Sänka spänningen i bilbatteri?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sänka spänningen i bilbatteri?
DanTheMan!
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
Member Since:
May 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 25, 2006 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

Mitt bilbatteri ligger på runt 18 volt (normalt är väl runt 13), vilket överbelastar en del elektronik i bilen, såsom laddare, stereo, etc.

Undrar bara hur jag sänker den laddingen. Häller jag på mer destillerat vatten, eller måste jag byta batteri?

Snackade med någon som sa att jag var tvungen att byta batterirelät iofs. Är det något jag ska göra istället kanske?

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1080780
September 25, 2006 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

Ja 18V är för mycket.. Har du mätt späningen med motrn avstängd?

DanTheMan!
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
Member Since:
May 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1080876
September 25, 2006 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var med motorn avstängd.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
Member Since:
February 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1080921
September 25, 2006 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

DanTheMan! wrote: Mitt bilbatteri ligger på runt 18 volt (normalt är väl runt 13), vilket överbelastar en del elektronik i bilen, såsom laddare, stereo, etc.

Undrar bara hur jag sänker den laddingen. Häller jag på mer destillerat vatten, eller måste jag byta batteri?

Snackade med någon som sa att jag var tvungen att byta batterirelät iofs. Är det något jag ska göra istället kanske?

Volvobilarna ligger runt 12,5V i full laddning. Brukar gå ner lite vid testning av elektroniken. Har aldrig sett för mycket spänning i batteriet dock. Låter mer som relät än att det är fel på batteriet. Har du ett du kan testa så är ju det bra. Dumt att köpa ett nytt.

/Dani

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080971
September 26, 2006 - 7:21 am
sp_Permalink sp_Print

Lastbilsbatteri?

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1081000
September 26, 2006 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Lastbilsbatteri?

Fortfarande bara 12 volt i dom. Man kör 2 st i serie för att få 24 volt.

Jimbo66
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
Member Since:
June 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1081033
September 26, 2006 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

DanTheMan! wrote: Mitt bilbatteri ligger på runt 18 volt (normalt är väl runt 13), vilket överbelastar en del elektronik i bilen, såsom laddare, stereo, etc.

Undrar bara hur jag sänker den laddingen. Häller jag på mer destillerat vatten, eller måste jag byta batteri?

Snackade med någon som sa att jag var tvungen att byta batterirelät iofs. Är det något jag ska göra istället kanske?

Jag tror inte att du har för "mycket" volt i batteriet, har aldrig hört talas om det!
Det som kan bli fel i ett batteri är att det blir kortslutning i en cell eller celler och det blir för dålig effekt eller nästan ingen effekt alls.
Laddningen ska ligga på ca 13-13,5 volt om det är som det ska vara.
Men om laddningsrelät går sönder så burkar det bli överladdning och laddströmmen skjuter i höjden som den tydligen har gjort för dig.
Har du otur så kan batteriet koka ur pga för hög laddström, om det nu inte redan har börjat gjort det.
Har man ett fräscht batteri och det har kokat ur så kan man för det mesta rädda det.
Det går inte att rädda det genom att hälla i destillerat vatten utan man måste hälla i ny svavelsyra.
Om man har tur så kan det vara någon vänlig själ på någon mack eller verkstad som kan sälja lite, det har så att säga blivit rätt hårda regler ang hanteringen med svavelsyra.
Man ska då i alla fall se till att ha bra gummihandskar på sig när man fyller på, för får man det på fingrarna så kan man få frätskador.

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
Member Since:
November 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1081084
September 26, 2006 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jimbo66 wrote:

Jag tror inte att du har för "mycket" volt i batteriet, har aldrig hört talas om det!
Det som kan bli fel i ett batteri är att det blir kortslutning i en cell eller celler och det blir för dålig effekt eller nästan ingen effekt alls.
Laddningen ska ligga på ca 13-13,5 volt om det är som det ska vara.
Men om laddningsrelät går sönder så burkar det bli överladdning och laddströmmen skjuter i höjden som den tydligen har gjort för dig.
Har du otur så kan batteriet koka ur pga för hög laddström, om det nu inte redan har börjat gjort det.
Har man ett fräscht batteri och det har kokat ur så kan man för det mesta rädda det.
Det går inte att rädda det genom att hälla i destillerat vatten utan man måste hälla i ny svavelsyra.
Om man har tur så kan det vara någon vänlig själ på någon mack eller verkstad som kan sälja lite, det har så att säga blivit rätt hårda regler ang hanteringen med svavelsyra.
Man ska då i alla fall se till att ha bra gummihandskar på sig när man fyller på, för får man det på fingrarna så kan man få frätskador.

Laddningen ska ligga på 13.8 till 14.5 volt (vissa nyare bilar har 14.5)
Skulle inte rekommendera att fylla på svavelsyra på ett begagnat batteri, det förkortar livstiden på batteriet, det mesta som kokar bort är vattenånga.

Jimbo66
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
Member Since:
June 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1081095
September 26, 2006 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

zubbe: Att det bara är vattenånga stämmer inte riktigt.
Har själv provat med destilleratvatten på urkokade batterier, det har inte fungerat något vidare.
Hade bla annat en fyrhjuling för ett tag sedan som laddningsregulatorn hade pajat på.
Batteriet kokade ur och det enda som hjälpte var att fylla på ny svavelsyra.
Efter den påfyllningen så tog batteriet imot ström hur bra som helst.
Men det kanske inte är sån bra idé om batteriet är allt för gammalt.
Har även testat att shockladda kortslutna bilbatterier med hög amp, om dom inte har varit allt för gammal så har dom faktiskt börjat att fungera igen.
Jag läste om en snubbe för många år sedan som hade testat att ladda dåliga bilbatterier polvänt (Det är inget aprilskämt).
Lustigt nog fungerade det tydligen, många av batterierna blev som nya igen bara det att plus hade flyttat sig till minus och tvärs om.

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
Member Since:
February 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1081142
September 26, 2006 - 11:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte generatorn som övervoltar batteriet då? Känns lite svårt för batteriet att ge 18volt om generatorn är som den ska...

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
Member Since:
June 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1081446
September 28, 2006 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

grejjen är att urkokade batterier oxåderar vilket leder till stora skador och det är endast vattenånga som kommer ut, samt lite gaser(knallgas när man laddar)

att du fyllde på mer syra kan ha resulterat i att det frätte bort det skadade lagret men förkortade samtidigt bilbatteriets livstid. kolla om du har massa skit i "sumpen", bilbatteriets plattor går inte helavägen ner så det kan sammlas skit där.
man kan byta polaritet på batterier och få dom att gå ett bra tag till men det kräver lite tid, du måste urladda batteriet totalt, ta en lampa som får va på länge även efter det att den slutat lysa och sen laddar du det åt fel håll helt enkelt, tar ett tag och batteriet kan bråka en del under denna process, tex att den försöker återgå till sin vanliga polaritet sam kämpar mot laddaren men det ger med sig så småningom.

18volt låter dock otroligt och omöjligt om det inte är ett konstruktions fel, efter som batteri cellerna är på 2 volt vardera(2x6=12 volt)
det finns 24volt batterier så man behöver INTE serie koppla 2 st bilbatterier.
på jobbet har vi stora truckar med 40 volts batterier på 900AH och det är inte massor av bilbatterier dom kopplat ihop 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 169
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL