May 1, 2005
Jag har den perfekta lösningen på allt. Man tar in dom första gången och ger dom en rejäl varning så de fattar!
andra gången såblir dom inlåsta i en vecka, egen cell såklart. Och tredje gången så gör vi som jag skulle gjort, skjut dom jävlarna! Men ska man tvunget skjuta nån så ska straffmyndighetsåldern vara 13 år (minst). Och det ska inte vara kallblodig avrättning på ett fängelse, utan man kör dit en polisbil me beväpnade poliser, och sedan så får de sätta nårra kulor i tjuven!
March 14, 2001
Black_light wrote: Jag har den perfekta lösningen på allt. Man tar in dom första gången och ger dom en rejäl varning så de fattar!
andra gången såblir dom inlåsta i en vecka, egen cell såklart. Och tredje gången så gör vi som jag skulle gjort, skjut dom jävlarna! Men ska man tvunget skjuta nån så ska straffmyndighetsåldern vara 13 år (minst). Och det ska inte vara kallblodig avrättning på ett fängelse, utan man kör dit en polisbil me beväpnade poliser, och sedan så får de sätta nårra kulor i tjuven!
De där var nog inte en sån bra idé.. 🙄
Skitungarna bryr sig inte nu för tiden, får de en tillsägelse så struntar de i den det första de gör.. Nä skulden ska helt läggas på föräldrarna, kan de inte sköta uppfostran så ska de söka hjälp eller nått sånt, inte låta samhället lida pga av de inte kan uppfostra och lära sina barn lite normalt vett..
Däremot med alla dessa smårassar som tycker de är så supercoola när de springer runt på stan i sina bombarjackor och med rakade skallar så skulle jag kunna tänka mig ditt sista förslag..
February 12, 2002
Snorch wrote: [quote=Black_light]Jag har den perfekta lösningen på allt. Man tar in dom första gången och ger dom en rejäl varning så de fattar!
Skitungarna bryr sig inte nu för tiden, får de en tillsägelse så struntar de i den det första de gör.. Nä skulden ska helt läggas på föräldrarna, kan de inte sköta uppfostran så ska de söka hjälp eller nått sånt, inte låta samhället lida pga av de inte kan uppfostra och lära sina barn lite normalt vett..
Däremot med alla dessa smårassar som tycker de är så supercoola när de springer runt på stan i sina bombarjackor och med rakade skallar så skulle jag kunna tänka mig ditt sista förslag..
Låt mig då tillägga att förslaget även ska tillämpas på alla de små turkarna (bla) som står där i sina små gäng å skriker, "svenne, ska du smaka kniven ikväll" efter en när man cyklar förbi.. Visst får det stämmningen på topp? 😀
March 14, 2001
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Snorch][quote=Black_light]Jag har den perfekta lösningen på allt. Man tar in dom första gången och ger dom en rejäl varning så de fattar!
Låt mig då tillägga att förslaget även ska tillämpas på alla de små turkarna (bla) som står där i sina små gäng å skriker, "svenne, ska du smaka kniven ikväll" efter en när man cyklar förbi.. Visst får det stämmningen på topp? 😀
Ja självklart.. hade inte med det för jag tog det som en självklarhet.. 🙄
January 12, 2004
Jerry wrote: edit: orsaken till att fritidsgårdarna har denna påverkan är att de inte är strukturerade. Med bra vuxna som stöd skulle fritidsgårdarna kunna verka i motsatt riktning - som Obelix säger. Jag blev bara förvånad, och undrar om han har rätt och fritidsgårdarna där är fantastiska, eller om det är något annat fenomen han har observerat.
Nu är det visserligen länge sedan jag hade kontakt med ungdommar på glid.
Men jag misstänker att det inte har ändrats så mycket med orsak och verkan, bara att resultatet kanske har blivit värre.
Men jag var bla med om en utvärdering angående struliga ungdomar coh teater.
Man gav ungdomarna chansen att sätta upp en egen teater.
Resultatet blev lyckat.
Av ca 20 ungdomar så hade 2-3 st återfallit till gamla vanor med brott och droger.
Resten hade sett till att få rätsida på livet och börjat plugga eller fortsatt inom teatervärlden.
January 21, 2004
Som obelix sa förut, ungdomar behöver någonstans att vara, någon att se upp till. De är mer lättpåverkade än folk kanske tror. Och det kan vara åt både det bra och dåliga hållet, det beror helt på hur man tacklar dem.
Ömsesidig respekt och ödmjukhet är vad allt handlar om. Ungdomar behöver bättre självförtroende, de måste våga tro på att de kan vara bra och att det inte är fel att vara sig själv. samtidigt är det lika viktigt att de får lära sig att lyssna på andra, låta andra ta sin plats.
Tror att mycket bygger på det här. grupptryck skulle inte existera om de här två sakerna var i balans hos människor. Och det är ju på grund av t.ex grupptryck ungdomar vandaliserar, super, slåss, knarkar.
Jag tror inte heller på dessa "boot camps". man blir säkert en mer disciplinerad människa, men vi behöver kärlek och respekt annars blir vi knäppa.
Så låt barnen leka. unga blir vuxna alltför fort.
February 16, 2005
Jerry wrote: [quote=Johan Nicklasson]inför anpassade straff för slynglar mellan 13-15 det går väl an men vanligt fängelse eller bara socialen.. nja.. nån form av militärskola, typ lumpen fast vanlig skola, man bor på området och får endast åka hem på helgerna om man uppfyller vissa krav.. skolan ska utöver vanliga ämnen ha mer diciplin-"tränande" saker .. en idé ...
Sådana där åtgärder finns, s.k. "boot camps". När man har följt upp ungdomarna efteråt visar det sig att de har blivit mer antisociala än andra ungdomar som inte har varit där.
Man placerar inte antisociala människor i grupp om man är ute efter att de ska förbättra sig. Så är det bara.
asocial betyder inte kriminell.. bättre med asocial än kriminell... "boot camps" tillämpas inte i sverige (vad jag har hört i alla fall) och att utgå från en utländsk modell där dom har helt andra kulturer är inte så lyckat
July 14, 2004
Min syster vart påhoppad av ett gäng Turkar i en spårvagn en gång, satt runt henne o "retade" henne o knuffade henne o sa grejer som ja... inte är bra.. bara för hon va svensk.
Min poäng var att rasismen går åt båda hållen dom som säger att man ska tillämpa nackskott på rasister.
För att vara helt ärlig tror jag det finns en liten rasist inom oss alla. Vissa är kloka nog att förstå att ras och hudfärg inte spelar någon roll. andra inte.
Däremot spelar grupper mot grupper roll. och just nu håller det på att hända hemska saker mellan 2 stora folkgrupper i landet, nån måste stoppa det.
Det skulle nog hjälpa stort att tillämpa Svenskar som folkgrupp i HML lagen och då börja med antirasism kampanjer åt båda hållen, då skulle man nog få mycket mer stöd från svenskarna och invandrarna....en idé ...
Det skulle hjälpa stort om man slutade seggregera också... Invandrarna måste komma in i det SVENSKA samhället inte ett samhälle uppbyggt av folk utomlands, det kommer bli en bild som inte är sann.
Det skulle också hjälpa att sänka straffåldern till 13, då skulle man haft kraften att komma igenom till ungdomarna snabbare och man kunde stoppa både rasism och våld långt innan det kom ut på gatorna...
February 12, 2002
De här komme ju ganska lägligt. Dock kanske inte exakt vad ja syftar på när ja startade den här tråden men endå en bidragande faktor.
December 31, 2001
Nomic wrote: [quote=Death On Wings]Ja sänk den till 13 år och privatisera fängelserna så att de öppnar industrier i dem så att vi går plus på asen 😀
Visst hade det vart fint.. dock hade EU spöat skiten ur oss med ett järnrör då... barnarbete host host barnarbete :bgrin:
Vi får införa det till de vanliga fångarna då.
Barnen får fixa det de förstört och bekosta det på egen hand.
Om de har misshandlat någon så får de ta hand om gammlingar 😀
July 14, 2004
Death On Wings wrote: [quote=Nomic][quote=Death On Wings]Ja sänk den till 13 år och privatisera fängelserna så att de öppnar industrier i dem så att vi går plus på asen 😀
Visst hade det vart fint.. dock hade EU spöat skiten ur oss med ett järnrör då... barnarbete host host barnarbete :bgrin:
Vi får införa det till de vanliga fångarna då.
Barnen får fixa det de förstört och bekosta det på egen hand.
Om de har misshandlat någon så får de ta hand om gammlingar 😀
torka roev? hahaha, då hade jag aldrig vågat pilla nån :bgrin:
February 12, 2002
De här hör väl bara hit halvägs, men är ändå så upprörd nu att ja måste få ur mig det... Respekten i samhället schanserar varrenda dag.. 🙁
Höll på åka på spö nyss av en 16-17 åring. Helt otroligt...
En kille stirra med "onda ögat" på mig hela vägen när ja cykla över några gator. Han var omgiven av 4-5 tjejer. När ja cyklar förbi. (ja har kollat på honom några gånger, sista så kolla ja länge för tänkte han borde väl ge sig) Iaf, när ja cyklar förbi så skriker han å vänder sig om mot mig å frågar vad ja stirra på.. Ja bromsar in, kliver av cyklen å vänder mig om å frågar vad han sa.. Han uprepar, nu agresivt å går mot mig å spänner sig, ja börjar gå mot han å sa att du stirra ju på mig? Ville du nått? Han stannar, ser grinig ut å spänner sig ännu mer. en av tjejerna springer fram å rycker tag i honom å säger "nej lillis kom nu"...
Som sagt helt otroligt, snart vågar man ju inte gå ut längre.. 😕
Vad kunde jag gjort bättre i denna situation? Struntat å cyklat vidare? Försökt att inte kolla rakt fram så mycket utan mer åt sidan så jag missat alla trotoarkanter?
February 16, 2004
-=*ThE_cRoW*=- wrote: De här hör väl bara hit halvägs, men är ändå så upprörd nu att ja måste få ur mig det... Respekten i samhället schanserar varrenda dag.. 🙁
Höll på åka på spö nyss av en 16-17 åring. Helt otroligt...
En kille stirra med "onda ögat" på mig hela vägen när ja cykla över några gator. Han var omgiven av 4-5 tjejer. När ja cyklar förbi. (ja har kollat på honom några gånger, sista så kolla ja länge för tänkte han borde väl ge sig) Iaf, när ja cyklar förbi så skriker han å vänder sig om mot mig å frågar vad ja stirra på.. Ja bromsar in, kliver av cyklen å vänder mig om å frågar vad han sa.. Han uprepar, nu agresivt å går mot mig å spänner sig, ja börjar gå mot han å sa att du stirra ju på mig? Ville du nått? Han stannar, ser grinig ut å spänner sig ännu mer. en av tjejerna springer fram å rycker tag i honom å säger "nej lillis kom nu"...
Som sagt helt otroligt, snart vågar man ju inte gå ut längre.. 😕Vad kunde jag gjort bättre i denna situation? Struntat å cyklat vidare? Försökt att inte kolla rakt fram så mycket utan mer åt sidan så jag missat alla trotoarkanter?
Han slog dig inte, du slog inte han. Han hade inga gorillor gömda 3 meter bort.
Du skulle ha slagit och jag kan nästan räkna med att han skulle sagt, MAMMA.
March 14, 2004
obelix wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=obelix]Och vad gör, eller framför allt var är föräldrarna till dessa unga vandaler?
De varierar nog väldigt stor. Tror inte det går generalisera så mycket.. Visst kan man tänka sig att e antingen är a-lagare eller invandrare som skickat ut sina ungar på stan för att köra bus eller godis. Men ja tror nog de är mer utspritt än man tror å involverar de alla sammhällsgrupper.
Det är även vanligare än vad man tror med föräldrar som inte tror att sina barn håller på med en massa skit.
Vet en hel del fall där dom tom har fönekat att ungarna är ligister när snuten eller soc kommer på besök.
Då kan det heta att det var den eller den som lurade in ungen på detta.
Sedan finns det föräldrar som helt enkelt inte bryr sig, vilket är relativt vanligt bland höginkomsttagare, dom ger ungarna det dom pekar på och sticker till lite pengar då och då.
Nja höginkomsttagere brukar bry sig mer om barnen då dom vill att dom ska få en utbildning och bli något.
Uppfostran är vad som krävs. Idag så händer det knappt något om man snattar någonting. Tror men delvis skulle kunna lösa problemet genom att ge banet som snattade böter på kanske 1000kr. Det skulle svida endel. Bara snacka med någon från soc brukar inte förbättra saken.
2 Guest(s)