March 1, 2003
x-per wrote: [quote=spartacus][quote=x-per]Sannorleken är 104 upphöjt i 2 alltså 104 * 104 eller?
Eller så är det 104 upphöjt i 104........
Ehh nej?
Mjo jag tror det för med 2 tärningar är sannorligheten 36 alltså 6 upphöjt i 2 så då borde det vara samma här!
sannolikheten för till exempel två sexor (med en sexsidig tärning) är 1/6 * 1/6 = 1/36
sannolikheten för två "samma nummer" (med en sexsidig tärning) är 1/6
sannolikheten för två "förutbestämda" kort, till exempel två spader ess (ur två kortlek) är 1/104 * 1/103 = 1/10712
men i det här fallet så var det första kortet "fritt"...
alltså... sannolikheten för det första korten är 100%
det är det andra kortet som måste stämma med det första... därav 1/103 som några visade tidigare...
November 26, 2002
x-per wrote: [quote=spartacus][quote=x-per]Sannorleken är 104 upphöjt i 2 alltså 104 * 104 eller?
Ehh nej?
Mjo jag tror det för med 2 tärningar är sannorligheten 36 alltså 6 upphöjt i 2 så då borde det vara samma här!
Först av allt, det heter "Sannolikhet".
sen måste du skilja på vad det är du är ute efter att göra.
Sannolikheten att slå två sexor på två tärningar är mycket riktigt 1 på 36, som du säger.
Om du har två separata kortlekar och ska dra spader ess från båda, så är chansen 1 på 2704 (56²)
Men nu är det inte så.
För det första så spelar det ingen roll vilket det första kortet är, eftersom det inte är bestämt vilka kort man ska dra. När du har dragit det kortet finns det 103 kort kvar i leken, varav ett är samma som det du har i handen.
Samma sak gäller för tärningar, om du ska slå lika, men det inte spelar någon roll vilka siiffror, så är chansen 1 på 6, och inte 1 på 36.
104^104 vet jag inte var du har fått ifrån, men jag kan lova att du inte hittar en miniräknare som klarar det i första taget.
March 1, 2003
Öwall wrote: [quote=x-per][quote=spartacus][quote=x-per]Sannorleken är 104 upphöjt i 2 alltså 104 * 104 eller?
Ehh nej?
Först av allt, det heter "Sannolikhet".
sen måste du skilja på vad det är du är ute efter att göra.
Sannolikheten att slå två sexor på två tärningar är mycket riktigt 1 på 36, som du säger.
Om du har två separata kortlekar och ska dra spader ess från båda, så är chansen 1 på 2704 (56²)
Men nu är det inte så.
För det första så spelar det ingen roll vilket det första kortet är, eftersom det inte är bestämt vilka kort man ska dra. När du har dragit det kortet finns det 103 kort kvar i leken, varav ett är samma som det du har i handen.
Samma sak gäller för tärningar, om du ska slå lika, men det inte spelar någon roll vilka siiffror, så är chansen 1 på 6, och inte 1 på 36.
104^104 vet jag inte var du har fått ifrån, men jag kan lova att du inte hittar en miniräknare som klarar det i första taget.
hehe... jag sa spader ess två minuter före dig... undrar vad sannolikheten för det är...
August 15, 2002
Ehh nej?
Eftersom du får "bestämma" vad första kortet ska vara så kan du inte räkna som du gör.
July 13, 2002
Coore wrote: En på 103 blir det...
Alltså... förstra dragningen kan man få vad som helst, spelar ingen roll...
Efter första dragningen är det 104-1 kort kvar, alltså 103...
Och det finns ett till likadant kort av dom 103...
1/103 chans att det händer.
precis... läskigt många som glömt sin sannolikhetslära :cy: (fast det var iof mera logik än sannolikhetslära...)
January 4, 2001
Elias667 wrote: [quote=Coore]En på 103 blir det...
precis... läskigt många som glömt sin sannolikhetslära :cy: (fast det var iof mera logik än sannolikhetslära...)
hehe... jo, hade det därimot varit tex, hur står är chansen att man drar två damer... då hade det blivigt en på 104*103...
July 13, 2002
Coore wrote: [quote=Elias667][quote=Coore]En på 103 blir det...
hehe... jo, hade det därimot varit tex, hur står är chansen att man drar två damer... då hade det blivigt en på 104*103...
hehe exakt... jag tänkte ta ett exempel med två spader ess, men suddade då jag garanterar skulle fått "stfu smartass" kommentarer 😀
May 17, 2002
hmmm.. jag tycker det borde vara en sanolikhet på 42..
läs guiden http://www.guiden.tk
October 11, 2002
Öwall wrote: [quote=mIIIke]
Min klarar det alldeles utmärkt :bgrin:
vad är det för någon?
Tror han skojade. Svaret blir ju nämligen 5,9 * 10^209 . Dvs det är inte många miniräknare som klarar det.
May 1, 2003
Jiggly wrote: [quote=Öwall][quote=mIIIke]
vad är det för någon?
Tror han skojade. Svaret blir ju nämligen 5,9 * 10^209 . Dvs det är inte många miniräknare som klarar det.
TI 83 tog det inte iaf.. ERR:OVERFLOW
October 11, 2002
Marron wrote: [quote=Jiggly][quote=Öwall][quote=mIIIke]
vad är det för någon?
Den går väl bara upp till 10^99 om jag kommer ihåg rätt?
March 1, 2003
Coore wrote: [quote=Elias667][quote=Coore]En på 103 blir det...
inte riktigt... 😮
sannolikheten för första damen (observera det finns 8 damer i två kortlekar) är 8/104
således är sannolikheten för den andra damen (nu har vi 7 damer kvar, om vi fick en dam på första försöket) är 7/103
detta ger oss en sannolikhet på 8/104 * 7/103 = 56/10712 = 7/1339
May 1, 2003
Jiggly wrote: [quote=Marron][quote=Jiggly][quote=Öwall][quote=mIIIke]
vad är det för någon?
Den går väl bara upp till 10^99 om jag kommer ihåg rätt?
Japp, det stämde.. vad har du för någon som tar allt då?
1 Guest(s)