjuk, men om man tillagar det som man ska så finns det ingen smitta kvar, säger Johanna Stiernstedt, kvalitetschef för färskvaror på Ica.

Men jag tillagade det inte som man ska! Damn you elektriska grill!!! :arg:

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
919884
July 12, 2005 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

En rejäl whisky kan döda en rackarns många småjäklar. 🙂

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
919894
July 12, 2005 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: En rejäl whisky kan döda en rackarns många småjäklar. 🙂

Du är en vis man :pray: :worship: [-o<

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
919897
July 12, 2005 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyvärr... jag tror att salmonella är immun mot whisky...
Kemiskt ren bensin då? Om man häller i sig lite sånt.. det tar ju död på det mesta? 🙂
Det har jag hemma också, till skillnad från whisky (som ju tar slut så attans fort när man har nån i barskåpet)

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
919899
July 12, 2005 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Bark wrote: Tur att man äter kebab laugh

hahaha kebaben har haft sin tid, så var inte så säker på det du 😉

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
919915
July 12, 2005 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

hoppas att du klarar dig, mamma hade salmonella och någon annan förgiftning samtidigt, hon låg sjuk aslänge och var nära på att dö

elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
919918
July 12, 2005 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: hoppas att du klarar dig, mamma hade salmonella och någon annan förgiftning samtidigt, hon låg sjuk aslänge och var nära på att dö

Hmm, tror inte trådskaparen uppskattade det där :cy:

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
919920
July 12, 2005 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ouch!!! Farsan torskade på salmonella en gång och han ville bara dö, tror att du borde märka rätt snart om du har torskat på det eller inte.

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
919922
July 12, 2005 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Har hört att man kan "testa" sig själv.

Om du får rännskita och spyr och har dig. Det kan du ju åka på i alla fall. Och nu när du stressar upp dig kan magen bli orolig och så. Men till sak.

Min mosters man fick iaf salmonella för en massa år sedan. Då fick han rådet av någon bekant att sätta sig i duschen och duscha varmt och sedan chocka sig själv med kallvatten.
Om man då reagerade med att spy och skita som en tok kunde man vara helt säker på att det va salmonella.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
919924
July 12, 2005 - 10:46 pm
sp_Permalink sp_Print

[-Pale- wrote: ]Har hört att man kan "testa" sig själv.

Om du får rännskita och spyr och har dig. Det kan du ju åka på i alla fall. Och nu när du stressar upp dig kan magen bli orolig och så. Men till sak.

Min mosters man fick iaf salmonella för en massa år sedan. Då fick han rådet av någon bekant att sätta sig i duschen och duscha varmt och sedan chocka sig själv med kallvatten.
Om man då reagerade med att spy och skita som en tok kunde man vara helt säker på att det va salmonella.

sry för OT
Blev ju bannad från swec hastigt och lustigt, Pale hur går det med dig nu för tiden då?

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
919925
July 12, 2005 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför spydde du inte bara? :S

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
919929
July 12, 2005 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: [quote=[-Pale-]]Har hört att man kan "testa" sig själv.

sry för OT
Blev ju bannad från swec hastigt och lustigt, Pale hur går det med dig nu för tiden då?

Mjo, alla på swec som har humor blir ju banade.

Med mig? ja jag lever iaf.
Har nydligen blivit fri från behandlingar. För 2a gången nu.
Gjorde "högdos" och transplantantion i vintras, så nu får man hoppas på att skiten håller sig borta.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
919936
July 12, 2005 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

[-Pale- wrote: ]Har hört att man kan "testa" sig själv.

Det behövs inga såna "gamla tricks"
Vet inte hur det var förr men enligt sjukvårdsupplysningen så är det i alla fall anmälningsplikt på salmonellasmitta enligt smittskyddslagen nu för tiden. Så misstänker man att man har fått skiten så måste man ta sig till en läkare och testa det för att man ska kunna hitta smittkällan och få tag på alla som smittan kan ha spridits till.
Avföringsprov är det tydligen som används...bajsa i en kopp och lämna in för analys med andra ord. Lagom lätt om man har diarré 🙂

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
919938
July 12, 2005 - 11:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: [quote=[-Pale-]]Har hört att man kan "testa" sig själv.

Det behövs inga såna "gamla tricks"
Vet inte hur det var förr men enligt sjukvårdsupplysningen så är det i alla fall anmälningsplikt på salmonellasmitta enligt smittskyddslagen nu för tiden. Så misstänker man att man har fått skiten så måste man ta sig till en läkare och testa det för att man ska kunna hitta smittkällan och få tag på alla som smittan kan ha spridits till.
Avföringsprov är det tydligen som används...bajsa i en kopp och lämna in för analys med andra ord. Lagom lätt om man har diarré 🙂

Haha!
Man får fråga efter en tratt eller någe.

Dom bad mig lämna ett avföringsprov när jag låg på sjukan förut, men jag sket i det. Eller struntade i det är nog lämpligare ordval.
Det va inte så stor "kopp" man fick heller. Och hård i magen va jag oxå, inte skitit på flera dagar, då tänker jag fan i mig inte försöka träffa en liten kopp när jag äntligen lyckas skita.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
919960
July 13, 2005 - 6:50 am
sp_Permalink sp_Print

Förbered dig på rännskit och ha en hink vid muggen. Och du kan ju alltid ta tid lite saker som du kan göra under tiden. Du kommer få spendera måånga timmar där

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
919961
July 13, 2005 - 7:00 am
sp_Permalink sp_Print

Man måste ju skära i köttat och titta så de tär genomstekt, inte fan e det grillens fel utan bara ditt eget.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 182
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL