Sanningen för alla Black Metal fans|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sanningen för alla Black Metal fans
^Morbid^
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 146
sp_UserOfflineSmall Offline
568248
March 12, 2004 - 11:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Menar på att growl är en sångteknik lika svår att bemästra som vilken annan. Men kör på med Kent o Barbados ni de blir nog bra.

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
568255
March 12, 2004 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

hatar kent/barbados ännu mer än black/death-metal growlar nästan av ren smärta när jag hör skiten 😉

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
568329
March 13, 2004 - 1:08 am
sp_Permalink sp_Print

BearznaiL (fritt tolkat av Keffing) wrote: AMAGAAD jag har fördomar mot folk som lyssnar på hip hop! yeehaaw! die biatcheees!

:cy: :gunsfire: :bash: :banghead:

asså snälla... dra inte in hip hopare i den här diskutionen ok?

men men... kan ju bara säga att den var väldigt kul, på samma sätt som jag tycker att parodier på hip hop kan vara jävligt kul... typ som den här bilden http://koti.mbnet.fi/~ghouli/word.jpg eller nåt...

när jag säger att den där grejen är kul säger jag inte "amagaad jag hatar black/death/whatever-metal", utan bara att den är kul, vilket jag tror att belgarath trodde alla menade när alla tyckte den var kul...

nåt som jag dock känner mig lite kluven till är hur otoleranta många som lyssnar på -metal... om man sitter o typ snackar med en sån person o så sätter nån på radion o det är hip hop så är det första man hör "stäng av negerdunkat" eller nåt... jag går iaf inte o gnäller på vad andra lyssnar på...

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
568386
March 13, 2004 - 2:09 am
sp_Permalink sp_Print

inte föratt va dryg men.. SÅ GAMMAAAALLLLL

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
568391
March 13, 2004 - 2:30 am
sp_Permalink sp_Print

Zeth wrote: Vet inte om musikstilen är Black Metal, men iaf.
Änligen förstår man vad de sjunger om. laugh

Länk:
http://www.ebaumsworld.com/growl.shtml

Inte black utan döds heter det.

gruppen heter inquinity- the bullets breath

Edit: jag tror inte ni fattar hur förbannat svårt det skulle va att growla.
Och för de som inte hör va de sjungen så krävs det "tränings/lyssnande" på just den musik stilen.

Men vissa vill ju hälre höra att det går en refreng 20 gånger i en låt som tex we are not living in america eller något liknande, det är ju verkligen jätte svårt att sjunga och bra är det ju oxå 🙄

^Morbid^
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 146
568395
March 13, 2004 - 3:06 am
sp_Permalink sp_Print

Blir lite ledsen när man framställer all extrem metal som omelodisk och simpel dynga för "man hör ju inte vad som sjunger". Nu är det ingen i denna tråd som formulerat sig just så men man har dåligt musiköra om man förkastar musik för att man inte kan tyda texten genom att lyssna på vokalisten.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
568430
March 13, 2004 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker inte det är omelodiskt, även om sången tillhör bland det sämsta jag har hört.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
568450
March 13, 2004 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

hehe ganska sjukt om kravet på bra musik är att den är svår att skapa.
Jag kan komma på de mest komplicera sätt att spela gitarr med mitt ollon medan mitt hår brinner. Samtidigt hänger jag upp och ner fastkedjad i bröstvårtepiecrings ovanför en grop fylld med aligatorer.

svårt != bra

Värdelöst argument i min mening.

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
568535
March 13, 2004 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

heimdal wrote: inte föratt va dryg men.. SÅ GAMMAAAALLLLL

Du är ändå alltid dryg 😉

Death On Wings
Member
Medlem
568603
March 13, 2004 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: hehe ganska sjukt om kravet på bra musik är att den är svår att skapa.
Jag kan komma på de mest komplicera sätt att spela gitarr med mitt ollon medan mitt hår brinner. Samtidigt hänger jag upp och ner fastkedjad i bröstvårtepiecrings ovanför en grop fylld med aligatorer.

svårt != bra

Värdelöst argument i min mening.

Så då måste du tycka att om en pperson som just kommit ur famefactory gör en "hit" låt och spamas sönder på radion så är alltså den personen bra ?
fast de inte skriver sina egna låtar eller spelar sig egen musik.
Alla kan sjunga någorlunda men de kan inte spela så som vissa killar gör, och skapa musik är inte det lättaste.

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 555
568637
March 13, 2004 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Musiken verkar bra, men sen när han börjar sjunga så förstörs allt.
(Det är vad jag tycker iaf).
T.ex KoRn är betydligt bättre e.t.c.

Anton Nilsson
Member
Medlem
568644
March 13, 2004 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote:
Så då måste du tycka att om en pperson som just kommit ur famefactory gör en "hit" låt och spamas sönder på radion så är alltså den personen bra ?
Alla kan sjunga någorlunda men de kan inte spela så som vissa killar gör, och skapa musik är inte det lättaste.

Va yrar du om?
Musik som är tekniskt (menar inte tekniskt som i apparater) avancerad behöver inte vara bra.
Den kan mycket väl vara det, men den blir inte automatiskt bra bara för att det var krångligt att skapa den. Det var allt jag ville ha sagt.

Eller är du av åsikten att allt annat än metal är trallpop? Ja då kan vi lika gärna lägga ner hela diskussionen ju.

Som exempel kan vi ta komplicerade raptexter. Svåra att skriva men låter säkert skit ändå i dina öron tex? (Förutsatt att du ogillar rap vilket jag lite magstarkt sådär förmodat att du gör.)

Death On Wings
Member
Medlem
568651
March 13, 2004 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Death On Wings] Så då måste du tycka att om en pperson som just kommit ur famefactory gör en "hit" låt och spamas sönder på radion så är alltså den personen bra ?

Va yrar du om?
Musik som är tekniskt (menar inte tekniskt som i apparater) avancerad behöver inte vara bra.
Den kan mycket väl vara det, men den blir inte automatiskt bra bara för att det var krångligt att skapa den. Det var allt jag ville ha sagt.

Eller är du av åsikten att allt annat än metal är trallpop? Ja då kan vi lika gärna lägga ner hela diskussionen ju.

Som exempel kan vi ta komplicerade raptexter. Svåra att skriva men låter säkert skit ändå i dina öron tex? (Förutsatt att du ogillar rap vilket jag lite magstarkt sådär förmodat att du gör.)

En grupp blir bättre i mina öron om det de framhäver inte är ihop satt under en dag, så man kan säga att jag tycker att en grupp är bättre desto svårare saker de gör och beroende på sångaren och dess text.

All rapp är inte skit, men tar vi tex eminem så skulle jag hällre dra taggtråd in och ut genom urinröret än att lyssna på det.
Det enda han framhäver i sina texter är enbart massa fjantiga svordomar.
Finns många bra rappare där ute som går in för musiken och skriver ordentligt material.

Anton Nilsson
Member
Medlem
568665
March 13, 2004 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote:
En grupp blir bättre i mina öron om det de framhäver inte är ihop satt under en dag, så man kan säga att jag tycker att en grupp är bättre desto svårare saker de gör och beroende på sångaren och dess text.

Jag har viss förståelse och tycker att det klart är en del av helheten men en ganska underordnad sådan.
Det främsta är ju bara att det låter bra.
För du menar väl inte att allt som är svårt att göra med sin röst eller med ett instrument automatiskt blir bra?
Finns ju tex. galningar som försöker rappa eller sjunga så snabbt som möjligt medan de fortfarande artikulerar ordentligt. Det är svårt som fan, definitivt inget man lär sig på en dag.
Ändå får det knappast musikälskaren inom mig att slå volter av lycka om jag hör att någon lyckas sjunga 80 ord i en bar (nej inte sån man dricker öl i 🙂 ) i 150 bpm.

Det finns ju enkla sångtexter som är gripande och i kombination med musiken gör att en låt blir helt magiskt bra.
Eller tex. enkla pianosolon som i all sin simplicitet ändå är hur underbara som helst.
Trummor i sin banala monotoni kan ju också vara så rytmiska att man blir helt trollbunden.

En bra röst går ju heller inte riktigt att definiera. En stor del av det man gillar i en sångröst är ju den röst som personen fötts med, det kan man ju knappast kalla tekniskt komplicerat.

Nåja. Vi får väl vara överens om att inte komma överens I guess. 🙂

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
568666
March 13, 2004 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Zeth wrote: Musiken verkar bra, men sen när han börjar sjunga så förstörs allt.

Vem är du att avgöra vad som är bra och vad som är dåligt?
Alla har olika smak.
Growling används för att förstärka texten och budskapet i Black/Death Metal.
Hur skulle det låta om nån tonårsflicka sjöng i falsett i ett Black Metal band?

Death On Wings
Member
Medlem
568667
March 13, 2004 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Death On Wings] En grupp blir bättre i mina öron om det de framhäver inte är ihop satt under en dag, så man kan säga att jag tycker att en grupp är bättre desto svårare saker de gör och beroende på sångaren och dess text.

Jag har viss förståelse och tycker att det klart är en del av helheten men en ganska underordnad sådan.
Det främsta är ju bara att det låter bra.
För du menar väl inte att allt som är svårt att göra med sin röst eller med ett instrument automatiskt blir bra?
Finns ju tex. galningar som försöker rappa eller sjunga så snabbt som möjligt medan de fortfarande artikulerar ordentligt. Det är svårt som fan, definitivt inget man lär sig på en dag.
Ändå får det knappast musikälskaren inom mig att slå volter av lycka om jag hör att någon lyckas sjunga 80 ord i en bar (nej inte sån man dricker öl i 🙂 ) i 150 bpm.

Det finns ju enkla sångtexter som är gripande och i kombination med musiken gör att en låt blir helt magiskt bra.
Eller tex. enkla pianosolon som i all sin simplicitet ändå är hur underbara som helst.
Trummor i sin banala monotoni kan ju också vara så rytmiska att man blir helt trollbunden.

En bra röst går ju heller inte riktigt att definiera. En stor del av det man gillar i en sångröst är ju den röst som personen fötts med, det kan man ju knappast kalla tekniskt komplicerat.

Nåja. Vi får väl vara överens om att inte komma överens I guess. 🙂

Allt som är svårt är inte bra, men vist tycker jag att det är ett litet pluss i kanten med svåra solon och snabba kaggar som låter som en ak47a 😀

Jo vi får vara det, Försod varan till sist då.

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
568669
March 13, 2004 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: [quote=Zeth]Musiken verkar bra, men sen när han börjar sjunga så förstörs allt.

Alla har olika smak.

Som du sa själv: Alla har olika smak!

Anton Nilsson
Member
Medlem
568673
March 13, 2004 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: [quote=Zeth]Musiken verkar bra, men sen när han börjar sjunga så förstörs allt.

Alla har olika smak.

Lönt att svara sådär när han så tydligt pekat ut: "(Det är vad jag tycker iaf)."

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 215
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL