October 26, 2002
Jag har precis flyttat upp på vinden hos min far.
Det är stort och trevligt men det har ett stort problem, det är svin varmt, och jag menar inte varmt bara för att det är sommar, utab jätte varm. Det saknar helt fönster.
Nu undrar jag vilket det billigaste och effektivaste sättet för att få det svalare i rummet är?
jag funderade på en airkondition men dem är ju så svin dyra.
eller tror ni att det funkar med paxfläktar som suger luft utifrån?
det som finns i rummet är en lufttrumma som går rakt igenom rummet med en stor fläkt som suger ut på taket. den går det att öppna upp lite så det går att få ut luft den vägen tror jag om det krävs.
MVH
December 28, 2004
En vanlig fläkt, funkar ju temporärt om du bara sitter vid datorn, sedan rikta om den om du sover där.
Det är ju ingen större del att bygga in ett air-condition system för det svenska klimtatet eftersom den svenska sommaren varar i 3-4 månader, resterande är regn, snö & slask.
Bara att stå ut 🙂
September 3, 2001
om du bor på vinden kan du ju testa att måla taket vitt, eller bara spika upp stora vita lakan på taket. På utsidan då. Kanske inte så snyggt men då slipper ju taket absorbera en stor del av solvärmen.
Nu vet jag inte hur det ser ut för din lufttrumma. Men tänk i alla fall på att det också är värmen från nedervåningen som sipprar upp genom trappan upp till vinden. Så det kanske vore bra att bli av med den luften också på något sätt.
May 27, 2004
http://www.jula.se
sök på takfläkt så finns det massor av bra sådanna hade de när jag var i lasvegas där det är runt 35grader. De svalkar fint. Kostar ca 500kr
May 2, 2006
Bor själv i en lägenhet som blir runt 30 grader sommardagar som dessa och funderar allvarligt på en portabel aircondition som dem har för 3500:- på Biltema. Har en stor golvfläkt men den gör det bara uthärdligt, inte behagligt.
Kan vara värt att investera i om du ska bo där ett längre tag.
Sök efter artikelnr: 44-940 eller aircondition.
Den ska klara upp till 30 kvadratmeter i alla fall.
Kostar ju inte mer än ett 7900GT ungefär. 🙄
December 16, 2003
Nja.. prova "skorstenseffeketen"! öppna ett fönster i källaren, eller på skuggsidan i huset (obs långt ner!)
du öppnar mellan huset & vinden.. och öppnar fönstret där du "bor" med din dator.
Varmluft stiger.. det kommer ta ett tag men sen kommer du att bli kall.. antingen av "skugg/källarkalla" luften eller av draget genom huset alt blåsten genom öppet fönster...
Fiffigt va? Lämnar inga garantier på gratis förslag 😉
EDIT: oki... fann ett fel.. du saknar fönster... men det måste finna nåt slags ventilation, annars hade vinden ruttnat sönder!
May 19, 2003
jensa_morini wrote: aa fan ett stort problem denna värme..bor själv på övervåningen i vårt hus å solen står på mitt rum hela dagen typ. Blir otroligt varmt. Sover numera i tält utomhus för sova i värme funkar bara inte för mi 😛
Hm, tror jag behöver ett tält snart. Kan knappt sova, och har även rummet högst upp. Dock ligger inte solen på mer än några timmar på kvällen, men datorn värmer upp en del 😉
December 28, 2004
Vamp wrote: [quote=jensa_morini]aa fan ett stort problem denna värme..bor själv på övervåningen i vårt hus å solen står på mitt rum hela dagen typ. Blir otroligt varmt. Sover numera i tält utomhus för sova i värme funkar bara inte för mi 😛
Hm, tror jag behöver ett tält snart. Kan knappt sova, och har även rummet högst upp. Dock ligger inte solen på mer än några timmar på kvällen, men datorn värmer upp en del 😉
Yes, härligt!
"Ensamma vargen" på vintern eller?
October 16, 2003
Collateral wrote: En vanlig fläkt, funkar ju temporärt om du bara sitter vid datorn, sedan rikta om den om du sover där.
Det är ju ingen större del att bygga in ett air-condition system för det svenska klimtatet eftersom den svenska sommaren varar i 3-4 månader, resterande är regn, snö & slask.
Bara att stå ut 🙂
Drag där man sover ska man absolut inte ha, det medför sträckningar i nacken t.ex. så drag ska man undvika... :bok:
2 Guest(s)