June 17, 2002
stormaz wrote: Alltså kom vi fram till att pengar var oundvikligt?
Japp...
För på nåt sätt måste alla få in mat.. OOOooHhhh.. Kan ju skriva hur långt som helst.. Pengar e fan allt...
fattar inte folk som säger att pengar inte e allt.. pengar e allt utom Äkte kärlek eller botemedel för alla sjukdomar...
June 20, 2002
det skulle bygga på föreningar som kom till överenskommelser...
människor skulle arbeta med det som de tyckte var roligt, men samtidigt skulle de ta hänsyn till vad samhället har behov av och
därefter kompromissa och kanske ta det tredje roligaste alternativet istället för det som står först på listan...
människor som nöjer sig med att göra kullager och städa finns nu (så länge de har en kvalitativ fritid), så varför skulle det inte finnas i framtiden...???
för övrigt en av de största grenarna av anarkism, och en bra bit från den anarkism killarna på ett forum HELIX själv tipsade mig om för ett tag sen strävade efter...
utopi kan tyckas, vilket jag också tycker, men kanske om ett par tusen år...
November 26, 2002
ThaMole wrote: [quote=Öwall]om människan inte vore så materialistisk så skulle man mycket väl kunna ha ett samhälle utan pengar, där man arbetade och i gengäld fick mat och husrum.
EHh.. det var det man gjorde förr i tiden...
Njae, det har väl alltid funnits nån form av hierarki där den starkaste har tagit mest?
Jag kan ha fel iofs.
Vad har det med saken att göra, förresten?
June 20, 2002
Öwall wrote: [quote=ThaMole][quote=Öwall]om människan inte vore så materialistisk så skulle man mycket väl kunna ha ett samhälle utan pengar, där man arbetade och i gengäld fick mat och husrum.
Njae, det har väl alltid funnits nån form av hierarki där den starkaste har tagit mest?
Jag kan ha fel iofs.
Med små undantag har du rätt...
förstår ThaMoles´s frågeställning, men funderar också på varför framtidens samhällens samhällen inte skulle kunna ta inspiration från gamla tiders levnadssätt...
August 20, 2001
boogey wrote: [quote=Öwall][quote=ThaMole][quote=Öwall]om människan inte vore så materialistisk så skulle man mycket väl kunna ha ett samhälle utan pengar, där man arbetade och i gengäld fick mat och husrum.
Jag kan ha fel iofs.
Med små undantag har du rätt...
förstår ThaMoles´s frågeställning, men funderar också på varför framtidens samhällens samhällen inte skulle kunna ta inspiration från gamla tiders levnadssätt...
Om vi inte hade varit så överbefolkade så kanske...
2 Guest(s)