July 14, 2004
-=*ThE_cRoW*=- wrote: De här hör väl bara hit halvägs, men är ändå så upprörd nu att ja måste få ur mig det... Respekten i samhället schanserar varrenda dag.. 🙁
Höll på åka på spö nyss av en 16-17 åring. Helt otroligt...
En kille stirra med "onda ögat" på mig hela vägen när ja cykla över några gator. Han var omgiven av 4-5 tjejer. När ja cyklar förbi. (ja har kollat på honom några gånger, sista så kolla ja länge för tänkte han borde väl ge sig) Iaf, när ja cyklar förbi så skriker han å vänder sig om mot mig å frågar vad ja stirra på.. Ja bromsar in, kliver av cyklen å vänder mig om å frågar vad han sa.. Han uprepar, nu agresivt å går mot mig å spänner sig, ja börjar gå mot han å sa att du stirra ju på mig? Ville du nått? Han stannar, ser grinig ut å spänner sig ännu mer. en av tjejerna springer fram å rycker tag i honom å säger "nej lillis kom nu"...
Som sagt helt otroligt, snart vågar man ju inte gå ut längre.. 😕Vad kunde jag gjort bättre i denna situation? Struntat å cyklat vidare? Försökt att inte kolla rakt fram så mycket utan mer åt sidan så jag missat alla trotoarkanter?
För att vara ärlig så verkade det som du provocerade det lite... du kunde ju frågat lite snällt : känner jag dig eller? du verkade titta på mig =). eller liknande...det är något helt otroligt utmanande att provocera i en sådan situation...jag har själv hamnat i sådana situationer många gånger.. bäst är att spela dum som att du inte fattar att han vill ha bråk... då ger dom oftast upp efter en stund
June 18, 2001
obelix wrote:
Nu är det visserligen länge sedan jag hade kontakt med ungdommar på glid.Men jag misstänker att det inte har ändrats så mycket med orsak och verkan, bara att resultatet kanske har blivit värre.
Men jag var bla med om en utvärdering angående struliga ungdomar coh teater.
Man gav ungdomarna chansen att sätta upp en egen teater.
Resultatet blev lyckat.
Av ca 20 ungdomar så hade 2-3 st återfallit till gamla vanor med brott och droger.Resten hade sett till att få rätsida på livet och börjat plugga eller fortsatt inom teatervärlden.
Det där är en väldigt bra sak! Att de får ett mål och ser sig själv utvecklas. Under sådana förhållanden kan det självklart vara till nytta.
Detta till skillnad från de gårdar där man inte får göra någonting utmanande och se sig själv bli bättre på någonting, utan allt man kanske gör är att spela biljard och sköta sitt.
July 14, 2004
Jerry wrote: [quote=obelix] Nu är det visserligen länge sedan jag hade kontakt med ungdommar på glid.
Men jag misstänker att det inte har ändrats så mycket med orsak och verkan, bara att resultatet kanske har blivit värre.
Men jag var bla med om en utvärdering angående struliga ungdomar coh teater.
Man gav ungdomarna chansen att sätta upp en egen teater.
Resultatet blev lyckat.
Av ca 20 ungdomar så hade 2-3 st återfallit till gamla vanor med brott och droger.Resten hade sett till att få rätsida på livet och börjat plugga eller fortsatt inom teatervärlden.
Det där är en väldigt bra sak! Att de får ett mål och ser sig själv utvecklas. Under sådana förhållanden kan det självklart vara till nytta.
Detta till skillnad från de gårdar där man inte får göra någonting utmanande och se sig själv bli bättre på någonting, utan allt man kanske gör är att spela biljard och sköta sitt.
Nu har jag växt upp utan ungdomsgårdar... visserligen har vi en men där vågar man inte vara liksom, där hänger ju hela minimaffian :cy: ja, jag är seriös, 20-25 åriga killar som är där när dom inte är ute och rånar / stjäl / misshandlar... visst är det sorgligt...och även ifall man är där så finns det ju ändå inget att göra förutom som att spela biljard :P... så ja, lite annat som kan motivera till utveckling skulle va fint på ungdomsgårdar
March 11, 2003
Nomic wrote: För att vara ärlig så verkade det som du provocerade det lite... du kunde ju frågat lite snällt : känner jag dig eller? du verkade titta på mig =). eller liknande...det är något helt otroligt utmanande att provocera i en sådan situation...jag har själv hamnat i sådana situationer många gånger.. bäst är att spela dum som att du inte fattar att han vill ha bråk... då ger dom oftast upp efter en stund
På fullt allvar så är det bara idioter som blir provocerade av att någon som cyklar förbi tittar lite. Om man ser det som en anledning att starta bråk, då borde man söka hjälp för det. Det är just sånt här som gör mig mest förbannad. Paranoida idioter, som tror att de har rätt att utöva våld p.g.a. en blick eller en kommentar.
July 14, 2004
denstore wrote: [quote=Nomic]För att vara ärlig så verkade det som du provocerade det lite... du kunde ju frågat lite snällt : känner jag dig eller? du verkade titta på mig =). eller liknande...det är något helt otroligt utmanande att provocera i en sådan situation...jag har själv hamnat i sådana situationer många gånger.. bäst är att spela dum som att du inte fattar att han vill ha bråk... då ger dom oftast upp efter en stund
På fullt allvar så är det bara idioter som blir provocerade av att någon som cyklar förbi tittar lite. Om man ser det som en anledning att starta bråk, då borde man söka hjälp för det. Det är just sånt här som gör mig mest förbannad. Paranoida idioter, som tror att de har rätt att utöva våld p.g.a. en blick eller en kommentar.
Men det du måste förstå är att lik förbannat så finns det såna här idioter, och dom blir inte färre... så bara "play it cool" ifall man hamnar i en sådan situation... jag är uppväxt i skiten, men om man bara tar det lugnt och liksom inte dumförklarar personen eller förolämpar han/henne så händer det inget...det blir inte bättre av att du får skallen inslagen...
March 11, 2003
Nomic wrote: Men det du måste förstå är att lik förbannat så finns det såna här idioter, och dom blir inte färre... så bara "play it cool" ifall man hamnar i en sådan situation... jag är uppväxt i skiten, men om man bara tar det lugnt och liksom inte dumförklarar personen eller förolämpar han/henne så händer det inget...det blir inte bättre av att du får skallen inslagen...
Saken är att idioten idag räknar med att han skall kunna förtrycka andra, just på grund av att han vet att samhället inte reagerar på hans fascistiska beteende. Att de blir fler och fler beror på att de inte bara kommer undan med det här beteendet, utan att det faktiskt ses av många som något positivt och nästan hedervärt.
June 18, 2001
"hostile attributional bias".... att tolka neutrala ansiktsutryck som fientliga. Det förekommer hos vissa aggressiva ungdomar, och underbygger deras aggressivitet. Ganska självklart när man tänker efter. Om man bortser från feltolkningen är reaktionen fullt naturlig. Jag skulle också bli arg om jag kände mig hotat.
Jag vet inte om det skulle hjälpa med social träning där man får öva upp sin kompetens att tolka känslor och intentioner, men det är vad jag kan komma på som eventuell lösning.
Givetvis kan det vara ren jävelskap också.
February 12, 2002
Nomic wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]De här hör väl bara hit halvägs, men är ändå så upprörd nu att ja måste få ur mig det... Respekten i samhället schanserar varrenda dag.. 🙁
Höll på åka på spö nyss av en 16-17 åring. Helt otroligt...
En kille stirra med "onda ögat" på mig hela vägen när ja cykla över några gator. Han var omgiven av 4-5 tjejer. När ja cyklar förbi. (ja har kollat på honom några gånger, sista så kolla ja länge för tänkte han borde väl ge sig) Iaf, när ja cyklar förbi så skriker han å vänder sig om mot mig å frågar vad ja stirra på.. Ja bromsar in, kliver av cyklen å vänder mig om å frågar vad han sa.. Han uprepar, nu agresivt å går mot mig å spänner sig, ja börjar gå mot han å sa att du stirra ju på mig? Ville du nått? Han stannar, ser grinig ut å spänner sig ännu mer. en av tjejerna springer fram å rycker tag i honom å säger "nej lillis kom nu"...
Som sagt helt otroligt, snart vågar man ju inte gå ut längre.. 😕Vad kunde jag gjort bättre i denna situation? Struntat å cyklat vidare? Försökt att inte kolla rakt fram så mycket utan mer åt sidan så jag missat alla trotoarkanter?
För att vara ärlig så verkade det som du provocerade det lite... du kunde ju frågat lite snällt : känner jag dig eller? du verkade titta på mig =). eller liknande...det är något helt otroligt utmanande att provocera i en sådan situation...jag har själv hamnat i sådana situationer många gånger.. bäst är att spela dum som att du inte fattar att han vill ha bråk... då ger dom oftast upp efter en stund
Nja ja vet inte, ja tycker mig ha rätt att kolla på nån som stirrar på mig. Ja "sökte inte bråk med blicken" direkt eftersom första gången så flacka jag bara bort, när han sen med "konstiga ögon/onda ögat" stirrade på mig så stirrade ja tillbaka å undrade vad killens problem var ( i huvet undra). Sen när ja cyklat förbi kanske en meter så tänkte ja inte mer på det utan tänkte fortsätta tills ja hörde hans mörka baststämma ljuda så läckert. Eftersom han skrek rätt agresivt å ljudligt så ansåg ja inte att ja behövde lägga mig på backen med benen i vädret å blotta strupen för att visa mig underdånig när ja svara honom. Visst som sagt, det mogna hade varit att bara fortsätta cykla, men av ren reflex som sagt så stanna jag å svara idioten.
Eftersom han stanna när ja börja gå mot han å att jag visade att ja inte skulle tåla hans skitsnack så tror jag att ja synade hans bluff. (?)
Ja är inte killen som bråkar utan anledning, (Faktum är att ja på diplomatisk väg lyckats lösa de mesta och iaf utan att nånsin hamnat i knytnävsfight) men hade han gått ända fram till mig å rört mig på nått sätt lovar ja att han hafe fått svårt att andas en stund. Ja kanske är en idiot men ja anser inte att man ska behöva bli "antastad" på det där sättet..
February 12, 2002
Jerry wrote: "hostile attributional bias".... att tolka neutrala ansiktsutryck som fientliga. Det förekommer hos vissa aggressiva ungdomar, och underbygger deras aggressivitet. Ganska självklart när man tänker efter. Om man bortser från feltolkningen är reaktionen fullt naturlig. Jag skulle också bli arg om jag kände mig hotat.
Jag vet inte om det skulle hjälpa med social träning där man får öva upp sin kompetens att tolka känslor och intentioner, men det är vad jag kan komma på som eventuell lösning.
Om nån känner sig hotad av att ja cyklar förbi å råkar slänga en blick på han så ska han inte gå lös...
Jag blev arg för ja känner mig hotad när folk skriker onödiga saker åt mig å ser allmänt uppkäftiga ut samtidigt som de bultar sig för bröstet...
February 16, 2004
denstore wrote: [quote=Nomic]Men det du måste förstå är att lik förbannat så finns det såna här idioter, och dom blir inte färre... så bara "play it cool" ifall man hamnar i en sådan situation... jag är uppväxt i skiten, men om man bara tar det lugnt och liksom inte dumförklarar personen eller förolämpar han/henne så händer det inget...det blir inte bättre av att du får skallen inslagen...
Saken är att idioten idag räknar med att han skall kunna förtrycka andra, just på grund av att han vet att samhället inte reagerar på hans fascistiska beteende. Att de blir fler och fler beror på att de inte bara kommer undan med det här beteendet, utan att det faktiskt ses av många som något positivt och nästan hedervärt.
Är det bara jag som tittar tillbaks och försöker förtrycka dem? Inte om de är många (5 ochpåt) men om det står en ensam typ eller två å tittar jävligt så tittar jag tillbaks. De får gärna försöka komma skulle bara vara skoj om man skulle få träna lite självförsvar. Men här i det lilla ställe jag bor på så slutar de så snabbt
March 11, 2003
Jerry wrote: "hostile attributional bias".... att tolka neutrala ansiktsutryck som fientliga. Det förekommer hos vissa aggressiva ungdomar, och underbygger deras aggressivitet. Ganska självklart när man tänker efter. Om man bortser från feltolkningen är reaktionen fullt naturlig. Jag skulle också bli arg om jag kände mig hotat.
Som vanligt håller jag inte med dig alls. Vi har lyckats leva under ett antal generationer utan att folk övertolkar blickar på det sättet. Visst, det finns säkert studier i detta också, men de finns studier om UFOs också.:)
Det här är bara en ursäkt för någon att visa sin makt över andra, och tjejerna runt honom är de han ville visa den för.
March 21, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Jerry]"hostile attributional bias".... att tolka neutrala ansiktsutryck som fientliga. Det förekommer hos vissa aggressiva ungdomar, och underbygger deras aggressivitet. Ganska självklart när man tänker efter. Om man bortser från feltolkningen är reaktionen fullt naturlig. Jag skulle också bli arg om jag kände mig hotat.
Om nån känner sig hotad av att ja cyklar förbi å råkar slänga en blick på han så ska han inte gå lös...
Jag blev arg för ja känner mig hotad när folk skriker onödiga saker åt mig å ser allmänt uppkäftiga ut samtidigt som de bultar sig för bröstet...
Sånna mäniskor måste sättas på plats... dom får inte tro att dom kan kalla folk vad dom vill....
June 18, 2001
denstore wrote: [quote=Jerry]"hostile attributional bias".... att tolka neutrala ansiktsutryck som fientliga. Det förekommer hos vissa aggressiva ungdomar, och underbygger deras aggressivitet. Ganska självklart när man tänker efter. Om man bortser från feltolkningen är reaktionen fullt naturlig. Jag skulle också bli arg om jag kände mig hotat.
Som vanligt håller jag inte med dig alls. Vi har lyckats leva under ett antal generationer utan att folk övertolkar blickar på det sättet.
Hur vet du det?
February 12, 2002
Jerry wrote: [quote=denstore][quote=Jerry]"hostile attributional bias".... att tolka neutrala ansiktsutryck som fientliga. Det förekommer hos vissa aggressiva ungdomar, och underbygger deras aggressivitet. Ganska självklart när man tänker efter. Om man bortser från feltolkningen är reaktionen fullt naturlig. Jag skulle också bli arg om jag kände mig hotat.
Som vanligt håller jag inte med dig alls. Vi har lyckats leva under ett antal generationer utan att folk övertolkar blickar på det sättet.
Hur vet du det?
Ja fatta inte ens vad han mena. 😕
July 14, 2004
Missförstå inte mina inlägg, jag menar inte att man ska ta skit, men det är onödigt att mucka vidare, jag menar, gör han nåt mot dig våldsligen så e de ju bara o dänga till han o kalla det självförsvar, men att verbalt försvara sig och provocera(ja, jag ansåg att ni båda 2 provocerade varandra faktiskt, även ifall han var den som inledde det hela)så är det onödigt...jag är nog dock inte den som ska snacka, jag ser väldigt aggresiv ut i mitt sätt elelr hur jag ska förklara, så jag har hamnat i en hel del bråk där folk har stört sig på mig, men det jag menar är att man inte ska söka ifall man kan totalt undvika det.
July 14, 2004
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Å vad jag menade var att ja söker verkligen inget, de här idag var verkligen helt oförtåeligt. Bara det att vill han ha styk så kan han mycket väl få det... 🙂 (För att göra diskutionen kort)
Gött så, bara kom ihåg detta lilla citatet : "you dont fight a man, you fight his friends"
Och nu för tiden blir det allt vanligare att dom gängar sig på en... ingen skam i kroppen.
March 11, 2003
Jerry wrote: [quote=denstore]
Hur vet du det?
Inte så svårt. Det är ju bara att fråga någon som är äldre om det var vanligt förr att bråk började för att man tittade på folk. Så var det inte, men nu är det nästan en självklarhet att det blir bråk om man inte sänker blicken i vissa tillfällen.
July 14, 2004
denstore wrote: [quote=Jerry][quote=denstore]
Hur vet du det?
Inte så svårt. Det är ju bara att fråga någon som är äldre om det var vanligt förr att bråk började för att man tittade på folk. Så var det inte, men nu är det nästan en självklarhet att det blir bråk om man inte sänker blicken i vissa tillfällen.
Världen går bara neråt... :/
4 Guest(s)