Sänkt betyg pga misstänkt fusk?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sänkt betyg pga misstänkt fusk?
Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 8, 2006 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Om en person anklagas för att ha tagit vissa rader ur en annan uppsats och satt in i sin egen utan att ange källa, kan man då motivera att slutbetyget på kursen sänks från MVG till G enbart pga denna incident?

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1012756
February 8, 2006 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Det beror på skolans policy. Om skolan bedömer det vara uppenbart fusk så har de möjlighet att t.o.m. stänga av dig från skolan, men så hårda är de mest på högskolan. Allt beror på hur allvarligt fusket är.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
1012757
February 8, 2006 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Det låter ju helt sjukt tycker jag iallafall
Jag "råkade" fuska när jag gick i nian på en SO uppgift. Då blev läraren självklart as arg och så men jag fick ingen betyg sänkning, förutom det att jag fick ig på just den uppgiften men.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1012759
February 8, 2006 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: Det låter ju helt sjukt tycker jag iallafall
Jag "råkade" fuska när jag gick i nian på en SO uppgift. Då blev läraren självklart as arg och så men jag fick ingen betyg sänkning, förutom det att jag fick ig på just den uppgiften men.

nian < högskolan

Arny
Member
Medlem
1012763
February 8, 2006 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Är faktiskt inte mig det gäller :p Personen det handlar om går på gymnasiet.

Saken är den att just när arbetet lämnades in fanns ingen policy för just det här på skolan utan den skapades ett par dagar efteråt.

Det påstådda fusket handlar om att ett par meningar stämmer ganska bra överens med ett annat arbete som ligger på Mimers Brunn.

Personen har frågat om hon får göra om uppsatsen men nekades.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1012770
February 8, 2006 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan de inte bevisa det, kan de ju inte säga nånting. Det är min mening. Om det dessutom inte finns nån policy ska de inte ha nånting som helst att säga till om.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1012776
February 8, 2006 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Antingen ska man väl kuggas eller inte få någon ändring alls? Att göra något mellanting känns ju väldigt konstigt i min mening. Fusk ska man slå hårt mot och har man glömt att ange källa för en citering är man ju bara ett s.k. dumbass och får skylla sig själv. (Har tittat på alldeles för mycket That 70s Show märker jag)

//Andreas

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
1012781
February 8, 2006 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Antingen ska man väl kuggas eller inte få någon ändring alls? Att göra något mellanting känns ju väldigt konstigt i min mening. Fusk ska man slå hårt mot och har man glömt att ange källa för en citering är man ju bara ett s.k. dumbass och får skylla sig själv. (Har tittat på alldeles för mycket That 70s Show märker jag)

//Andreas

Håller med, även om det där med citation väl kändes så där lagom seriöst på gymnasiet 😉 Kollade upp mimers brunn och fick (helt omovitverat) en känsla av att det rörde sig om regelrätt plagiering.

syl
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
1012783
February 8, 2006 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

det är väl ganska självklart (tycker jag) att man får IG i själva uppgiften på grund av det, men att slutbetyget på hela kursen blir sänkt från MVG till G bara på grund av en enda uppgift låter konstigt.

Arny
Member
Medlem
1012784
February 8, 2006 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: [quote=Delph1]Antingen ska man väl kuggas eller inte få någon ändring alls? Att göra något mellanting känns ju väldigt konstigt i min mening. Fusk ska man slå hårt mot och har man glömt att ange källa för en citering är man ju bara ett s.k. dumbass och får skylla sig själv. (Har tittat på alldeles för mycket That 70s Show märker jag)

//Andreas

Håller med, även om det där med citation väl kändes så där lagom seriöst på gymnasiet 😉 Kollade upp mimers brunn och fick (helt omovitverat) en känsla av att det rörde sig om regelrätt plagiering.

Menar ni att man ska kuggas på hela kursen eller på just det arbetet? På arbetet håller jag helt och hållet med om att man ska kuggas om fusket är av den grad att det otvivelaktigt kan bevisas.

Mimers Brunn drivs som ett seriöst företag och ägarna åker runt i landet och föreläser om hur man kan förhindra fusk.

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
1012787
February 8, 2006 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=Boomhauer][quote=Delph1]Antingen ska man väl kuggas eller inte få någon ändring alls? Att göra något mellanting känns ju väldigt konstigt i min mening. Fusk ska man slå hårt mot och har man glömt att ange källa för en citering är man ju bara ett s.k. dumbass och får skylla sig själv. (Har tittat på alldeles för mycket That 70s Show märker jag)

//Andreas

Menar ni att man ska kuggas på hela kursen eller på just det arbetet? På arbetet håller jag helt och hållet med om att man ska kuggas om fusket är av den grad att det otvivelaktigt kan bevisas.

Mimers Brunn drivs som ett seriöst företag och ägarna åker runt i landet och föreläser om hur man kan förhindra fusk.

Rent principiellt borde man få gå om hela kursen samt att ägaren till upphovsrätten borde informeras. Men vi vet nog alla att det inte funkar så på gymnasiet. Det är en ganska slapp disciplin. Mer rimligt vore kanske att få skriva ett nytt arbete samt att få som mest G i kursen.

edit: Dock beror det kanske på hur mycket det rör sig om. Är det bara fråga om en mening eller två som saknar citationstecken tycker jag inte att det borde få några följder på den nivån. Men självklart måste man ju från skolans sida tydligt visa att man inte tolererar fusk.

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1012793
February 8, 2006 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Det låter som en snäll bestraffning.. på GTI förlorade du de fem senaste tentorna du gjort om du blev påkommen att du fuskade

Andreas Galistel
Member
Medlem
1012806
February 8, 2006 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Fenix wrote: Det låter som en snäll bestraffning.. på GTI förlorade du de fem senaste tentorna du gjort om du blev påkommen att du fuskade

Fusk ska man bli avstängd för på högskola/universitet.

Och jag menade uppsatsen innan om det är gymnasienivå, men så vitt jag vet så klarar man inte en kurs med underkända moment så det blir skit samma 😉

//Andreas

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1012809
February 8, 2006 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker att hela betygssytemet är kasst.. man ska få betyg för vad man kan.. OM läraren vet att personen är VÄLDIGT begåvad ska han/hon få MVH oavsätt om personen kommer försent eller har "citerat fel i en uppgift"!

Klart man kan göra idiotiska saker när man är yngre t ex skolka fuska osv.. men det ska inte beröra betygen OM man har en begåvning.. Man kan ju inte låta ett "fusk" sabba hela ens framtid

Arny
Member
Medlem
1012811
February 8, 2006 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Och jag menade uppsatsen innan om det är gymnasienivå, men så vitt jag vet så klarar man inte en kurs med underkända moment så det blir skit samma 😉

//Andreas

Nu tror jag du tänkerför mycket högskola. Är inte riktigt så på gymnasiet vad jag vet.

Hursomhelst så har jag mailat Skolverket för att se hur de ställer sig i frågan.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1012814
February 8, 2006 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=Delph1]Och jag menade uppsatsen innan om det är gymnasienivå, men så vitt jag vet så klarar man inte en kurs med underkända moment så det blir skit samma 😉

//Andreas

Nu tror jag du tänkerför mycket högskola. Är inte riktigt så på gymnasiet vad jag vet.

Hursomhelst så har jag mailat Skolverket för att se hur de ställer sig i frågan.

Nja, är dom så slappa på gymnasiet att dom låter ett underkänt moment gå förbi?! Låter ju hemskt isf.

//Andreas

cybercola
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
1012831
February 8, 2006 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: Tycker att hela betygssytemet är kasst.. man ska få betyg för vad man kan.. OM läraren vet att personen är VÄLDIGT begåvad ska han/hon få MVH oavsätt om personen kommer försent eller har "citerat fel i en uppgift"!

Klart man kan göra idiotiska saker när man är yngre t ex skolka fuska osv.. men det ska inte beröra betygen OM man har en begåvning.. Man kan ju inte låta ett "fusk" sabba hela ens framtid

Är man begåvad så fuskar man inte. 😎

Niklas.Andersson
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
1012848
February 8, 2006 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Då skollagen säger helt anorlunda så ska du ta detta arbete o vad läraren sa till rektorn då detta är 100% olagligt då sänkt betyg på en kurs ska inte bara vara misstänkt utan till och med pappers registrerad "complaint" kan inte på svenska

Läraren kommer i bästa fall få reprimand men anmäl till rektorn genast o sen hota med skolverket

Du ska ha mvg dom kan nu inte göra något..

Arny
Member
Medlem
1012850
February 9, 2006 - 12:06 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Arny][quote=Delph1]Och jag menade uppsatsen innan om det är gymnasienivå, men så vitt jag vet så klarar man inte en kurs med underkända moment så det blir skit samma 😉

//Andreas

Nja, är dom så slappa på gymnasiet att dom låter ett underkänt moment gå förbi?! Låter ju hemskt isf.

//Andreas

Beror nog lite på hur kursen är uppbyggd. Bara för att man missar ett prov, får underkänt på ett arbete eller liknande behöver inte det betyda att man har fått underkänt på hela momentet som i det här fallet var att skriva bokrecension då de två andra recensionerna personen lämnade in låg på MVG.

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1012910
February 9, 2006 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

Har man fuskat så kan jag tänka mig att det här är ett rättmätigt straff. MVG från början, sen har personen fuskat på en uppsats och får alltså inte tillgodoräkna sig den när slutbetyget ska bestämmas.

Jag tycker att sänkning till VG hade varit lagom.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 473
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL