October 22, 2002
borde dina frågor inte ställas i vetenskapstråden istället?
https://www.nordichardware.se/.....83163.html
1.Finns det ett samband mellan ett lands statsskick och graden av demokrati?
Klart... sverige är ett riktigt demokrati, egypten är däremot inte ens nära.
March 3, 2004
Gilgamesh wrote: Hej!
Vill bara få svar på 2 frågor...
1.Finns det ett samband mellan ett lands statsskick och graden av demokrati?
2. Vilka för och nackdelar finns det mellan proportionellt valsystem ch ett majoritetsvalsystem?
TACK!....
Edit: Vad betyder Ceremoniell makt? 😉
Lite svårt att veta hur exakt du vill ha svaren men:
1. Ja (despotism jämfört republik visar tydligt skillnad)
2. Proportionellt valsystem: partierna delar på makten i förhållande på röster (Sverige)
Majoritetsvalsystem: det vinnande partiet får all makt (USA)
Fördelen med ett proportionellt valsystem är att alla får säga till om något (även miljöpartisterna får sin beskärda del av kakan ). Detta gör att ingen röst är "bortkastad".
Fördelen med ett majoritetsvalsystem är att den person som flest tycker är bäst får styra landet. Alltså slipper makten "kompromissas" mellan flera olika partier.
October 28, 2002
Läxorna ska du göra själv :bgrin:
2, nackderlar;
Prop; "Det blir en rödgrön röra...". Igentligen får ingen som de vill på detta vis då det slutar med massa halvdana kompromisser istället.
Maj; Med flera kandidater blir vinnaren oftast någon som ganska få ändå ville ha. Risken är att majoriteten ändå inte får som de vill.
Sen kan man ju räkna för och nackdelar i oändlighet mer eller mindre.
April 25, 2005
Gilgamesh wrote: [quote=skiroy][quote=Gilgamesh]Tackar! Men Ceremoniell makt vad är det?
Det är ungefär vad jag har här inne i forumet. 😉
alltså diktatur? 😕 😀
Skiroy är inte diktator, han är maskoten för detta avlånga lands alla datornördar. 😉
För att kunna svara på iaf en fråga så tar jag ettan: Ja, det finns ofta ett samband. Men det finns ju länder som tex Kina, där ledaren har titeln President, även om det är en diktatur. Alltså så tror jag att det klassas som en republik, officiellt sätt så är det ju så, även om man inte får skapa egna partier eller liknande.
Det finns ju även en möjlighet att ett land skulle få en bra diktator som lyssnar på folket, även om de inte har val, och då inte är en demokrati.
1 Guest(s)