February 25, 2002
Var hemma hos föräldrarna i helgen och hittade en gammal låda från när jag var liten där jag lagt i massa mynt.
Hittade flera mynt ifrån början av 1900-talet och även ett par ifrån 1700-talet vilket jag blev mycket facinerad av.
Har aldrig varit så mycket för att samla på saker (förutom när man lirar Diablo, oj vad man samlar) men blev faktist sugen nu.
Finns det någon här som samlar på mynt??
Någon som har tips på vart man skall börja, gamla mynt måste det ju finnas i var och varannat hem i sverige tycker jag.
Någon som har några gammla mynt till övers kanske?? (tigg tigg tigg 😛 )
February 26, 2002
Numismatiker är vi allihopa...
Ne men skämt å sido det är en kul hobbey som jag höll på med samtidigt som jag samlade frimärken.
Det är bara kolla om det finns ngn lokalklubb som har träffar och auktioner. Sedan är det bara börja köpa på dig det du vill ha.
Jag samlade mynt äldre än 1500-talet så det blev inte några hundratals mynt för min del men jag har gjort ett av tidernas största fynd vad gäller mynt.
Jag köpte ett fyndparti där det låg en svensk 2kr från 1876 i, den visade sig vara av särskild felprägling så den är värderad till över 20000:- 🙂
Så köp allt som heter fyndlåda osv...
May 13, 2005
Jag samlar, är väl inte direkt jätteaktiv. Har en del svenska mynt från 1500-talet och frammåt. Men mest är jag intresserad av antika grekiska & romerska mynt. Har ca 250 st. Det roliga med dem är att de är inte särskilt dyra, ca 10 kr styck för vanliga oidentifierade mynt. Men lyckas man identifiera kejsaren på myntet, så stiger värdet till nästan det tiodubbla, om det är i någorlunda skick.
Har lagt ut en del av min samling här:
http://web.telia.com/~u4312349...../coins.htm
March 19, 2003
Xanax wrote: Jag samlar, är väl inte direkt jätteaktiv. Har en del svenska mynt från 1500-talet och frammåt. Men mest är jag intresserad av antika grekiska & romerska mynt. Har ca 250 st. Det roliga med dem är att de är inte särskilt dyra, ca 10 kr styck för vanliga oidentifierade mynt. Men lyckas man identifiera kejsaren på myntet, så stiger värdet till nästan det tiodubbla, om det är i någorlunda skick.
Har lagt ut en del av min samling här:
http://web.telia.com/~u4312349...../coins.htm
Typ arkiolog eller 😛
heh en tia var inte så farligt, köpa några och gå till donken och se vad de säger 😛
January 14, 2002
samlade på mynt som mindre, fick en del mynt från tidigt 1800-tal och det äldsta jag har är från 1627.
men det finaste i samlingen tror jag nog är en "kotia" som kom under första världskriget och kunde bara annvändas något år, sen fick man byta in den mot en vanlig krona.
(har jag för mig)
2 Guest(s)