Sänk straffmydighetsåldern till 13!|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sänk straffmydighetsåldern till 13!
Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
883378
May 3, 2005 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Johan Nicklasson wrote: inför anpassade straff för slynglar mellan 13-15 det går väl an men vanligt fängelse eller bara socialen.. nja.. nån form av militärskola, typ lumpen fast vanlig skola, man bor på området och får endast åka hem på helgerna om man uppfyller vissa krav.. skolan ska utöver vanliga ämnen ha mer diciplin-"tränande" saker .. en idé ...

Sådana där åtgärder finns, s.k. "boot camps". När man har följt upp ungdomarna efteråt visar det sig att de har blivit mer antisociala än andra ungdomar som inte har varit där.

Man placerar inte antisociala människor i grupp om man är ute efter att de ska förbättra sig. Så är det bara.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
883381
May 3, 2005 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote:
Man placerar inte antisociala människor i grupp om man är ute efter att de ska förbättra sig. Så är det bara.

Nä, det är bättre att låsa in dem på ett par år.....;)

Jerry
Member
Medlem
883382
May 3, 2005 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Coalan wrote: [quote=Adam]Det är föräldrarna som borde få straff. Så mycket borde man väl kunna lära ungarna?

Jo, låt oss straffa de ensamstående kvinnorna som jobbar arslet av sig om dagarna.

=DO

Barn behöver ett bra och varmt förhållande till sina föräldrar, det är det absolut viktigaste. Det är klart att fattiga och ensamstående föräldrar inte klarar detta lika bra som välbärgade föräldrar.

Försöker man kontrollera sina barn utan att bidra med betydande positiv kontakt leder det snarare till försämring. Barnen blir bara mer avståndstagande och litar mer på sina vänner, vilka bland dessa barn kan förutsättas vara lika bråkiga ungdomar som de själva.

Snedfördelade ekonomiska resurser, liberal alkoholpolitik m.m. verkar bara för att förvärra problemen, för det är det som skapar förutsättningarna för att de ska uppstå.

Jerry
Member
Medlem
883383
May 3, 2005 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Jerry] Man placerar inte antisociala människor i grupp om man är ute efter att de ska förbättra sig. Så är det bara.

Det hjälper inte heller, som du vet. 😎

denstore
Member
Medlem
883389
May 3, 2005 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=denstore][quote=Jerry] Man placerar inte antisociala människor i grupp om man är ute efter att de ska förbättra sig. Så är det bara.

Det hjälper inte heller, som du vet. 😎

Nix, det vet jag inte. Det är du som påstår annat. Och jag orkar inte dra igång den diskussionen igen. Har skallat färdigt den väggen.;)

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
883392
May 3, 2005 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Tattarungarna sitter ju bara och skrattar åt dagens system där de får sitta och prata med någon idiot till socialassistent. Vad vi behöver är något som avskräcker.

denstore
Member
Medlem
883396
May 3, 2005 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: Tattarungarna sitter ju bara och skrattar åt dagens system där de får sitta och prata med någon idiot till socialassistent. Vad vi behöver är något som avskräcker.

Nej, vad vi behöver är något som driver fram en bättre moral hos folk i allmänhet. Det innebär inte bara högre straff, utan också en morot för de som sköter sig. Tyvärr är det inte förenligt med dagens liberala politik. Så länge avsaknad av skrupler i kombination med politiskt korrekta åsikter är den gyllene vägen till framgång, så kommer vi att få stå ut med att det bara blir värre och värre.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
883397
May 3, 2005 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Nej, vad vi behöver är något som driver fram en bättre moral hos folk i allmänhet. Det innebär inte bara högre straff, utan också en morot för de som sköter sig. Tyvärr är det inte förenligt med dagens liberala politik. Så länge avsaknad av skrupler i kombination med politiskt korrekta åsikter är den gyllene vägen till framgång, så kommer vi att få stå ut med att det bara blir värre och värre.

Tack för den, du har som vanligt rätt 🙂

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
883403
May 3, 2005 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Många barn lyssnar inte på deras föräldrar, så att ge barnets förälder ansvaret för de elakheter deras barn gör tycker jag inte är någon bra idé.

Visst behöver säkert föräldrar ta mer ansvar med att lära upp sina barn vett och ettiket men vissa barn bryr sig ju inte vad man än gör, hade själv en sån i klassen förut.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
883409
May 3, 2005 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=snyde]Tattarungarna sitter ju bara och skrattar åt dagens system där de får sitta och prata med någon idiot till socialassistent. Vad vi behöver är något som avskräcker.

Nej, vad vi behöver är något som driver fram en bättre moral hos folk i allmänhet. Det innebär inte bara högre straff, utan också en morot för de som sköter sig. Tyvärr är det inte förenligt med dagens liberala politik. Så länge avsaknad av skrupler i kombination med politiskt korrekta åsikter är den gyllene vägen till framgång, så kommer vi att få stå ut med att det bara blir värre och värre.

Förr så vet jag att dom kände till mönstret med fler unga på glid som ökade i samma takt dom la ner ungdomsgårdar (vet inte hur det är idag).

Vet även att det är, som vanligt, ekonomin som styr.
Som ett exempel så kan jag nämna att i början av 90-talet så var alla stökiga ungdommar rehbiliterade eller skötsamma helt plötsligt (i Stockholm).

Jag satt med på ett möte där ansvariga sa att antalet stökiga ungdommar som behövde hjälp var nere på noll st.
Vad dom inte sa, var att dom hade tagit dom pengarna och lagt på något helt annat.

Nu vet jag att det är inte så enkelt som att bara starta upp ett par ungdomsgårdar så löser det sig, men det är en bit åt rätt håll, att ungdommar får någonstans att vara.
Där dom får föredömen att se upp till.

Dom behöver chansen att få se hur det kan vara, inte hur alla säger att dom kommer att bli.

obelix
Member
Medlem
883411
May 3, 2005 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=obelix] Jag pekade inte ut dessa höginskomsttagare som skyldiga till all vandalism.

Jag påpekade att bland den vanligaste orsaken hos dom som har sådana barn har det så.

Och min poäng är att det inte är vanligare hos höginkomsttagare med att muta sina barn. Det är precis lika vanligt hos medel och låginkomsttager, om inte vanligare, framför allt kanske hos medelklassen.

Det jag lite klantigt ville ha fram är att problemen är samma, men det är ändå på olika sätt.

Det är lättare för en höginskomstagare att sticka till en hundring och blunda, än vad det är för en låginkomsttagare.

För hos dom så det relativt vanligt att man helt enkelt har gett upp, utan att ge pengar.

obelix
Member
Medlem
883413
May 3, 2005 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: Många barn lyssnar inte på deras föräldrar, så att ge barnets förälder ansvaret för de elakheter deras barn gör tycker jag inte är någon bra idé.

Visst behöver säkert föräldrar ta mer ansvar med att lära upp sina barn vett och ettiket men vissa barn bryr sig ju inte vad man än gör, hade själv en sån i klassen förut.

Då måste man gå till grunden varför det blev så.

För innan man gör det så kan man inte fixa till det som är knas (i vanliga fall).

Jag vet, det är väl lika bra och säga det, att det finns dom som kan reda upp sina egna problem och bli en Svensson utan att ha rett upp problemen med sina föräldrar.

Så visst går det, men det underlättar om man har hela familjen med sig.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
883414
May 3, 2005 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Och vad gör, eller framför allt var är föräldrarna till dessa unga vandaler?

Dom är hemma o ber till buddha eller Allah.

obelix
Member
Medlem
883416
May 3, 2005 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=obelix]Och vad gör, eller framför allt var är föräldrarna till dessa unga vandaler?

Du glömde dom svenska pappskallarna som antingen är ateister eller Kristna.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
883428
May 3, 2005 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=obelix]Och vad gör, eller framför allt var är föräldrarna till dessa unga vandaler?

De varierar nog väldigt stor. Tror inte det går generalisera så mycket.. Visst kan man tänka sig att e antingen är a-lagare eller invandrare som skickat ut sina ungar på stan för att köra bus eller godis. Men ja tror nog de är mer utspritt än man tror å involverar de alla sammhällsgrupper.

Det är även vanligare än vad man tror med föräldrar som inte tror att sina barn håller på med en massa skit.

Vet en hel del fall där dom tom har fönekat att ungarna är ligister när snuten eller soc kommer på besök.
Då kan det heta att det var den eller den som lurade in ungen på detta.

Sedan finns det föräldrar som helt enkelt inte bryr sig, vilket är relativt vanligt bland höginkomsttagare, dom ger ungarna det dom pekar på och sticker till lite pengar då och då.

Edit: Blev lite fel det där...

Var det inte i princip de jag sa? Eller missupfattades jag igen? 😕
Förutom då att ja trodde så skarpt på att de var höginkomsttagarna.. Ja tror problemet finns som ja sa i alla samhällsgrupper, men ja är ganska säker dock att de är störst i de 2 ja drog till med som exempel.. Nu är dock dessa frupper lite mer komplexa dock. 😉

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
883431
May 3, 2005 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Nomic][quote=obelix]Och vad gör, eller framför allt var är föräldrarna till dessa unga vandaler?

Du glömde dom svenska pappskallarna som antingen är ateister eller Kristna.

:bgrin:

sant sant :)R

Jerry
Member
Medlem
883437
May 3, 2005 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=denstore][quote=snyde]Tattarungarna sitter ju bara och skrattar åt dagens system där de får sitta och prata med någon idiot till socialassistent. Vad vi behöver är något som avskräcker.

Förr så vet jag att dom kände till mönstret med fler unga på glid som ökade i samma takt dom la ner ungdomsgårdar (vet inte hur det är idag).

Vet även att det är, som vanligt, ekonomin som styr.
Som ett exempel så kan jag nämna att i början av 90-talet så var alla stökiga ungdommar rehbiliterade eller skötsamma helt plötsligt (i Stockholm).

Jag satt med på ett möte där ansvariga sa att antalet stökiga ungdommar som behövde hjälp var nere på noll st.
Vad dom inte sa, var att dom hade tagit dom pengarna och lagt på något helt annat.

Nu vet jag att det är inte så enkelt som att bara starta upp ett par ungdomsgårdar så löser det sig, men det är en bit åt rätt håll, att ungdommar får någonstans att vara.
Där dom får föredömen att se upp till.

Dom behöver chansen att få se hur det kan vara, inte hur alla säger att dom kommer att bli.

Var är det?

I Örebro har man undersökt alla fritidsgårdar och sett att alla utom en ökar det antisociala beteendet hos ungdomarna.

denstore
Member
Medlem
883440
May 3, 2005 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote:
Var är det?

I Örebro har man undersökt alla fritidsgårdar och sett att alla utom en ökar det antisociala beteendet hos ungdomarna.

Det har inte med fritidsgårdarna att göra. Det har med Örebro att göra.....:D

Förresten, hur stort är underlaget för denna fantastiska undersökning? För den ligger väl inom den statistiska felmarginalen?

Jerry
Member
Medlem
883467
May 3, 2005 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Jerry] Var är det?

Förresten, hur stort är underlaget för denna fantastiska undersökning? För den ligger väl inom den statistiska felmarginalen?

Hehe...det tror jag med. laugh

Jag letade reda på artikeln som publicerades. Underlaget är 351 pojkar och 352 flickor, vilket motsvarar 92,5% av de tillfrågade. (alla åttondeklassare i sex kommuner i Örebro län.) Dessutom fick deras föräldrar besvara liknande frågor. Av dem svarade 580 st, dvs. 76%

Resultaten är signifikanta.

Jag kan skicka den om du vill.

edit: orsaken till att fritidsgårdarna har denna påverkan är att de inte är strukturerade. Med bra vuxna som stöd skulle fritidsgårdarna kunna verka i motsatt riktning - som Obelix säger. Jag blev bara förvånad, och undrar om han har rätt och fritidsgårdarna där är fantastiska, eller om det är något annat fenomen han har observerat.

denstore
Member
Medlem
883484
May 3, 2005 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=denstore][quote=Jerry] Var är det?

Hehe...det tror jag med. laugh

Jag letade reda på artikeln som publicerades. Underlaget är 351 pojkar och 352 flickor, vilket motsvarar 92,5% av de tillfrågade. (alla åttondeklassare i sex kommuner i Örebro län.) Dessutom fick deras föräldrar besvara liknande frågor. Av dem svarade 580 st, dvs. 76%

Resultaten är signifikanta.

Jag kan skicka den om du vill.

Fast hur många fritidsgårdar? I och med att bara en inte främjade asocialt beteende.
Allvarligt talat tror jag inte alls att fritidsgårdar skulle främja asocialt beteende. Det är inte alls min erfarenhet, och jag har haft lite att göra med dem av och till.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 304
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL